Førsteinntrykk og terningkast

Elsk det eller hat det, i kveld er det duket for den norske finalen i Melodi Grand Prix. Og jeg ELSKER det! Så i kveld skal jeg sitte duket med skjemaer og full pakke, for å virkelig sette stemningen. Men allerede nå ønsker jeg å sparke i gang festen med en aldri så liten titt på årets finalister og rulle terningen på førsteinntrykket.

Teksten er basert på en forespørsel fra selveste ESCNorge, for på spørsmålet: “Kunne du tenkt deg å høre gjennom alle de 10 bidragene til den norske finalen og komme med en vurdering?” svarer jeg selvfølgelig et rungende JA, hiver på meg Bettan-kjolen og skrur musikken på fullt.

Så her kommer min vurdering av årets norske finalister, basert utelukkende på førsteinntrykk. Ingen dypere analyse eller saklige vurderinger er gjort i forbindelse med omtalen. Til info: Alle sangene står oppført i tilfeldig rekkefølge. Sånn, da er vi klare. La det swinge!

–> Alle sangene finner du her!

 

Happy young people having fun on rock concert in nightclub, colorful glowing lights, enjoying popular music, partying concept
I´m in lååååååv!

 

1. History – Elouiz

Fairy tales, happy ending og poetry – this love is gonna make history. Her spares det ikke på flosklene, men selv om det synges om et kjærlighetsforhold som kommer til å skrives inn i historiebøkene, kan nok ikke det samme sies om sangen. Dette lukter en litt intetsigende kopi av Taylor Swift, som i mine øyne er intetsigende nok fra før.

2. Icebreaker – Agnete

Dette låter umiddelbart som en MGP-låt, og jeg synes absolutt jeg aner en spire av MGP-greatness her. Det er passe svulstig, sangen har et budskap og den passer rett inn i Eurovision-sjargongen. Denne tror jeg kommer til å vokse ytterligere på meg.

3. Into the fire – Stage Dolls

Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg trodd at dette var One Direction, og det er ikke verst for et band som startet opp da jeg var 2 år gammel! Et herlig sammensurium av puddelrock og dunbart, resulterer i en knallfin radiolåt som sikkert vil slå an i bilen på vei til hytta, men som dessverre mangler en god dose MGP-greatness.


 

4. Anyway – Pegasus

Jeg får vel bare innrømme det først som sist: Jeg har en svakhet for danseband. Kall det gjerne en guilty pleasure. Så for min del kunne Pegasus gjerne blitt ved sin lest her, for dette føles mer som en snill og utvannet Bon Jovi enn en fuktig kveld på Bøndenes Hus.

5. Traces – Stine Hole Ulla

Se for deg en Disney-tegnefilm. En time ut i filmen sitter den ensomme prinsessen ved en elv og synger sårt og lengtende etter drømmeprinsen. Du vet, han kjekke nabogutten som er så flink med hester. I refrenget stryker hun på et rådyr, koser en kanin og dingler med beina fra en bro. Og dette er sangen hun synger. Klokkerent og pent.


 

6. Anna-Lee – Suite 16

Rett fra startblokka høres dette litt ungt og uferdig ut. Etter hvert som sangen utvikler seg, føles det mer tidsriktig og fengende, ispedd en dæsj poppete, hoppete, pop-svulstigheter. Men jeg sitter igjen med følelsen av at dette ikke kommer helt fra hjertet, og føles mer tidsriktig enn oppriktig.


 

7. Laika – Hungry Hearts, Lisa Dillan

HVA. ER. DETTE?! Så veldig uventet! Det er utvilsomt konkurransens store overraskelse, og det høres ut som ABBA har ruset seg på absint og reist inn i fremtiden for å danse disko. Pluss minus. Det er et surrealistisk potpurri, og det er altfor rart til å ikke bli glad i. Gjett om jeg gleder meg til sceneshowet!


 

8. Stand up – Makeda

Finn frem dansesko og bli med på en herlig reise tilbake til det glade 50-tall. Dette kan jeg absolutt like og det svinger som i gamle dager. Dette smaker et hint av Meghan Trainor og det funker. Det er nesten, NESTEN, så jeg får lyst til å børste støvet av de gamle danseskoene og briljere med mine swingmoves fra ungdomsskolen.


 

9. Afterglow – Laila Samuels

Oj, dette var fint! Dramatisk ballade med et hint av melankoli i et slags brytningspunkt mellom Lana Del Rey og Marina & The Diamonds. Dette kan vi like. Passe pompøst, stort og annerledes, og med et definitivt hint av greatness.

 

10. Feel da rush – Freddy Kalas

Kast skjorta, sprett en flaske, pump opp volumet og ta deg sommerferie! Første gang jeg hørte denne sangen hadde jeg ingen anelse om at det var en MGP-låt, men jeg elsket den. Sangen sitter på første forsøk og er en gladlåt som får deg opp av stolen i klassisk Kalas-manøver. Dette lukter sommerens store landeplage fra Alta til Donetsk.

 

Takk for meg og lykke til i kveld! Og du: Offisielle stemmeskjemaer finner du her –> Stemmeskjema til finalen

OBS OBS: Hele MGP-kvelden kommer til å dokumenteres heftig på Snapchat, så følg Pappahjerte på Snapchat hvis du er i markedet for MGP-party 🙂

 


Stemmeskjema finner du her
–> Alle sangene finner du her!

 

/ I´m gonna riiiiiiise, like a phoenix!

*Følg MGPhjerte på Facebook *

18 kommentarer
    1. Oh yes! Blir som VM og EM, samme hvilken idrett, så lenge det er stort, er det gøy 😉 Sleng på litt paljetter og mgp-greatness, så snakker vi helaften 😀
      /high5

    2. Ja, den er absolutt ikke dum. Tror den kan komme til å vokse på meg, for man merker jo at den sitter godt i dansefoten. Spent på hvordan den funker live 🙂
      /freddikalaaaaaaas

    3. Jeg tror Danmarks bidrag, Soldiers of love, blir årets vinner. Og så passer den i disse Soldat-tider! 😂

    4. Du er bare heldt rå og utrolig sprø. Skjelden å høre om menn som liker dette. Foruten homofilemenn , de er jo bare konge. Og du jeg liker deg , jeg skal kikke på i kveld, den derre Laika sangen med disse lespejentene liker jeg . Det er jo ett hærlig jentefelleskap som hedrer hunden Laika.
      Liker du disse påskeeggene fra Freia? Disse 4 i en kartong. Jeg har ett elsk hat forhold til de. I går spiste jeg 8 på engang. Blir ikke kvalm , det er det som er problemet.
      God helg da .
      Jodeliolei fra meg

    5. Hei! Gå inn på Tarapi, bloggen til Lene Wikander ,der er en god beskrivelse av Grand Prix bidraget, Laika. Hungery hearts. For noen damar, ass. Omg og Tarapi bloggen er kanon rå, skrevet med en spydspiss ut. Fantastisk blogger.
      Må vi få sendt denne feministgruppen videre og la de sette Stocholm på hodet. Putin kommer til å sende opprørspolitiet på de da de har gjort Laika om til en lespiskhund.
      Ho.ho for i kveld, fram med snopet, tacorester, champis og penn og telefon.
      Stem ivei.

    6. Hallais! Haha, de kontroversielle påskeeggene. Helt ærlig: Jeg elsker dem! Klarer du å spise 8??? Går i bakken etter to, jeg 😀 Regner med at årets egg kommer uten palmeolje 😉
      /high5

    7. Hadde det ikke vært for at ei venninne skulle på MGP så hadde jeg ikke visst at det var før det var over. Syns det har vært svært lite snakk om MGP i år en tidligere år, men kan hende jeg tar feil 🙂 Liker stage dolls jeg da, alltid gjort, men syns de kunne ha kutta ut oh-oh-oh-oh-oh-delen i sangen. Det gjør jo at sangen kunne ha kommet fra et eller annet pop-boyband. Syns forøvrig at icebreaker er en kjempe tøff sang, og en god vinner! Likte den godt 🙂 Og elsket afterglow, min type musikk, men kanskje litt kjedelig i MGP sammenheng?

    8. Helt enig, UTROLIG slapp innsats av Nrk på innsalget. Det så jeg for øvrig at VG hadde skrevet en egen sak på også, og jeg er helt enig. Må markedsføres mer. Hjelper gjerne til med det jeg 😛
      Nå gledes det til den store finalen!
      /high5

    9. Haha, så dette først nå. Ler fordi ifjor brukte vi det skjemaet der for å rangere alle deltakerne på den internasjonale finalen! Haha, snakk om å ha full oversikt over sceneshow, styling og mgp-faktor på samtlige deltakere 😀 gjett om vi skal det igjen iår! I tillegg slenger vi opp hvert vårt forslag til hvem som havner på de 10 første plassene 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg