Sommerferie med familien

/ inneholder reklame

– “Da er vi på vei da dere”, pleide fattern alltid å si da vi startet motoren og fyrte i gang sommerferien. Det var det definitive øyeblikket sommerferien offisielt var i gang. Endelig kunne man sprette korken av forventningene og nyte sommergleden.

Men så blir man eldre og nå er det jeg som sitter foran og holder i rattet. Og nå starter sommerferien lenge før det er snakk om å kjøre så mye som en meter. Organiseringen for å få det hele på plass tar gudsjammerlig mye tid og pakkingen er kanskje det verste. All den pakkingen.

 

Dette er selvfølgelig ikke alt...


Heldigvis har fattern sørget for å pakke med seg det viktigste.. #prioriteringer

 

Å pakke for seg selv er enkelt, men å pakke for en hel familie er et mareritt. Uansett hvor lite man pakker blir det alltid for mye. Vi kunne byttet inn bilen i en russebuss og den ville fortsatt blitt full. Og vi har bare ett barn! Hvordan folk kommer seg noe vei med to, tre, fire eller flere barn forstår jeg ikke. Vi har riktignok en hund da, men han krever ikke stort. Så lenge han får sitte i fred og slippe smygere hele veien til hytta er han godt fornøyd med det.

Årets sommerferie gikk til hytta for en langhelg med familien, bading, god stemning og norsk sommer. Selv om jeg gledet meg til ferien, var jeg både spent og litt uvel med tanke på turen opp. Nærmere 30 mil i en bil fullstappet av barn, hund, gravid kone, bager og kofferter fra gulv til tak og en pappa som ikke hadde fått i seg morgenkaffen… forholdene var ikke optimale.

Kanskje ekstra spent var jeg fordi vi hadde tatt sjansen på å bytte ut vår vanlige bil med en lånebil, en Toyota Prius+ Seven (7-seter). Og det tror jeg var lurt, for dagen vi bega oss ut på den tre timer lange kjøreturen til hytta var det intet mindre enn 36 grader ute! Trettiseks grader!! Da er det helt greit med en bil som både har godt med beinplass og velfungerende aircondition. Hellige dykker, det er ikke ofte man opplever å gå ut av bilen her i Norge og føle at man har landet i Egypt!

Vel fremme på hytta var det én ting som sto aller øverst på lista: Bading!

 

Sistemann uti er en råtten banan!

 

Temperaturen i vannet var helt klart innafor

Man kan si mye godt om en sommerferie i Syden altså, men ingenting slår en norsk hyttesommer på sitt beste. Grillmat, bading, barn som ler og løper rundt på plenen, gamle slagere på radioen, småprat rundt kortstokken når solen går ned, myggstikk som klør, halvsanne røverhistorier, god mat, godt drikke, familiekos og ikke minst å krype ned i loppekassa om kvelden og bare høre på stillheten til man sovner med et smil om munnen. Fantastisk.

 

Grill hører til

Denne radioen tar bare inn danseband og bygderadio. Merkelig nok.

 

Men man kan jo ikke bare sitte på hytta en hel helg heller, så for å slenge inn en stor motvekt til den idylliske familieferien på hytta kastet vi hele hurven inn i bilen og tok en real harrytur til Sverige. Nu kör vi!

 

Lånebilen Toyota Prius+ Seven i all sin prakt.

Fiffig med holografisk speedometer i frontruta

 


Neste stopp: Harryland

Vel fremme hoppet vi inn på første og beste kjøpesenter og.. vel.. hva skal jeg si. Gud bedre. Det er vanskelig å ikke kommentere en del av de karakterene man møter der. De som henger på Godishuset, Systembolaget eller ved askebegeret utenfor svingdøren. Man kan vel si det sånn at det er skyhøy sokk-i-sandal-føring og veldig lite krystall. Pent sagt.

 

Der moteløver møtes for å diskutere siste skrik. Eller ikke.

Utsolgt for melk, der altså..


Hva?! Utsolgt for brokkoli også?!


På vei hjem fra harryturen oppdaget jeg en annen niftig ting med bilen: Smuglerluke! En egen luke til å smugle varer i, det er jo genialt når man har vært på rødvinshandel og er på vei tilbake til moderlandet. Jeg kan jo se at denne kan være praktisk sånn i det daglige også, men ekstra nyttig når man skal gjennom en bemannet tollstasjon. Bra jobba, Toyota 😉

 

Praktisk!

 

Rastepause i solen med nygrillet kylling. Good times.

 

På vei hjem til hytta stakk vi også innom en gård med grønnsaksutsalg for å fylle bilen med litt annet enn bare bacon og folk-öl. Og med det var plutselig bilen halvfull igjen. Ja, for selvfølgelig må man ha med seg både dartspill, kvoten og pil og bue når man først er på shopping. Med fire voksne og en liten pjokk om bord, passet det helt greit å kunne slå ned de to ekstrasetene i bagasjerommet for å frigjøre enda mer plass.

 

Godt med plass! Vi har jo plass til en ekstra elefant!

 Eller nei vent nå litt.. Fortsatt godt med plass, men hold an elefanten.


Etter flere fantastiske dager med blåbærplukking, grilling, bading, soling, kanopadling, fisking og brettspill var det å pakke snippesken og begi seg på den kjipe kjøreturen hjemover igjen. Ingenting er tristere enn å kjøre hjemover og vite at dette betyr slutten på sommerferien.

Her i huset kaller vi den følelsen for “leirskolefølelsen”. Du kjenner kanskje til den følelsen når du har kost deg glugg i hjel, men så er det plutselig søndag og man sitter hjemme alene og savner alt det morsomme. Alt blir så merkverdig grått og stille. De kveldene er ofte litt triste.

Da er det fint å vite at man heldigvis har ferie enda noen dager til og kan glede seg til en lang frokost morgenen etter med en liten pjokk som har masse på hjertet. Om kusina som lært ham å lage grimaser som en ape, om hvor gøy det var å bade med farmor og alt det andre han opplevde på en fantastisk sommerferie med familien.

 

Var du også på biltur med familien i sommer? Sleng igjen en kommentar 🙂

* Følg Pappahjerte på Facebook *

17 kommentarer
    1. Hadde 100 mil på to dager med en 2åring, kone og to bikkjer av litt størrelse…alltid like spennende 😉

    2. Åjada! Tar 2 timer å kjøre, og jeg er bilsyk før vi rekker å starte motoren. Det blir ikke lange mil i bil med meg gitt. Så mine barn får ikke oppleve mange bilturer. Når jeg tenker meg om blir jeg jo fly og båtsyk også, stakkar barn. Sommerferie i bakhagen, jippi. Man får jo kjøpt tabletter, men da sovner bjørnemamma og barna løper fritt.

    3. Irene: Du vettu det har jeg faktisk hørt om, men nekter(!) å akseptere. Motefolk skal du ikke stole for mye på. Snart er det rottehale som er det siste hotte, jeg lover deg. De vasker jo bare de samme gamle fillene gang på gang. Snart er sokk i sandal ut igjen, men om 23 år er det igjen. Folk 😛

    4. Jepp! Kjørte den lange veien fra Bergen til Kristiansand så alle 5(!!!) barna skulle få kose seg i dyrepark og badeland. Etter 9-10 timer med radio og aircondition på halv-8, bilsjuke og klaging var man fremme med stemningen på topp…;)

    5. Vi har også hatt Norges ferie. Kjørte fra Stavanger til Kragerø til Oslo tilbake til Kragerø og stoppet i Kristiansand på vei hjem. Med to barn på 2 og 4 år i bilen så var det til tider mye lyd i bilen, men det gikk overaskende greit. Mannen i huset slipper all pakkinga da, den tar jeg meg av.. 😉 kjenner igjen leirskolefølelsen. Ferien vår var ferdig nå på fredag, så idag er det tilbake på jobb å barnehage imorgen.. vemodig..

    6. Vi var på biltur! Bagasjerommet ble lastet med et stk scæhfer, to stoler, kjølebag og to liggeunderlag, samt en haug med småplukk bak stolene. Fremdeles hadde bikkja god plass! Lenge leve skoda octavia 🙂
      Turen gikk fra Kr.sand til Hamarøy. Med stopp i sogndal, geirangerfjorden, røros, steinkjer og parkeringsbot langt pokker på strynfjellet. ALDRI stopp på Videseter hotell. Ta en titt på trip advisor ol, så skjønner du hvorfor:) Alt i alt, en fantastisk tur.

    7. Helene: Høres ut som en knallbra ut. Kragerø er jo rett nedi høgget her 😉 Jeg må vel innrømme at jeg slipper billig unna på pakkefronten selv, men det er vel fordi jeg er såpass dårlig på det og utsetter all pakking til siste liten og det blir for mye for mors stressorer å takle, så da gjør hun brorparten av pakkejobben selv 😛

      Synes det er ille nok å få på meg klærne om morgenen uten å glemme bilnøkkelen hjemme 😛

    8. Iselin: Haha, høres ut som en fantastisk tur! Er jo bare helt fantastisk å kjøre gjennom landet og se all den flotte naturen. HVIS barna er klar for det da 😉

      Og du, det hotellet må jeg sjekke ut. Kjenner jeg er spent nå! Ser for meg at hotellet er bygget på en gammel ofringsplass eller noe i den gata 😛

    9. med 360 mil bak rattet i sommer har jeg virkelig fått smake litt på tålmodighet med 2 gutter i baksetet. Og ikke minst lært meg kunsten å pakke og fylle hver kvadrat cm etter en tur i Harryland.

    10. Neida, hotellet ligger på gamle veien. Egentlig bare rett ovenfor den ‘nye’. Sjekk det ut.. :p Alt som står der om plutselig parkeringsbot ol stemmer. Det skjedde med oss. for knappe 10 mins parkering! Ekstremt dårlig skilta kan man trygt si. Det var en fantastsk tur:) Ingen unger her i gården. Turen hjem gikk litt fortere enn turen opp, to dager ned fra hamarøy. Dura rundt 90 mil pr dag. Kan absolutt anbefale å ta turen nordover – det er noe helt eget:)

    11. Iselin: Aha, I see. Ja du, det skal absolutt vurderes når barn nr 2 har ploppet ut og er klar for langtur. Norge er et fantastisk land å feriere i 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg