Nå bakes julen inn

Du visste kanskje ikke dette, men jeg er faktisk kjempeglad i å bake! Og den aller beste julestemningen baker man selv 🙂

/ sponset innlegg

Viktig å smake underveis…

 

Jeg tror kanskje det kommer fra da jeg var yngre. Jeg synes det var så utrolig fascinerende at man bare kunne kaste sammen noen ingredienser, litt sukker, noen egg, litt kakao og noe mel, og vips så sto man der med en rykende fersk kake, et brett med boller eller lignende.

Så kan det også ha noe å gjøre med gode minner, for mamma har alltid vært helt rå til å bake. Spesielt godt husker jeg mammas magiske lussekatter. Servert rykende ferske.

 

 

For meg er nybakte lussekatter selve smaken av søte barndomsminner og julekos. Mamma er halvt svensk og i Sverige sender de på tv hvert år en konsert der svenske barnekor tropper opp lenge før hanen står opp for å synge julesanger, gjerne fremført i en koselig kirke. Og hvert år gjennom hele barndommen ble vi vekket grytidlig for å møtes i sofakroken med søvn i øynene og se på tv-sendingen, mens rykende ferske lussekatter ble servert sammen med en stoooor kopp kakao med krem.

Så satt vi der og mumset og slurpet oss gjennom de koselige julelåtene, helt til skoleklokka krevde oss tilbake til det virkelige livet igjen. Det var en magisk liten stund og en tradisjon jeg har tatt med videre til min egen familie, for jeg ønsker at også mine barn skal ha slike hjertelige minner og gode assosiasjoner til julen.

Derfor står jeg gladelig opp likt som bakeren på luciadagen for å fyre i gang ovnene og ha bollene klare til det første bustehodet kommer tassende ned trappen.

 

 

Hvis du allerede nå kjenner at det rykker litt i bakefoten, har jeg faktisk TRE kjempegode nyheter til deg!

  1. Hvis du har lyst til å lage lussekatter til Lucia i år, finner du oppskriften her: Mammas Magiske Lussekatter!
    OBS: Ikke hør på de som sier at du kan bytte ut safran med gurkemeie. Det er løgn. Safran er helt avgjørende for smaken.
  1. Sjekk ut Julebakeriet.no for oppskrifter på tradisjonelle julekaker og mange spennende rariteter du kanskje ikke har hørt om. Her finner du massevis av smakfulle oppskrifter, smarte tips og ikke minst: En konkurransen der tre vinnere stikker av med hver sin KitchenAid kjøkkenmaskin! Les mer og delta her:
    Send inn oppskift –> Vinn kjøkkenmaskin!
  1. Sist, men ikke minst: Hele neste uke, fra 07-13. desember, setter julebakeriet opp et ekte julebakeri midt i Oslo sentrum! Der kan du stikke innom for å bli med å bake kaker, smake kaker og prate om kaker. Her blir det også muligheter til å lære seg noen triks fra en av de aller beste i bransjen. Og ikke minst kan du henge ut med meg!

 

Japp, det stemmer, for når det er et julebakeri i byen, har ikke jeg tenkt til å la den sjansen gå fra meg! Derfor tar jeg med meg plutten og trapper opp på Julebakeriet førstkommende tirsdag for å bake, fjase og ha det moro. Der skal jeg blant annet lage krabbelurer med Liv, noe jeg aldri har smakt før, men som visstnok skal være helt sinnssykt godt, så det gleder jeg meg veldig til. Bli med a!

 

 

Så hvis du har lyst til å lære litt om baking, smake utsøkte julekaker og henge ut med plutten og meg: Ta med deg barna og møt oss på Julebakeriet tirsdag 07. desember fra kl. 14.00!

P.S. I en juletid full av kjøpepress synes Julebakeriet at det skal være mulig å samles bare for å bake og kose seg uten ekstra mas, så derfor er det faktisk ikke mulig å kjøpe kaker der. Bare smake og ha det gøy. For som det heter: Den beste julestemningen baker man selv 🙂

 

Litt sånn…

 

Litt sånn…

 

Også litt sånn (sjekk ut joggebuksa, damer!)

Og smækk bæng, så var julekosen i hus! Pleier jo å se litt penere ut enn dette da.. 😉

 

/ Sees på tirsdag 🙂

Les mer om Julebakeriet og delta i konkurransen!

– Sjekk ut Julebakeriet på Facebook –

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg