Geografilærer søkes

– Smak da, det er nyyydelig!

Vi sitter rundt middagsbordet og far har laget mat. Ikke helt fra scratch, men nesten. Kylling korma med ris og grønnsaker. Nyyydelig!

 

Ser digg ut, sant? (skal sies at bildet er kjøpt på nett. Min rett lignet ikke for fem flate.)

 

Med to små barn i hus har man et viktig ansvar med å lære dem et og annet om verden. Greit å få inn litt kunnskap med morsmelka også. Men det er jo ikke alle felt man er like sterk på og da er det greit å være to om oppgaven. For jeg har aldri vært spesielt stødig på geografi og har derfor håpet at frua kan ta det ansvaret, men neida, viser seg at mor er akkurat like ustødig som far.

Og det kom frem midt under middagen i går. 3-åringen er i en fase der han mildt sagt er skeptisk til all slags mat. Spesielt ny mat han ikke har smakt før. Så for å prøve å gjøre det hele litt mer interessant, tenkte jeg å selge inn maten med litt spennende fakta:

– Vil ikke.

– Jo, kom igjen da, det er kylling! Og det smaker helt nydelig!

– Njæei.

– Skal fortelle deg en annen ting jeg: Denne retten kommer hele veien fra India!

– … India?

– Ja! Og India det er et stoooooooort land som ligger langt borte, ja helt borte i … Ja, hva sier du mamma, i Asia eller? sa jeg, litt prøvende i et forsøk på å inkludere mor i samtalen.

Ikke det at jeg var usikker, eller kanskje et lite hint av et fragment, men jeg tenkte at frua kanskje kunne bekrefte og bidra med litt fun facts om India for å gjøre det hele enda litt mer smakelig og spennende. Det gikk vel ikke helt som planlagt..

– Ja, eller… nei? Eller.. Asia? Trodde det var Afrika, jeg…

Og med det var det slutt på den samtalen og plutselig var det klart: Barna våre kommer til å slite heftig i geografi. Får håpe de tar det igjen i sløyd 😉

 

Én ting er i hvert fall sikkert: Utlandet er verdens største land både i folketall og areal 😉

 

P.S. Til konas forsvar var hun mentalt opptatt med andre ting og ville nok under normale forhold svart noe litt mer fornuftig, men like fullt. Jeg kan ikke kamuflere at vi begge trengte en tenkepause. Det lover ikke godt for fremtiden 😉

 

/ Den skolen vil få mye å rydde opp i.. 😉

* Følg Geografihjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg