Kjære Siv Jensen, gratulerer som nybakt mamma!

* Gjesteinnlegg av Christina Mammahjerte *

Kjære Siv,

Først og fremst, gratulerer som nybakt mor! Jeg leser i media at forløsningen din fant sted i dag, onsdag klokken 10.00. Som høygravid medsøster ønsker jeg å dele noen tanker med deg, nå som ditt lange svangerskap er over.

VG: Siv Jensen om statsbudsjettet – Har gått høygravid i flere uker

Det har seg nemlig sånn at jeg også har termin om ikke så altfor lenge. Jeg er skikkelig høygravid, og selv om det sannsynligvis er altfor tidlig for deg å uttale deg om hvordan kroppen din har det nå – så må jeg få sende deg noen tanker.

 

Så du også slik ut mot slutten?

Jeg så at du uttalte at du hadde sovet godt i natt, og da må jeg si du har vært svært heldig så kort tid i forkant av fødselen! Det håper jeg at jeg selv får oppleve også, ingenting må være så fint som å møte uthvilt og full av krefter på fødeavdelingen.

Vet ikke hvordan det var med din lille bebis, men syns ikke du også det var skikkelig irriterende når den sparket deg hardt i ribbeina eller satte inn en fulltreffer midt i urinblæra med jevne mellomrom? Det slipper du nå. For en lykke. I natt var jeg oppe seks ganger for å tisse, det var riktignok ny rekord til meg å være, men jeg har nok ikke sovet en hel natt siden februar i år. Ikke vet jeg om det er en gutt eller ei jente jeg bærer på heller – visste du hva det ble? Det blir jo ekstra spennende å ikke vite kjønnet, men samtidig litt vanskeligere i planleggingsprosessen.

Har du hatt problemer med blodtrykket underveis da? Hovne ben? Ekstra gass i magen? Svangerskapsdiabetes? Jeg har sluppet unna dette heldigvis. Men jeg måtte ta meg en tur på apoteket for å kjøpe en sånn salve som forebygger hemoroider. Med fare for å bli altfor personlig, så fikk jeg et par sånne besøk i hekken under mitt forrige svangerskap, og det skal jeg love deg var pain in the ass, bokstavelig talt. Håper du slapp unna og kan sitte uten ubehag.

Tipper du gleder deg til å ta deg et glass vin igjen etter så mange måneder uten noen som helst form for alkohol. Ikke at vi er alkoholikere verken du eller jeg, men det er noe med å nyte et glass rødvin til en bedre middag, er du ikke enig? For ikke å snakke om de myke ostene og spekematen som også er fy-fy! Nå kan du til og med bestille sushi uten å være bekymret for listeria, og i tillegg spise tunfisk-biten. Så deilig! Gleder meg til det blir min tur.

Vet ikke hvordan det var med deg, men jeg blir ganske fort irritert på småting i hverdagen. Mannen min for eksempel, han smeller med skapdørene på kjøkkenet. Såpass høyt at både sønnen vår på 2,5 år og jeg våkner dersom vi ligger og sover. I etasjen over. Fryktelig irriterende. Innimellom kaster han også sokkene sine om kvelden når han sitter foran tv´en, sånn at sokke-lo flyter rundt i sofaen og på gulvet. Fryktelig irriterende.

Jeg tenker iblant på hvordan fødselen kommer til å bli. Gruet du deg? Jeg har lyst til å få oppleve en normal og god fødsel siden det ble hastekeisersnitt forrige gang. Det var utmattende å måtte gjennomgå nesten to fulle fødselsforløp etter tre døgn med modningsrier. Men siden du hadde sovet så godt i natt, så regner jeg med at det gikk bra for deg.

Og du ser i tillegg uforskammet fresh ut på bildene som florerer i media akkurat nå! Jeg var grønn i ansiktet etter at jeg fikk tilbake følelsen i bena da spinalbedøvelsen gikk ut. Og jeg forble faktisk grønn i tre uker. I tillegg er det faktisk umulig å skimte de store mamma-bleiene gjennom skjørtet ditt, det er sannelig ikke verst!

 

Nybakt mamma på pressekonferanse (Skjermdump: Nettavisen.no)



Til sammenligning… Dette er dag 4 etter fødsel…

Så kjære Siv – gratulerer igjen hjerteligst med vel gjennomført fødsel! Du har vært gjennom et smerteløp av dimensjoner, nå kan du være stolt av din lille hjerteknuser. Husk å ta det rolig i dagene som kommer, det tar tid å restituere seg og bebisen trenger ro og kjærlighet.

Og sånn avslutningsvis håper jeg at du husket å gjøre knipeøvelsene dine hver dag de siste månedene. Bare sånn fra en mor til en annen, altså.

 

/ lik hvis du også er imponert over den nybakte moren

* Følg Mammahjerte & Pappahjerte på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg