Blind for en dag

/ Skrevet i samarbeid med Norges Blindeforbund

Tenk deg at du helt plutselig hadde blitt blind. Som i akkurat nå.

Du kan jo prøve neste gang du skal ut en tur. Lukk øynene og hold de lukket til du kommer tilbake. Tenk deg at alt du ser rundt deg hadde blitt borte og byttet ut med dette:

 

Hvor skulle du gått? Hva ville du gjort? Ikke stort.

Bare prøv å komme deg gjennom en helt vanlig dag uten å se og du vil i løpet av noen få sekunder innse hvor fortapt man er i blinde når man ellers avhenger så mye av synet.

Og dette kan jeg si fordi jeg faktisk har prøvd. I forrige uke fikk jeg nemlig den store gleden av å besøke Norges Blindeforbund i Oslo og ta en spasertur med en av deres førerhunder. Med bind for øynene (jeg altså, ikke hunden). Midt i Oslo. Blind. Jeg.

 

 

Det var en helt vanvittig sterk opplevelse som jeg aldri(!) kommer til å glemme. For Oslos gater kan være travle og skumle nok fra før, men med bind for øynene … ja.

Jeg skal love deg at lyden fra Bogstadveien, bilene, trikkene, bussene og menneskene virker ganske fryktinngytende når du ikke lenger har synet å stole på. Hadde jeg ikke hatt den fantastiske førerhunden Pika med meg ville jeg ikke rikket meg av flekken.

 

Bare venter her litt jeg. Også litt til..

 

Denne lille spaserturen lærte meg så utrolig mye som jeg aldri egentlig har tenkt over. Ikke bare om hvor mye jeg faktisk bruker synet til, men kanskje aller mest om hvor fantastisk det er å kunne gå med en førerhund når synet mangler.

I videoen under kan du se hvordan det gikk da jeg fikk bryne meg på en tur i Oslos gater med førerhund og bind for øynene:

 

 

Som det kommer ganske tydelig frem av videoen: Uten Pika ville jeg ikke funnet veien ut av min egen bukselomme.

Det fikk meg også til å innse hvilken fantastisk forskjell disse hundene utgjør for blinde og synshemmede! Fra å begrense deres verden til kanskje bare det nærmeste kvartalet åpner de opp en verden full av nye muligheter. Nye kvartaler, nye bydeler, turer i skog og mark, trygghet langs veien, mulighetene er ufattelig mange.

Etter å ha blitt geleidet rundt av Pika er jeg bare stum av beundring over hvilken fantastisk jobb disse hundene gjør

 

Pika? Hvor eeer du?

 

Men livet med førerhund byr også på en annen stor utfordring som skaper store problemer; andres atferd. Og siden 29. april faktisk er Førerhundens dag ønsker jeg å be deg om en bitteliten tjeneste: Se filmsnutten under.

Det er ikke et billig triks for at jeg skal tjene penger eller noe, det er bare en oppfordring fra meg til deg om å avse 46 sekunder til en filmsnutt som kan utgjøre en stor forskjell i veldig mange menneskers liv.

 

BAUKn-9WDqI

 

Så vær så snill – husk dette:

Når du møter en førerhund i arbeid:

  • Førerhunden må ikke forstyrres.
  • Ikke klapp førerhunden uten å spørre brukeren først.

  • Ikke gi førerhunden mat eller andre godbiter.

  • Ta hensyn slik at du ikke er årsak til at det oppstår problemer.

  • Husk at: Sele på = på jobb.

 

Visste du forresten at førerhunder har lovpålagt rett til å ferdes nær sagt overalt?

Dette er nyttehunder som ikke skal hindres, men mange blinde og synshemmede opplever dessverre å bli nektet adgang fordi de har med hund. Men en førerhund har altså lovpålagt rett til å være med i butikker, spisesteder, treningssentre, taxier osv.

Her er det dessverre mange som ikke kjenner sine regler, men her kan DU være med å gjøre en forskjell!

Stikk innom Blindeforbundets sider og bestill gratis klistremerker som kan settes opp på arbeidsplassen, i nærbutikken etc for å vise at førerhunder er velkommen overalt. Dette vil være til stor hjelp og alle som gjør dette får en stoooor high five fra meg, en høy pote fra Pika og en massiv takk for hjelpen.

–> Bestill gratis klistremerker

 


 

Tusen takk 🙂

/ Hilsen Pika og alle landets blinde og synshemmede med førerhund

Les mer på blindeforbundet.no

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg