Mine beste tannpussetips

/ Skrevet i samarbeid med Jordan

 

Tannpuss og barn, to ting som gjerne går like dårlig sammen som tannkrem og kaffe. Jeg vet ikke helt hvorfor det er sånn, men veldig mange barn legger tidlig tannbørsten for hat og kvier seg for å pusse tennene.

Selv er jeg på andre barnet nå og har derfor rukket å samle litt erfaring rundt dette med tannpuss og derfor tenkte jeg å by på et knippe smarte tips som kan få tannpussen til å gå lekende lett.

 

Sett av tid

Som med veldig mye annet som barna ikke nødvendigvis har kjempelyst til i utgangspunktet hjelper det veldig om man setter av god tid til det. Begynner man på tannpussen når barnet allerede er stuptrøtt og grinete sier det seg selv at man går en kjip erfaring i møte.

 

På barnets premisser

I starten kan det være greit å la barnet lede an i dansen. Kanskje bare starte forsiktig med å la barnet leke med tannbørsten for å venne seg til å ha den i fingrene. Så pusser man litt her, leker litt der og gjør tannbørsten til en venn. Det har i hvert fall hjulpet oss med å rive ned den skumle pussebarrieren.

 

Start tidlig

Jo tidligere man venner barnet til å ha tannbørsten i munnen, dess bedre. Allerede som babyer er det bra å komme i gang med gode pusserutiner. Da er det fint at Jordan har utviklet Jordan Step-By-Step, en serie tannbørster som følger barnets alder, fra baby opp til voksen-tannbørste-alder.

Barnetannbørstene er tilpasset barnets alder, ergonomisk utformet og kommer i sterke, knalle farger for å gjøre de litt mer attraktive og spennende.

 

Jordan Step-By-Step: For mini, litt større og enda større barn 🙂

 

Spytt ut tanntrollene

Dette er et stalltips som kommer rett fra en klok mormor. Fortell barna at man må spytte ut tanntrollene man har pusset løs mellom hvert puss. Det funker i hvert fall her i huset 😉

 

En god tannkrem!

En tannkrem som smaker tuttifrutti og sommerglede gjør alt så mye lettere! Selv om de fleste barnetannkremer smaker helt nydelig kan det jo være en idé å prøve flere for å finne barnets favoritt. Ha gjerne to varianter så man har litt variasjon å gå på.

 

La barnet velge

Ha gjerne et par alternativer barnet må velge mellom, både for at de da føler at de bestemmer litt, men også for å avlede dem fra selve pussingen. “Skal vi pusse tennene da?” funker så utrolig mye dårligere enn en rekke salgsargumenter som lurer dem inn i sekken. “Den blå eller rød tannbørsten? Sitrontannkremen eller den med dinosauren på?”


Et valg mellom blå eller rosa tar fort oppmerksomheten bort fra selve pussingen.

 

En kul tannbørste

En tannbørste som barnet selv har valgt ut er ofte en sikker vinner. Ta med barna i butikken og la dem plukke fra øverste hylle, da blir tannbørste fort en venn.

I kveld fikk for eksempel plutten for første gang prøve den store oransje og veldig kule tannbørsten som egentlig er for 6-9-åringer, og det synes han var såpass spennende at fattern sikkert kunne pusset helt til i morgen tidlig om jeg ville 😉

 

Bytt tannbørste ofte!

Dette tipset er ikke bare praktisk fordi barna synes det er spennende med en ny tannbørste, men tannbørster skal av hygieniske årsaker helst byttes minst fire ganger i året, gjerne oftere og i hvert fall etter man har vært syk.

 

Ta tiden – 2 minutter

Dette tipset funker faktisk like godt på voksne som på barn. Jeg pleide før å raske over tennene på bare få sekunder, men etter at jeg fikk meg en liten klokke på badet pusser jeg tennene de to minuttene det tar før klokken piper.

Og etter at vi fikk en Jordan barnetannbørste til plutten som kom med eget timeglass, har han begynt å følge ivrig med og han nekter meg å slutte før all sanden har rent gjennom. Ganske enkelt genialt!

 Å shit, bare to minutter? Da må vi kjappe oss! 😉

 

Voksentips – Hver sin smak

Det er jo ikke bare barn som fortjener pussetips, men her skal dere voksne få et også. Velg en stilig tannbørste som matcher din personlighet. Jordan Individual er en serie tannbørster for voksne med ulike motiver for ulike smaker. Dermed kan frua ha en rosa variant med fulger, mens jeg går skog og elg. Jordan Individual kommer i to ulike varianter; “reach” med lite børstehode og smalt håndtak, og “clean” med stort børstehode og stort håndtak.

Dette er ikke bare for syns skyld forresten, men kan også være veldig praktisk. Så slipper man å innse etter en uke på hytta at man har nøyaktig samme tannbørste som svigerfar og at det er langt over middels sannsynlig at de har blitt forvekslet både to og tre ganger. Snakker jeg av erfaring? Ja. Dessverre.

 

Hver sin alder, hver sin stil, hver sin tannbørste.

 

Legg spesielt merke til elgen som gir meg et slags villmarkspreg. Kjøper´n 😉

 

Og det var mine pussetips. Som takk for at du har lest så langt kan jeg friste med en liten karamell helt på tampen 🙂

 

PUSS PUSS, SÅ FÅR DU EN GOODIEBAG! 

Har du lyst til å vinne en fjong goodiebag fra Jordan med veldig mye snask og spennende saker i?

Del din pusseselfie på Instagram og tagg med #pusseselfie #pappahjerte

Jeg kårer en vinner om to uker og gleder meg stort til å sjekke ut din pusseselfie. Her er mitt bidrag:

 

/ Puss puss and away!

Få flere pussetips: Følg Jordan på Facebook

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg