Sviskekake som smelter i fleisen

Det er ikke hver dag jeg kaster om meg med oppskrifter, men etter tilbakemeldinger fra innlegget om den uuuuuutsøkte sviskekaken plutten og jeg pisket sammen i helgen synes jeg det er på sin plass å gi deg muligheten til å gjenskape herligheten.

Les: Pappa og pluttens sviskekake.

 

Yum!

 

Sviskekake à la Pappahjerte

Dette trenger du:

4 egg

ca. 2 dl sukrin

60 gram dadler

2,5 dl kokosmasse

2 ss potetmel

1 ts bakepulver

3,5 dl fløte (et fløtehus)

1 pakke svisker

1/2 ts vaniljepulver

Kaken består av bunn, et gult lag, et sviskelag og et kremlag på toppen. Jeg beskriver alle hver for seg.

 

Kakebunn:

  • 4 eggehviter piskes stive med visp. Jeg bruker elektrisk fordi jeg er lat.
  • Bland inn 1 dl sukrin, 2,5 dl kokosmasse, 2 ss potetmel og 1 ts bakepulver.
  • Pappahjerte spesial: Du kan bruke 2 dl sukrin/sukker hvis du vil, men jeg bruker kun 1 dl sukrin og tilsetter heller 60 gram dadler som jeg kjører til en sirup sammen med ca. 40 gram vann i en liten blender før jeg heller det oppi sammen med resten. Mindre sukker, mer fruktsmak og litt mer klissete og digg.
  • Kakebunnen stekes på 180 grader i 30 min i vanlig kakeform. Etter ca. 15 min kan det være lurt å slenge et bakepapir over kaken for at den ikke skal brenne seg på toppen.

Gult lag:

  • 4 eggeplommer blandes med 1 dl fløte, 80 gram sukrin og 1/2 ts vaniljepulver. Dette skal kokes opp forsiktig til det tykner, men obs obs obs IKKE bruk for høy varme. Da får du eggerøre. Beregn ca. 10 minutter til denne prosessen.
  • Samtidig som du rører i den gule gugga lager du enkelt sviskelaget på likt.

Sviskelag:

  • 1 pakke svisker (ca 200+ gram) kokes på plate sammen med 1 ts sukrin og 1-2 dl med vann. Dette skal koke en god stund for at sviskene skal bli helt møre, gjerne inntil en halvtime, så begynn gjerne med dette likt som du setter inn kakebunnen i ovnen.

Kremlag:

  • 2,5 dl fløte piskes sammen med 1 ts sukker og gjerne 1/2 ts vaniljepulver for å gi den litt god smak av vanilje-is.

 

Montering:

  • Kakebunn i bunn (obviously..), så legger du på det gulelaget, deretter sviskelaget og til slutt kremlaget. Men, OBS! vent med å legge på kremen til kaken har fått kjølt seg ned! Sett den gjerne kaldt først om du må. Hvis du er for rask med kremen på en varm kake vil kremen smelte og bli til kjip melk. Det kan vi ikke ha noe av.
  • Hvis du vil være litt fiffig kan du pynte kaken med revet sjokolade eller noe annet. Jeg hadde ikke sjokolade for hånden sist og gikk derfor for å smelle på litt cappuccinodryss gjennom et dørslag. Funket bra det også.

 

Notis:

  • Kaken er min egen versjon av en oppskrift jeg fant på nett, så styrkeforholdet på søtning er tilpasset min gane. Du må gjerne justere dette selv 😉 Personlig synes jeg den ble litt for søt sist og kommer til å halvere mengden sukrin til neste gang, men de andre som spiste kaken synes den var fin som den var. Smak og behag 🙂
  • Og du:

 

Lykke til!

 

 

/ Omnomnom!

* Følg Kakehjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg