Norges dårligste gitarist?

Jeg husker godt da jeg var en liten pjokk og lå i senga mens fattern satt ved siden av og klimpret på gitaren. Det var en beroligende lyd jeg elsket og jeg har alltid tenkt at jeg skal gjøre det samme for mine barn. Problemet er bare at jeg ikke kan spille gitar. Altså, virkelig ikke. Pr dags dato vil jeg påstå at jeg muligens faktisk er Norges aller dårligste gitarist.

Jeg har vel aldri egentlig prøvd å lære meg det heller, med unntak av et halvhjertet forsøk for ca. 5 år siden. Etter to kveldsøkter ga jeg opp. Da kunne jeg nesten tre grep og ga meg på topp. Av en eller annen grunn har jeg bare bestemt meg for at gitar er vanskelig og at mine pølsefingre ikke er genetisk anlagt til å mestre det

Men nå har jeg endelig bestemt meg for å gi det et helhjertet forsøk! Ikke for min egen del, ikke for å sjekke damer, men for barna. Jeg ønsker å skape de samme gode barndomsminnene for mine barn som fattern ga til meg. Jeg elsker tanken av å sitte på sengekanten og klimpre i vei mens barna sovner til låter av Cornelis Vreeswijk, Radiohead, Finn Kalvik eller Coldplay. Men veien dit er lang.

 

 

Så nå har jeg endelig kjøpt meg gitar og sett min første youtube-video av typen “guitar lessons for dummies”. Mange vil sikkert si at det er kjempeenkelt å lære seg å spille gitar, men jeg er helt uenig. Kanskje er jeg bare ikke skapt for gitaren, men jeg synes det føles som å løpe 100 meter med svømmeføtter. Joda, det går sikkert fort å komme seg opp på et visst nivå, men å bli god nok til å spille en hel sang uten 17 stopp og bommerter er en helt annen sak.

Kjenner at jeg angrer bittert på at jeg ikke bare lærte meg det da jeg var ung og lærenem. Men men, det er jo faktisk mulig å lære en gammel hund nye triks. Alt han trenger er litt tid, en godbit og tålmodighet. Og youtube.

 

Rooolig nå

Akkurat nå ligger jeg på nivå med apekatten Julius, men håpet er at jeg i løpet av noen måneders tid vil klatre til et nivå der jeg kanskje kan spille et par enkle sanger uten av plutten buer meg ut av soverommet. Men inntil videre holder jeg meg i stua, for jeg er helt sikker på at han ikke finner noen glede i å høre meg mishandle gitaren og spille som en katt med halsbrann.

Håpet er egentlig å klare å mestre gitaren såpass bra at jeg også kan synge med, men den drømmen virker uendelig langt borte akkurat nå. Vi er et stykke unna IDOL-audition, for å si det sånn 😀

 

Selv pluttis er bedre enn meg på gitar. For nå…

NB: Kunne det forresten vært interessant å se en rask video av mine gitarferdigheter? Kan lage en dagsfersk FØR-video, så prøver vi igjen om noen måneder for å se på fremgangen. Sleng igjen en like eller en kommentar om det kan være av interesse, så fikser vi selvfølgelig det 🙂 Men OBS: En sånn video nytes nok best med øreklokker 😉

Og helt til sist: Kjære plutten – Beklager hvis du våkner opp midt på natten av skumle lyder. Du har ikke mareritt, det er ikke krig og vi driver ikke med dyreplaging nede i stua. Det er bare fattern som prøver å lære seg å spille gitar. For deg. Hold ut, det vil bli bedre 🙂

 

/ Lyst til å se en video av Norges dårligste gitarist? Sleng igjen en like eller kommentar 😉

* Følg Pappahjerte på Facebook *

26 kommentarer
    1. Go Johnny go, go! Jeg lærte meg på tilsvarende tidspunkt. (lurte meg unna i alle år med musikkstudier?) Det geniale med å spille for barna er at de er takknemmelige uansett. De fleste barnesanger kan du dessuten spille med to eller tre grep. Anbefaler D og A først og så G som det tredje grepet der du merker at det ikke holder med D og A. Dropp bøkene, bruk øra. Syng og vær glad. Lykke til bøs! og video er jo alltid stas 😉
      søs

    2. Jeg kan seriøst ikke LIKE at du skal spille inn noe, men jeg vil gjerne høre det!
      Og du kan ikke være Norges dårligste gitarist, for det er jeg allerede, og jeg er eldre en deg.
      Jeg kunne skrevet det meste i ditt blogginnlegg, jeg har samme gode minnene, og samme prøveprosjekt, men har lagt “gitaren på hylla” Kjøpte el-gitar og forsterker til minstemann da han var 13-14 år. Han spiller nå allverdens instrumenter og er også vokalist i 2 band, og skal på turne til Polen denne mnd. Jeg kan fremdeles ikke spille, men jeg synger 🙂 Og for 1 mnd siden turte jeg å holde min aller første minikonsert, solo.
      Og da Pappa spurte om jeg ville lære meg Erik Taube’s, Nocturne for ca 2 uker siden, er vi tilbake til den nydelige tiden da vi sang sammen i min oppvekst. Sukk, men mine to sønner nekter å høre meg synge…hahaha.

    3. Sjekk God morgen Norge. Der sa de at man måtte kunne fire grep for å kunne spille de fleste sanger. E-dur, H-dur, CISS-moll og A-dur. Kan ikke spille selv, men hørtes jo enkelt ut på papiret. 😊 Lykke til, og selvfølgelig må vi få høre… 👍

    4. Var med i skolekoret på barneskolen. Etter ett par-tre øvinger spurte dirigenten forsiktig om jeg ikke ville spille gitar istedet. Så jeg begynte på gitargruppa. Etter et par øvinger ble jeg satt til å spille triangel…

    5. samme her.. har fått meg en guitar fordi jeg alltid har hatt lyst til å klimpre for Mini, men det å komme igang siter langt inne. kunne spille litt på ungdomsskolen, men har glemt absolutt alt dessverre. tungt å begynne på nytt nå… men sikkert så verdt det! (?) 😉

    6. Kult!!
      Jeg har også alltid hatt lyst til å lære meg å spille gitar…
      Egentlig burde jeg ha gjort som du gjør; hive meg ut i det!
      Tror jeg gjør det. . Så kan vi sammenligne ferdigheter om koen måneder!
      Go for it! Lykke til!

    7. Før-video er gøy 🙂 Det kan vel ikke være si ille som du sier 😉
      lykke til; Du har virkelig mange baller i luften for tida, ser det ut som! 🙂

    8. Hey, jeg er selvlært både på gitar, ukulele og piano. Går veldig fint å lære seg selv!! Hadde ikke youtube da jeg lærte gitar da, alt jeg hadde var mammas gitarbok fra hennes barndom, men det holdt 🙂
      Et godt tips fra meg er å lære deg tre grep, og så bare sitte tilbakelent, lukke øynene og bare øve på å spille dem. Bytt mellom dem. Det kan være frustrerende og vanskelig å skulle følge med på film/ ark mens man spiller 🙂
      Men lykke til!! Øv øv øv øv!! Masse øv.
      Film av deg som spiller; yatakk!

    9. Klart vi vil ha video! Artig med noe å le av😄 husk å “tvinge” arvingene på gitarkurs i ung alder da, så slipper de å slite så fælt med å lære det👍

    10. Som vanlig er jeg way ahead of you my man…vel rent bortsett fra at jeg heller lar husfruen prøve seg på å mestre gitaren og den vidunderlige verden av musikk… Jeg for min del er like musikalsk som en overvintret slagbjørn med verdens største bjørnepropp… Les gjerne innlegget mitt om hennes og min erfaring med plink-ploink på terrassen osv 😉

    11. Søs: Yihaa, takk for det Søs! 😀 De grepene skal jeg vel klare å lære meg. Innser at jeg har begynt i feil ende med youtube-videoer som tar for seg fingerspill.. Synes plutselig veien ble så veeeldig lang når man skal spille på én streng av gangen 😉
      Bare å glede seg, dette lukter livemusikk i konfen til høsten 😀

    12. Sissel Judith Vetland: Jøss, så kult at sønnen din skal på turné! 🙂 Jeg har egentlig lagt gitaren på hylla hele livet selv, men tenkte at jeg må gi det ETT skikkelig forsøk. Og det forsøket er nå 🙂

    13. frøken Ovesen: TØFT! Ja, go for it! Så kan vi ha en playoff om noen måneder 😀 Gitar duell på høyt nivå, blod, svette og tårer. Dette blir bra 🙂

    14. Anonym: Tusen tusen takk for dette!! Kjempebra tips, for jeg har kommet i gang helt skjevt ved å sitte på youtube med videoer som lærer fingerspill men lite annet og da blir det veldig rart. Går for et par enkle akkorder og trener rolig på de til det sitter 🙂 🙂 FØR-video kommer i kveld 😉

    15. Altså…..jeg har funnet ut at å dunke litt sånn rytmisk på gitarstrengene mens man synger, ja det holder i massevis…!! Bare et tips..
      Og etter videoen din kan jeg trygt bekrefte at JEG fortsatt er Norges dårligste gitarist….BY FAR..!!
      Gudd løkk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg