Dødsstraff for barnedrap?

Det er mulig det er jeg som er overdrevent farget av en tilværelse som døgnvill småbarnsfar, men i tilfeller der foreldre bevisst tar livet av sitt eget barn, blant annet for å hente ut forsikringspenger, synes jeg egentlig døddsstraff virker passende.

Jeg vet at det er ekstremt kontroversielt å diskutere døddsstraff sånn rett ut i det åpne, men jeg synes faktisk det er verdt innsatsen. Nå har jeg egentlig aldri diskutert dette med noen tidligere, men jeg har alltid hatt en klar tanke om at det burde være oppe til diskusjon.

Jeg sikter da spesielt til denne saken i VG: Sendte skitne sex-meldinger mens sønnen døde i bilen.

 

(skjermbilde: VG.no)

 

Saken handler altså om Justin Ross Harris som er anklaget for å ha tatt livet av sitt eget barn etter at sønnen ble sittende igjen i en glovarm bil en hel arbeidsdag. Mannen hevder sin uskyld, men politiet har visstnok bevis på at han både har vært innom bilen i løpet av dagen og søkt på nettet etter ting som “child free” og “how to survive in prison”. I tillegg kan man jo spekulere i hvorfor foreldrene hadde dobbelt livsforsikring på gutten som vil gi en massiv utbetaling på 175 000 kroner.

Jeg lar tvilen komme tiltalte til gode inntil videre, men hvis det skulle vise seg at de beviselig klarer å felle denne mannen… Hva er et sånt liv verdt? Hvis du lar ditt eget barn koke til døde i bilen mens du selv sitter og sender snuskete sexmeldinger til mindreårige jenter, fortjener en sånn person livets rett? Er et liv i fengsel nok eller burde man bare knekke nakken hans som en ørret? Jeg er jaggu ikke sikker.

Jeg tar selvfølgelig høyde for at mannen kan regnes som sinnssyk i gjerningsøyeblikket og bli funnet utilregnelig, men jeg mener at snakker like mye om saken generelt som dette ene enkelttilfellet. Hvis man blir beviselig vist ute av stand til å kunne ta ansvar for egne handlinger er det selvfølgelig en ting, men noe annet er det om det er gjort i kaldt blod, for eksempel for å hente ut forsikringspenger eller hva pokkern ellers som skulle være motivajsonen for å gjøre noe slikt.

Selvfølgelig mener jeg ikke at vi skal innføre dødsstraff over en lav sko her til lands, men i visse tilfeller burde saken være oppe til debatt. Slik som i tilfellet med en viss ABB fra 22. juli 2011. Jeg vet hva jeg stemmer for i den saken og kan ikke helt se hvorfor han fortjener noen annen behandling enn Vidkun Quisling, men det er vel en annen debatt igjen.

Som småbarnsfar kjenner jeg bare at det fosskoker av sinne og frustrasjon i brystet av handlinger som angivelig er utført av Harris. Jeg gråter på innsiden og pardon my french, men hvordan i brennsvarte satan er det mulig?! Hvordan er det fysisk mulig å få seg til å gjøre noe sånt?! Jo mer jeg tenker over det, dess mer heller jeg mot å legge hodet hans på blokka (hvis han er skyldig).

Hvis en rabiat hund biter noen og forholdet blir anmeldt kan det ende med at hunden blir avlivet. Jeg ser ingen grunn til at ikke samme mulighet burde være oppe til diskusjon for mennesker. Men igjen, jeg kan ta feil. Det finnes sikkert mange gode grunner til hvorfor man heller burde stenge slike folk inne i et fengsel og la dem råtne i sin egen skam resten av livet, jeg ser bare ikke poenget. Når handlingen er grusom nok er det én straff som virker fornuftig: Øye for øye, tann for tann.

50 kommentarer
    1. For det første er det svært stor forskjell på en rabiat hund og et rabiat menneske. En hund kan man ikke kommunisere med, kan man ikke rehabilitere, kan man ikke straffe på en måte som gjør at hunden ser sammenheng mellom straffen og forbrytelsen. Man tar uansett ikke livet av en hund for å straffe den, men for å å hindre at det den avlives for skjer igjen.
      For det andre er jeg av den oppfatning at statlig drap av et menneske i fredstid ALDRI kan rettferdiggjøres. Konsekvensene av feilskjær er så enorme at vi ikke kan ta den sjansen. Videre mener jeg at dødsstraff ofte kan være en ‘easy way out’. Hva ville du foretrekke: a) Å sitte fengslet resten av livet mens mennesker rundt deg (psykologer, fengselsbetjenter, besøkende osv.) forsøker å få deg til å ta innover deg og å ta ansvar for det du har gjort, eller b) en sprøyte i armen og så er alt over? Jeg vet hva jeg ville valgt!

    2. Kristine: Ref. avlive hund: Jeg mener jo det du skriver her, at man avliver den for å hindre at det skal skje igjen. Samme med Justin i saken (hvis han er skyldig); avlives for å sikre at det ikke skjer igjen.

      Jeg synes faktisk et statlig drap i fredstid KAN rettferdiggjøres hvis bevisene er entydige. Hvis en grusom handling er utført i kaldt blod av en person som regnes tilregnelig for sine handlinger, synes jeg døddsstraff burde være oppe til diskusjon. Men merk: Selvfølgelig i yyytterst få tilfeller. Nesten ingen i løpet av et år. Ting som dette derimot…

      Jeg synes en easy way out høres passende ut. Jeg vet at mange liker tanken om at man skal pine en person for resten av hans liv med å dvele i sin egen skam og bruke millioner av skattekroner på vedkommende, men hvis man blir funnet skyldig i noe slikt mener jeg man heller kan prøve å finne ut av årsakene, komme til bunns i hva som førte til handlingen og hvorfor. Deretter: Ut i bakgården for et ublidt møte med en statlig finansiert eksekusjonspelotong.

    3. Synes det har vært så mange tilfeller nå i sommer der foreldre har latt barna være igjen i bilen når de skal å handle… de koker jo barna sine.
      I fjor var det et tilfelle her i Bergen.. foreldre som latt deres 6 mnd gamle baby sitte igjen i bilen da de skulle handle… . sykt!!

    4. Siren Mari: Ja det er helt spinnvilt. Kan faktisk forstå hvis dette skjer veldig veldig kortvarig som en forglemmelse ved veldig mye stress eller lignende, men da innenfor et halvminutts maksgrense. Noe helt annet å forlate en baby i bilen for å gå inn og handle. Slik vanvittig uansvarlig oppførsel fortjener et realt ballespark i verdensklasse.

    5. Kan ikke fatte at noen kan få seg til å gjøre noe sånt. Blir så sint av å tenke på det og leser at moren til barnet sier at hun ikke er sint på han og at han kommer til å bli en god far dersom de får barn igjen. Det skurrer veldig for meg! Men jeg er også av den oppfatning av at dødsstraff kanskje blir for enkelt. La han pine og råtne på ei varm celle. Men slipp han for all del aldri ut igjen. Men enig i at det er dyrt å bruke mye penger på et slikt monster!

    6. Heldigvis så er det lov å være uenig:-)
      Jeg også blir jo forferdet og sjokkert over det som mannen har gjort. Imidlertid står jeg ved det jeg har sagt over. Hva om vi snur på det? Forbryteren er jo også noens sønn, ektemann osv. Alle har en historie; ingen er født ond. Det viser seg ofte det at når noens bakgrunn kommer frem så er ikke folk så kategorisk i sin dødsdom over vedkommende som de var til å begynne med. Drap på barn kan ikke rettferdiggjøres, for all del! Men er svaret å drepe ’tilbake’? Det mener ikke jeg!

    7. Anonym: Det skal I HVERT FALL som et minstekrav være snakk om tvangssterilisering her. Fy f…, bare… nei, jeg orker ikke tanken. Får lyst til å hoppe på første fly over dammen og kaldkvele´n sjæl. Selv om døddsstraff virker veldig brått, så har jeg også veldig ambivalente følelser med tanke på hva skattepengene våre brukes til. Hvor mye koster det å ha ABB i fengsel, sa du? Å ja, budsjettet til en liten kommune ja. Topp!

    8. Kristine: Nei, ingen er nok kategorisk født ond, men når man har sklidd så langt ut av rekkene at man foretar seg noe som dette mener jeg at døddsstraff må diskuteres etter at alle andre kort er lagt på bordet. At denne mannen har et ødipuskompleks ut av en annen verden er nok utvilsomt 😉

    9. Jeg er på en måte enig med deg, det skjærer i mammahjertet mitt når jeg hører om sånne saker, hvem er det som klarer å ta livet av sitt eget barn? Hvem gjør det fullt klar over hva det er man gjør… Det er her tvilen min kommer inn, for hvor tilregnelig kan et sånt menneske egentlig være?
      Men så igjen, hvorfor skal samfunnet egentlig bruke penger på å rehabilitere og “hjelpe” dem. Og så igjen, hva sier det om samfunnet vårt hvis vi faktisk innfører dødsstraff?
      Altså, argumentene er utallige begge veier. Men jeg kjenner på at jeg stemmer FOR blydepot når jeg hører om saker som denne.
      Stakkars lille barnet!!! (jeg skal nok klemme gutta mine litt ekstra lenge i kveld kjenner jeg!)

    10. Og akkurat det med pengene er et godt argument! For de pengene kunne heller vert brukt på bedre tilbudene for eldre, syke, flere ansatte i barnehager, og på barn og unge!

    11. Min første tanke som menneske og mor er: han må dø, tortureres, brenne. Men hva slags samfunn hadde vi hatt da, hvis alle handlet på første impuls? Jeg er mot dødsstraff. Alltid. Jeg mener at vi ikke må synke så dypt at vi begynner å drepe folk. Vi må være bedre enn det.
      Dette sier Amnesty om dødsstraff:
      http://www.amnesty.no/om-amnesty/hva-jobber-vi-med/fokusomr%C3%A5der/d%C3%B8dsstraff/d%C3%B8dsstraff-utvikling-i-verden
      Ett av argumentene som blir brukt av dere som mener dødsstraff er noe å vurdere er bl.a. økonomi; det vil koste masse penger å holde noen fengslet dag ut og dag inn, i motsetning til å henrette dem. Men så vidt jeg har forstått det sitter de fleste (i hvertfall i USA) på deathrow i mange mange år før de blir henrettet. Det sier seg selv at det må bli sånn når det i USA har blitt henrettet 1377 fanger fra 1977-2013, og det per 1. Oktober 2013 satt 3088 på dødscelle.
      Dødsstraff har vitenskapelig bevist heller ingen preventiv virkning.
      Jeg synes det er på sin plass å ha noen fakta på bordet hvis vi skal diskutere dette.
      Sier meg forøvrig helt enig med Kristine over her.

    12. Jeg har vel sagt det meste av det jeg mener, men må få med én ting til: Vi kan godt diskutere hvorvidt vi skal ha dødsstraff eller ikke, men å trekke økonomi inn som en faktor når man skal avgjøre om noen skal ‘avlives’ eller ikke DET gir meg frysninger på ryggen. Greit nok at man skal uttrykke avsky for handlingene til denne personen, men det er etter min mening uverdig å snakke om at et menneskeliv skal måles i kroner og øre, _uansett_ hva vedkommende har gjort eller ikke gjort. Det er en farlig vei å gå. (Skal vi innføre satser for forskjellige typer forbrytelser? kr. 0,- for oppbevaring av barnemorder, kr 10.000/mnd per voldtektsmann osv…?) Om oppbevaringen av et menneske koster et lite kommunebudsjett eller ikke er for meg fullstendig irrelevant å ta med i diskusjonen.
      Ha ellers en strålende helg alle sammen:-)

    13. Men Kristine, jeg er forsåvidt enig, men økonomien styrer alt annet. Sykehjem, barnehager, barnevern, alt måles i kroner og øret og er tall på papir.

    14. Bra du tør å skrive så rett frem! Jeg er enig med deg, og jeg også mener øye for øye, tann for tann er passende. Med tanke på det han søkte etter (child free og det andre) så mener jeg det er en tydelig indikasjon på at han ikke er sinnsyk, men kald og beregnende.
      Når det gjelder rehabilitering av mennesker som har begått drap eller andre grove kriminelle handlinger, så har jeg liten tro på det. I nesten all informasjon fra politiet angående kriminelle handlinger så står det “han/hun er en kjenning av politiet”.
      Jeg har ikke fått gleden av å bli forelder ennå, men kjenner at jeg også blir frustrert og forbannet fordi der finnes slike udyr som gjør sånt mot små uskyldige barn!

    15. Jeg tenker det samme som deg når jeg leser denne saken. Det er helt jævlig, og jeg synes ikke at noen som gjør noe sånt med overlegg fortjener å puste på lik linje med oss andre.. Men.. Hvem er jeg til å bestemme det? Og dessuten, hva slags eksempel setter dødsstraff? Hva med justismord? Hvor går grensen for dødsstraff?
      Jeg er sterkt i mot dødsstraff selvom jeg kan tenke som deg, at enkelte ikke fortjener livets rett. Men selvom jeg kan tenke det så kommer jeg aldri til å stemme for det. Det jeg derimot stemmer for, er strengere straffer på andre måter!
      Leste dette en gang og synes det oppsummerer bra.
      “We kill people who kill people to show people that killing people is wrong..”
      Forøvrig, tusen takk for at du blogger. Så fin blanding av hverdagsinnlegg og politiske innspill. Ha en god helg 🙂

    16. Ida: økonomikommentaren min var ment som svar på pappahjertes kommentar om at det koster et lite kommunebudsjett å ha ABB i fengsel. Jeg også tror nok vi to er enige i akkurat denne saken:-)

    17. Har nok ikke noe særlig sans for innførsel av dødsstraff eller offentlig pryl og tildels rabiat frittalende drittslenging…har mer sans for å innføre at livstid faktisk er livstid… Og at man da ved å få dom for å ha tatt et liv overlagt så tar “vi” fra den personen resten av dens liv..
      Forøvrig nevner jeg jo det at for å få valp nå for tiden så krever de seriøse folka kurs og nærmest førerkort på det å få anskaffe seg hund… Unger er fritt vilt…

    18. Jeg er så glad for at det har kommet mange argumenter for begge sider i denne debatten. Ofte kan kommentarfeltet ditt være fylt med “heia Pappahjerte”-meldinger 😉
      Til saken: Her er det mye følelser som styrer diskusjonen. Og personlig og følelsesmessig er jeg fullstendig enig: la monsteret brenne i helvete! Men hvis jeg skal se bort fra de vonde følelsene dette vekker i meg, er jeg helt enig med blant annet Kristine og Ida. Statlig organisert drap kan ALDRI rettferdiggjøres! Det strider mot menneskerettighetene. Vi kan ikke kompromisse med grunnleggende menneskerettigheter.

    19. Sommeren kommer som et like stort sjokk på folk hvert år som det snøen gjør om vinteren. Det er plakater og advarsler over alt om hvor varm en bil blir av å stå i solen en hel dag og hvor farlig det er å la barna og dyrene sine sitte der, selv på en kort handletur. Mannen hadde tilgang til nettet og derfor er det litt utrolig for meg om han ikke har fått med seg hvor farlig det er. Å da bevisst la sin sønn sitte i bilen en hel arbeidsdag kan ikke blåses bort med dumhet eller glemsomhet.
      Man vet bedre!
      Sinnsyk i gjerningsøyeblikket? I dette tilfellet tror jeg ikke det, gjerningsøyeblikket var et veldig langt øyeblikk av sinnsykhet i allefall.
      Men her kan jeg synse og tro så mye jeg vil.
      Dødsstraffspørsmålet er verre, når jeg veier begge sider av saken ender jeg alltid på at jeg er imot det. Men når folk som ABB og denne karen her dukker opp, eller damen som på oppfordring fra sin skype-kompis fra England druknet datteren sin i en vannbøtte, ja da blir jeg i tvil om hva man skal ta seg til.
      Jeg synes ikke disse menneskene fortjener å trives, såpass kan jeg si.
      Jeg er heller ikke for tortur, derfor gjør dette at hodet mitt kollapser når jeg prøver å tenke på hva disse menneskene fortjener.
      Når det gjelder ABB så synes jeg faktisk at hans straff i isolat er meget passende. Han ønsket å bli hørt, nå må han sitte alene og snakke til veggen. Han nye agenda er å få spill til sin PS og jeg tror ikke jeg vet om en som gir en flying f*** om han sultestreiker eller ikke. Mannen har fått som fortjent, munnkurven er hans verste fiende og han fikk den.
      Mannen som drepte sitt eget barn, hva var hans grunn og hva ville han oppnå? Ville han ha penger og frihet, vel gi han isolasjon og en bot an aldri vil kunne betale ned så lenge han lever!
      Det er nok vanskelig å gi folk den straffen de fortjener og i sinne, frustrasjon og sorg er det så godt å få kaste ut litt eder og galle over mennesker som ikke ser verdien av annet enn sin egen agenda. Jeg kan si det rett ut: jeg hater dem, jeg har lyst til å slenge dem i veggen sette dem i et rom med bilder av de døde barna deres klistret på veggen og la dem resten av deres usle liv se på dem og kanskje etter en stund kjenne på anger og skyld som de drapsmennene og kvinnene de er. Men menneskerettighetene sier at det kan vi ikke gjøre, en tann for en tann er ikke slik det funker og om man skulle drepe alle som dømmes, ville vi da vært bedre mennesker enn dem?
      Her kommer poenget mitt(beklager lang utredning):
      Jeg mener at en lovlig dødsstraffordning i Norge ville forandret folks mentalitet. Liv ville blitt mindre verdt og mennesker sett på som mindreverdige. Å håpe på døden til et annet menneske ville gjort oss til usle mennesker også, det er jeg sikker på.
      Vi vil ikke være usle mennesker, vi vil være sterke individer som kjemper for rettferdighet i form av fengselsstraff, i form av bedre systemer og at man blir flinkere til å se hverandre, se feilene og kjempe for de sakene der vi kan gjøre en forskjell, for det er slik jeg mener verden vil blir bedre, og da uten å drepe.

    20. Jeg synes ikke døden er noen straff. Da blir man jo på en måte “fri fra all lidelse.”
      Finnes langt verre måter å “straffe” mennesker på, dersom “straff” først skal utdeles.
      Lås mannen, og alle andre slike menn og kvinner, inne på et rom uten noen form for stimuli resten av livet. Passiv tortur. Stemmer heller for dét.

    21. Helt ærlig syns jeg døden er en aalt for mild straff. Da slipper vedkommende unna alt det vonde han har gjort, og slipper å tenke noe mer over det. Om vedkommende derimot blir låst inne, helt for seg selv, får behandling og faktiskt forstår hva han har gjort er dette en mye værre straff. Det å kunne føle på skyldfølelse, at en har gjort noe utrolig dumt.
      Ta for eksempel ABB. Dersom han noen gang slippes ut av fengsel (som han sannsynligvis ikke gjør) ville han blitt utstøtt, ingen ville likt han. Dette er en verre følelse enn det å bare dø, og være ferdig med alt.
      Å bli utstøtt, ikke ha noen og bli inneforstått med hva du har gjort er verre enn selve døden.

    22. Jeg er helt enig med deg, angående det han angivelig(!) har gjort. Helt utilgivelig. MEN, det jeg irriterer meg over også her, som i så mange andre saker i mediene, er vår alles(?) trang til å sause inn det seksuelle og per definisjon “skitne”. Hvem han har sendt meldinger til, og om hva, har ikke noe med dødsfallet til sønnen hans og gjøre. Han er langt fra den eneste som har sendt “skitne” meldinger til folk pr sms eller internett eller gudvethva, både i og utenfor arbeidstid, det tror jeg vi er mange som kan signere, om vi er helt ærlige. Uansett, det trekkes frem som en hovedfaktor, helt uvesentlig for det saken egentlig handler om, og folk får noe å gasse seg i, igjen, og igjen. Verden er så trist iblant! Og igjen, om han har drept sin sønn, og på denne horrible måten, er kun øye for øye straff nok. Mener jeg 🙂

    23. Han er enten en relativt vanlig mann som har gjort en utilgivelig tabbe som han må lide for resten av livet, eller en kynisk barnedrapsmann som fortjener vann og brød og resten av livet på en celle. Men hvor i himmelens navn kommer ødipuskomplekset inn…??

    24. Hvis mannen er skyldig, har ikke samfunnet bruk for slike, og heller ikke bruke penger på å ha han i fengsel! Blir å følge med utviklingen i denne saken. Får håpe på rettferdigheten seirer

    25. Som mamma til små hjerteknusere blir jeg enormt følelsesmessig engasjert, både i denne saken og slike saker forøvrig, og i det du skriver..men selv om jeg ønsker å sende denne jævelen råkt åt helvete, så må jeg nok si meg veldig enig i uttalelsen til Lille litt lenger opp her…gjennomtenkt og meget fornuftig sagt syns jeg!
      …de usleste usle av vår rase, slike som Harris, fortjener intet mindre enn en kule i panna, men in the end så rettferdiggjør det jo strengt tatt det å ta liv…simple as that!…og selv om det bare blir synsing, så er jeg ikke så sikker på om det ville hatt noen preventiv virkning allikevel..sinnssyk i gjerningsøyeblikket eller ikke – du har på en måte gitt slipp på alt menneskelig i det du tar et bevisst valg om å drepe…spesielt et lite barn!!!…jeg tror faktisk ikke de vurderer lovverket i noen særlig grad før de gjør sine ugjerninger!!..de lar seg kanskje skremme av utfallet, men om det stopper dem er noe annet!
      …og sist, men ikke minst – hvem ville tatt på seg ansvaret for å trykke på knappen med viten om at du i neste øyeblikk har tatt livet av et annet menneske? Jeg tror aldri jeg kunne fått meg til det – med mindre det var mitt eget barn det dreide seg om…da er ALT tillatt!??!…men det er kanskje en annen diskusjon;-) Ha en finfin kveld Pappahjerte

    26. “…og sist, men ikke minst – hvem ville tatt på seg ansvaret for å trykke på knappen med viten om at du i neste øyeblikk har tatt livet av et annet menneske? Jeg tror aldri jeg kunne fått meg til det – med mindre det var mitt eget barn det dreide seg om…..”
      …altså – at det utenkelige skulle ha skjedd med mitt eget barn, og jeg fikk muligheten til å bestemme skjebnen til gjerningsmannen…ser etterpå at den setningen var litt knotete skrevet… ;-);-)

    27. Jeg er prinsipiell og klar i min holdning: Menneske skal ikke ta liv av et annet menneske. Punktum. Og fra tid til annen kommer det tilfeller som virkelig utfordrer meg på denne holdningen, de som virkelig frister min evne til å være like prinsippfast som en politiker i heteste valgkampen. Det er da man må holde fast på dette ene: VI SKAL IKKE TA LIV. Ikke i privat, og ikke i offentlig regi. Uansett. Ufravikelig.
      Og jeg håper at om jeg en dag kommer over en slik person, vil det stå et kobbel av politi til å stoppe meg, som hindrer meg fra å nå frem til kødden. For jeg er redd for at da flyr alle prisipper ut vinduet, da er holdning null verdt, da er det kun ryggmargsrefleksen som styrer. Da er jeg tilbake på primatstadiet som kun handler på impuls.
      Hva man gjør med de kan gjerne utfordre kreativiteten, man kan gjerne la de mest ondskapsfulle ideer få utløp i bokstavelig handling, men vi skal IKKE ta liv. Dog kan vi nok gi de ideer som vil begrense deres lyst til å fortsette sitt eget…

    28. Husker en lignende sak fra Norge. Faren glemte å levere ettåringen i barnehagen og gutten ble sittende i bilen hele arbeidsdagen. Faren ble dømt, men mor til gutten valgte å fortsette samlivet. Hun sa i et intervju at selv om hun på mange måter hatet han, så var han den eneste som kunne forstå sorgen og savnet hun levde med.
      Får helt angst av å forsøke å sette meg inn i disse sakene. Minner bare om at vi ikke har noe bevis for at den mannen pappahjertet nevner, har gjort dette med overlegg. Sier ikke at slike handlinger skal gå ustraffet, men disse menneskene kan vel umulig straffes hardere enn den straffen det er å miste ungen sin?
      Angående det økonomiske perspektivet når det kommer til dødsstraff, så er det faktisk dyrere for staten. Pga alle ankesakene o.l.

    29. Denne saken stikker langt inni hjertet, og det er for meg fullstendig uforståelig hvordan et menneske kan utføre sånn ondskap. Men jeg er uenig i at dødsstraff er rett måte å møte slike ugjerninger med.
      Selv er jeg overlevende etter massakren på Utøya. Hendelsen har ødelagt mye for min familie, økonomisk og psykisk. I snart tre år har vi kjempet for å få hjelp, men vi blir møtt med stengte dører, og det er kun med advokathjelp at stat og fylkeskommune vil hjelpe oss.
      Allikevel ønsker jeg ikke livet av noen. Hvilken rett har staten til å ta livet av sin egen befolkning? Hvis drap ikke er greit, hvorfor får da staten lov til å ta liv uten noen konsekvenser?
      Når det er sagt er jeg klar over at det å holde “sånne” i fengsel koster enormt mye, men for meg så blir det galt at noen kan drepe med loven i hånd, mens andre ikke kan.
      Tilslutt, jeg er ikke fylt 20 engang. Jeg har ingen barn, og klarer enda ikke å forstå den emosjonelle tilknyttingen man får til dem. Jeg forstår at en slik hendelse kan utløs frustrasjon og sinne, men jeg tror enda jeg ville holdt på mitt selv om jeg hadde fått barn. Når det er sagt så gir jeg tommel opp for å skrive om et slikt kontroversielt tema, gleder meg til å følge den videre debatten i kommentarfeltet 🙂

    30. Dødsstraff vil være for mildt, men det er vel dessverre det strengeste alternativet likevel.. Dette er rett og slett helt forferdelig, virkelig grusomt og jeg kan ikke forestille meg hvordan det kan være mulig å være så ond mot et lite barn.. Helt uvirkelig 🙁
      ♥ Lizbethosnes.com

    31. Ja, enig!
      Kunne ALDRI latt min sønn være igjen i bilen.. Uansett om eg bare skulle hatt 1 ting på butikken…
      Tar han alltid med, selv om han akkurat har sovnet.
      Er ikke bare varmen som er farlig, tenk om noen krasjet inn i bilen din mens barnet ditt satt der….. uff, får frysninger bare med tanken…

    32. Kristine: Det er helt sant det du sier om at mennesker og hunder er veldig forskjellige, men igjen så kan du ikke si at hunder ikke kan rehabliteres og er umulig å komunisere med. Får da vet ikke du nåkk om hunder. De kan faktisk begge delene. Det med å straffe en hund langvarig som eks fengsel hos mennesker bli helt feil uansett. Fordi det er eieren sitt ansvar å ta vare på hunden og lære den opp til å ikke gjøre sånne ting. Og er hunden for vanskelig å hontere og voldelig har den alltid en grunn.
      Men nå handler dette om mannen som drepte sønnen sin. Hmm.. Det triste her er jo at den man skal stole på å elske og føle seg beskyttet av, den blir man stengt inn i en varm bil av og får å bli pint til døde av varmen.
      Det sier jo seg selv at han ikke er riktig god i hode når han tenker mer på pengene enn at sønnen skal leve. Og at han bry seg så lite om hva han har gjort at han like så godt kan sidde å tekste med små jenter..
      Men ja dødsstraff er en easy way out, de verste er nokk å bli sittende å råttne i fengsel.
      Syke folk som finnes i denne verdenen…

    33. En tankevekker er nok dette som mye annet. Høyere straff i Norge er nok ikke dumt å få innført. Men hva og ikke minst dødsstraffen, er et stort spørsmål. Å drepe barnet sitt for 175.000,-??? Hva gjør denne mannen når pengene er brukt opp? Savner barnet? Får seg et nytt? GALSKAP!!!

    34. Kristine: Først og fremst: HVOR har du det ifra at en rabiat hund ikke kan rehabiliteres!? Det er så feil det kan få blitt, men I Norge har man ingen erfaring med dette. Sett deg inn I saken før du uttaler deg, se til blant annet USA, hvor de både har forsket på dette OG rehabiliterer de mest aggressive hundene du kan tenke deg, med stor suksess!
      En annen vesentlig ting her: Det er i 70% av tilfeller “rabiate hunder” MENNESKER sin feil, grunnet feil/manglende opplæring. Skal hunden ta straffen for opplæringen mennesket har gitt den?!?
      Når det kommer til mennesker derimot, er langt flere født “gærne” enn hos dyr, og det er da mindre håp for rehabilitering. Jeg mener, uansett årsak (oppdragelse eller psyke), at visse kriminelle handlinger (deriblant å ta livet av sitt eget barn!), kvalifiserer til dødsstraff! Hva skal man med slike mennesker? Det er nok av folk/gærne folk I verden, og som sagt, hadde det vært ett dyr hadde det ikke engang vært snakk om å få en sjanse! Og nei, for meg er ikke vi mennesker “eneherskere”, vi ble alle satt sammen på denne planeten og bør respektere hverandre på same måte.
      JA til dødsstraff når forbrytelsen er alvorlig nok!

    35. ^Gandhi. Bare se på alle sakene i USA, én ting er ABB og slike udyr, men innfører vi dødsstraff vil det sannsynlgivis til slutt ramme uskyldige også. Dessuten – hva tenker du om menneskerettighetene som sier at enhver har rett til liv? Forbryteren har tatt et liv og brutt menneskerettighetene, skal vi gjøre det samme? Dessuten (i følge store norske leksikon i hvert fall) får ikke land som avskaffer dødsstraff mer kriminalitet. Jeg kan også være jævlig forbanna, jeg BLIR jævlig forbanna, men dødsstraff hører ikke hjemme i et sivilisert samfunn, ei heller i et av verdens rikeste land. Hvilke signaler sender vi forresten ut til andre land der vi (mange folk) ønsker å avskaffe dødsstraff? Der den primært blir utført på minoriteter og fattige, eksempelvis USA? Det hadde nok ikke vært like ille i den grad i Norge, men likeve.
      Jeg er stor fan av bloggen din, men… ja. Du forventet at lesere kunne reagere på dette 😉 Dette er interessant lesning forresten…
      http://www.amnesty.no/om-amnesty/hva-jobber-vi-med/fokusområder/dødsstraff/spørsmål-fra-tilhengere-av-dødsstraff-og-amnest

    36. Ragnhild: Jeg mener bare at dødsstraff skal vurderes i helt spesielle tilfeller, slik som f.eks ABB ja. Å bruke det som en strengeste straff i “vanlige” straffesaker blir helt feil, men for ting som går så langt utover det som er menneskelig forsvarlig synes jeg det i hvert fall burde være oppe til vurdering. Men hey, vi trenger jo ikke være enig og det kommer jo aldri til å bli aktuelt uansett, men jeg synes det hadde sendt en klar beskjed. Men igjen, det må være snakk om tilfeller der vi er oppe på Quisling-nivå. Eller bevisst barnedrap.

    37. Kjære Pappahjerte :-). Fra en far til en annen så vet jeg nøyaktig hvordan du føler det. Uten tvil fortjener ikke mennesker som begår denne typen forbrytelser livets rett.
      Likevel – det er kommet fram saker i USA der dødsdømte har vist seg å være feilaktig dømt, både før og etter henrettelse. Her har også bevisene vært entydige…
      Spørsmålet da er – kan du noen gang være 100% sikker? La oss si at du har en “treffsikkerhet” på 99,9%. Da dømmer vi en uskyldig for vær 1000 skyldig. Kan vi leve med det?
      Er ett uskyldig menneskeliv verdt så lite at vi tar sjansen? Er vår egoistiske tankegang og hevnlyst så avgjørende at vi kan ofre det?
      Jeg kunne aldri levd med meg selv om det var opp til meg.
      Bur de inne på livstid med minimalt med priveliger, la de råtne i skammen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg