Kok ikke barnet som sover

Det er så utrolig fort gjort. Man tar med seg barnevogna ut på tur for å nyte varmen og det deilige sommerværet, men den lille tassen i vogna får solen i øynene og finner ikke roen. Man ønsker jo også å beskytte barnets sarte hud mot den skarpe solen og derfor slenger man et helseteppe over vogna. Sånn, da var det problemet løst. Slikt kan man fort finne på å gjøre, lykkelig uvitende om at dette kan få fatale følger.

Tønsbergs Blad testet for noen uker siden effekten av å henge et teppe foran barnevogna (les: Så varm ble vogna på 10 minutter). I løpet av 10 minutter hadde temperaturen inne i barnevogna steget til 30 grader! Hva da med en times trilletur på en veldig varm dag?

Det er så skremmende lite som skal til! Og på varme sommerdager kan en liten glipp som dette få fatale følger. Derfor, følg nøye med nå:

 
 

Jeg ønsker i det lengste å unngå skremselspropaganda, men i dette tilfellet er jeg villig til å gjøre et unntak. Derfor vil jeg bare minne alle mine lesere om å ikke henge tepper over barnevogna for å beskytte barnet mot solen. Et teppe for å beskytte mot solen kan fort gjøre barnevogna om til en badstue og konsekvensene av dette… ja, det vil vi helst ikke prate om.

Jeg ønsker ikke å bruke groteske bilder a la røykepakkekampanjer for å få dette budskapet til å sitte, så derfor går vi heller for en enkel huskeregel som jeg håper setter spor.

Barnevogn eller Badstue? Et lite teppe er alt som skal til.

Barnevogn eller Badstue? Et lite teppe er alt som skal til.

Barnevogn eller Badstue? Et lite teppe er alt som skal til.

Barnevogn eller Badstue? Et lite teppe er alt som skal til.

Barnevogn eller Badstue? Et lite teppe er alt som skal til.

Barnevogn eller Badstue? Et lite teppe er alt som skal til.

Barnevogn eller Badstue? Et lite teppe er alt som skal til.

Barnevogn eller Badstue? Et lite teppe er alt som skal til.

Barnevogn eller Badstue? Et lite teppe er alt som skal til.

Barnevogn eller Badstue? Et lite teppe er alt som skal til.

 

Og her er noe for underbevisstheten:

 

Barnevogn on Make A GifTussi klar for en power nap (uten teppe og med vogna vendt bort fra sola).

 

Ha en fin og trygg sommer 🙂

* Følg Pappahjerte på Facebook *

17 kommentarer
    1. Fantastisk at du setter fokus på dette! Ser mye rart på vognfronten i varmen! Jeg kan nevne, fleeceteppe over hele vognåpningen, lue og dyne i vogna (vi har hatt mellom 20 og 30 grader i en av Norges varmeste byer for tiden), og sist men ikke minst; sammenrullet teppe rundt hodet til babyen + dyne, INNE på varmt kjøpesenter.. Det er mange som raser om hund i varm bil om dagen, og dette er minst like viktig!! La heller barna bli litt kalde på tottelottene, det vil de i det minste overleve!

    2. Mange som ikke tenker seg om.. Noen legger også tykke jakker, skjerf ect oppå vognen inne på kjøpesenter vinterstid. Nedi ligger lille med dress, dyne og lue. Det blir også veldig varmt!!

    3. Viktig tema – Det føles likevel litt merkelig at vi voksne må minnes på at barna ikke har det behagelig inne i et lite avgrenset “rom” uten luft og ventilasjon. Da er det mye som kan gå galt resten av døgnet når barnet ikke befinner seg i en barnevogn.

    4. Flott! Forteller alle mine gravide venninner om dette, med vekslende hell.
      Og hva med de som stopper innenfor butikkdøra, kler av seg jakke og lue, og når ungen hyler fordi det er jæ… varmt.. ja da hysjer de og rugger på vogna til krampa tar dem. DA er det jeg tar på meg sinnastemmen og ber de kle av ungen… ikke alltid like populært nei…

    5. At folk stenger igjen åpningen på den måten er helt utrolig. Burde ikke være nødvendig med artikler i media for å få foreldre til å bruke hodet. Ser at flere produsenter av “barnevogntepper” osv. har trukket disse fra markedet på grunn av artikkelen i Tønsbergs Blad. Tommel opp!

    6. Det verste er egentlig ikke varmen, men tak av oksygen! Ved å tette igjen åpningen synker oksygenmetningen inni vogna, barnet ender opp med å puste nesten bare sin egen co2, men resultatet er like grusomt!
      Ville bare nevne det for å minne om ata dekke til åpningen aldri er greit, om det er varmt eller kaldt ute!
      Og helt til slutt må jeg dele en observasjon jeg gjorde i Orlando, fornøyelsespark…når det begynte å regne i godt over 30 varmegrader og _mange_ foreldre dekket vognene fullstendig med plastikkponchoer!!! En eneste så jeg som faktisk kledde ponchon på ungen inni vogna i stede for, helt utrolig at det ikke går galt oftere 😕

    7. Det er liksom så utrolig logisk når noen sier det, men fortsatt ser jeg utrolig mange som gjør akkurat det. Tror det er himla lett å ikke tenke seg om i farten, og bare tenke at man vil skjerme knerten for solen.

    8. frynsefar: Fort gjort vettu, man tenker bare at man vil skåne den lille for å få sol i øynene eller at det blir kaldere ved å stenge sola ute. Ikke alle som er like opplyste som dem selv 😉

    9. Gro Karin: Fortsett med den kampen! Tenker det er langt mer populært når de kommer seg på nettet om kvelden og leser hvilke konsekvenser det kan få hvis man ikke følger anbefalingen til den strenge dama med sinnastemmen 😉

    10. Jaaa! Dette er så viktig! Jeg bruker heller litt ekstra tid når vi skal til bussen, feks, ved å trille vogna bak meg (har ikke sånn vogn som håndtaket kan vippes over på andre siden – Brio-vogna jeg hadde i 2008 hadde det. Men det er visst avleggs). Uansett, dette kan ikke bli sagt nok! Så en mamma senest for 3 dager siden som hadde teppe foran vogna – greit nok at det ikke var så varmt, men lufta blir jo fort veldig dårlig også. Dessverre rakk jeg ikke si fra til henne 🙁 (i enkelte tilfeller synes jeg faktisk det er ok å “blande seg”, jeg er jo helt sikker på at hun ikke ville hatt teppe foran hvis hun visste de potensielle følgene)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg