Trenger vi egentlig kvinnedagen?

Menn er større og sterkere enn kvinner. På alt egentlig. Det er vi som er tøffest og løfter tyngst. Det er vi som går med buksene i familien, det er vi som er det sterke kjønn.

Selvfølgelig må kvinner forvente å stå litt i skyggen av alfahanner som oss. Selvfølgelig skal kvinner få delta, men de kan ikke forvente stort når de kniver mot oss. Oss store, staute karer. Kvinnekamp er sikkert fint og flott, bare dere ikke tråkker inn på vårt domene. Da har dere gått for langt. Det har vi bestemt.

 

man and woman holding screaming faces. concept photo over grey background

 

Og slik tror jeg mange tenker fortsatt, og derfor trenger vi kvinnedagen. Nå kanskje mer enn noensinne, for stagnerer det nå vil man aldri bli helt like. Enda er kvinner på mange felt bare en god nummer to, og det er rett og slett ikke bra nok.

Hadde det vært en logisk grunn til det, så kanskje. Men det finnes jo ikke, annet enn godt befestet skjevfordeling. Og det hadde sikkert vært greit det altså, hvis det nå engang hadde vært slik at vi menn var større, smartere, tøffere og flinkere.

Men vi er ikke smartere, vi er ikke bedre. Og hva gjelder denne tanken om at menn skal være tøffere og sterkere enn kvinner, har jeg bare dette å si:

Jeg har sett en kvinne føde.

Og nå vet jeg ikke lenger hvem som er det sterke kjønn.

Men jeg er ganske sikker på at det ikke er oss.

 

 

 

/ Gratulerer med dagen <3

 

Les også:

Da Lillesnupp kom til verden

Da plutten kom til verden (gjesteinnlegg av Christina)

* Følg Kvinnehjerte på Facebook *

8 kommentarer
    1. Eg tror på likeverd ikkje på likestilling……hadde vi vært ment å være identiske hadde vi vært fødd som reker……da kunne du gledet det til å føde selv 😀
      Eg tror på rett person til jobben og likt betalt for lik insats…..eg tror på likeverd for alle..uansett kjønn etnisitet og legning….eg tror på like rettigheter for kvinner i andre land med mye mer kvinnefiendtlig kultur enn her…her syter vi over ting som er ganske irrelevant til tider….
      Når det er mer likeverd mellom kjønn i andre land skal eg begynne å høre på Ottar…til den tid….så er frihet å kunne vær egselv og ta egne valg uten å bli dømt..uansett kjønn
      Gratulerer med dagen !

    2. Gratulerer med dagen til deg og konemor. En vikti dag og et viktig innlegg! Det er så fint at du snakker om det.

    3. hallo! er det ikke det likestilling handler om da? at det ikke finnes noe spørsmål om et svakt eller sterkt kjønn? balanse, mann… yin og yang! å utfylle hverandre, respektere hverandre, se hverandre som likemenn med forskjellige kvaliteter! 😉

    4. Jeg tenker også på alle kvinner ute i verden, på flukt, tatt av is, som lever i skul for voldsmenn, også i Norge, undertrykte kvinner, ikke bare i vårt velstandnorge. Søsterfellesskapet må bli sterkere. Og hurra for menn som kjemper for kvinner nasjonalt og globalt.

    5. Joda, det er viktig å kjempe for kvinners rettigheter. I Norge er det nok mange kvinner som ikke får toppjobber på grunn av kjønn, men samtidig så er det jo også flere menn som søker på disse stillingene, og derfor større sjanse for at mann blir valgt. Kvinner blir også sett på som det svake kjønn, spesielt mange plasser ute i verden. Kvinner har null verdi, og blir gjerne straffet for mannens ugjerninger.
      Men vi trenger også en mannedag! For når det kommer til familie og barn har menn lite rettigheter ved brudd, selv om det har skjedd endringer her også de siste årene.
      Jeg tror vi at både kvinner og menn må kjempe sine kamper for likestilling på ulike arenaer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg