Bli med å trygge havet

Det er lørdag morgen og det går mot sommer, så hvorfor ikke bruke formiddagen på å tegne havet tryggere? Finn frem fargestiftene og bli med å trygge havet.

/ samarbeid med Redningsselskapet

Nå som det endelig går mot sommer er det veldig mye å glede seg til for oss som liker å ferdes på havet. Fisketurer, bading, vannski og moro, men det er også viktig å huske på en ting: Mye rart kan skje på havet.

Alex Rosén sa på Sommeråpent en gang: “Kødder du med havet, så kommer det og tar deg.” Og det har brent seg litt fast, for selv om det er veldig morsomt å fly rundt på åpent hav og ha det moro, så skal man ha respekt for havet.

Vipps kan ulykken være ute, man kjører på et skjær, motoren kollapser, tau i propellen, uheldig navigering etc. Og hva gjør man da?

 

 

Jeg husker da jeg fikk stopp på motoren i fjor sommer. Heldigvis var jeg bare 150 meter fra land og padlet meg lett inn, men hva hadde jeg gjort om det hadde skjedd 30 minutter tidligere? Da jeg var ute og fisket ute på åpent hav i den lille pruttebåten min og det begynte å blåse opp?

Det er først når man får kjenne på den følelsen der at man innser hvor utrolig viktig det er å ha en trygg havn å komme hjem til. En trygg havn som kan komme til deg, berge deg fra havets nådeløse grep og bringe deg trygt hjem igjen.

Og der kommer Redningsselskapet inn.

RS jobber dag og natt for å trygge havet langs den enorme norske kystlinjen på hele 100 000 km2.

Redningsselskapet har akkurat lansert en artig kampanje for å trygge havet for liten og stor i forbindelse med dåpen av den nye redningsskøyta RS Elias. De ønsker å lage et hav av tegninger laget av barn og hver tegning er med på å trygge havet. Ved å sende inn en tegning og donere en slant penger, hjelper man RS i sitt arbeid med å trygge havet.

Man kan sende inn sin egen tegning eller alternativt gi et bidrag til noen annens tegning hvis man finner en man liker.

Dette ønsket plutten og jeg å være med på og fant derfor frem både fargeblyanter og fettstifter i morges for å lage vårt eget bidrag og sende det inn.

 

Ready spageddi!

Og vi er i gang!


Fattern bidrar med en seilbåt av ypperste sort.

Men plutten har sin egen plan..

 


Sluttresultatet signert med en enorm G, bare for å være sikker.

 

Som dere kan se så har fattern prøvd å hjelpe til litt underveis, men plutten tok tidlig kontroll og danderte arket akkurat slik det passet ham. Og som jeg sa i stad: Mye rart kan skje på havet. Vipps var min lille seilskute vasket vekk av en storslått bølge av blått. Skremmende symbolsk egentlig.

Tegningen er nå sendt inn til trygghavet.no og penger donert.

Ønsker du å være med med å trygge havet?

–> Send inn ditt barns egen tegning her

–> Eller gi et bidrag til pluttens tegning 🙂

 

 

For mer om sjøvett og Elias-moro for barn i alderen 3-8 år:
Sjekk ut Elias-klubben på facebook

/ Takk for at du blir med å trygge havet

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg