En mannsfigur i huset?

Her en kveld fikk jeg den kanskje rareste meldingen jeg har fått noensinne. Eller nei vent, jeg har fått mye rarere ting enn dette (hello nudity), men spørsmålet var så overraskende at jeg ble tatt litt på senga:

“Finnes det noen mannsfigur i hjemmet deres?” 

Spørsmålet begrunnes med at jeg skriver så mange feminine ting at det er grunn til å spørre seg om jeg faktisk er en tøff mann med mykt hjerte, om jeg skifter dekk og den type ting eller om jeg egentlig bare er en kvinne med skjegg.

Vel, min gode mann. Jeg kunne selvfølgelig bare svart på dette med en melding, men jeg antar at det er mange andre som lurer på dette, så hvorfor ikke bare svare hele verden.

Ja, det finnes en mannsfigur i hjemmet. Han heter Arne og er min svigerfar. Han er innom titt og ofte og hjelper til med typiske mannsting. Han har mørk stemme, er en skikkelig grepa kar og kan masse om å mekke biler.

ruUtufRJbc

Plutten og bestefar i godstolen 🙂

 

Jeg kan ingenting om biler. Jeg liker heller ikke å se på fotball. Jeg skriver om følelser. Jeg bretter ut hjertet mitt i en bloggverden dominert av kvinner. Jeg liker filmer med Meg Ryan, jeg digger Eurovision, jeg får tårer i øynene av “Hellstrøm rydder opp” og jeg elsker varme bad i badekaret. Jeg drikker gjerne te fra store kopper og liker å gå med tøfler inne.

 

iCQ8LpxJco

Der harru meg

 

Men hva er egentlig en tøff mann? Er det en som kan bøye en jernstang i to eller er det en som tør å blottlegge sine innerste følelser for verden? Er det en som spiser barberblader til frokost eller en som tør å innrømme at man også har myke sider? Er det en som sover med ulver om natten eller en som ikke er redd for å skrelle av machofrakken for å eksponere sitt mest sårbare?

For du skjønner det, min gode mann, at før jeg ble far var jeg en klassisk tøff mann i den vanlige uttrykksformen, altså følelsesløs, kynisk, macho etc. Etter at jeg har blitt pappa har jeg blitt langt mykere, mer åpen og kanskje også feminin. Jeg vil ikke si at det har gjort meg mindre tøff for det. Snarere tvert i mot. Jeg bryr meg bare ikke så mye om hva andre tror og synes om meg lenger. Det er en av fordelene med å bli fattern, alt annet kommer i andre rekke. Jeg har blitt tryggere på meg selv, mindre opptatt av å fremstå tøff for andre og mer åpen for å være den jeg egentlig er. For meg er det langt tøffere enn å barbere seg med kniv.

Men for å roe nervene dine kjære leser: Ja da, jeg skifter dekk. Riktignok med hjelp fra svigerfar, men jeg skifter dekk. Jeg trener også kampsport, elsker UFC, løfter tunge vekter, kan ta deg i håndbak, bruker nesten aldri balsam (living on the edge) banner når jeg sparker borti ting, har kjørt racerbil på bane mot Trond Espen Seim, kan styrte en øl på få sekunder (men ikke nå da, hvitt år i år) og kløyver ved som en proff.

 

tCXcIDLsHB

Det er meg.

… men det er dette også:

obnVj9xJfB

Hamam? Yes please!

Så får du nesten avgjøre selv om det finnes en mann i huset eller ikke. Det er jo de som sier at ekte menn ikke ruller barnevogner eller tar ut pappaperm. Jeg er ikke en av dem.

For meg handler det å være mann om å være trygg på seg selv, et godt forbilde for sine barn og i stand til å ta vare på familien. Og det kan jeg. Selv om jeg ikke kan det spøtt om bilmotorer.

Og elsker varme bad med mangoskum.

 

Koz oxo klemmz,

Din Peter

* Følg Pappahjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg