Såpebobler og hakkespetter

Det er lørdag morgen og litt for tidlig for min smak. Jeg ligger halvveis gjemt under et pledd på sofaen og klinger meg fast til en kopp kaffe. Ikke enda helt våken. På tv-en surrer Dora Utforskeren, og stemmen hennes gjør ikke dagen spesielt mye bedre.

Plutselig hører jeg en velkjent lyd fra kjøkkenet. En stol som dras over flisene. I rykk og napp, akkurat så mye han klarer mellom hver pause. Så kommer jeg ut for å se hva som er på ferde og der står plutten klar og peker mot det høye overskapet han vet at inneholder de skjulte skattene han er på jakt etter.

– Såpebobler!

Jeg gnir meg i øynene, titter ut vinduet for bekreftelse. Ja, det er fortsatt vinter. Såpebobler er jo forbeholdt sommerhalvåret?

– Men plutten … såpebobler?

– Ja! Såpebobler! roper han entusiastisk.

Så tenker jeg to sekunder over saken. Hvorfor skal man ikke kunne blåse såpebobler om vinteren egentlig? Jeg innser at jeg ikke kommer opp med noe godt svar og selv om jeg ikke egentlig er helt klar for å gå ut og leke, har jeg verken hjerte, samvittighet eller lyst til å plukke opp der vi slapp med Dora. Den stemmen er som en hakkespett.

 

– Hei, I´m Dora, skal jeg gjøre hjernen din til hakkemat?    (bilde: Viasat.no)

 

Så vi snører på oss, sæler på vovsen og sniker oss ut. Fortsatt sover det meste av nabolaget. Vel, kanskje ikke nå lenger, for både plutt og vovs boffer, hyler og jubler mens de viltert jager boblene som flyr av sted med vinden.

 

Klar som et hardkokt!

Angrip!

 

Teo i ferd med å gå helt bananer.

Førstemann!

 

Og vipps har man brent av en liten time med lek og moro. Hendene er fulle av såpekliss, plutten er andpusten og vovsen er utslitt. Fattern har fått seg noen vindkast i fleisen og våknet opp fra dvalen. Nå skal det bli godt å komme seg inn igjen, lage noe godt til lunsj og fyre litt i peisen.

Først da kan dagen starte 🙂

 

Klar for mer? Alltid klar for mer.

 

/ God lørran!

* Følg Pappahjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg