Krabber, napp og sommerlykke

Jeg er veldig usikker på hvem som var statsminister sist jeg fisket krabber, men det kan ha vært Gro Harlem. Eller Jagland. Uansett er det lenge siden.

Derfor var jeg rimelig sikker på at min gamle barndomshobby, som har gitt meg så mye glede og sommerlykke, ville ha mistet både sjarm og interesse nå.

Men like fullt, jeg har barn nå og vi har fortalt plutten om krabbefisking et par ganger og han har helt tydelig vist en klar interesse for det, så i dag tok vi med oss krabbesnører, klesklyper og bøtter ned til brygga for å prøve lykken.

… og, hvis mulig, oppfylle fatterns hemmelige drøm om å ta et sommerbilde så fullt av helhjertet norsk sommerlykke at det vil lure seg med på NRKs sommerspesial 😉

 

´a mor på plass 🙂

 

Etter en lang jakt på blåskjell var vi endelig klar. Vi fant oss et egnet sted, nikket anerkjennende i stillhet og lirket snørene ned blant steinene. Mange års erfaring som garvede krabbefiskere skulle endelig settes på prøve.

Og jammen tok det ikke mange sekunder før det smalt på en krabbe. Da ble det jubel i leiren! To landkrabber hadde vist seg fangsten verdig og beviset lå nå og krafset i bøtta. Så smalt det på en til og en til. Stoltheten bruste i årene.

 

Svalestup!

 

Men i all vår iver var det én som derimot viste relativt laber interesse for den noble kunsten. For det viste seg nemlig ganske raskt at plutten ironisk nok var langt mer opptatt av.. hold deg fast.. tang. Jepp. Tang.

Så mens mor og far hoppet mellom steinene og dro i land den ene krabben etter den andre, var plutten mer giret på å jakte tang.

Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg trodd han hadde vokst opp i en kompisgjeng bestående utelukkende av krabber, som en slags havets Mowgli. Men vi koste oss glugg, okke som, alle som en og sommerlykken var et faktum.

Jeg er dog litt usikker på om vi lyktes med å føre krabbefiskearven videre eller om våre barnebarn kommer til å ligge på brygga med snørene og jakte på tang, men det vil tiden vise. Vi har gjort så godt vi kan 😉

 

Jeg fant en!
 

… og bildet til NRKs sommerspesial? Vi sender inn han sultne karen her, så er det bare å krysse fingrene 😉

 

Øy, rolig nå kelner, jeg var ikke ferdig enda!

 

/ Når sommerlykken henger i et lite snøre 🙂

* Følg Krabbehjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg