Seks ord du aldri vil glemme

Man trenger ikke et massivt oppslagsverk fordelt over 7 bind for å formidle en sterk historie. Den skarpeste penn trenger ikke mer enn seks ord. Seks ord du aldri vil glemme.

Historien skal ha det til at Hemingway i et selskap med gode venner sa at han kunne skrive en novelle på kun seks ord. Dette var det selvfølgelig ingen som trodde på, så de veddet i mot. Alle la 10 dollar hver på bordet. Hemingway trakk seg tilbake, skrev seks ord på en serviett og kom tilbake. Han hadde klart det utenkelige og vant dermed veddemålet.

Jeg er ikke av typen som kan stå og se på et abstrakt maleri i timevis og finne skjulte meninger og følelser bak hver fargeklatt. Jeg prøver heller aldri å fremstå som en dekadent forstå-seg-påer som overtolker kunst for å virke sofistikert og belært. Jeg kan selvfølgelig finne sterke følelser i kunst og musikk, men det er ikke hver dag det påvirker meg i særlig stor grad. Men der er jeg nå, for ordene han skrev har brent seg fast. De fikk meg til å innse hvilken enorm kraft det bor i ord. Å kunne fortelle en hel historie kun ved bruk av seks små ord, det er sann fortellerkunst.

Disse ordene ønsker jeg å dele med dere og jeg håper du tar deg et stille minutt til å bearbeide dem selv også. Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har noe på hjertet. Kanskje ser du for deg samme historie som meg?

Jeg skal ikke si hvilke tanker og historier jeg danner meg av å lese disse ordene, for det vil legge føringer for dine tanker. Men det jeg kan si er at som småbarnsfar treffer dette meg rett i hjertet.

 

 

For sale:

 

 

Baby shoes,

 

 

never worn.

 

 

 

* Følg Pappahjerte på Facebook *

50 kommentarer
    1. Jeg velger å se for meg et tilfelle der ungen fikk pailabber fortere enn man fikk tid til å bruke de 17 parene med babysko man fikk i gave..
      Alt annet blir for trist for mitt pappahjerte og…

    2. Ordene var så uventet å slo som en vegg mot meg. Tårene presset frem bak øynene å jeg måtte svelge hardt et par ganger for å samle meg.. Når jeg leste ordene så jeg med en gang for meg foreldre som hadde mistet det mest dyrebare i hele værden.. Nå er jeg kanskje veldig følsom av meg men når det kommer til disse søte små så brenner virkelig hjerte for deres ve og vell 🙂 <3 du har en kjempe flott blogg!

    3. Jeg er jo av den følsomme typen.. Den som lett gråter for andre og av andres sorger…
      Disse ordene stakk meg midt i hjertet, gav meg gåsehud og satte på vannkrana..! Nå må jeg løpe å kose den sovende babyen min!

    4. Sukk💔 dissa skona sku noke bli brukt ta ei lita prinsesse så aldri fekk oppleve live på jord 👼 mammahjerte mitt grine😪

    5. Tenkte med en gang et lite englebarn. Jeg er selv englemamma og vet så inderlig godt den sorgen og smerten man har..

    6. Det ble plutselig stille rundt meg, ordene rørte meg masse. Ut av de ordene, kan man se for seg en hel fortelling. Hjertet mitt fikk vondt, trist at slike ting skjer. Du hadde helt riktig forklaring,på at de seks ordene, gjorde et stort inntrykk. 💜

    7. Kjenner mitt gravide hjerte ikke tåler sånt nå.. Håper inderlig at de bare fikk for mange par babysko, ikke at engelen ikke noen gang fikk brukt dem..

    8. Den bruker jeg alltid som intro til novellesjangeren i min undervisning. Alltid enormt engasjement! Men ungdommen ser ofte mer positive motiver i novella enn vi foreldre gjør.

    9. 6 ord – som stikker hardt og dypt i et mors hjerte. Vakkert, men vondt.
      Hilsen ei som aldri har opplevd å miste en del av hjertet.

    10. Var ikke forberedt på så dype og triste ord. Det får en virkelig til å tenke. Helt utrolig at så få ord kan fortelle en historie… <3

    11. min historie bak de ordene:
      “han kunne ikke skjønne det. alt hadde vært så klart da de så ultralydbildet i 5.mnd! legen hadde pekt og forklart og nikket og smilt: -der har dere deres eget eksemplar av universets små mirakler! en skjønn og velskapt jente, med ti fingre og ti tær. akkurat slik vi liker at de er. gratulerer!
      han så skoene samme dagen. de hadde stoppet på baby-shop en tur på veien hjem og skoene hadde stått så synlig på hyllen! som om de ville fortelle ham om den lille jenta og at de tilhørte henne! han så henne for seg: nydelig kjole og de skoene. skryterunde hos besteforeldre og slekten ellers. -så nydelig hun er! og så fine sko! har lille gullet fått dem av pappaen sin? ååå, så skjønn! pappas lille jente,det der!
      han hadde gledet seg til å ha den lille jenta si på armen og ta den runden.
      den runden kom ikke til å bli noe av. skjebnen hadde villet det så annerledes! hvordan kunne et ultralydbilde fortelle en historie så tydelig og overbevisende når den ikke var sann? hvordan kunne legen se på skjermen og fortelle dem om den velskapte, lille jenta de skulle få uten å se at ting ikke var slik han fortalte?
      drømmen hadde vært så god. han holdt skoene i hånden en stund før han pakket dem ned med resten av de ubrukte klærne. de skulle doneres til sykehusets nyfødt-avdeling.
      nei. han klarte det ikke! skoene skulle ikke gis bort til et fremmed barn han ikke kom til å se bruke dem! han tok dem ut av esken igjen. han fikk finne på noe annet. han ville så gjerne se hvem som skulle få bruke disse ubrukte skoene. det måtte være en liten jente som var like skjønn og nydelig som den lille prinsessen han hadde sett for seg i butikken da han skjøpte dem…
      …selv fikk han ta turen ut og kjøpe et par nye sko. i blått denne gangen…;)”

    12. Som 19 år gammel ungdom er ikke tristheten det første som fanger meg. Det er uvisstheten over hva som gjorde at skoene aldri ble brukt. Joda, kanskje ungen aldri fikk bli så gammel at den ikke kunne bruke sko. Men hva om de ikke trengte skoene? Hva om ungen vokste alt for fort, at skoene ble glemt bort, kanskje de hadde et annet par sko? 🙂 Det var forresten en novelle Hemingway skulle skrive på 6 ord, en novelle skal ha åpen slutt, noe disse seks ordene gir.

    13. og ja:
      han fant et par som lignet på fotballskoene til favorittlaget…;))
      bare så folk skjønner at gutten var like verdsatt 😉

    14. Må det oppfattes trist? har selv masse babysko som aldri ble brukt, nettopp fordi som noen sier her babyer trenger ikke sko…

    15. Skjer nok noe med koblingene mellom hjerne og hjerte når vi blir foreldre. Leste ordene og tankene gikk umiddelbart til den triste versjonen. Susing i ørene, hjerte som hopper over flere slag, klump i halsen og tårer i øynene, mens tankene skriker: dette må aldri skje.

    16. Aurora: Hei, takk for korrektur. Endret til novelle i teksten 🙂
      Det er det som er så fint med teksten, at den er helt åpen for alle tolkninger. Den sier jo ingenting om at det er en trist tekst, men tankene går nok dit for mange. Men tolkningsmulighetene er mange 🙂

    17. Eg har sjøl opplevd å miste eit barn. Og han blei 16 måneder, eg og hadde både klær og sko eg hadde skaffa som han måtte vokse inn i..
      Trenger ikkje vera snakk om baby.
      Men som sagt her, teksten er heilt åpen for tolkninger. Min gjekk automatisk til min egen opplevelse..

    18. Jeg og mannen var i USA for 3 år siden og kjøpte et par hvite converce sko i str 0 år. Lykken var stor, p pillene var kastet og nå skulle vi bli prøvere..nå sitter vi her 3,5 år etter, skoene ligger forsatt i esken. Og vi har fått en tittel. Ufrivillig barnløs.
      Teksten treffer meg rett i hjertet.

    19. Jeg er selv ikke mamma. Er “bare” tante. Men dette stakk langt inn i hjerte. Det vakreste jeg noen sinne har lest. Og dette kommer fra en 20 år gammel bokorm med bibliotek i leiligheten.
      Gjett hvem som skal ringe tantebarna i morgen!?

    20. Elisabeth: Oj, det var ikke verst. Ja, jeg kan love deg at det ble mange ekstra klemmer på pjokken første gangen jeg leste de ordene :-/ #hjertesmerte

    21. Tanja: Uff, ord kan ikke forklare. Vet ikke hva man sier annet enn at jeg håper det er en viss trøst i å se at det er mange andre med englebarn her i kommentarene, så du er ikke alene. Jeg kan ikke forestille meg sorgen, bare tanken gjør meg kvalm. :-/

    22. Det er ikke bevist helt sikkert at Hemingway skrev disse seks ordene.
      Jeg har hørt denne historien flere ganger og lurer på hvor den kom fra helt opprinnelig, for jeg er nok en av dem som tror at det ikke var Hemingway som kom med den.
      Når det gjelder selve historien så er det en som er helt utrolig trist, det selv fra en som er frivillig barnløs. Første gang jeg hørte den, mange år siden, gråt jeg fordi jeg skjønte med en gang hva det betydde. Det å miste et barn må være helt forferdelig og ubeskrivelig, og jeg føler med alle som har følt på den skjebenen.
      I forholdt til det å skrive en historie på seks bokstaver, så er det noen som er veldig flinke til det. Jeg som selv skriver historier greier ikke det å skrive en historie på seks bokstaver.

    23. Hemingway eller ikke; historien er fin og traff også meg rett i hjertet da jeg hørte den første gang. Jeg bruker denne i ungdomsskolen, og ber elevene prøve å skrive sine egne “6-ords-noveller”. Det medfører mange sterke ord!

    24. Som 20-åring treffer disse ordene også meg. Jeg verken har barn, eller har planer om det de nærmeste årene, men her kom kyllingpysjen med en gang jeg startet å lese den siste linja.
      Heldigvis er de åpne for flere tolkninger, og Mona sin var fantastisk! Så tusen takk for den.

    25. For noen år siden kjøpte jeg boka “du trenger ikke mer enn seks…” på mammutsalg. Den består av masse seks-ords-noveller, skrevet av et knippe norske forfattere (så vidt jeg husker) inspirert av nettop denne novellen. Anbefaler den boka hvis man kommer over den.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg