Blir det gutt eller jente?

Med bare uker igjen til fødselen begynner det nå virkelig å bli spennende i det pappahjertenske hjem. Blir det en gutt eller blir det en jente? Siden vi har bestemt oss for å ikke få vite det på forhånd tenkte vi at det kunne være artig å prøve alle mulige tester, myter, kjerringråd og fabler for å finne ut hvilket kjønn det ser ut til å bli.

Det kanskje mest spennende blir selvfølgelig å se om alle tegn peker i samme retning eller om det egentlig bare er vill gjetning hele greia. Selv har jeg veldig liten tro på slike tester, men ved å gå gjennom disse testene burde vi i hvert fall få en rimelig god indikator på om det blir gutt, jente eller om testene egentlig bare skyter i blinde. Mange av disse testene fant jeg for øvrig på mammanett.no.

For hver test setter vi ett poeng til kjønnet som “vinner”, så oppsummerer vi til slutt og ser hva det blir. Kjenner jeg er litt spent nå, så la oss gå i gang med første test!

 

Mageform

Formen på magen er en av de mest populære metodene for å anslå barnets kjønn. Spiss mage skal indikere gutt, rund mage indikerer jente.

 

Nåværende kulestatus

Forrige svangerskap (gutt)

Hvis vi sammenligner med bildet fra sist, ser vi at magen da var langt spissere. Så ble det også gutt den gangen, så det kan se ut til at denne testmåten er inne på noe. Magen denne gangen er litt vanskeligere å definere, men vi synes absolutt det heller mot rund mage. Så derfor, 1 – 0 til jentelaget.

 

Kvalme

Hvor kvalm den esende hønemoren er de første 3 månedene av svangerskapet sies å være en god indikator på det kommende barnets kjønn. Er hun ikke eller lite kvalm er det tegn på at det ventes en gutt, mens mye kvalme tyder på jente.

Frua var grønn og spysyk fra morgen til kveld og hele natten gjennom i hvert fall de første fire månedene om ikke også lenger, så denne er tung på jentesiden. Men det var imidlertid like dårlig stemning i forrige svangerskap, og da ble det jo som kjent en gutt… Like fullt: Her stikker jentelaget av med nok et soleklart poeng.

 

Ringtest

Usj, dette tullballet har jeg utsatt lenge nok. Jeg er jo verken troende eller overtroisk så å skulle legge min lit til en ring i et snøre faller seg ikke spesielt naturlig. Men skal man prøve alt, så skal man prøve alt.

 

Ringen skal altså holdes i et snøre over magen. Etter en liten stund skal man notere seg hvordan ringen beveger seg. Går den i sirkler betyr det gutt, mens sidelengs bevegelse betyr jente.

For at jeg ikke ubevisst skulle bevege ringen på den ene eller andre måten visste jeg ikke hva som var hva før vi begynte. Jeg prøvde å holde snøret med både venstre og høyre hånd og jeg holdt pusten for å ikke bevege meg, men resultatet ble det samme hva enn jeg gjorde. Ringen beveget seg sidelengs frem og tilbake, ikke en eneste sirkel å se. Ringen har talt.

 

Hjertefrekvens

Fosterets hjertefrekvens er en velkjent indikator og også en av de som jo faktisk kan ha rotfeste i biologiske forskjeller og ikke bare kaffegrut og overtro. Under 140 slag i minuttet er et tegn på gutt, over 140 slag/min tyder på jente.

Vi har målt babyens hjertefrekvens ved flere ulike anledninger. De to første gangene klokket babyen inn på 160, den neste 150 og på den siste ca 130-140. Tre over og én under grensa der altså. Nok et hakk i beltet for jente.


Spark

Hvor livlig den lille krabaten er på sparkefronten er også en pekepinn. En livlig sparker indikerer gutt, mens jenter er litt mer bedagelige. Her kommer vi endelig til det første punktet der guttene gjør comeback! For babyen har sparket godt og gjerne helst om natten helt siden beina kom i funksjon. Så her prikker vi inn et poeng for gutta.

 

Oddetall og partall

Så langt har vi dekket de mest vanlige målemetodene, så da er det på høy tid å bevege seg inn på alternativ grunn. Her kommer et par rariteter. Slik som denne: Legg sammen mors alder ved unnfangelsen og måneden unnfangelsen fant sted. Summen av disse tallene betyr visstnok noe i den store sammenhengen. Partall betyr gutt, oddetall betyr jente.

Etter litt rask matte ser jeg at det blir to strake for gutta her. Men mattestykket får dere ikke, for det er visstnok ikke pent å snakke om en kvinnes alder og/eller vekt. Spesielt ikke når hun er såpass gammel som Mammahjerte 😛

 

Kinesisk kart

Dette høres særdeles okkult ut, men kineserne er jo flinke til så mangt så de har helt sikkert dreisen på dette også. Det sies at kartet ble laget for 700 år siden av en kinesisk vitenskapsmann og funnet i en kongelig grav. Det sies også at kartet skal stemme i 99 prosent av tilfellene. Kjenner jeg er skeptisk, men vi prøver.

 

Lånt av Babyverden.no

 

Det kinesiske fødselskartet brukes ved å kryssklippe mors alder med måneden for unnfangelse og dermed skal svaret være gitt. I vårt tilfelle lander vi på en blå firkant. Det betyr tre strake for gutta. Takk til Kina for bidraget.

 

Den vordende mormorens hårfarge

Hvis den vordende mormoren har grått hår er det en gutt i vente. Har hun mer opprinnelig farge på håret enn grått, ja da er det en jente på vei.

Jaha… Denne blir verre. Ikke pokker om jeg tør å spørre svigermor om hun farger håret eller ikke! For en idiotisk indikator. De kunne like gjerne brukt “Den vordende mormorens vekt”. Nei, her får jeg bare gå for magefølelsen og si at min flotte svigermor fortsatt har sin naturlige farge i behold og dermed blir det et poeng for jente.

Spørre svigermoren sin om hun har mye grått hår? Psh, kamikaze kaller man det! Neste oppgave, takk.


Familiehistorie

Tell opp søsken og deres barn. Gjør det samme for barnefaren. Kjønnet det er flest av ligger best an. Skal vi seeee?. Jente, gutt, gutt, jente, gutt, gutt, jente, jente, gutt, jente, gutt, gutt. Så gutt altså.

 

Unnfangelsestidspunkt

Hvis unnfangelsen skjedde tidlig eller sent i eggløsningen blir det gutt, mens midt i perioden indikerer jente. Her blir svaret: Hakke pipling. Selv ikke mor har oversikten og siden jeg vet at min egen svigerfar ofte titter innom denne bloggen, synes jeg bare vi sier “pass” på denne og går videre uten å gå dypere inn i findetaljene rundt selve unnfangelsen 😉
 

Natrontesten / Plumbotesten

Dette var en form for test jeg ikke hadde hørt om tidligere. Testen ser ut til å være den samme for både natron og plumbo. Det går altså ut på at man skal helle natron/plumbo i en kopp og deretter tisse på det. For plumbo er det fargen på blandingen som avgjør kjønn, mens for natron er det hvorvidt det skummer eller ikke.

Men siden testen ikke gjelder for den vordende faren hopper vi lett over denne. Jeg kommer ikke til å be en høygravid kjæreste om å tisse på kjemikalier. Hun er allerede hysterisk opptatt av bakterier på kjøkkenbenken og at det ikke skal være et eneste hundehår liggende på gulvet, så jeg tror ikke vi skal dra den strikken der lenger enn nødvendig. Pass der altså.


KONKLUSJON:

En lang kveld med tester og vurderinger er over, Totalt ble barnet målt og vurdert i hele ni ulike kategorier. Og nå er stemmene endelig talt opp. Og vinneren eeeer….

….trommevirvel…

 

Jente! På stillingen 5-4 stikker jentene av med en knepen seier over gutta, så da blir det spennende å se hva som dukker opp.
 

Se så, da har vi fått det vitenskapelig bevist. Så da er det bare å kaste listen med potensielle guttenavn og brenne alle babyblå sokker ;-). Hadde vi prøvd flere tester ville sikkert resultatet kunne bikket over på gutt, så jeg tror ikke vi foretar noe overilt helt enda. En rask sjekk i kaffegruten eller på hvilken side av veien hunden tisser ville fort kunne snudd resultatet på hodet.

Så, da gjenstår det vel egentlig bare med å konkludere med det eneste som er sikkert, og det kommer i form av et sitat hentet fra en av tidenes beste filmer, Flåklypa Grand Prix:

Time will show.


Gutt eller jente, plutten gir tommel opp for å bli storebror uansett 🙂


* Følg Pappahjerte på Facebook *

27 kommentarer
    1. Angående ringen, så er det sirkelbevegelser som betyr jente og sidelengsbevegelser som betyr gutt 😉

    2. Ser du hoppet glatt over tipset som tiklet inn om mengde og kvalitet… Kan jo ha noe m den nevnte svigerfaren som leser å gjøre

    3. Eg bruker overraskande ofte å tippe rett ved å sjå på mageforma, men då alltid bakfrå. Eg synest din kjære har jentemage, men ikkje så godt å sjå det framafrå;)
      Når vi fekk guten vår skada han to av ribbebeina mine med sparking,men likevel var lisjesystra heilt propell inni der i forhold, så det kan plutselig vere ei overraskande aktiv lisjesyste som ligg på lur;)
      Lykke til med innspurten! Nyt siste dagane som 1-barnsfamilie:)

    4. Hehehhe, humrer meg nedover metodene… 😀 :-))
      Dere har glemt en viktig en da… 😛 :
      – Kvinner har bare x celler, dermed bestemmer de ikke kjønn,
      – Derimot gutta som kommer med noen lykkeligere Y celler og noen
      også lykkelige X celler, så er det dermed gutta som får avgjørelsen (bestemmer… ) …
      – Dermed må du se bakover i rekka på fars søsken, og farfars søsken, olde(far)fars søsken osv… 😉
      Så kommer leveegenskapene på cellene da.. gutteceller svømmer raskere ( typisk mannfolk å skal være først og best BTW ) , mens jenteceller skal vistnok leve lenger (dermed vinner vi på sikt forøvrig) … Så kan du jo bare regne deg frem… 😉
      Kan nevne at jeg ikke er noe cellebiolog eller annet som kan gi meg arrestasjoner på svaret mitt… Men uavhengig av det vil jeg ønske dere alt godt med familieforøkelsen 🙂
      Hopsideisihilsen fra Sus`n <3

    5. Haha! Fantastisk 😀 Lykke til med alt, mammahjerte! Håper pappa’n tar godt vare på deg når alt skal til å skje.. Regner med at vi får et sammendrag om hvordan alt var, slik at alle under 18 får seg en skikkelig støkk, og heller velger å fortsette på skolen istedenfor å bli en ekstremt ung mor;)

    6. Lykke til med alt, selv håper jeg dere får en jente! Og hvis hun ligner broren sin, (på en mer jentete måte selvfølgelig) så kler hun å hete Aurora 🙂 Sikkert mye morsommere å få en av hver også 🙂

    7. Du har en kjæmpebra blogg 🙂 Like å læse den 🙂 Forresten så e æ rimelig sikker på at d blir ei jenta, kjenne d på magefølelsen 🙂 Masse lykke til 🙂

    8. Det store spørsmålet er – er du klar??
      Fødselen på nr 2 er truandes til å gå dobbelt så fort som med Plutten!
      Hvis det blir ei lita jente, så kan de første bleiene bli i overkant interessante… For å sitere min kjære mann, 30 min etter en styrtfødsel : “Næhmen i svarte f! Åssen steller’n detta her a’??”

    9. Camilla: Haha! Nei du det har jeg jaggu ikke tenkt på. Men jeg har jo all erfaringen med plutten i boks, så da må jeg jo i hvert fall være langt mer klar enn jeg var da han kom til verden 😉

    10. Jeg var kvalm og kastet opp i 6 mnd og det kom en gutt 🙂 Så kvalme stemmer ikke med at da er det bare jente 😉 Har hørt at når man skal ta ring testen skal man dra ut ett hårstrå fra damen også la ringe henge i den overs magen 🙂 Skjønner ikke at dere klarer og vente, men det blir ekstra spennenden da 🙂 Lykke til 🙂

    11. annki: Takk for det 🙂 Jau, artig å leve i spenning, spesielt siden alle hjemmetestene spriker i alle retninger 😉 Kan jo være hva som helst! artig.

    12. Jeg tok den kinesiske testen i alle mine svangerskap (3 stk).
      Første var i følge kineserne gutt, men ut kom ei jente.
      Andre skulle være jente, fikk en gutt.
      Tredje skulle også være gutt i følge den gamle kineser, men ble ei jente til.
      Så ja… Også hadde jeg “jentemage” med alle tre.
      Lykke til med fødsel til både mor og far. Stas blir det nok uansett!

    13. Voldsom kvalme = gutt!Det handler om østrogen og testosteron.Tror dere får en gutt!Der får Hertuginne Kate også,tror jeg;)

    14. Jeg har hørt at, vis du blir lett sjøsjuk er det større sjangs å bli kvalm under graviditet, blir du ikke sjøsjuk er det mindre sannsynlig for kvalme i gravediteten…

    15. Jeg hadde flirt meg ihjel av natron/plumbo greia! Skal definitivt teste den en gang i framtida, og mine venner skal heller ikke slippe unna. Ville tatt natron da bare sånn tilfelle det skvetter oppi kråka. Kvakk kvakk

    16. Angående ringtesten så har jeg hørt at den skal vise alle barna du får i rekkefølge hvis du holder den over håndleddet. Den stopper å begynner på igjen å snurre 🙂 så først vil den da vise Plutten, å etter en liten stopp vil den vise nestemann 😉 denne har hatt rett på begge mine barn å snurrer fortsatt likt 🙂 kan utføres på både deg og mammahjertet å se hva den viser 😉 snodig.. Har ikke prøvd på far selv, men har hørt det skal vises hos han også 🙂

    17. Min mormor sier at om første barn er gutt, å sier mamma før pappa så blir neste barn jente. Ta i betraktning min mormor er 80 å dette ble fortalt da hun gikk gravid.
      Min 3menning som er jm. Sier også at om man svimler mye i starten av svangerskapet så blir det gutt.

    18. Tonje: Hmmm, tror den ringen vil vise litt forskjellig hver gang altså, hakke helt trua kjenner jeg 😉 Får bare se hva som dukker opp og vente med å farge rommet sjokkrosa 😛

    19. Om du har varme testikkler (f.eks går med truse istedenfor boxer) er det visstnok større sjangs for å få jente;) og hvis mammaen er mindre pen under graviditeten skal det også tyde på jente, fordi det sies at jenter stjeler mammaens skjønnhet, og det samme gjelder om hun har lyst på søte ting som sjokolade fremfor salte ting. Jeg var dritstygg og sjokoladefeit da jeg gikk gravid;)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg