10 Eurovision-favoritter gjennom tidene

I morgen går finalen av årets Eurovision av stabelen og jeg er selvfølgelig klar som et hardkokt egg!!

Jeg gleder meg allerede som et lite barn i en voksen manns kropp til å sitte med hjemmelagde skjemaer og skrible ned kommentarer, terningkast og rangeringer etter hvert som alle de merksnodige bidragene rulles opp.

 

Klar for fæst!

 

Jeg vet ikke hva det er med Eurovision, men det fyller meg med nostalgiske minner, ungdommelig glede og musikalsk iver. Det er en rar blanding av forbrødring over landegrensene og et supergrelt kostymeparty helt uten hemninger. Og jeg digger det!

Men Eurovision er jo ikke noe nytt påfunn, men har faktisk blitt arrangert i hele 60 år! I den anledning har jeg satt opp en liste over mine topp 10 Eurovision-favoritter gjennom tidene!

Og der er det mange rariteter, såpass mange faktisk at jeg blir nødt til å ha 11 sanger på min topp 10 liste. Jeg klarer ikke å file det ned noe mer nå.

Så spenn deg fast og hiv deg på, for nå kaster vi oss inn i tidsmaskinen og gjør en musikalsk rundreise gjennom 60 år med europop, paljetter, kostymer og rariteter.

 

11. Norge, 1966: Åse kleveland – Intet er nytt under solen

Take it away, Åse! En mollstemt og tristvakker sang, og bare SE på den gitarføringen! Og hvis du nå sitter der og tenker: “Men hæ? Hu der ligner da veldig på politikeren med samme navn?” så stemmer det. Åse Kleveland er ikke bare en rev på gitar, men også et råskinn bak talerstolen.

Er det for mye å håpe på at Erna Solberg stiller i neste års finale med munnspill og banjo? Da hadde hun fått min steme i hvert fall!

 

(skjermbilde: youtube.com)


10. Storbritannia, 1981: Bucks Fizz – Making your mind up

Dette må jo være tidenes kvikkeste sang?! Såpass kvikk faktisk at den kun kan spilles av på dager med sol og medvind, ellers kan man få flass på hjernebarken. Men Making your mind up funker faktisk som treningsmusikk den dag i dag, selv om dansen, klærne og sveisene nok ikke har tålt tidens tann like godt.

 

9. Luxembourg, 1965: France Gall – Poupée de cire, poupée de son

For et støkke! Men France Gall er ikke bare en het potet, for hun har også en helt nydelig stemme. Selv om hun synger med en innlevelse og mimikk som en frossen gulrot er dette en søt sang som fortsatt svinger, selv 50 år senere!

 

8. Israel, 2008: Boaz Mauda – The fire in your eyes

Åh Boaz, du Boaz. Det gutteaktive smilet og den litt vaklende fremførelsen din vil alltid ha en spesiell plass i GP-hjertet mitt. Det er noe søtt ved denne sangen og den har så absolutt noe spesielt ved seg.

For kvinner og menn som liker menn er det heller helt sikkert ikke noe minus at Boaz har brukt rett så mange timer på treningssenteret i forkant av konkurransen. Sølvvesten er jeg litt usikkker på, men igjen: Jeg kan gå i tøfler ute blant folk, så hvem er jeg til å dømme.

 

(skjermbilde: youtube.com)

 

7. Storbritannia, 1976: Brotherhood of man – Save your kisses for me

Har man et hjerte av stein kan det være at denne sangen blir for sukkersøt, men spesielt for oss småbarnsforeldre går denne rett hjem når man vet at sangen handler om et lite barn. Og den knedansen rundt 01:00 er bare helt genial. Hvorfor gjør ingen dette lenger? Håper at Mo, Omer Bhatti eller Adil Khan tar oppfordringen.

At Brotherhood of man har sett litt for mye på ABBA-videoer og kopiert.. tja.. alt, ser vi glatt forbi.

 

6. Tyskland, 1979: Dschinghis Khan – Dschinghis Khan

Stol alltid på Tyskland for å levere saker helt utenfor boksen! Dette er en verdenskjent GP-slager som sent vil gå i glemmeboken. Dansingen og kostymene alene er nok til å løfte denne høyt opp på GP-listen. Sangen er dessuten langt over middels fengende.

Hver gang jeg ser denne videoen blir jeg sittende å tenke på hva Djengis Khan selv ville tenkt om han hadde blitt vekt til live og fikk se dette makkverket av en hyllest til en av tidenes aller mektigste og hensynsløse erobrere. Jeg tror ydmykelsen ville tatt livet av ham fortere enn du kan si: “Hva fa-“.

 

(skjermbilde: youtube.com)


5. Irland, 1987: Johnny Logan – Hold me now

Ingen Johnny, Ingen Eurovision. Sånn er det bare. Litt som Jahn Teigen, bare med poeng. Hold me Now er en udødelig klassiker som fortsatt er klineverdig til tusen. Jeg liker sangen og frua mener han ligner på Patrick Swayze, så da er jo alle fornøyd.

 

4. Kypros, 2012: Ivi Adamou – La la love

Dette må være tidenes mest sexy, vampete og motiverende låt for oss som vurderer å rote frem sommerkroppen. For denne sangen gir klare assosiasjoner til en varm sommerdag på en strand i Syden, en strand der absolutt alle er ubehagelig veltrente, solbrune og sexy. Og den stranden, ja den vil man være på.

 

(skjermbilde: youtube.com)

 

3. Jugoslavia, 1983: Danijel – Dzuli

Dette er faktisk min egen fars favoritt og jeg må si meg enig: Dette svinger. Jeg skal visstnok være 75 % norsk og 25 % svensk, men når jeg hører denne våkner også en indre tysker til live, med ompa, jodling og svingende skjørt lukter dette veldig av skålende seidler, pølser og lederhosen. Og jeg liker det.

 

2. Sverige, 2014: Sanna Nielsen – Undo

Sanna har fortsatt evnen til å få meg til å krølle meg sammen til en liten ball, og sånt må det bli pallplass av. Første gang jeg hørte det veldig særegne refrenget tok det meg med storm og jeg ser ikke ut til å bli lei med det første. Når man får live-versjonen med folkehavet som synger med i tillegg, ja da kjennes det godt i rygghårene.

 

1. Norge, 2009: Alexander Rybak – Fairytale

Ingen over, ingen ved siden. Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å ta med denne, men 3 minutter med youtube så var tårer og frysninger tilbake. Kvelden Rybak tok Europa med storm var rett og slett en folkefest av de helt sjeldne. Ikke siden Norge slo Brasil 2-1 i fotball-VM i 1998 har jeg opplevd maken.

Det var magi og Rybak var mannen med tryllestaven. Folk gikk mann av huse og jeg var en av dem. Man jublet i gatene, klemte helt ukjente mennesker og brøt ut i allsang. Det var rett og slett ekstase i det ganske land og DET lukter GP-greatness lang vei. En soleklar ener på min liste over tidenes beste Eurovision-sanger.

 (skjermbilde: youtube.com)

 

Så der har du dem, hele rekka i all sin prakt. Klikk deg gjerne innom kjente og kjære favoritter, eller gi ukjente skatter et forsøk. Mye GP-greatness er å finne i disse linker 🙂

Så krysser vi fingrene og heier på lusekofter, pizza grandiosa, elgkarbonader og alt annet hva Norge måtte stå for i morgen. Heia den som vinner!

 

/ Buksa full av pinner

* Følg Eurovisionhjerte på Facebook *

2 kommentarer
    1. Når du ber meg lese denne, så lyt eg faktisk komme med mi liste over top 10 av vinnarsongane. Eg har i alle år ført lister over alt i frå kle, sceneshow, mgp-effekt, songprestasjon, hugsbare-refreng ++++. På årets første delfinale i ESC brukte eg data, og det gjorde jobben lettere. Skal gjere det same i mårå. Vi er 5 søstre i min søskenflokk, der alle er ivrige på å dele ut poeng. Vi sit i kvar vår stove (kan ikkje bli uroa av noko eller nokon medan showet pågår), og deler poenga med kvarandre, men på lørdag skal minst 3 av 5 vere samla for første gong sia vi var små. Før måtte vi ringe mellom songane, no har vi heldigvis facebook sin chat eller kommentarfelt på status vi deler alt på. Men, skal ikkje legge ut livshistoria mi, ville berre vise deg at mitt engasjement er likt ditt, du hadde lett kunne blitt den ekstra søstra vår (evt broren vi aldri fekk) 😉
      1. Johnny Logan, 1987, Irland, “Hold me now”
      2. Marija, 2007, Serbia “Molitva”
      3. Dima Bilan, 2008, Russland “believe”
      4. Loreen, 2012, Sverige, “Euphoria”
      5. Dana I, 1998, Israel, “Diva”
      6. Sandra Kim, 1986,Belgia, “J`aime la vie”
      7. Bobbysock, 1985 “La det swinge”
      8. Olsen Brothers, 2000, Danmark “Fly on the wings ..”
      9. Harreys, 1984, Sverige, “Diggi loo, diggi lei”
      10. Katrina…, 1997, UK, “Love shine a light”
      MEN….England i 1984 digga eg veldig, og Maria Haukås for Norge i 2008, samt Island i 2009, ingen vinnere for folket, men i mine øyrer var dei det. 😉 😉 1984 er det fyrste MGP eg hugser.
      Spørsmål til deg: Er du og sur over at Just 4 fun med “mrs Thompson” var Noreg sin representant i 1991? Eg dør framleis pittelitt inni meg av å tenke på at vi ikkje hadde norsk finale det året….*grin eigentleg høglytt endå*
      HEIA NORGE I MÅRÅ!

    2. Å dæven!! Du er legit, du! Okei, dette var imponerende. Og liker at du har med Dana I på lista, den er fin.

      Men du, her ble jeg plutselig litt avkledd, for Just 4 Fun har jeg ikke hørt engang! Yoooutube. Hei vent, det refrenget der er jo velkjent og knallbra! Men dansingen. Knipsingen. Oh lord x-D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg