Hvor tidlig bør barn få nettbrett?

Nå for tiden raser debatten om bruk av nettbrett blant norske barn. Mange er skeptiske, mange er for og mange vet ikke. Det som slår meg er at de som er i mot egentlig, er det litt ubegrunnet. Det ser ikke ut til å ligge noen tungtveiende årsaker bak skepsisen annet enn den evinnelige frykten for nyvinninger. For meg virker det hele som debatten om fargefjernsyn bare i en mer moderne setting.

 

Travelt opptatt med å bryne seg på en heisekran-simulator.

 

Selvfølgelig skal man få lov til å være skeptisk til bruk av nettbrett blant små barn, men da ønsker jeg flere argumenter enn bare at det kanskje kan være dumt. Selvfølgelig skal barna aktiviseres utover å bare sitte med snuta ned i nettbrettet, men her kommer selvfølgelig sunn fornuft på banen. Det er helt sikkert usunt for et lite barn å sitte limt til skjermen mange timer i strekk hver dag fremfor å leke ute i det fri, men en fin balansegang tror jeg ingen har vondt av. Jeg kan selvfølgelig ikke snakke for alle, men jeg kan snakke for min egen situasjon.

Vår pjokk fikk eget nettbrett allerede da han var halvannet år gammel. Hvorfor? Fordi elektronikk er spennende og han begynte å bli lei av fjernkontrollene. Han begynte derimot å vise stor interesse for pappas datamaskin som fungerer mye på samme måte som et nettbrett, bare dyrere og langt viktigere for pappa. Vi hadde planer om å kjøpe et liksom-nettbrett, men innså at han aldri ville la seg lure. Dagens halvannet-åringer er langt smartere enn å la seg lure av billige etterlikninger. Derfor gikk jeg til innkjøp av en pad type i og har aldri sett tilbake. Jeg sørget for å kjøpe med et deksel som tålte både vann og fall fra lave høyder.

 

Dyp konsentrasjon, skulle tro det var sjakk-VM.

 

Å gi pjokken nettbrett i så ung alder har fungert helt utmerket og nettbrettet passer glimrende som en avkobling når man trenger en pust i bakken mellom slagene. Her går det selvfølgelig mye på bruken, men igjen så lener jeg meg her på sunn fornuft. Hvis solen skinner og Book-Jensen mimrer minner så tar vi selvfølgelig ikke frem nettbrettet, men nyter det gode været utendørs. Men på dager med mollstemte byger og storm i kastene, kan han få lov til å herje rundt med appene sine rett så ofte.

Mange liker å si at barna deres selvfølgelig spiller pedagogisk korrekte spill som utfordrer deres evner og skaper god grobunn for bla bla bla. Det er ikke alltid tilfellet her i huset. Pjokken kan like gjerne spille et racingspill som et lett-å-lære-alfabetet-spill. Ikke alt trenger å være pedagogisk korrekt hele tiden. Selv med denne slepphendte holdningen er han en racer på å legge puslespill både i fysisk form og i app-versjon. Jeg tror det er sunt at dagens unge lærer litt av begge. Jeg synes bare det virker helt naturlig og som en kjempegod mulighet for dem til å få en god start på et liv som vil bli preget av elektroniske hjelpemidler.

 

IT-support, det er Plutten. Jaha… har du prøvd å skru den av og på?


Ikke ser jeg helt hva som er problemet heller. Hvorfor skal man være redd for å eksponere barn for elektronikk i ung alder? Vi lever tross alt i en tidsalder der slikt blir en større og større del av hverdagen, så hvorfor skal vi sitte som sure besteforeldre og mene at denne nye teknologien helt sikkert ikke er bra for de små barna basert på vår egen skepsis til endring? Det finnes helt sikkert forskning som kan motbevise alt jeg sier, men her velger jeg å stole på egen autoritet. Nå har ikke jeg tall på hvor mange av de som vokste opp med å se mye på tv på 80- og 90-tallet som faktisk endte opp med firkantede øyne, men jeg tror ikke det var så mange prosent.

Nei, gi barna elektronikk, det er hva jeg mener. Ingen kan helt sikkert si hva fasiten av dette vil være i fremtiden, men jeg holder en knapp på at det vil utvikle fremfor å skade. Jeg tror det inspirerer til læring og et nettbrett kan brukes på veldig mange spennende måter hvis man er bevisst på å bruke det som et verktøy og ikke bare en leke. Jeg tviler på at han tar skade av det senere. For meg virker det heller som at å introdusere ny teknologi tidlig gir et mulig fortrinn inn i fremtiden. Selvfølgelig skal de også herje rundt med treleker og plastelina, men jeg er i hvert fall ikke flau for å si at min lille pjokk på bare 2 år allerede kan håndtere et nettbrett bedre enn mor i huset.

 


Når nettbrettet ligger til lading…


Så hva mener du? Bør barna vente til de er ørten år før de skal få leke med nettbrett eller er det greit å la dem utforske slikt allerede i ung alder?

Les også:
En helt vanlig ettermiddag

* Følg Pappahjerte på facebook *

41 kommentarer
    1. Tror det er helt ufarlig for barn å bli eksponert elektronikk så tidlig – så lenge det også er fokus på praktiske ting! Mye er selvhjelpende ved bruk av nettbrett o.l, men det er også viktig å vise barna at friluftsliv og bygge klosser er også morsomt!
      Selv mener jeg at nettbrett o.l er fine redskap i både fritid og skole, men selv setter jeg ned foten for smartelefoner for barn under 12 år! 🙂

    2. Helt enig, vi må følge med i tiden, ikke være redd for den 🙂 lære å bruke med måte, for det er jo best å være ute selvfølgelig 😉

    3. Her har mini på 4 fått nettbrett, det har vært fin underholdning på fly og lengere bilturer. Det brukes kanskje to-tre ganger i måneden,oftere om det er mye dårlig vær. Tenker at så lenge foreldre bruker sunn fornuft, så er det ikke noe i veien med at unger lærer å bruke elektronikk.

    4. Gi barna Pad! Eller iPhone. Her i huset ble det ikke en egen Pad til jr, men en gammel iPhone uten simkort. Samme funksjon, og vi ser stor nytte av det. Og ikke minst glede, mestringsfølelse, forståelse, utfoldelse og litt fritid til oss voksne 🙂 Hurra for teknologi! Hvis vi har muligheten, hvorfor ikke dele den med barna? De vil møte den før eller senere, så like greit å gjøre det først som sist. Bare man begrenser bruken litt så klart 🙂

    5. La de få det så tidlig som mulig! Har selv en nevø som fikk når han var knappe to år gammel. Nå er han ti og utrolig interessert i teknologi. Han fikser hele familiens teknologiske duppedingser og hopper av glede hver gang det er noen som kjøper noe nytt. Jeg kjøpte meg ny bil for litt siden, han var på besøk i bilen, og vips jeg fikk vite teknologiske ting om bilen min jeg selv hadde slitt med å finne. Selv er jeg vokst opp med pc, min far bygde nemlig pc til oss i 1988. Jeg husker jeg ble plassert foran den noen ganger, og jeg koste meg med puslespill og snake. Jeg ser bare fordeler ved å ha vokst opp slik. Jeg har venner som knapt tør å skru på pc’n sin, de fikk et problem når de skulle studere. De har fortalt meg at de knapt hadde sett en pc før de var ferdig på ungdomsskolen.
      En ting er sikkert at når jeg får unger så skal de få. I skolesammenheng vil det også være viktig. Det er ikke lenger snakk om å være “den kule gutten” slik det var når vi var små og den første i klassen fikk mobil, det er snakk om å henge med i den teknologiske verden. Den har kommet for å bli. 🙂

    6. Jeg har ikke barn selv, men jeg har argumenter både for og imot. Jeg mener at barn skal være barn, uten og få putta duppeditter i henda, det er en lettvint løsning som foreldrene ser. Men jeg mener også at det er bra for barna og læres opp i tidlig alder, men hvor tidlig skal man egentlig starte?
      Når jeg jobbet i barnehage, da hadde vi en iPad på den store avdelinga, det var ikke særlig pedagogiske apper på den, de fleste barna synes det var gøy. Men når den ble tatt bort, eller når de ikke fikk den når de spurte om den, var det noen som ble sure og grinete.
      Hvor går egentlig grensa på når den brukes for mye? Er det når barna blir sure fordi de ikke får den? Skal man gi nettbrette når de ikke spør etter det? Skal barna få velge når de skal bruke den?

    7. jeg har faktisk tenkt en del på dette når det gjelder meg selv og mine egne barn. Jeg har jo alltid sagt at jeg ikke skal gi ungen min elektronikk før i en senere alder, men jeg tenker også at det kan komme fordeler med at de får disse i hendene tidligere. Det kan jo oppstå konsekvenser for begge parter ved å ta det i bruk, med tanke hva hva frøkna over meg sier. Jeg har virkelig ikke peiling. Har familiemedlemmer med alt mulig i ung alder, og dette fungerer jo både negativt og positivt 🙂

    8. Det viktigste her er nok måtehold, ja. Man kan ikke la barna sitte stille uendelige timer, eller å erstatte fysisk aktivitet, eller foreldres inkludering i lek med en Ipad.
      Men så lenge man er obs på dette, slik dere er, så tror jeg ikke det er noe problem 🙂

    9. Jess da!
      Endelig noen som følger med i tiden! Vi har ei frøken på 14mnder som har sett tv hver dag hele livet. Egentlig bare forde vi er så vandt til å ha på tv’en. Hun leker selvfølgelig rundt omkring, sitter ikke bare og stirrer på tven, og vi er MASSE ute. Har 3 venninner som har barn på samme alder og som er heeeelt imot tv-titting, og det som er gøy å se er at vesla vår er laaangt foran de andre barna i utvikling! Kan være tilfeldigheter, men jeg tror elektroniske duppeditter og fargerike tegnefilmer absolutt er med på å trigge fantasien og sinnet. Kanskje ikke pedagogisk riktig, men hva er egentlig så pedagogisk riktig med treleker? 😉
      En god dag ønskes til deg og Plutten!

    10. Gi de nettbrett så tidlig som mulig. Så lenge de også er ute og leker fysisk, og også leker med “vanlige” barneleker som Lego og Gårdsdyr, så er det vel utelukkende positivt at de lærer seg å bruke elektroniske duppeditter 🙂
      Er jo så mange spill og app’er som passer for både de minste og litt større barna, som er både lærerike og utfordrer hjernen. I tillegg til mange som ikke er så lærerike, men sikkert underholdende istedet 🙂

    11. Trine: Enighet. Plutten har fortsatt ikke møtt en eneste ku, men han vet fortsatt at de sier MØØ takket være flere flotte apper, leker og vanlige bøker. En god kombinasjon er helt greit det 😉

    12. camilla: Jeg er helt enig! Plutten ligger godt an hva gjelder finmotorikk og den slags ferdigheter og vi har sett ganske mye tv og lekt mye med apper. Jeg har mange ganger tidligere uroet meg for at vi kanskje har latt ham leke for mye med elektroniske duppeditter i huset, men nå som han begynner å bli litt eldre og tar sine egne valg så vil han først og fremst UT og leke, heeeele tiden (nesten litt i overkant), så det ser ikke ut til at elektronikken har skadet ham nevneverdig 😉 Nettbrettet er derimot en fin avlastning når man virkelig trenger 15 minutter til å lage mat mens pjokken sitter stille og ikke herjer rundt og ødelegger ting mens pappa snekrer mat 😛

      /God hælj!

    13. Marita: Ja det er akkurat her diskusjonen ligger. Hvor går egentlig grensa? Her finnes det vel ikke noe fasitsvar, men for min del går grensa ved sunn fornuft og magefølelse. Noen dager kan han sitte litt mer med nettbrettet hvis det passer seg slik, mens andre dager ser han ikke snurten av elektronikk hele dagen. Det tar man litt som det faller seg, men det viktigste er nok at duppedittene ikke blir barnevakt ja. Fint som en avveksling, men det burde ikke oppta altfor mye tid heller. Viktig å få barna opp og ut her i verden, men da gjerne også med litt duppedittkompetanse i fingerspissene 😉

    14. Jeg mener at det ikke gjør noe å introdusere elektronikk tidlig for barna, det er nok bare bra. Men det må jo settes grenser… Vi har en gutt og to jenter, gutten har vi alltid måtte sette grenser for hva gjelder spilletid/elektronikk, mens jentene, som har hatt tilgang på akkurat det samme, har vi ikke trengt å sette grenser for, da de regulerer det helt fin selv. Så det kommer helt an på hvert enkelt barn. Og så lenge de ellers er aktive og får sin dose frisk luft, så er det jo ikke noe farlig.
      Og så er det mange som mener at dette er så skummelt, for noen unger blir sure/sinte når de må legge det fra seg. Men det blir de vel om de får beskjed om å legge fra seg yndlingsleken også? Men det har kanskje ikke skjedd for ofte at vi har bedt ungene legge vekk BabyBorn dukka eller Lego’n fordi vi syns de har lekt for lenge med det??

    15. Sirkusmamma: Jeg tenker at manges bekymringer egentlig er ubegrunnet jeg. Selvfølgelig blir barna litt mugne når de må legge fra seg en leke de liker å leke med, men det er jo det samme med alt. Forskjellen er vel bare den at man heller lar de leke så lenge de gidder med lego, så til slutt blir de lei og beveger seg videre. Nettbrettet prøver man heller å begrense bruken av og derfor rekker de ikke å bli mettet på samme måte før man må rive dem løs 😉

      Inntil videre kan man ikke laste ned en “frisk luft” app nei, så da må man jo faktisk aktivisere dem utendørs også 😛

    16. jeg er helt enig med deg! alt med måte altså. selv startet jeg å sitte på dataen da jeg var 3 år. ja det er tidlig det! :-p (I HVERT fall ved tanke på at nesten ingen hadde data på den tiden)

    17. Hei! Har du lyst til å fotelle hvilke app’er dere(altså Plutten) bruker? Og hvilke syns han var stas i starten? Vår håpefulle er voldsomt interessert i brettet, og vil gjerne se og ta, men vi finner ingen app’er som hun “skjønner”…. Mulig det er litt tidlig.

    18. Jeg mener at Ipad er genialt til barn, jeg jobber med barn og både på skolen og i barnehagen har vi brukt Ipad som et lærlingsmiddel og underholdningsmiddel 🙂 Hjemme så er det bare til å begrense bruken, og da er problemet med “for mye stillesitting løst! ;)”
      Ellers vil jeg si at du har en super blogg! 😀

    19. Du skriver så bra og jeg er ganske så enig med deg! Å begrense bruken og ha kontroll på hva barna holder på med på nettbrettet må være det som er viktigst. Å ha kontroll gjelder vel gjerne litt større barn, men ja… Jeg har vært med på å få levert barn i barnehagen som er kjempe trøtt fordi de har lagt på IPad til langt på natt. Da syns jeg ikke det er greit med nettbrett. Er nok noen foreldre som ikke klarer å begrense bruk osv…
      God helg =)

    20. Helt enig i at vi må følge med i tiden, men jammen er det mye negativt som følge av all data/mobil/tlf bruk og. Har 3 barn i hus, og må si at mye av dagen blir brukt på å diskutere tid foran diverse skjermer! De prøver, og prøver! Mer.. Mer.. Mer… Får jo ikke vært med venner jo, får jo ikke fulgt med i hverdagen!! Pøh.. Det et mye som er gått i glemmeboka, av fantasi, og energibruk. Hvor ble “boksen går “av??Hvor er et godt fast håndtrykk?? Hvor er evnen til å leke blitt av? Uten at det må være en haug med knapper involvert, og en 60 tommer??? Ja, jeg veit jeg overdriver noe, men syns det er mye negativt i utviklingen i dag. Klart de må lære det, klart de skal få leke på cyberspace, men vi glemmer alt rundt oss. Heia Ringepiggen, epleslang, råne moped, slå ball og boksen går 😉

    21. Helt enig, men selvsagt alt med måte. Samme med brunosten i barnehagen – smør på med litt sunn fornuft, så går det helt fint!

    22. har ikke lest gjennom alle kommentarene, men har hørt om skader på dybdesyn og realitet. ikke lett for en unge på 1,5 år og skille mellom et spill og virkelighet. men alt med måte, har selv en sønn på 1,5 år og jeg bestilte nettbrett her om dagen. det er en gullerot til en lang flytur vi skal på snart. dette kommer helt klart til å falle i smak!;) verden forandrer seg og sånn er det, før i tiden holdt di vel på med samme diskusjoner da folk ikke lenger spikket seg barkbåter, men kjøpte båter i plastikk…. vi voksne bruker tlf, data og nettbrett osv hele tiden rundt disse barna, det er klart det er spennende!:D og det er også fremtiden! ( om du liker det eller ei)

    23. La barna få utforske! Så lenge man klarer å begrense bruken. Mine barn spiller på ipadn / iphone, surfer på youtube etc. Hver dag, men de er like glade i å være ute å sykle etc. De vil faktisk heller det enn å sitte på ipadn å spille 🙂

    24. Ånei!!! Nå endra jeg mening etter å ha lest dette innlegget.
      Først: nettbrett til en halvannet-åring?? fnys!! skjer IKKE her i huset hvertfall.
      Etterpå: Hvorfor i helvete har jeg ikke kjøpt nettbrett til sønnen min på 14 mnd?!?!??!? Når ble jeg en gammeldags, pensjonert dinosaur??
      Du skriver bra 🙂

    25. Silje: Hahaha! 😀 Sånt likær vi å høre, Silje 🙂 Det finnes kjempemange fine apper til små barn, så bare å go for it 🙂 Bryt fri fra dinosaurlivet i dag!
      /haifai

    26. Silje: Enighet! Ja, plutten kan bli litt skuff hvis jeg tar nettbrettet hans midt i et spill, men det er iiingenting sammenlignet med når vi skal gå inn etter å ha vært utendørs i ørten timer. Tror han kan bli den neste Lars Monsen 😛

    27. Anonym: Ja det er noe med at så lenge vi bruker elektronikken hele tiden, så må vi også regne med at barna vil være med på notene 🙂 Og du, et nettbrett til en lang flytur kan muuligens ha vært den beste investeringen du har gjort noen gang. Stalltips: Toca band! Kjempeartig musikk-app, men alle apper fra Toca Boca er egentlig ganske morsomme 🙂

    28. Cikka: Tror en god balanse mellom begge er viktig. Tror de som prøver å undergrave elektronikken og kun få barna til å leke med treleker går en tapende fremtid i møte. Like greit å forberede dem på livet som kommer og det livet er preget av mye elektronikk 🙂 Men ja, fysisk lek er selvfølgelig kjempeviktig. Boksen går, ringepigg, anti-over, dødball.. sukk, det var tider der 😉

    29. Nina: Hei Nina! Of course, my horse. Han bruker jo ganske mange ulike apper, men nå er han blitt ganske dreven, så hvis dere har en nybegynner i hus kan jeg anbefale Toca Band. Den er knallmorsom og enkel i bruk. Etter det kan dere prøve Toca Hair Saloon også, kjempemoro, men litt mer avansert. Ellers kan du også søke på Sago Mini, de har mye bra. Prøv også diverse puslespill og instrumenter, for det kjenner gjerne barna igjen fra før. F.eks Animalpiano, Famrpuzzle og Animalpuzzle.

      Så sender du meg ny kommentar når barnet er klar for neste nivå, for der er det mye bra 😀
      Lykke tell!

    30. Enig i det du skriv. Vår jente fekk ipad mini for et år sida, og no kan ho både alfabete og enkle regnestykke, samt litt glosa på engelsk. Veit ikkje om det sei mest om oss, eller effekta av ipad. 😛

    31. Jeg har to stebarn. Ei jente på 6år og en gutt på snart 4år. De har fått nettbrett hos mor, men jeg sier nei til at de skal ta det med. Hos oss er det mye det at vi ser dem så sjelden så tiden vi har vil jeg ikke at de skal bruke med nesa i nettbrettet. Jeg synes også de er litt for uforsiktige til at jeg vil ha det ansvaret når de er her. Men slik ligger det ann.
      De spør aldri etter nettbrettet når de er her. De er alt for opptatt av å leke, både ute og inne så vi ser at det er ikke bruk for det enda. Men, jeg ser utviklingen i at de er mer forsiktige. Så jeg ser ikke bort ifra at det blir rom for mer teknologi når vi har dem oftere eller lengre om gangen 🙂

    32. Jeg mener ungene tjener mye på å lære å bruke teknologiske hjelpemidler tidlig. Her har vi også en pad, type I, men den er mamma sin. Den lånes selvfølgelig både titt og ofte, noe som er helt greit. Det jeg synes er viktigst i denne debatten er hvordan de bruker nettbrettene, og da mener jeg ikke type spill, men om de sitter helt alene. Min eldste finner fint fram til youtube, og der er det ikke alt som er like egnet for en en treåring. For eksempel er jo Ylvis med The Fox en hit blant de yngste også, men de relaterte videoene er langt i fra barnevennlige…. Tips til super app: Redningsskøyta Elias, har både lydbøker og hele episoder av tv-serien, i tillegg til puslespill og tegneprogram, inkludert i gratisversjonen 🙂

    33. Yvonne: Jeg velger å legge ned en hypotese om at nettbrett kan gjøre barna mer lærenemme, ikke motsatt. Pjokken her i gården er i hvert fall en racer på alfabet og tall og det har han både fra tradisjonell læring og nettbrett. Ganske mye nettbrett 😀

    34. Gidder du eller?! Her har jeg vært fast bestemt på at guttungen ikke skal få slikt før han begynner på skolen. Jeg har diskutert dette med så mange, og alltid følt at jeg har gått vekk fra diskusjonen som the Champ. Nå derimot tok jeg meg selv i å tenke, “han blir jo 2 i juli… Dette hadde kanskje ikke vært så dumt??”. Så det du har gjort nå, er å sette meg i et dårlig lys når disse damene jeg har diskutert med ser at guttungen min på to år har nettbrett. Takk skarru faenmeg ha!

    35. Alt med måte, og det er stor forskjell på barna. Min gutt på 13 år har altid hatt enorm interesse for knapper og duppedingser. Han var 3 år da han knakk koden til bestemors pc. Han kunne se samme film omogomogomogomigjen hver dag… Han elsker også å leke, sykle, løpe, turne etc etc men han må rives løs fra skjermen og har alltid måttet det. Hans bestevenninne derimot er motsatt. Helt fra de var små har hun ikke kunnet se en hel film før hun heller ville leke.
      Han har ingen nettbrett og en “dum-tlf”, hun har både iphone og ipad. 😛 Men han fikk første tlf da han var 6år gammel og har selv kjøpt både egen ps3 og datamaskin (hvor vi har installert forskjellige foreldreprogrammer som blant annet lager tidskvote og sperrer lugubre nettsider), han har også fått eget wi-fi via vår trådløse router, denne er tidsstyrt og slår seg avogpå til gitte tidspunkt. Smart-tlf er nylig inndratt fordi han ikke klarte å beherske seg med bruk av MB og strøm. Alltid fri for penger på kortet og strøm når han trengte å være tilgjengelig på tlf.
      Vi oppdaget tidlig at her var det bare å lære gutten fornuftig bruk både i forhold til nettvett men også ift å begrense bruken og å sette oss inn i hvilke hjelpemidler vi som foreldre har tilgang til. Vi strammer inn når han trår over, venter en stund og gir han nye sjanser. Fungerer utmerket for oss. Men jeg er meget spent på hvordan det blir med nr 2 som ventes snart.
      Det skremmer meg hvor avslappet og liberale mange av mine medforeldre (til 13åringer) er. Barna får teknologiske dingser i hytt og pine men ingen opplæring i fornuftig bruk.
      Men man slipper ikke barna ut i traffikken alene før de har lært å se seg for. Så hvorfor slipper de barna ut alene i cyberspace uten noe opplæring? Jeg tror det er mangel på egen kunnskap om farene.
      Nå er det jo en vesentlig forskjell på en 13åring i cyberspace og en toåring som spiller Animalpuzzle på et nettbrett, men det jeg prøver å si er vell at det må tilpasses hvert enkelt barn og glem ikke å vær foreldre også på nettbrettet og smarttelefonen. Men når forbehold er tatt er det stygt gjort mot barna å frarøve dem muligheten til å henge med i den teknologiske verden vi lever i.
      Super blogg du skriver!! Skriver godt og jeg er enig i ve-e-eldig mye av det du skriver. 🙂 Men jeg ser at jeg har trøbbel med å holde mine kommentarer korte… 😛

    36. Gine: Haha, ingen fare, jeg har ofte problemer med å holde mailer og kommentarer korte selv 😉

      Ser at pjokken absolutt må passes på hva gjelder bruk av telefon og lesebrett, så skjønner skepsisen til folk. Man kan ikke bare la dem holde på så lenge de vil, da blir de helt slaver til slutt. En god balanse derimot, se det tror jeg bare er sunt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg