Gjør barna til en del av treningen

Tiden er en av tingene som endrer seg mest når man går fra ett til to barn. Tid til å kunne gjøre ting på egen hånd, til å gå på do i fred, tid til å være noe annet enn bare fattern. Med to barn i hus er det alltid noe å gjøre.

Hardest av alt har det kanskje gått utover fritiden. Jeg klager ikke altså, jeg bare konstaterer det. Fritid er ikke hva det en gang var. Så sent som i forrige uke måtte jeg le av meg selv der jeg satt på potta med døra åpen mens jeg vugget barnevogna med lillesnupp oppi. Har ikke bildebevis fra denne episoden, men alle >1-barnsforeldre vet at det stemmer.

 

Kvalitetstid

 

En av tingene jeg liker å bruke fritiden på er å trene. Før lille fersken kom til verden var jeg inne i en skikkelig god steam og sto opp før hanen for å trene. Jeg sto klar utenfor treningssenteret det minuttet nattlåsen ble skrudd av og jeg var tilbake før frokost.

Men så fikk man plutselig to små barn å sjonglere og da raste hele kabalen sammen og en stund har jeg kavet rundt i blinde uten å finne tilbake til rytmen. Derfor gjelder det å tanke nytt. For min del trenger jeg absolutt ikke å sette av en halv dag på treningssenteret for å føle at jeg får trent, det holder lenge med en joggetur, noen push-ups og et par spensthopp.

Og det var først nå i helgen at jeg endelig kom opp med en genial løsning: Gjør barna til en del av treningen!

Jeg hadde helt glemt joggevogna jeg kjøpte for rundt to år siden som bare har stått og støvet ned på bakrommet. Den passer jo helt perfekt for en liten pjokk som er glad i fart og spenning! Sitte foran mens pappa løper bak og er motor, det er jo topp stemning! Han får frisk luft og action, jeg får ekstra motstand og tid til å trene. Genialt!

 

yCaoZZxJQH

Tommel opp 🙂

 

For å gjøre treningsøkten komplett kan man alltids slenge på et par push-ups og sit-ups også. Nå tar ikke dette så fryktelig lang tid, men også her kan man selvfølgelig ta med barna for økt motstand og glede. Take it away, Fersken!

 

Push-ups med nesekos på hver repetisjon

 Sit-ups med “vektskive” for økt motstand og kos

 

Squats og baby på strak arm i én og samme øvelse

 

Tar man med seg et av barna i dusjen etterpå har man dessuten gjort unna dagens badeøkt også. Dermed har man på en liten time rukket å slå en hel haug med fluer i en smekk. Trening, tur og triveligheter i én pakke, det får bli dagens stalltips til alle småbarnsforeldre som kjenner tidsklemma kile i nakken 🙂

 

/ God tur!

* Følg Pappahjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg