Hva skjedde med intimgrensen?

Hva er egentlig greia med småbarnsforeldre og deres totale mangel på intimgrenser?

Det skjer noe rart når man blir småbarnsforeldre, for et eller annet sted langs veien viskes plutselig intimgrensen helt bort. Det gjorde den i hvert fall for oss. Etter at vi gikk fra nyforelsket kjærestepar til travle småbarnsforeldre er det som at alle tabuer har opphørt.

ALT blir plutselig helt greit å prate om. Mellomkjøtt? Kjør på. Hemoroider? Tja, hvorfor ikke. Menstruasjonssyklus? Hurra!

– Frua har akkurat sluppet en brakfis som ødela sveisen min. Jeg trenger en klem.

 

Jeg husker blant annet jeg en gang leste at fräulein Fotballfrue pakket med seg en hårføner i fødebagen når hun skulle bli mor. Hun hadde nemlig blitt tipset om at det kunne virke lindrende med varm luft dersom hun måtte sy flere sting i underlivet etter fødselen. Og det er liksom sånt man bare skriver om helt uten videre. Og jeg som trodde hun var en sånn prikkfri pyntedukke uten en ripe i lakken. Det må i så fall ha vært før hun ble gravid.

Og det er dette jeg ønsker å prate om i dag. Ikke underlivet til fotballfrue altså, men småbarnsforeldre og intimgrenser. For hva skjer egentlig med småbarnsforeldre og deres totale mangel på intimgrenser? Når man er ung og lovende er alt bare hysj hysj, men så snart man skal bli foreldre er det plutselig ut med puppen på kafé og høylytt prat om hårfønere som skal blåse både her og der. Fascinerende.


– Så feis nordmannen og da stakk grisen ut!

Selv har jeg aldri likt å snakke om intime, private ting med andre, spesielt ikke kvinner, men selv for meg har dette blitt snudd totalt opp ned etter at plutten kom til verden. I forrige uke ble jeg blant annet sittende å prate med en kvinnelig journalist om fødselsforberedende olje og mellomkjøttmassasje. Helt normalt det.

Jeg tror det er noe med at man i prosessen med å bli foreldre blir eksponert for så mye nakenhet og kroppens mange mindre delikate sider at man etter hvert blir helt blasert. Det er kanskje ikke så rart at man blir litt nummen når man tenker over hva man ser og opplever i løpet av et svangerskap eller en kveld på fødestua. For ikke å snakke om de påfølgende årene med x antall tusen bæsjebleier. Det blir så veldig mye anatomi og så veldig lite rom for mystikk.

 

– Æ sa: Æ e så gæli fisat i magen!

 

Denne hypotesen er det forresten fullt mulig å teste ut i praksis. Neste gang du møter et yngre par som er hodestups nyforelsket, henvend deg til mannen i forholdet og spør:

“La oss si at dere får barn om ca. 5-7 år da. Hva tenker du om å ta med morkaken hjem fra fødestua? Og ikke minst: Hvis kjæresten din insisterer på å spise den, kunne du vurdert å ta en bit?”

Aldri vil du se ansiktsfarge forsvinne i et høyere tempo 😉

Bare 45 cm lang og knappe 2500 gram, men likevel mente alle at Geir så veldig voksen ut da han ble født

 

Så er spørsmålet: Er det bare meg eller er det andre som også har opplevd at intimgrensa en dag bare flyr ut vinduet som en fjert på fødestua?

Hilsen en mann som til lunsj i dag pratet med frua om dato for siste menstruasjon, slimpropper og andre helt vanlige ting.


* Følg Pappahjerte på Facebook *

28 kommentarer
    1. Kjenner meg igjen JA! 😂
      Bar frem tvillinger til uke 39, og med en slik tyngde på kropp og organer klarer man ikke å holde igjen mye lenger..! Gikk fra dette nyforelska “hysj-hysj” paret du prater om, til brakfis og hjelp til tånegleklipp på 6mnd! Intimsoner, hva er det???

    2. Jeg tror du har rett. Det skjer noe med deg når du har sittet kliss naken i ei seng mens det flyter blod og vann ut av deg mens en til to mennesker sitter og glaner helt hjem, klare til å fange opp en unge som er innsmurt med blod, slim og fett…
      Ellers, da? Fantastisk flott høstvær vi har om dagen!

    3. Haha. Lo godt. Har merket det på et par som har fått unger, plutselig så er det full prat om alt – og bare måneder i forveien så fortalte hun det knapt om hun hadde litt flass;p
      Hvis min andre part hadde så mye som tenkt på å ta med seg hjem morkaka, så hadde jeg fått han lagt inn på psykiatrisk før han hadde rukket å si “Ha det”!

    4. Huff, det kan kanskje gå for langt? Jeg er muligens ubehagelig åpen, når jeg tenker meg om.
      Jeg tar det som et bevis på kjærligheten mellom oss at han ikke konstant går rundt med øreklokker..!

    5. Kjenner den ja. Ble kurert for all sjenanse etter første fødsel. Den varte så lenge at jeg var igjennom 9 vaktskifter! Da hadde jeg mistet tellingen på hvor mange som hadde hatt tilgang til intimsonene mine…
      Og med venner med barn er det helt vanlig å sitte å snakke om diarè, oppkast, utslett og annet artig man blir utsatt for av sine små.

    6. Kjenner igjen den ja. Helt til jeg kom på fødestua syntes jeg det var rart og måtte kle av seg for alle. Men når fødselen var i gang og de skulle skifte shorte etter epiduralen gav jeg f… i hva jeg hadde på meg. Så er rart med det. En bryter liksom noen bariærer på en måte.
      Lykke til på innspurten

    7. Hahaha! De intimgrensene forsvinner ganske kjapt når dama er gravid. Spesielt høygravid og full av gass…. Her for en mnds tid tilbake, våknet undertegnede midt på natta av en mystisk, høy lyd. Det var en brakfis. En sånn laaaaaang og høylytt en. Som jeg ikke fikk stoppa, uansett hvor hardt jeg prøvde å knipe igjen. Mannen krølla seg heeelt ut på kanten av senga, med huet utafor-mot vinduet.
      Jeg holdt på å dø av skam, men lata som jeg sov. Dagen etter bare MÅTTE han fortelle meg hvor vindfull jeg hadde vært, så vindfull at han hadde kjent at legghårene hans vaie i “brisen”. Jo, værsågod. 😀 (Jeg har forresten termin om 2 uker, gubben GLEDER seg til at gassterroren på nattestid skal opphøre! )

    8. Trur jeg dævver… 😀 LOL !!
      Veldig sant !!
      Og av en eller annen grunn skjer det en kjemisk reaksjon når kvinner snakker ( skryter av) fødsler.. da dukker liksom millitærhistorier opp… (Hva har de story`ne til felles liksom…? ) … så nyresteiner…..og smerter… så er vi liksom i gang… da kommer like godt tarmundersøkelser og Gudveithva..,
      Hepp hepp. Håper dere får ha intimgrensene deres…så tett som mulig. 🙂 Det setter jeg og pris på 😀

    9. Haha, dette var Morro lesing 🙂
      Før var jeg flau å snakke om sånt.
      Men etter jeg har fødet selv så snakker jeg om absolutt alt 🙂 Intime detaljer til barselvenninner osv.
      Helt utrolig at man ikke har noe grenser på sånt lenger 🙂 Synes det bare er gøy og spennende å fortelle om f.eks fødselen min 🙂

    10. Du glemte å nevne at det er vanlig å bæsje mens man føder. Det er fremdeles såpass tabu at ikke engang lege eller jordmor forbereder deg på det i tide…

    11. Jeg er visst skrudd sammen feil for har vært sånn i mange år 😛 til glede for min mannlige kollega på 26. Men hallo, han virket oppriktig bekymret for at damer aldri blir normale igjen der nede etter en fødsel, ja sånn i tilfelle man spjærer hele veien, så da måtte jeg jo fortelle om dette da. Og den “lille tampongen” jordmora måtte sette inn når jeg skulle sys, den som var på størrelse med en dorull… Jaaada.. 😉

    12. Der er så sant!!
      Etter at søsteren min fikk sine to barn er alle grenser ( somtidligere var der) blitt borte!
      Helt normalt å snakke om avføring og treg mage ved frokostbordet liksom! Matlysten forsvinner fort…Jeg og min samboer lever fortsatt lykkelig uvitende om småbarnslivets overraskelser 😄

    13. Under fødselen til nr 5 var jeg så lei av alle legene som skulle glo på drøvvelen fra nedenfra og opp,det føltes slik i allefall, ene legen var litt uheldig med plasseringa av seg selv,og i ett stakkars hormonellt øyeblikk fikk jeg tak i stellet på han,klemte til og skreik,,,,glor du en gang til blir du kasterert,,, stakkar’n fikk jo ikke sagt noe,,,mannen min sa seinere han hadde gått litt skeivbeint ut,,,, 👀 Sånn ellers så må nok forberede seg på både rompe som stikker opp,med spørsmålet,,,har jeg fått hemorider eller?? Skikkelige brakfjerter som får sjøl sognepresten til å svime av osv,,,, fødestua er jo ett kapittel for seg sjøl,,,hold avstand og bruk susp i tilfelle du kommer i klemma,,,Da tenker jeg selvfølgelig ikke på dem klemma som var riktig så hyggelig for ca9 mnd sia 😍 morkaker og sånne greier som faktisk ikke gråter når det kommer ut av nedenetasjen blir litt for kinky for meg,fikk spørsmål om å se morkaka en gang men blikket mitt sa vel sitt… Ser lissom ikke for meg morkaketreff hjemme i stua,,,ja der har du Liselotte sin morkake,store øyer og nææææææ,,, tror jeg avslutter der,,, sikkert fint med tradisjoner og sånn,,,men åssen hadde en svart lissom,om spørsmålet om “m”biff kom,,,, nei takk er allergisk jeg,,den duger lissom ikke heller,,, hadde nok satsa på,,nei takk er vegetarianer jeg 😉

    14. Been there – done that – and guilty as charged!
      ….og det er jo litt festlig å tenke på at man deler alt som deles kan med sin bedre halvdel, når jeg i starten av forholdet (sånn ca 3-4 uker inn i det) syntes det var YTTERST pinlig om han hørte at det kom ut en pitteliten søt promp når jeg satt på do (med døra behørig lukket OG låst)
      Vel, tidene forandrer seg. Kropp er mer normalt – dvs kroppens ut-og innlyder 😉
      Hadde bare kroppenes utseende og forskjellige variasjoner blitt like normalt å snakke om og TÅLE – vel, så hadde vi hatt en mindre bekymring her i verden…!!

    15. Det har vel kanskje noe med trygghet å gjøre.
      Og det er jo en fin ting.
      Alle promper jo! Hvorfor det er så morsomt, fatter jeg ikke.. men jeg ler likevel x-)

    16. Haha! Dagens godaste skratt fick jag nog nu ja!
      Och det där med bajs är fortf. tabu helt klart. Men varför? Jag tror nog vi är ganska många som råkar ut för det.. men döm av förskräckelsen lixom…
      Man ligger där och fläker upp hela …insidan och känner ..trycket.. Man försöker lite lätt säga att: Jag Måste nog gå på toa ..
      -Nejdå.. det känns bara så, svarar sköterskan!
      Igen trycker det till och man tror man både skall dö, gå sönder och bajsa ner sig.. Så man skriker: Jooo, jag Bajsar faktiskt nu! Och det tror jag minsann att jag gjorde! 😛
      Efter sex år känns det fortfarande genant men om man ser till allt det andra som kommer ur en den dagen så känns det lite som: Skitsamma ;))
      Lycka till nu när dagen kommer! Och tack åter igen för en fantastisk blogg!

    17. RenateH: Hahaha!! 😀 Takk for den 😀
      Og lykke til med fødselen!! Tenker det skal bli fint for mannen din å ikke våkne opp i et tåkelandskap hver dag også 😉

    18. Sus’n’s sang og smurferi ! :: Ja det der er livsfarlig hvis man ikke er forberedt på det. Forvent alltid nyrestein i en samtale så blir man aldri tatt på senga 😉

    19. Guri: Heeeey.. det er jo fortsatt ingen som prater om det der. Det siste gjenlevende tabuet på jord. Så, ty på seg, ingenting å se her, bare gå videre til neste kommentar 😛

    20. Benedikte: Haha, da har dere mye å glede dere til. Og grue dere til. Du kan jo prøve å nevne slimpropp for mannen din og se hvordan han reagerer 😛

    21. Vibeke: Som Hans Olav Brenner sa på Nytt på Nytt i forrige uke, man ser jo ikke vanlige kropper lenger. Alt man ser på nett er kjendiskropper og retusjerte fasonger. En helt vanlig kropp med alle dets rariteter er derimot sjelden vare 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg