Den store julevasken

I går leste jeg en helt fantastisk tekst om hvordan julevasken var før i tiden, og den må jeg bare dele med dere! Man kan vel trygt si at ikke alt var bedre før… 😉

Teksten er skrevet av journalist Nils-Erik Kvamme i min herlige lokalavis: Østlands-Posten

 

 

“Vi hadde verken dusj eller badekar hjemme hos oss da jeg var liten. Den gang hang det en vaskeklut over vasken på do, og den måtte gjøre nytten. Hvis ikke vannet var frosset, talte man til ti og skvettet det iskalde vannet et par ganger gjennom ansiktet for å våkne. Kluten fikk henge i fred. Man visste aldri hvor gamle besten hadde brukt den tidligere på morran.

Tannpussen husker jeg ikke helt om vi måtte gjennom. Det kunne jo være godt å kjenne sirupssmaken som hang igjen etter frokosten når læreren igjen begynte med Josef og Maria og det derre utslitte eselet som skulle i høyet, eller det høyeste i en eller annen stall.

Men når det nærmet seg julaften holdt det ikke lenger med oppvaskkluten over doskåla. Da skulle man bløytes skikkelig. Vi var heldig stilt siden mor var barndomsvenninne med hotellfrua. Det medførte at badekaret på rom 212 kunne gjøre nytten hvis ikke hotellet var fullt opp av forsofne bergensere som ikke ville stelle i stand jul sjøl.

Men vi måtte ikke søle med varmtvannet, og en tapping i badekaret måtte gjøre nytten. Besta som allerede i flere dager hadde tjuvsmakt på julebrygget fra kjelleren, var mest utålmodig. Med den medbrakte kluten fra hjemmedoen. Hun veltet oppi som en kobbe og halve badekaret var naturlig nok tømt før hun krabbet over kanten etter en meget nødvendig skrubb. Så sto tantene for tur. Bror min og jeg ble hysset på gangen, og måtte nøye oss med å kikke gjennom nøkkelhullet. Da det endelig var vår tur, var det knapt vann igjen og de koliforme bakteriene nærmest kappløp opp badekarkanten for å finne noen å angripe. Vi var lette bytter, og selv om grønnsåpa i håret skremte lusa bort, endte det som regel med forkjølelse og streptokokker. Besta derimot, var i praktslag så lenge ølet varte, og tantene flottet seg med eau de cologne for liksom å holde renheten ved like.

Håret mitt luktet som et nyvasket hus fram til julaften. Da tjuvlånte vi litt av brylkremen til onkel, og så riktig så sveisne ut før den store julefesten.

Men jeg må innrømme at jeg har fått et anstrengt forhold til det med bading før jul.

Så nå dusjer jeg heller hver dag.”

 

P.S. Tusen takk til Nils-Erik som lot meg dele denne herlige teksten!

 

/ Del med noen som klager over lite varmtvann i dusjen 😉

* Følg Badekarhjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg