Dagens gullkorn – Dodøra

Det er lett å sette opp krav og husregler for barna, problemet er bare at reglene veldig fort snur seg rundt og dasker deg i fleisen. For andre gang på under en uke har vi blitt rundspilt av en 4-åring, og denne gangen var det mammas tur.

 

 

Jeg står på kjøkkenet og pisker sammen lunsj med lillesnupp på armen. Hele familien er hjemme og styrer med sitt. Litt usikker på hva de andre driver med, men sist jeg så dem var de ute i stua.

Plutten kommer tuslende ut på kjøkkenet og spør etter mamma. Jeg vet ikke hvor hun er, sikkert ute i stua eller i boden. Han roper etter henne og svaret kommer raskt fra bak en lukket dør. Hun er, som man sier, på toalettet.

Men som den 4-åringen han er, har ikke plutten noen planer om å respektere sånt, og går for å hente henne. Han trenger hennes hjelp og da får det ikke hjelpe at hun har gått for å… “pudre nesen”.

Jeg hører han drar i dørhåndtaket. Låst. Da smeller det fort:

– Mamma, ikke lås døra!

– Jo, men…

– Det er ikke lov å låse døra!

– Nei, jeg vet det, men jeg bare –

Mamma tar seg et halvt sekunds tenkepause for å finne ut hva hun skal svare. Han gjør det samme. Problemet med en snartenkt 4-åring, er bare det at han ofte tenker irriterende fort…

– Mammaaa?

– Ja?

– Vil du at jeg skal låse når jeg er på do?

– Nei.

– Nei, da må ikke du låse heller.

 

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
Ha det, ja

 

/ Plutten 2 – Mamma / pappa 0.

Les også: Dagens gullkorn – Grøten

* Følg Pluttehjerte på Facebook *

14 kommentarer
    1. Når jeg var liten var mamma og pappas svar “det er forskjell på reglene for barn og reglene for voksne”. Og i en alder av ca 30 nyter jeg veldig at jeg endelig er voksen med voksen-regler 😉

    2. Nåvel, noen ting får voksne lov til å gjøre, som barna ikke får lov til. 😛
      Alternativt kan man selvfølgelig sette en lås så høyt at barna ikke rekker,som sagt før.

    3. Rettelse, klarer du å tørke deg selv, samt ikke kaste ting i do, smøre tannkrem overalt og leke med dobørsten, kan du muligens få lov til å låse døra 😉 (og det gjelder deg også, Christina) Haha!

    4. Heisann! Beklager sent svar på de kommentarene, men ja, det sier seg jo selv at det er forskjell på sånt. Vi voksne bestemmer og sånn er det bare, men noen ganger kan det gå litt fort i svingene når man skal prøve å forklare forskjellen, hehe 😉

    5. Med to treåringer i huset er nøkler fjernet fra samtlige dører. Ikke minst fordi hanbarnet er særdeles motorisk dyktig og allerede har funnet ut hvordan tohåndsgrepet på trappegrinden og barnesikringen på vaskemidlene virker…. Nettopp derfor er det også noen dører som låses, og nøkkel gjemmes hver gang vi er der inne med noe som skal holdes unna små barnefingre.
      Alt forgjeves, da lille mann kommer springende med stor forskrekkelse: Mamma, du glemte å låse døra. meg hjelpe deg! han tar så handlekraftig en stol og løper til det trygge gjemmestedet. Klatrer opp, fisker frem nøkkelen og låser opp døra. Før jeg en gang rekker å reagere….
      Undervurder aldri et barn!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg