På tur med Odd-Bjørn

Gjenoppdag skigleden med Norges triveligste råskinn!

/ sponset innlegg

For en stund tilbake fikk jeg en forespørsel om jeg kunne tenke meg å være med på et teknikk-kurs i langrenn. Min første tanke var at nordmenn er født med ski på beina, så hva er poenget? Likevel kjente jeg at nysgjerrigheten pirret.

Jeg har aldri vært noen rev i langrennssporet, men hvis jeg først kommer meg opp av sofaen, smører skiene og kommer meg på tur så får det meg alltid i godt humør. Eller vel, kanskje ikke alltid. Ikke når man kaver rundt som en full elg på glattisen, men når man sklir over påskefjellet i solsteiken med sekken full av kakao og appelsiner, ja da er det godt å leve.

Da jeg var yngre var jeg visstnok et råskinn på langrenn, men det er mange år siden nå, og selv om jeg, som alle andre nordmenn, er født naturlig god på ski, skader det sikkert ikke å finslipe litt på teknikken. Derfor ga jeg tommel opp for å bli med på kurs.

Og så, for noen få dager siden fikk jeg en rar telefon. Det var Odd-Bjørn Hjelmeset. Ja, the one and only Odd-Bjørn Hjelmeset ja. Først fikk jeg hakeslipp, så løp jeg ned til frua og pekte på telefonen mens jeg hoppet opp og ned og mimet ordene “Å HERREGUD DET ER ODD-BJØRN HJELMESET!!”. Til ham snakket jeg selvfølgelig bare rolig og nonchalant som skjæra på tunet, men på innsiden følte jeg meg som en Belieber.

Noen dager senere sto vi der, midt i skitraseen på Holmenkollen. Rundt oss beinfløy frenetiske Osloborgere som hadde gått mann av huse for å planke seg rundt i et veldig tempo med slim om munnen. Det første jeg gjorde, lenge før vi fikk ski på beina, var selvfølgelig å sikre meg en selfie. Ikke pokker om jeg skulle gå fra det møtet uten dokumentasjon.

 

#oddfie

 

Og så var jeg klar.

– Ålreit, så er det kanskje noen år siden sist, men nordmenn er født med ski på beina, så dette fikser jeg lett! tenkte jeg og hev meg over stavene.

7 sekunder senere vurderte jeg å søke om dansk pass, for borte var min medfødte intuisjon for å være god på langrenn og plutselig luktet det røde pølser av hele skidressen.Jeg innså raskt at god langrennsteknikk ikke kommer rekende på en fjøl.

 

Lookin´ good. Watch out, Petter Northug!

 

Brått gikk jeg fra løve til skinnfell og hadde vel mest lyst til å pakke ned skiene igjen, men heldigvis hadde jeg Odd-Bjørn der til å hjelpe meg. Med litt over middels peiling på langrenn var det ikke få ting han kunne lære meg og enda bedre ble det selvfølgelig med den fantastiske dialekten.

Nå er det ikke alle som er så heldige at de kan ha Odd-Bjørn ved sin side for å fortelle dem hva de skal gjøre og hvordan de skal gjøre det, men det hadde jeg.

Og det kan du også!

 

Helt geniale teknikkfilmer!

For hvis du er litt snusen på å plukke opp langrennsskiene igjen, men ikke helt vet hvor du skal starte, har jeg en veldig god nyhet til deg!

G-Sport har i samarbeid med Odd-Bjørn Hjelmeset laget et sett med helt geniale filmsnutter som raskt og enkelt lærer deg grunnleggende skiteknikk for langrenn. I løpet av få minutter vil du få en lettfattelig og motiverende gjennomgang av flere teknikker innen både klassisk og skøyting.

Etter et par gjennomkjøringer er det bare å smøre skiene, hive på seg skidressen og komme seg ut i løypa for å prøve.

Se videosnuttene her!

 

Godt utstyr er også viktig for den virkelig store skigleden, så husk å stikke innom G-Sport enten på nett eller i butikk dersom det er noe du mangler i utstyrsskuffen. G-Sport har alt du trenger innen langrennutstyr og i kampanjeavisen finner du alltid en drøss med knallbra tilbud.

–> Sjekk ukens tilbud her!

 

Alt jeg venter på nå er at det skal komme litt snø til Larvik, så skal jeg ut og stå så ofte jeg kan, for nå har jeg endelig gjenoppdaget skigleden!

Takk skarru ha, Odd-Bjørn!

 

 

P.S. Beklager at jeg sa “Hæ?” så mange ganger, men det kan være litt vanskelig å forstå den trivelige dialekten din når man er sliten og andpusten. Jeg trodde du sa dobbelthake flapptak, men i etterkant innser jeg at det heter dobbelttak med fraspark.

 

/ Sees i sporet!

* Følg Langrennshjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg