Husk å vanne forholdet

Med to små barn i huset er det fort gjort å sette alt annet på pause, men husk å vanne forholdet også.

/ sponset innlegg

Med barn i hus er det lett å bli så opphengt i foreldrelivet at man helt glemmer å tenke på alt annet. Hverandre for eksempel. Vi tuller ofte med at vi er mer som kolleger enn kjærester for tiden og jobber oss gjennom dagenes mange arbeidsoppgaver uten å tenke stort mer over det.

Det er ikke så mye glitter og glam, men det er bare sånn det er akkurat nå. Det blir jo en del bleieskift, matlaging, oppvask, klesbretting og støvsuging i løpet av en dag og med en aktiv snart-treåring som er travelt opptatt med å endevende hele huset hele tiden, og en bebis som krever mors oppmerksomhet 24 timer i døgnet, er det lett å leve i konstant arbeidsmodus og helt glemme andre ting. Hverandre for eksempel.

 

– Jeg lover, det har aldri skjedd før asså ..

 

Og det er helt greit for oss det. For nå. Men med tiden skal vi få mer tid og overskudd til hverandre. Flere lange kvelder krøllet sammen i armkroken med klissete romantiske komedier og sussing i mørket. I morgen, bare ikke akkurat i dag.

I hvert fall tenkte jeg at det var helt greit å la forholdet skure og gå litt sånn i bakgrunnen, helt frem til jeg var på førpremiere på den nye norske filmen Staying Alive tidligere denne uken sammen med to av Norges kuleste bloggere; Komikerfrue og Suzanne Aabel.

 

xjUxxYxJeP

For den ga meg nemlig det man på godt norsk kaller en “eye opener”. Staying Alive er en knallbra norsk dramakomedie som handler om nettopp ting som dette; to småbarnsforeldre som kanskje har mistet hverandre litt langs veien og livet som helt plutselig endrer seg dramatisk. Nå skal ikke jeg avsløre for mye av hva som skjer i filmen, annet at det er en meget bra film som passer veldig veldig godt for alle småbarnsforeldre som ønsker både humor, drama og litt ettertanke i en og samme pakke.

 

(skjermbilder fra trailer. Takk for lånet)

 

For det var det jeg satt igjen med etter filmen. Ettertanke og et sterkt ønske om å løpe hjem til frua, omfavne henne i en massiv knusekos og gi henne et stort smask på truten. For det er så viktig å ikke ta hverandre for gitt i en travel hverdag. Det er så lett å tenke, som vi gjør, at forholdet tar vi i morgen. Akkurat nå er det barna som gjelder, oss selv kan vi tenke på i morgen.

Og det kan være skummelt, for dager blir til uker og uker blir til år. Og når jobb, barn, husarbeid og tidsklemma har fått sitt er det ofte lite kake igjen til resten. Og da er det så lett å tenke at forholdet tar vi i morgen. Eller til helga, bare ikke akkurat nå. Det ordner seg.

Nå skal ikke jeg gå inn i en kvasi-ekspertrolle her, men jeg tror det er fint å bli minnet på at man ikke skal ta hverandre for gitt. Spesielt når man får barn! Man forandrer seg en god del når man blir foreldre og det kan være greit å passe på at man vokser i samme retning. Ikke la forholdet tørke helt ut mens man vanner alle andre steder og tar forholdet for gitt.

Forholdet trenger pleie det også, men det er så lett å glemme i en travel hverdag, så derfor minner jeg deg på det nå. Husk å vanne forholdet.

Det skal jeg gjøre nå. Så snart jeg har postet dette innlegget skal jeg gå rett ned til frua, gi henne en massiv knusekos, kysse henne rett i fleisen og si at jeg elsker henne. For det gjør jeg jo, men jeg sier det helt sikkert ikke ofte nok.

 

vBMnZcRJRG

Kanskje du skal gjøre det samme med den du har kjær når du har lest ferdig teksten? En ektefølt knusekos eller to er aldri feil.

Men før du gjør det, sjekk ut traileren til Staying Alive, som har premiere 16. januar. En særdeles god norsk film som gir deg en god blanding av herlig humor og god ettertanke. Anbefales spesielt til alle småbarnsforeldre der ute.

 

/ God søndag, nå skal det smaskes!

* Følg Pappahjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg