Min hårete bestevenn

Det er stas å ha en storebror. Stor stas! En som viser vei og hvordan lekene virker. En som ramler ned fra stoler, danser rundt og skaper haraball. Men litt for ofte er han borte litt for lenge, for å leke med de andre barna i barnehagen. Da er det godt å ha en hårete bestevenn i reserve <3

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Det er utrolig morsomt å se hvordan Teo og lillesnupp går overens. For plutten har aldri vært noen stor lekekamerat for Teo, men med lillesnupp er historien en helt annen. Hun har vært nysgjerrig på den hårete tasseladden fra dag én og var tidlig borte i kurven hans for å leke og dra ham i halen. I starten tror jeg han synes det var irriterende å ha en baby etter seg hele tiden, men med tiden har også han blitt veldig glad i henne.

Men det er nok ikke helt tilfeldig heller, for de har nok på et eller annet tidspunkt inngått en hemmelig avtale der kos byttes mot mat. Lillesnupp får kose og herje så mye hun vil i bytte mot en matbit her og der. Ikke noe stort, helst noe de voksne ikke oppdager. En liten bit av brødskiva, en kladd leverpostei, den type ting.

I starten kastet hun mat ned på gulvet til ham mens vi spiste, så nå har vi måttet jage ham ut mens vi spiser. Det hjelper egentlig fint lite, for nå har hun begynt å ta med mat ut til ham isteden. Det skal hun ha, lojal til avtalen er hun. Og han lar henne kose, og gir henne lov til å gjøre ting vi andre ikke kan tillate oss. Hun kan klappe på ham og dra ham i ørene selv mens han spiser. Hvis vi andre hadde prøvd på noe sånt, hadde det blitt månelyst.

Kanskje er det maten, eller kanskje er det fordi lillesnupp nå endelig gir ham tilbake den oppmerksomheten han ble frarøvet da to små barn kom til verden. Hva enn det er, er det herlig å se et helt eget bånd mellom en liten snupp og hennes hårete bestevenn <3

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ Ha en hårete uke! 🙂

* Følg Hundehjerte på Facebook *

33 kommentarer
    1. Så fine bilder 💖 sånn var det her i starten også,ene hunden vår syntes denna lille tobeinte valpen bare var plagsom,men nå har de også inngått en avtale, typ “du gir meg mat da du ikke vil ha mer,så kan du pille meg i øyet og kile deg i nesa med halen min så mye du vil,tilogmed ta på potene mine”(sistnevnte får ingen andre lov til)bilde av herlighetene på insta forresten 👍

    2. Hunder og barn er awesome. Vi hadde en hund på ca 1 år når lillesøster kom til verden og hu var tre år når lillesøster nr 2 kom og de har herjet så mye med hu. Dratt hu i halen, kledd henne opp osv. Jeg var også så dum å klippe hu i tunga. Sara(hunden) døde for 7 år siden i år, men nå har vi to fantastiske hunder <3 ok teit kommentar, men samma 🙂

    3. Høres ut som om det er ett leketøy. Skjerp dere. Blir så irritert på dere foreldre som synes det er gøy å rive i hale, krype over og tyne tolmodige hunder. Altså ingen leksak men ett levende vesen. Tenk om Teo en dag blir så lei at han napper til. Hvem blir avlivet? Hund, barn eller dumme foreldre.

    4. Haha, men herregud a menneske, du vet da ingenting om hvordan den leken foregår. Slapp av, vi har kontroll. Teo begynner å bli 9 år og jeg har hatt flere hunder hele livet, så jeg tror jeg vet et og annet om hundehold 😉
      Og uansett, Teo vet å si fra og hvis det blir for mye, og vi passer på hele tiden. I blant kan det bli for mye og da drar vi henne unna, eller han går sin vei. Men for det aller meste er han bare glad for at noen vil leke og tulle med ham, heller det enn å ligge i kurven og kjede seg 🙂

    5. Takk for det 🙂 De der to koser seg stort sammen, og synes det kommer godt frem i bildene, men må også prøve å få knipset det trynet han gir henne når han i blant blir lei og bare vil slappe av alene, haha.

    6. Takk for det 🙂
      Rase: Menneske, hvit, tispe, ca. 17 måneder.

      Hunden er en Cavalier King Charles Spaniel 😉 (kortklipt og ganske mye større enn rasestandard, haha)

    7. Og sånn går nå dagene med å forsvare at hunden ikke er ett leketøy. Typisk foreldre. Og det går ikke på hvor lenge du har hatt hund. Det er her og nå. Og du…. Kom deg ut med hunden ikke bare de obligatoriske ,må, lufte dyret.
      Ett napp og snipp snapp snute….

    8. Haha, må le av kommentarene til “Huff”… Haha, dagens!! Jaja, h*n om deeet!!
      For noen fantastiske bilder, Peter… Blikkene til Teo er jo bedårende, her har du fått skikkelig blinkskudd!!
      Så bedårende at jeg får lyst på hund, hadde en gang en av samme rase og en amerikansk cocker spaniel… Veldig fine hunder, som var glad i barn…
      Meeen, med 6 unger så er ikke tiden for hund enda… Det får bli når de flytter ut av rede, og jeg er gammel og ensom… Hehe…
      Jeg har jo mannen min da, nok pels på ham til å ta ham for hund…(Men han lufter seg selv, veldig praktisk i grunn) Når jeg tenker meg om er det flere likheter mellom min mann og en hund… Begge spiser restene fra tallerkenen min eller ungene f.eks…

    9. Næmmen jøss, så grinete du skulle være da? Dette innlegget handler altså om at vovsen har fått seg en ny bestevenn og det er jeg kjempeglad for. Det inkluderer også slikt som artige turer der han løper frem og tilbake i søledammer, mens hun står midt i vannet og ler seg halvt i hjel når vannet spruter på henne. Alt i alt en gladsak, ikke noe å henge med nebbet for.

    10. Haha! Så lenge du sørger for å gi mannen nok mat og kos, skal du se at du sikkert kan få ham til å både hoppe og rulle rundt med tiden 😀
      6 unger høres ut som mer enn nok ja (har hendene fulle med to), men perfekt å anskaffe en hund når det etter hvert begynner å bli litt roligere i heimen ja 🙂

    11. Hunden har fått seg en ny bestevenn? Alvorligtalt mister, en unge som kryper, sliter i halen og mater slik at han blir feilforet. Skjelden det er god match med så små unger og hund. Ett dyr er ett dyr.
      Og du må jo tåle motsvar uten at man skal være grinete.

    12. Klart jeg tåler motsvar, men du får tenke over tonen din før du forventer et hyggelig svar tilbake. Du ber oss skjerpe oss og kommer med fjåsete prat om avlivning, ikke akkurat en invitasjon til en hyggelig dialog.

      Men for all del, du skal ha for en lidenskapelig holdning til dyrenes velferd, det respekterer jeg. Skjønner på måten teksten er skrevet at du har tolket den negativt, men det er mer ment som morsomme eksempler. Og hvis Teo en dag blir så irritert at han glefser fra seg, har jeg full forståelse for det. Ingen begravelse av den grunn.

      Men som sagt, det er god stemning. I blant knurrer han og vil ligge alene, da tar vi henne bort, ikke noe verre enn det. Vi har god kontroll på situasjonen, du trenger ikke belære meg om hundehold 😉

    13. Kjenner jeg blir helt gåen av slike som “huff”. Er jo kjempe bra for unger å vokse opp med tålmodige og snille hunder som Teo. Tviler også at frøkna får lov å røske og dra i halen og… Husk at disse ungene som har vokst opp med dyr har mer empati og forståelse siden de lærere hva som er greit og ikke uten biting og “slå”. Og tviler bikkja dæver med det første av å få en bolle i ny og ned. Ikke mange åra siden hundene bare levde på middagsrester, levde langt og godt liv de og.

    14. Hør hør 🙂
      Teo er bare glad for å endelig ha en venn som gir ham masse oppmerksomhet, for eldstemann har vært likegyldig til barn og bare slukt all oppmerksomheten selv, mens lillesnuppa deler broderlig 🙂

      Og han er tross alt en hund, så han sier ganske tydelig fra når grensa er nådd, og det skal jeg love deg at den lille snuppa forstår. Synes ikke man skal la små babyer herje fritt med dyr, men en jente på halvannet år vet litt mer hva hun driver med tross alt. Ofte litt for godt, den lille sniken 😛

    15. Her I huset har lille snupp en helt lik avtale med katten et svært beist av en katt som synes det er helt greit og bli pjusket og lekt med dratt litt I halen og kikket litt inni ørene. Han kommer bort og legger seg ved hun når hun leker, hun forer han med alt hun finner og følger etter han med matskålen 😂😂

    16. Haha, du sier noe Peter…
      Mannen er vellfødd og har fått kos hvertfall 3 ganger, som kan bevises ved fødselsattest! Hehe… Han har vel gått opp ca 10 kg siden vi ble sammen for 5,5 år siden…
      Han hopper når jeg sier hopp, og sitter pent når jeg beordrer ham til det… Akkurat som en hund… Hahaha!!
      Ja forsåvidt ruller han rundt på siden når jeg dytter ham i siden midt på natta pga snorking, hehe…
      Herregud, jeg innser at jeg er gift med ei bikkje!!
      Gjør det meg til ei tispe da??
      Hahaha… Noen ganger altså!!

    17. Åå, nå ble jeg lei meg 🙁
      Så såvidt innlegget ditt tidligere idag, og gledet meg til kveldsstund, bare for å se at kun tittelen står igjen 🙁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg