“Din jævla hore!”

Tenk at du har en venninne, en datter, en kollega, en søster eller en god venn. En jente på rundt 20 år. En dag kommer hun bort til deg og forteller at det har skjedd noe fantastisk! Hun har sommerfugler i magen og det gløder i kinnene. Hun klarer nesten ikke å stå stille, for den gode nyheten bobler inni henne. Til slutt klarer hun ikke å holde på hemmeligheten lenger og i det hun kaster armene i været og jubler ut, får hun endelig fortalt deg det hun har gledet seg til å fortelle deg i mange, lange uker: Jeg er gravid!

Et nytt barn skal komme til verden og hun er verdens lykkeligste. Hun har endelig funnet mannen i sitt liv, og nå skal de ha et kjærlighetsbarn sammen. Barnet var planlagt og hun gleder seg så mye at hun ikke vet hvor hun skal gjøre av seg. Lykken smiler og skinner sterkere enn solen.

Og du ser på henne.

Og du tenker.

Og etter en god stund svarer du:

– “Din jævla hore!”

 

 

Er ikke det litt spesielt? Jeg mener, ville ikke noe sånt som “Gratulerer” vært mer naturlig?

Burde man ikke være glad på andres vegne når kjærligheten vinner frem, fremfor å gå rett til spekulasjoner, fordømmelse, misunnelse og hat?

Jeg tenker selvfølgelig på bloggeren Anna Rasmussen, aka Mamma til Michelle, som nylig delte nyheten om at barn nummer 3 er på vei. Blir det egentlig noe annerledes når det er snakk om en kjent person? Er det plutselig greit å si nøyaktig hva man vil om kjendiser?

I flere kommentarfelt var dette langt fra unntaket, heller regelen. Og når ondsinnet drittslenging blir toneangivende for et helt kommentarfelt, kan man begynne å lure på hvor vi som rase er på vei. Jeg gidder ikke engang å begynne å snakke om hva som får voksne mennesker til å slenge om seg med slike drittkommentarer, men jeg vil si dette: Er det rart at mobbing har blitt et monsterproblem?!

Når alt man trenger å gjøre er å lese ett kommentarfelt for å se mer jævelskap enn man vil høre på tribunen av en hatkamp mellom to bitre byrivaler.

Jeg mener… seriøst?

Hva faen?

 

Er det blitt slik her til lands at det ikke er lov til å stikke frem hodet sitt så mye som en centimeter før det står en bataljon av forsmådde drittfolk klare for å hugge det av? Kall det jantelov eller misunnelse eller hva søren du vil, men det er så patetisk og det er i ferd med å bli metodisk. Det gjennomsyrer jo hver eneste sak av denne typen. Er det greit? Nei, det er det faktisk ikke! En stakkar kan ikke engang få lov til å dele sitt lykkeligste øyeblikk med verden uten å få en utedass av dritt tømt over seg. Og man snakker om at mange bloggere er dårlige forbilder?

Om noe, vil jeg si at Anna Rasmussen ved å fortelle dette til verden, fremstår som et fantastisk forbilde! Hun er bare 19 år gammel, men allerede har hun fått til mer enn mange av oss vil få til innen vi når fyrstekake-alder.

Når barn nummer tre kommer til verden vil hun ha tre barn med tre ulike menn, og det ser ut til å være ankerpunktet for kritikken. Til det har jeg dette å si: Hun ble mor i veldig ung alder og det skar seg med barnefar. Det samme skjedde med nestemann. Men nå prøver hun igjen, og denne gangen ser det virkelig ut til at hun har funnet kjærligheten. Vi skal ikke heller ta også heie frem en hardtarbeidende ungjente som har klart å oppdra to nydelige barn i en alder av bare 19 år?

Vi skal ikke heller se for oss hvor flinke 2-barnsforeldre vi selv hadde vært rett etter russetiden? Vi skal ikke heller tenke at her har vi å gjøre med en nevenyttig mor som i tillegg er helsikes flink og suksessrik i jobben sin? Mange bruker ung alder som er argument mot henne, jeg synes så absolutt det er et argument for.

Herregud, om du hadde gitt MEG ansvaret for 2 barn da jeg var 19 år gammel, er det veldig usannsynlig at vi alle tre ville overlevd en hel dag. Og nå går hun på et barn til? Jeg bøyer meg i støvet!

 

 

Frua og jeg er to godt voksne mennesker på 30+ og vi har for lengst funnet ut at to barn ser ut til å være mer enn nok for oss. Vi synes det er tøft nok som det er og vi har samarbeidet godt siden dag én. Anna har for det meste hatt barna alene, og nå er hun klar for én til.

Om noe burde hun lagt ut på en landsdekkende foredragsturné for å dele sine triks til hvordan i all videste verden hun får det til.

Og ja, jeg vet at mange reagerer på at hun blogger og bruker det som noe negativt. Men tro meg; blogging er så utrolig mye mer jobb enn det ser ut til. Og hvis du ikke tror meg: Prøv selv. Å nå bloggtoppen og ha rundt 100 000 visninger hver eneste dag, er ikke gjort over natta. Så langt er det vel bare Anna Rasmussen som har klart det mesterstykket over tid, og hun har gjort det med to små barn på fanget. Og en hærskare av drittkastende rævhuer i kulissene. Jeg synes det fortjener en massiv klapp på skulderen, ikke et slag i trynet.

Og ja forresten, kjære Anna og Jan: GRATULERER!!

 

(foto: Geir Egil Skog/TV2)

/ Hilsen sliten 2-barnsfar som bøyer seg i støvet

 

Sulten på mer? Les: “Vi har fått MM-virus!”

* Følg Pappahjerte på Facebook *

76 kommentarer
    1. Det første jeg tenkte når jeg leste det var hvorfor blir folk så sjokket? Jeg hadde rekkne med det hun har jo sagt flere ganger at hun gjerne vil ha flere barn er vel nest naturlig å få en til no når hun har funnet kjærligheten ?😊 jeg har klart å hive meg på 4 barn og synes det var å gå fra 1 til 2 sov var mest arbeid 😊

    2. Fantastisk innlegg! 🙂 Jeg er så enig med deg! Har sett veldig mange av de stygge kommentarene som Anna har fått, og jeg må si jeg blir kvalm over oppførselen til veldig mange der ute!! 🙁

    3. Takk for at du også sier at dette ikke er greit! Jeg er helt imponert over hva hun har fått til i en så ung alder. Som deg, så bøyer jeg meg i støvet for Anna. Hun er helt rå!

    4. Min 10-åring kom faktisk med denne nyheten til meg, og hun hadde da heldigvis ikke fått med seg reaksjonene. Dagen etterpå lurte hun på hvorfor så mange var så sinte på henne.. Det ble grunnlag for enda en av mange samtaler vi har hatt om mobbing. Og hva folk får seg til å ytre når de er gjemt bak en skjerm. Fullt navn eller ikke, hallo! Våkn opp! Man MÅ ikke si alt man tenker, og man må heller ikke kringkaste alt man mener!
      Jeg er alene med tre barn, og elsker det! Så om dette ikke skulle holde heller, då betyr ikke det at hun har gjort noe dårlig valg, hun takler nok fint en hverdag med tre alene også 🙂 gratulerer så masse, og lykke til med svangerskap og baby og alt fremtiden har å by på!

    5. Så utrolig bra sagt! Jeg er ganske ny i alt dette, men har allerede fått med meg at det er sjokkerende mye skolegårds oppførsel her inne. Med skolegård mener jeg IKKE unge mennesker. De jeg har lest som konsentrerer seg om å snakke negativt om andre er faktisk godt voksne. Jeg må jo legge til etter en sånn brøle kommentar som dette at det er mange hyggelige å hjelpsomme folk her også, men det er ikke poenget her og nå (synes Jeg), så jeg stemmer virkelig i. Anna, det du klarer og har klart er helt fantastisk! Tusen takk for dette innlegget:)))

    6. Tusen tusen takk Peter
      Jeg ble så inderlig glad for at noen skriver litt om det arbeidet det faktisk er å ha barn, enten man er alene eller to om omsorgen.
      Det skremmer meg å lese kommentarfelt på diverse nettaviser i disse dager. Hvordan kan godt voksne mennesker spre så mye hat?
      Glemmer de hvor barna lærer å mobbe?
      Takk for at en flott fyr som du tar dette temaet opp i bloggen din.

    7. Helt enig. Fascinerende egentlig. Godt voksne bitre mennesker
      som kommenterer med fullt navn.
      De samme nett trollene som spør seg hvorfor barn mobber
      men som ikke har innsikt nok til å se seg selv i speilet.
      #selvinnsikt

    8. Dette innlegget gjorde meg veldig glad. Tusen takk for at jeg fortsatt kan ha troen på at det finnes gode mennesker i verden. Anna virker mer voksen enn mange mødre jeg har kjent oppigjennom tiden, og jeg er nok av dem som havner i fyrstekakekategorien (takk for at du ikke nevnte kamferdrops i samme slengen 😉 )Alder gir ingen skills i forhold til å være mamma, erfaring gjør. En førstegangsfødende på 35 er fremdeles en førstegangsfødende og en tobarnsmamma på 19 har mer erfaring enn den som ikke har barn. Logisk, ikke sant? At barn i en familie har forskjellig far er vel ikke så uvanlig i en verden med mine barn, dine barn og våre barn. I mange tilfeller har barna forskjellig mor også, gitt. Hvordan en familie er bygd opp er faktisk ikke noe vi utenforstående har noe med.
      Men det var ikke dette jeg skulle skrive en avhandling om. Jeg stakk egentlig innom for å spørre om det er du som er mannen til Kona til???
      -klem-

    9. Takk Petter,du setter ord på noe jeg har følt en lang stund. Folk føler seg anonyme bak en skjerm. Og hva de får seg til å skrive?!? Hvor kommer alt dette sinnet fra? Nettkulturen i dag skremmer meg. Det skremmer meg at barna våre skal vokse opp med dette.

    10. Jeg er enig med deg, selvfølgelig skal man ikke kalle folk hore osv. Konstruktive råd er greit, og det må man regne med uavhengig om man er blogger eller ikke, men å komme med skjellsord mot en person for en ting de har gjort som ikke går ut over noen er ikke greit. Og dette er faktisk veldig typisk nordmenn, man behøver ikke stikke hodet så særlig mye frem for å bli kalt hore om man er jente. Og hvilken som helst jente ville blitt kalt hore av en hær med mobb om hun hadde fått 3 barn med 3 ulike menn, spesielt når man er bare er 19 år. Dessverre, men sånn er faktisk realiteten. Hadde det vært en mann så ville nok størstedelen av befolkningen ledd litt godslig av han, og kanskje ristet litt på hodet av han. Men omtrent ingen ville kalt han noe nedverdig, det verste denne gutten ville ha opplevd må være noen kommentarer om å huske kondom eller lignende.

    11. Kjempebra skrevet.
      Kunne ikke vært mer enig med deg.
      Alle disse nett trollene skulle skamme seg. Fysj for en oppførsel.

    12. Men dette er vel ingen nær venninne av de fleste som leser her inne, så det ville vært ganske unaturlig om man gikk bort til fremmede å opplyste om at man var gravid. Skulle tro det var et under! Nei, jeg syns det går over alle støvelskaft, som om man er så mye mer verdt enn alle andre kvinner og gravide.

    13. Jeg kunne ikke blitt mer enig med deg!!! Det er skremmende hva folk klarer å vri ut av seg, jeg er rystet!!! Det er neimen ikke rart det blir krig i verden når folk ikke en gang klarer å glede seg over at et menneske bare en brøkdel av oss kjenner opplever en så gledelig begivenhet som det å være gravid og vente barn er!!! Jeg unner Anna og Jan det aller aller beste, og er helt enig med deg Pappahjerte med tanke på det du skriver om ung alder og hva hun har oppnådd på disse årene!!! Og jeg tenker på en ting til som folk later til å ha glemt, hun har fått to barn med to ulike fedre og forholdene har røket, og nå venter hun sitt tredje barn med en mann hun elsker og som elsker henne, og de har vært gode venner gjennom flere år!!! Og, når et forhold går i stykker så er man to om det!!! Her er det kun hun som blir kritisert, ene og alene!! Men hva med barnas fedre, hvorfor snakker ingen om de. De er garantert ikke uten skyld oppi dette de to heller!!! Nå føler jeg at Anna må få nyte og glede seg over forholdet til kjæresten og samboeren Jan som hun nå venter barn med, en mann jeg alltid har oppfattet som en ærlig og redelig kar og som flerre ganger har gått åpent ut og fortalt hva ikke bare Anna, men også Michelle og William betyr for han!!! Jeg ønsker de alt godt videre ig hjertelig til lykke med barnet som nå er på vei, dette barnet blir født inn i en familie som elsker det og som har et sterkt og godt samhold!!! La de få beholde det og ikke trakaser alt og hjør hverdagen deres uendelig mye tyngre enn den trenger å være!!! <3 <3 <3 Gratulerer så utrolig masse Anna og Jan med den nye lille og gratulerer så masse til de to som nå får en lillebror eller lillesøster!!! Dere er topp!!!

    14. Bra skrevet, Peter! Anna fortjener kred. Men kjenner jeg ble litt paff lenger oppi tråden her. En 10-åring fortalte sin mor at Anna var gravid?!? Skremmer meg litt at 10-åringer i det hele tatt vet hvem hun er..

    15. Det er heldt crayzy hva folk får seg til å si om andre. Skammelig synes jeg. Jeg synes denne jenta er en utrolig tøffing. Tenk å stå i det, velge barnet ikke ta abort men stå i og ta ansvar. Hurra for Anna.
      Så fint at du støtter henne på denne måten Peter. Jippo for deg.

    16. Enig i at man ikke skal rope skjellsord til hverandre. Det er helt unødvendig. Men det må være lov å diskutere ting saklig. Folk var mye verre til å dømme hverandre før i tida – da sa man alt mulig til hverandre. Derfor er eldre ofte verst til å forhåndsdømme i dag også.
      Ang. denne saken så mener jeg at man må få komme med saklige meninger, når Rasmussen først legger ut alt sammen offentlig. Blir det for mye negative kommentarer så er det jo bare å slutte med den bloggen. Å ha tre barn med tre forskjellige menn som 19-åring er ikke akkurat normen, så her må man faktisk tåle reaksjoner når man offentliggjør det hele for Gud og hvermann. Samfunnet er tøft og består av millioner mennesker i ulike livssituasjoner og med ulike meninger. Ikke bare fem millioner smilefjes. Og alle ser det man offentliggjør. Grunnen til at mange reagerer, er vel fordi mange ser litt mer fram i tid, når tre barn blir større og lurer på hvor faren deres er. Men, hun er da myndig og må velge selv.
      Hvis vi skal få et samfunn hvor vi ikke kan si noenting om noenting av redsel for å dømme, så blir plutselig alt greit.

    17. Tusen, tusen, tusen takk Peter! Jeg har slitt så lenge med å få ord på det og så kommer du og redder hele dagen.
      Jeg beundrer Anna så til de grader og skulle så ønske jeg kunne hatt hun hjemme hos meg hvor hun lærer bort triksene sine.
      Her har jeg “bare” en liten hjemme på 15 mnd selv og en super stesønn på 8 år som hjelper meg, men akk så slitsomt enkelte dager kan være. Da er det godt å ta seg en tur innom på bloggen for å lese om andre småbarnsforeldres dager med latter og glede. For det gjør noe med meg (Den positive veien altså!) Og den fantastiske nyheten til Anna og Jan ga meg sommerfugler i magen og fyrverkeri på himmelen på deres vegne.
      Jeg skjønner ikke hvordan enkelte kan gå så langt med fult navn og åpen profil hvor de trakasserer, mobber og truer en hel familie hvor de fleste er under 6 år gamle (inkludert den ufødte).
      “Hun blogger og er offentlig så hun må tåle kritikk og det å bli snakket til”
      – Nei! Vet du hva! Selv om hun er en offentlig person betyr det ikke at hun er en vandrende blink andre kan kaste dritt på!Jeg har så lyst å ta tak i hver enkelt som kommenterer negativt og kaste de på dør…
      Heldigvis finnes det mange som støtter. Både familie, venner, kolleger, bekjente og fans. Og det er virkelig de som betyr noe. Ikke disse nettrollene som bare er ute etter å få sitt navn blottet med spydigheter!
      *SintMamma*
      Ellers ønsker jeg dere alle en nydelig uke videre 🙂

    18. Konstruktiv kritikk er en ting, eller bare kritikk sagt på en skikkelig måte. Det er i mine øyne helt på sin plass hvis man er helt uenig i hva en offentlig person velger å gjøre eller står for. Men å slenge inn ord som hore osv osv er uhørt! Jeg fatter ikke poenget? Jeg skulle gjerne ha snakket med den jenta og hørt om hvordan hun har det, hva hun tenker om å tjene penger på å eksponere ungene osv osv. Men jeg er ingen tillitsperson for henne så hvorfor skal hun måtte svare til meg?
      Det verste er at når folk faktisk trenger å komme på bedre tanker og kanskje ta til seg tilbakemeldinger så gjøre ikke det å bli kalt hore, dritt, idiot +++ dem noe mer mottakelige. Så de som sitter og irriterer seg gir jo egentlig personen(e) bare mer motivasjon til å kjøre på. Ser jeg sånt så blir jeg så oppgitt.. Hvis folk skal klare å utvikle seg til det bedre (som vi alle bør fortsette med) så trenger de støtte og godhet.
      Når folk ikke klarer å være uenige (selv på nettet ja) uten å begynne med skittkasting så er det dårlig stelt.

    19. Planlagt??
      Begynte sammen rett før jul og ett par måneder på vei i starten av mars…
      Håper Jan tar ensjekk på farskapet

    20. Ja! Hipp hurra for ansvarsløshet!!!! Jeg er så glad!! Yay!! Håper hun klarer syv (med syv) før hun blir 24, det hadde vært fratastisk!!

    21. Dette er klart et av Topp 10 beste blogginnlegg jeg har lest! Takk, Peter – for at du er tøff nok til å gå offentlig ut og hedre en fantastisk kvinne. Jeg kunne ikke vært mer enig med deg i at hun fortjener ros. De som slenger dritten bør tenke tilbake på seg selv som 19-åring og se hva de hadde prestert så langt i livet, – for ikke å snakke om hvor mye lenger de egentlig har kommet pr idag??!!?
      Og til de som slenger dritten; det er ingen som har sagt du MÅ følge med på hva Anna driver med. Det er jo bare til å klikke seg videre på nettet til noe du heller har lyst å lese…

    22. Bra innlegg! Er selv alenemor til en gutt på 9 mnd, og har lyst på flere barn. Da blir jeg å ha 2 barn med 2 forskjellige. So what? Så hvis det skjærer seg med barnefar nr 1 eller 2, så skal man la være å få flere barn fordi det ikke er allmenn akseptert!? Nei, vettu hva. Folk må skjerpe seg!! Hva Anna gjør, eller du og jeg, for den saks skyld, er det vel ingen andre en en selv som har noe med. Men selvfølgelig, når du har valgt å være en offentlig person, og i tillegg har basert “berømmelsen” på det å være mamma, og er så åpen om alt, så inviterer det desverre også til kritikk.

    23. Endelig! Endelig er det en offentlig person som står frem med dette. Det er forferdelig hva folk kan få til å kaste etter den unge jenta. Jeg er 22 år og har ingen barn (enda), men det betyr virkelig ikke det at Anna er en dårlig mor bare fordi jeg feks har lyst til å vente noen år!
      Jeg skjønner ikke hva folk tenker, når de mener det er ok å kalle unge jenter for hore- og for hva? Fordi de venter barn? Fordi de får ting til? Fordi spesielt Anna får ting til nå, men som de fleste ikke får til før de er nærmere 40?! Hun har økonomi, hun har bevist at hun er en god mor, hun harr akkurat kjøpt et hus, og nå venter hun sitt tredje barn med en tredje mann. Hva så?
      Stå på pappahjerte!

    24. Ingen har noen som helst rett til å kalle noen for hore, det er jeg helt enig i.
      Det jeg ikke er enig i at hun gjør, er å gå ut på blogg og i media 15 minutter etter hun og bestevvennen ble kjærester og sier at “jeg kunne ikke funnet en bedre farsfigur for mine barn” og at de nå er en virkelig familie på snart 5.
      Tenker litt på de pappaene som sitter på sidelinja her og ser en annen ta over, vil ikke tro det er en spesielt god følelse :-/
      Og ja, hun har gjort en fantastisk jobb med ungene og ja, jeg tviler ikke på at nr 3 er planlagt, men hvem planlegger ett barn når de knapt har flyttet sammen? Hun har jo prøvd d før og de var sikker hennes love of her life også? Hva med å ta tid til de to hun har, kose seg med de, de er ikke SÅ gamle! Mange tror en baby binder to sterkere sammen, forholdet blir så mye bedre, det er et tegn på “oss to!!”
      Blir for meg en slik trofèhandling å sette en liten til inn i denne verden så raskt som det her, og at jeg mener det er fordi jeg har sett så mange unge, flotte, velmente og kloke unge mødre sette unger til verden og tror det er så utrolig glamorøst…..det er ikke det….og at folk sier stakkars unger, kan jeg forstå i den grad at de får faktisk ikke fortjent opmerksomhet av mor når hun har en baby, slik er det.
      Samtidig tror jeg hun har et klokt hode (på andre områder) og en flott familie som støtter henne og det er jo veldig bra 🙂

    25. Fordelen med å få de barna du skal tidlig i livet er at man kan nyte store deler av 40 og 50 årene i fred for bleieskift, håndballturneringer og ikke minst “dugnader”.
      Man har mer energi som ung.Det dummeste jeg ser, er folk som er midt i 40 åra eller i starten av 50 årene som har bleiebarn enda.
      Skal man kritisere noen, burde det være de der for de sliter faktisk ofte med å få det til.
      At folk slenger drit i kommentarfeltene ang Mammaen til Michelle, er det noe å bry seg om?
      Det er nok av bitre og smålige personer som sikkert syntes det er godt tidsfordriv mens de selv sitter og har det kjipt med alt og alle.

    26. Jeg har selv to barn med to fedre og har nå ny samboer som vil ha barn 🙂 har fått en del dritt kasta etter meg og e ikke gøy å høre men holder hodet oppe 🙂 mitt liv, mitt valg og ikke ditt problem pleier jeg å si 🙂

    27. Herlig skrevet! Helt enig med deg…
      Jeg har selv et barn på 5år,
      2 bonusbarn på 4 og 6år. Her snakker
      Vi familie full av både x’er og y’er
      Det fungerer for oss!:)
      Hilsen hun som aldri i verden skulle
      forelske seg i en mann med bar;p
      #fortgjort!!

    28. Både enig og uenig med deg, pappablogger 🙂 Det er en forferdelig uting å skrive stygge ting til andre mennesker på nett. Man ville aldri sagt “Din jævla hore” face to face til et annet menneske. Ingen med sosiale antenner i behold iallefall! Ingen fortjener slike stygge kommentarer. Når du skriver denne jenta er et forbilde? Ja, på sett og vis. Hun har inntekt, hus, to fine barn og er ung og sprek og alt det der. Med to døtre selv håper jeg derimot ikke de finner det lukrativt en vakker dag i fremtiden å bli gravid som 14 år, uten et fast forhold, eller det å bli trebarnsmor som 19 år. Uten en utdannelse i bakhånd, eller en “ekte jobb”. Bloggere har stor innflytelse, spesielt på unge jenter, kanskje større enn hva vi tror.

    29. Tar av meg hatten for dette innlegget! Jeg kunne absolutt ikke sagt det bedre selv, og du får fram alt det viktigste! Jeg har fulgt både Anna og deg over en lengre periode. Anna har to barn med to forskjellige. Hun ventet et tredje med en annen mann igjen. Jeg personlig ser virkelig ikke problemet med dette og ble glad inni meg når jeg leste nyheten. Det at du tar et oppgjør med tilsynelatende voksne mennesker og hvordan de oppfører seg bak pcskjermen, det står det respekt av!
      Jeg ble selv gravid når jeg var 17, og selv om barnefar ikke er inne i bildet, så angrer jeg ikke på min sønn. Nå har jeg fått to barn til med min mann og et bonusbarn. Jeg har med andre ord fire barn, der eldstemann har en far, de to mellomste har en annen, men samme far og den fjerde er ikke min av blod, men like mye min uansett.

    30. Jeg fikk barn tidlig med 1 mann og nå noen år senere skal jeg få barn med 1 til !!!! Om jeg skulle hatt barn med kun 1 , altså den første hadde det vært Katastrofe med stor K .
      Det er ikke til å unngå å få barn med flere enn en om man vil ha fler etter å ha fått med en som ikke duger til noe . Skal man steriliseres for å unngå å få barn med fler enn en ? Er vanskelig å spå fremtiden sånn sett . Viktigste er at både mor og barn har det bra ! 🙂

    31. Mamma fekk meg som 20åring, som er alderen min no. Personleg hadde eg aldri kunne klare å plutselig ha ein kid i armane no, so ho fortena masse credz!
      Det er so mange viktigare ting enn alder som skal til for å vere ein god forelder 🙂

    32. jeg tenker som flere over her skriver. Vil tro barnefar 1 og barnefar 2 også en gang var love of life! Sånn er det når man lever i forelskelsesboblen. Å planlegge ett kjærlighets barn etter noen uker er litt spesielt, men hennes valg. Om forholdet vil vare er det ingen som vet. Hun er 19 år og har livet foran seg. Det var vell ingen hastverk med å få nr 3? Så hvorfor stresse? Og hadde det vært jeg, en person som ikke er kjent i det hele tatt… Så ville det nok kommet reaksjoner da også, bare ikke på samme måte. 19 år, 3 barn og 3 fedre er jo ikke det man higer etter…

    33. Jeg er så glad på hennes veiene og syns det er utrolig koselig at hun skal få en liten til. Det er jo gode nyheter og hu virker jo som om hun er en god mor. Jeg håper hun er lykkelig og får en fin og lykkelig familie med den nye. Jeg er så enig i at et geatulerer passer så mye bedre. Man burde virkelig tenke seg om før man begynner å skrive kommentarer eller åpner munnen sin. Gratulerer til henne. 🙂 dette er supert at du tar opp på bloggen din. Håper du og dine får en flott dag videre.

    34. Altså, jenta er jo tydeligvis veldig glad i barn og har alltid ønsket seg en stor familie.
      Hun har også tid, økonomi og ungdommelig energi til å ta vare på disse barna, så her er det bare å kjøre på.

    35. Tror ikke barnet var planlagt … Isåfall meget spessielt og planlegge barn etter ett par uker som kjærester. Noen uker før Jan og graviditet så var jo barnefar nummer to den store kjærligheten., Så jeg forstår att folk stiller spørsmål ved dette. Men selvsagt er hun ingen hore.
      Men skjønner ikke hvorfor du skal prøve og grosifisere det og få barn i så ung alder med ulike menn. Om man er 18-19 og skal få barn med ny type hver gang man tror det er den rette så vil jo ting gå over stokk og stein. Og Anna har jo ikke for det meste hatt barna alene. Hun har bodd og hatt veldig mye avlastning i sin mor.. Tror neppe ting hadde gått så smertefritt om ikke moren til Anna har stilt opp slik hun har gjort.
      Jeg synes også barna hennes og graviditet blir brukt i for stor grad til klikk og penger. Er det egentlig greit og ” bruke ” barn og graviditet som inntektskilde ?! Det er jo dette hun drar penger på , ung mor , barn , graviditeter ..
      Men håper selvsagt att det holder mellom henne og Jan .. Men du må huske på att de er veldig unge begge to.
      Skjønner jo att Anna svært gjerne ønsker en kjernefamilie. Men uansett hvor mye hun ønsker det så blir det feil mot både barn og fedre og si att Jan er pappaen. Begge barna har sin pappa. Så når man velger og legge ting ut slik hun gjør , så må hun tåle att ikke alle er like applauderende til hennes valg.
      Men ønsker de selvsagt alt godt!:)

    36. Enig i at man bør holde uskjellsord for seg selv, for mobbing er aldri greit. Men å kritisere henne synes jeg er på sin plass, uansett om man sier det høyt eller ikke. For å planlegge en tredje baby i en alder av 19 med en kjæreste hun har hatt i noen uker er virkelig dårlig gjennomtenkt, uansett hvor godt det har gått med de to første og uansett hvor forelsket hun og typen er. Ethvert fornuftig menneske vil reagere på dette.

    37. Du er god du! Håper Anna får med seg innlegget og leser det, da du poengterer noe som folk ser ut til å totalt overse..denne jenta (som så og si fremdeles er i en alder av jente) presterer å ta vare på 2 barn, og de ser sannelig ut til å ha det fint og godt også.. det er mange som uheldigvis ikke skulle hatt barn, Anna er ikke en av de!

    38. Ser at man skal være imponert over denne jenta. Skal man være imponert over at noen kan få barn gjentatte ganger? Skal vi skryta av kvinner som har 9 barn med 9 ulike fedre også, eller er det en grense her? Skal vi skryte over kvinner som tar 5 aborter også?
      Folk reagerer fordi det er utenfor normalen, og det er lite gjennomtenkt. Det å få barn er en stor avgjørelse. Dersom dette var planlagt så må de ha bestemt seg i løpet av noen måneder etter de ble sammen. Det høres ikke ut som om de ser hvor stort ansvar et barn er.

    39. For ett fantastisk innlegg! Takk for at du tar opp dette temaet, du har så rett i det du skriver! Uansett hva man måtte mene om dette er det helt håpløst å begynne med drittslenging. Jeg syntes hun er flink, greit det ikke er ett A4 liv men må man leve etter A4 standaren da. Jeg fikk selv barn nr 3 i en alder av 21,5 år, det var vist ikke så populært hos mange. Nå er minsten 4 år og vi stortrives 😀

    40. Jeg gratulerer deg med din tredje graviditet 🙂 Selv hadde jeg tre barn da jeg var 23, så jeg var også tidlig ute, men det var for 40 år siden. Jeg måtte svelge et par stygge kommentarer ogsåå, men jeg sto han av…og jeg ser at det gjør du også 🙂 Flott blogg og flott tema…lykke til videre i månedene før babyen kommer 🙂

    41. For et utrolig fantastisk bra innlegg! Jeg er selv 19år og har en sønn på snart 5mnd. Jeg og barnefar er gift, men møttes for bare snart 2år siden. Vi har opplevd mye motgang og mennesker som har sterke meninger. Vi tenker allerede på at vi vil ha flere i fremtiden, og det er bla. Anna som gjør at jeg får troen på at jeg kan klare flere. Hun klarer det så utrolig bra, og er en fantastisk mor! Jeg beundrer hvor sterk, selvstendig og fantastisk hun er i en alder av 19 og skal bli 3barnsmor! Heia Anna ❤

    42. 16.03.2016 kl.14:30 – jeg mener ikke å kverulere, men det heter å glorifisere, ikke ågrosifisere. Hvis du kan ordet h— så anbefaler jeg deg å lære deg andre ord også. Jeg personlig ville heller slettet det, enn å gi det trollet oppmerksomhet i det hele tatt.

    43. Stine L : Tuusen hjertlig takk for rettelsen. Men du skjønte jo fint hva jeg mente så hva er problemet 😉
      Hva ville du slettet fremfor og gi ” trollet ” oppmerksomhet ?

    44. Heia Peter.
      Jeg er enig med deg i så mangt. Først, takk Gud for at du ble litt eldre før du fikk barn. Å ha de med oss i “sjudukern” i militæret ville vært spesielt. 😉
      Synes du er tøff og hjertevarm som backer henne opp sånn. Viser at du er en ordentlig mann. Jeg er stolt av deg. Synes alle synspunktene dine er spot on. Jeg hadde aldri klart å være mamma til tre i en alder av 19-20 år, og blogget i toppen, så all ære.
      Men folk er så tøffe på avstand. Da kan de si hva de vil. De tenker ikke at det kanskje sitter ei på andre siden som mottar dette massive hatet fra noen hun ikke har den fjerneste anelse om hvem de er, som kanskje gråter. Kanskje er hun sliten fordi hun har gått igjennom noe tøft på privaten. Det er alltid noen kort vi holder tett til brystet.
      Sånn har det blitt. Som du sier; jantelov, sjalusi og misunnelse viser seg fra sin slemmeste side.
      Heia, heia, Mamma’n til Michelle og gratulerer med en ny i magen. 💛

    45. Hvorfor kan vi ikke alle være hyggelige med hverandre? Hvorfor må folk være så slemme mot andre når de gjemmer seg bak en skjerm? Jeg syns synd på bloggere og andre kjendiser som får høre så mye dritt slengt mot seg. Hvilken glede gir det å være slem mot andre? Jeg blir helt matt av å se hva denne verden er blitt til.. Og dette har jeg satt to barn til verden i? En verden hvor folk ødelegger hverandre, bare for å ha noe å gjøre?! Jeg blir dårlig.. 🙁

    46. Konstruktiv kritikk er en ting, eller bare kritikk sagt på en skikkelig måte. Det er i mine øyne helt på sin plass hvis man er helt uenig i hva en offentlig person velger å gjøre eller står for. Men å slenge inn ord som hore osv osv er uhørt! Jeg fatter ikke poenget? Jeg skulle gjerne ha snakket med den jenta og hørt om hvordan hun har det, hva hun tenker om å tjene penger på å eksponere ungene osv osv. Men jeg er ingen tillitsperson for henne så hvorfor skal hun måtte svare til meg?
      Det verste er at når folk faktisk trenger å komme på bedre tanker og kanskje ta til seg tilbakemeldinger så gjøre ikke det å bli kalt hore, dritt, idiot +++ dem noe mer mottakelige. Så de som sitter og irriterer seg gir jo egentlig personen(e) bare mer motivasjon til å kjøre på. Ser jeg sånt så blir jeg så oppgitt.. Hvis folk skal klare å utvikle seg til det bedre (som vi alle bør fortsette med) så trenger de støtte og godhet.
      Når folk ikke klarer å være uenige (selv på nettet ja) uten å begynne med skittkasting så er det dårlig stelt.

    47. Først og fremst, veldig enig i at det ikke er greit å kalle noen hore! Uansett! Men Mamma til Michelle tåler jo ikke så mye som et kritisk spørsmål før hun sletter kommentarer/ evt klager på “haters”. Det blir for dumt. Jadda, blogging er blitt en jobb,- men hun lever faktisk av å utlevere seg selv og barna sine. Forbilde sa du? Silikon i en alder av 19år? Forbilde??? Planlegge barn nr 3 med far nr 3 etter mindre enn 3mnd sammen? (ok så har de kjent hverandre i 3 år, men det er ikke det samme. De har såvidt flyttet sammen og det er ikke mange måneder siden hun var sammen med en annen). Det at hun ikke har prioritert å fullføre vgs er vel heller ikke akkurat noe som gjør henne til et forbilde? Greit at ikke alle trenger høyere utd, men det er kjekt å ha mer enn ungd.skolen nå i 2016.
      Hun fikser helt sikkert dette. Men jeg er ikke imponert. Hun har da hatt lassevis med hjelp av moren sin som til og med flyttet ned til Kypros da den impulshandlingen ikke var så moro som hun hadde sett for seg. Kjipeste må være for fedrene til de to første at hun nå går ut og kaller Jan far. Nå vet ikke jeg hva fedrene mener, men klarer ikke å skjønne annet enn at det ikke er ok?! Og det siste innlegget om adoposjon og at man “selvfølgelig ikke har kontakt med biologiske foreldre” – well, hello?! Du trenger ikke mye grunnleggende psykologi/menneskeforståelse for å se at behovet for å bli kjent med opphavet sitt gjerne melder seg etterhvert. Hun er kanskje for ung for Tore på sporet? 😉 Poenget mitt er at hun virker ekstremt umoden og usikker, på mange måter ikke noe godt forbilde i det hele tatt.

    48. Hei. Jeg er så enig i alt det du skriver. Å tro meg.. Jeg er en av få som prøver alt jeg kan å forsvare Anna på en forumside med navn KG. Jeg er så lei alle som bare rakker ned på henne.hetser og ja jeg vil si nesten mobber.
      Men tror jeg snart gir opp. Alt jeg sier og skriver er feil. Kun alle som ikke liker henne som har rett.
      Jeg ønsker henne all lykke i fremtiden

    49. Blir så utrolig glad når dere kan vise omsorg og støtte til hverandre når Norge slenger dritt langs veggene! Fantastisk innlegg av deg! Nok et bevis på at du er og forblir en flott blogger:)

    50. Sykt bra innlegg!! Tror veldig mange har lest en artikkel i se og hør og gjort seg opp en mening om alt! Jeg har lest bloggen til Anna, og bare den siden Michelle var 1år! Tror veldig mange har fakta som ikke stemme over hode!! Les bloggen hennes fra begynnelse til slutt før dere slenger dritt!
      For det andre så er menneske kroppen laget for å få barn i ung alder… Noen år tilbake var dette helt vanlig, det er samfunnet som har forandret seg, men kroppen er faen meg den samme enda!! Syns mye mer synd på de barna som har foreldre som nærmer seg 40!! Eller attpåklatter som med foreldre på 60 når de er konfirmanter!! Stakkars.. Å være en ung mor er bare sunt! Så lenge man er klar for det økonomisk og mentalt, og det er det ingen tvil om at Anna er, bare se på hvor fantastisk Michelle er! Å Gud hvor pene unger hun lager!
      Jeg tror Jan har vært drømmemannen i mange år, men følelser er vanskelige å bli kvitt, det skal jeg skrive under på. Hun har heldigvis innsett at hun har det mye bedre uten Mathjis. Når han ikke vil stille opp som far må han tåle at Anna finner seg en ny, hun skal slippe å vente til lille William er begynt på skolen før hun blir lykkelig..
      BTW er du mannen til “kona til”?

    51. Etter innlegget hos Anna der hun takket for støtten måtte jeg inn å lese dette selv. Så utrolig bra gjort av deg, jeg synes det er bra at dere i bloggtoppen bruker deres rollemodell makt over disse ungjentene til å bekjempe mobbing. Det er helt latterlig hva hun må gå igjennom synes jeg. Jeg tror nå hun og jan har vært sammen siden i sommer ikke bare et par uker som mange skriver. Siden de har vært bestevenner i 3 år kan ting gå fort. Hun har nå snakket om at jan ønsker seg barn siden november så jeg tror det er det hun mener med planlagt. Jeg har ventet på det for å si det sånn og ante det i februar r da hun var mye borte og mer følsom enn vanlig.
      Peter takk for en flott blogg det er herlig å se den fine familien din på blogg og tv 🙂

    52. Så bra skrevet!
      Jeg synes det er helt grusomt å tenke på at når Anna forteller om den gledelige nyheten (et lite mirkael i magen) så står folk klare til å kalle henne for både det ene og det andre! Hun er strek, jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert om jeg hadde fått alt det slengt i ansiktet når jeg glad og lykkelig delt vår nyhet om at baby nr to er på vei..?! Hva gir folk retten til dømme henne?
      Folk på ta en titt på seg selv før de dømmer andre..
      Må avslutten med å si at jeg er glad på hennes vegner, og synes hun er en god mamma og at de fire, snart fem er en flott familie!
      Lykke til 😊

    53. Innrøm det bare, du vil i buksene hennes. Er bare å spørre så slipper du nok til. Det gjorde vi!

    54. Siden hun Anna sensurerer bort alle kritiske kommentarer, og siden du forsvarer henne- hva tenker du om det siste innlegget der hun bla skriver: “Jeg er ærlig, og tør og dele akkurat det jeg mener. Liker jeg deg, så roper jeg det ut, hater jeg måten jeg har blitt behandlet på skal jeg sørge for at det også blir ropt ut, og sett. Det er den jeg er, og det er derfor jeg har kommet her.” Det er litt komisk er det ikke? Nå rett etter at hun har vært ute i media og sutret over negative tilbakemeldinger, samt fått en haug av bloggere med på å skrive innlegg ala “har man ikke noe fint å si så hold kjeft”..

    55. Synes dette er veldig bra skrevet av deg, og fortjent skryt!
      Er lei av at andre skal mene og synse så utrolig mye om hva andre gjør og ønsker å gjøre!
      Bry dere mer om dere selv og hverdagen deres, så blir det bedre tenker jeg 🙂
      Hilsen mamma (27år) til liten prins på 3 år og en fostersønn på 15 år.

    56. Kjempe bra sakt👍🏼 Det er ikke noe rart med at Anna i en alder på 19 har barn med forskjellige fedre. Når de fleste av oss var på hennes alder hadde vi ikke kjæresten noe særlige lengere enn ett par år, så hvorfor er det slik at siden hun er mor får hun ikke lov til å være som alle oss andre. Jeg syns hun er drit tøff som tør å være så åpen om alt sammen❤️ Du er flink Anna

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg