Til skrekk og advarsel

Ingen liker å innrømme feil og mange vil helt sikkert kalle meg en idiot for dette, men det er det så absolutt verdt om jeg kan bidra til å spare bare én familie fra en grusom skjebne.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

For i helgen satt jeg og spiste frokost med barna mens frua lå oppe og tok seg en cowboystrekk. Intet spennende å melde, bare småprat og kos. For å holde lillesnuppa opptatt ved bordet, ga jeg henne litt diverse å leke med. En skje, en rangle, en gammel telefon. Men hun hadde allerede fått tak i en eske med fyrstikker som lå på bordet og nå satt hun og ristet på boksen. Hun så ut til å like lyden og jeg tenkte ikke stort mer over det.

Med lillesnupp nedsyltet i leker og underholdning ble det endelig godt med albuerom for far å få i seg litt frokost og slurpe kaffe. God stemning. Men så skjer det.

Etter kanskje bare 30 sekunder. Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan hun klarte det, men plutselig spraker og freser det fra lillesnupp og brått står en fyrstikk i lys lue. Hun kaster den overrasket fra seg i det jeg kaster meg over henne.

Heldigvis stopper historien der. Vi var så utrolig heldige at dette skjedde mens jeg var til stede og fikk kastet meg over det. For nå har jeg lært og kommer selvfølgelig aldri til å gjøre dette igjen, men andre er kanskje ikke like heldige. En liten fyrstikk er alt som skal til.

Og jeg vet, å la en liten baby leke med fyrstikker kvalifiserer nok til Norgesmesterskapet i idioti, men det virket så harmløst, for hun er jo bare en baby! Men en liten feil kan få fatale konsekvenser og det er så utrolig fort gjort! Så derfor setter jeg gladelig meg selv i gapestokken til offentlig spott og spe, for kanskje, bare kanskje, kan det avverge en grusom skjebne for en annen familie.

Ikke vær en idiot. Ikke la barn leke med fyrstikker.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ Hilsen en idiot

*Følg Fyrstikkhjerte på Facebook *

28 kommentarer
    1. Wæææ!
      Dette kan skje den beste!!! Du fortjener ikke noe pes!
      Minstejenta vår på litt over året klarte å få tak i “boksen” vår med alle lightere og fyrstikker i… Jeg sto på kjøkkenet og lagde mat og plutselig ble det helt stille i huset.. (Og for de med små barn vet at hvis det er stille er det enten en drittbleie på vei eller f***skap på gang..!) Så jeg sprang inn i stuen og der satt hun og gomlet på aske fra peisen med en “peis-lighter” i hånden som hun lekte med… Kvapp skikkelig da jeg så det for det skal så lite til for å klare å få flammer ut av slike lightere. Heldigvis gikk det bra! Nå har vi gjemt de høyere en høyest.
      Jeg synes bare det er helt supert at du skriver om det! Det åpner i hvert fall mine øyner og jeg tror og håper det åpner andre foreldres øyner også.
      Uansett så lærer man så lenge man lever =)
      Godt det gikk bra med snuppelina =)

    2. Syns du er tøff som skriver og takk for at du advarer! Jeg kunne også fint ha latt en liten få leke med esken, for som du skriver virker det harmløst! Så godt at alt gikk bra 😃
      Bloggen din er super 👍😉

    3. Uffda, heldigvis gikk det bra!
      Husker mormor lærte meg å tenne en fyrstikk, jeg var 8 år, 8 år og livredd.
      Heldigvis ikke redd nå lenger.
      Jeg ble ingen pyroman heller 😉

    4. Vesla her likte også å riste på fyrstikkesker da hun var liten. Jeg surret ca 20 runder med tape rundt esken slik at hun ikke fikk åpnet den, så var det bare å la henne riste løs😊

    5. Hei. Dette skjer den beste, og syns det er veldig bra at du skriver om det for slikt forventer man ikke at så små klarer! Skal minne meg selv på dette og legge slikt høyere opp 😉 takk!

    6. Liker egentlig ikke så godt sånne advarsler om farlige ting, for jeg trenger ingen hjelp for å se for meg farlige situasjoner der barna kan dø eller bli alvorlig skadet. Jobber i grunn for å ikke overbeskytte dem hele tiden:p Men nå må jeg si jeg ble litt imponert. Klarte ettåringen å tenne fyrstikken? Er ikke det ganske imponerende? At min tass ikke får leke med fyrstikker skyldes mest at jeg er redd for at han skal spise svovel. Har ikke falt meg inn at han skulle kunne tenne den. Men uansett godt poeng at slikt bør ligge utenfor rekkevidde:d og bra at lillejenta ikke brant seg!

    7. Huff! Det som er verst med sånne situasjoner er at man etter lettelsen over at det gikk bra, kjører på med all verdens “enn hvis” og andre katastrofetanker. Disse blir bare verre og verre, som en slags straff til seg selv.Respekt for at du skriver da det er et tema som få snakker høyt om: sine egne tabber med egne barn. Dagens champis.

    8. Huff!!! Flott at du advarer! Men – hun er ikke en baby lenger. Hun er ei smart jente på halvannet år 😉

    9. Crayzy opplevelse og følelse det der.
      Imponerende at hun tente den og høy iq som kastet den.
      Feir det…. Ja dagens Champis.
      Ungen min fikk ett stort drops i halsen, ikke stort i min munn men i ungensmunn digert. Dropset skled ned i halsen og tettet luftrøret. I løpet av sekunder var det kritisk. Utrolig hvordan vi foreldre klarer å gripe ungen , oppned , dunk, rist og ding dong dropset spretter rundt på gulvet. Hærregud hvor en kan bebreide seg selv. Til slutt sa kona: skjerp deg , ungen er ikkje dau, men vi har lært. Da hun sa vi fikk jeg faktisk ro i skjela.
      Så pappahjerte av og til går vi den harde veien for å lære når det går bra er det godt.
      Kjellsprell 👍

    10. Snakk om uflaks – og flaks! En imponerende ettåring, der! Våre eldste får lov å “leke” med fyrstikker (skal man lære seg å tenne bål i skogen og alt det der..), men det krever årvåkenhet fra oss voksne når de minste helst ikke skal få kloa i fyrtøyet. Og det sier jeg uten det minste snev av kritikk mot deg – jeg har ingen rett til å kaste noen steiner i så måte. Heldigvis gikk det bra 🙂

    11. Gjør det samme her :p Fyrstikkeskene ligger lett tilgjengelig og det hender hun (21 mnd) syns det er artig å leke med dem. Hun er en slik som aldri spiser på ting. Da hun var mindre, teipa vi rundt dem så hun kunne riste på dem.
      Men hun har aldri klart å tenne en fyrstikk selv. Flink unge du har! Ville trodd de ikke fikk til slikt når de er så små… Men er bare en fyrstikk så farlig, egentlig? Jada, ungen kan brenne seg, men da slipper hun i alle fall tak i fyrstikken før det blir til brannskader. Mi tuppe kom borti et telys en gang; hun hadde lyst å løfte det opp, men trakk hånda beinfort tilbake før hun egentlig var borti flammen.

    12. Jeg syntes du er knalltøff som tør å ta opp ett slikt viktig tema. Det kan skje alle.. Dette skjedde oss også, og vi har ikke tørt å si det til noen i frykt for å bli stemplet som dårlige foreldre.. her glemte vi å sette vedkurven med innhold tilbake i skapet, oppo den lå fyrstikkesken. Jeg gikk på kjøkkenet for å kaste noe i søpla, var ute av stuen i maks 75 sek, da har snuppa her på 1,5 år funnet esken, åpnet den og tent en fyrstikk som lå å brant på parketten.. heldigvis gikk det bra!

    13. En fyrstikk ved bordet med pappa til stede er ikke så ille, men en fyrstikk i sofaen når pappa er ute et sekund, kan være en helt annen sak 😉 Blir nok nødt til å finne ny leke gitt.

    14. Ja nei hvordan i all verden hun klarte det, kan jeg fortsatt ikke forstå. Men der kastet hun seg selv rett ut av babygruppa i hvert fall. Ikke mer baby-tv på hu der nå 😉

    15. Aaah, smart. Kunne kjørt på med gaffateip, men bare for å være på den sikre siden, får jeg gi henne noe annet å leke med. Triksekniv, for eksempel. 😛

    16. Dina: Hihi, liker tanken på at du var 8 år og livredd, da har man akkurat riktig mengde respekt for ild og fyrstikker. Som å sette seg bak rattet på en bil første gang.. 😉

    17. Oj dæsken! Ja, der kan du se. Det går så utrolig fort! Men joda, det er nok mange som har opplevd slike ting, men det ser jo ikke bra ut å skrive på facebook, vettu 😉

    18. Neida, det her er noe jeg er 100% sikker på at mange mange foreldre opplever! Skamme seg litt skal man jo men jeg lover deg at man lærer veldig godt av det. Fra nå av vet du med sikkerhet hvor alle lightere og fyrstikk esker er! Vi hadde en litt annen opplevelse som jeg blir kald i magen av å tenke på, men heldigvis gikk det bra her også. Vi hadde kommet hjem fra en ukes camping og alt camping utstyret lå i stua i påventing av å bli utpakket. (Vi kom hjem sent så ungene ble lagt med en gang og vi krøp fort til sengs. Alt skulle jo pakkes ut om morgenen da vi stod opp.) Mens jeg drev å pakket ut alt sammen dagen etter, merket jeg pluselig et ganske stort hull i nettgardinene mine som ikke hadde vært der før vi dro. Med nærmere undersøkelse så jeg at det var brent hull, at gardinen hadde smeltet rundt kantene. Jeg ble helt kaldt og ropte på ungene. Da slo det meg at camping lighteren vår hadde jo blitt slengt oppi baggen med alt kjøkken utstyret, som stod rett under vinduet. Jeg lette iherdig gjennom baggen, ingen lighter. Da lillegutt på 3 kom inn, pekte jeg på gardinen og spurte hva som hadde hendt. Det viste seg at han hadde sett og lært hvordan vi hadde brukt lighteren på camping og kommet bort i gardinen. Han innrømmet til slutt at han hadde kastet lighteren bak sofaen fordi den var skummel.
      DET kunne jo ha satt hele stua i fyr og flamme! Takk og lov gikk det bra. Men det er slike ting som skjer. Det er så lett at barn får tak i ting de ikke skal ha. Det viktigste er at man lærer av det og lærer barna faren med ting som lys, lightere/fyrstikker, peis o.l 🙂
      Hilsen en mor skammer seg men har lært!

    19. Hvis lyden var populær så lag en hjemmelaget rangle! 😀 Så blir nok ikke fyrstikkeske så spennende mer. Hehe.. En tom boks og putt oppi ukokt macaroni eller nnoe annet ufarlig og lim igjen lokket. Mal i friske farger.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg