Hva er ditt beste vasketips?

/ inneholder reklame

Nå som vårsolen står inn vinduene og eksponerer alt snusket på vinduer og gulv, er det på høy tid at vi tar en runde med vasketips.

Det er vel ingen hemmelighet at husarbeid er like underholdende som byllepest, men heldigvis finnes det mange smarte tips som kan gjøre jobben lettere. Selv har jeg det ultimate vasketipset som både er raskt, enkelt og billig i drift: Sett barna i aksjon! Til en slik jobb kan det være greit å legge forholdene til rette, så en stor bøtte varmt vann og en sur klut som må vris opp anbefales ikke. Klask opp en engangsmopp på null komma svisj og la barnet leke rundt med moppen på gulvet. I løpet av et kvarters tid vil du ha skinnende rene gulv.

 


Tror du at du klarer heeele gulvet? Det tror ikke pappa…

 


Look at him go! Pappa tar over snart. Skal bare lese litt Pondus…

 

Det som ikke vises på disse bildene er at plutten selvfølgelig i løpet av kort tid fant ut at han ville ut for å vaske grusen i oppkjørselen og da ble det fort bare kluss. Men gulvene ble fine!

 

Mye raskere enn bøtta

 

Så, hva er ditt beste vasketips?
Legg igjen en kommentar i dette innlegget med ditt beste vasketips og du kan stikke av med et årsforbruk av JIF engangsmopper til en verdi av 1500 kroner! Alt du trenger å gjøre er følgende:

  1. Skriv ned ditt beste vasketips som en kommentar til innlegget her på bloggen (ikke facebook)
  2. Husk å legge igjen navn og e-post (fornavn er nok og e-post vises ikke)
  3. Ferdig ferdig 🙂

Vinneren utropes torsdag 01. mai 🙂

Anbefaler forresten å sjekke ut denne lille snutten av en mann som virkelig representerer på vaskefronten:

 

I morgen får vi forresten besøk av en kjent og kjær gjesteblogger: Mr. Plutt! Han stikker innom for å skildre en typisk dag rundt middagstider og han har lovet oss et lite glimt av livet bak pappabloggfasaden, så det kan bli spennende 😉

/ Skinnende ren high five! /

Les også:
– Skaff dere vaskehjelp


* Følg Vaskehjerte på Facebook *

59 kommentarer
    1. Heyhey!! Jeg har tidenes vasketips for studenter som ikke har råd til å kjøpe dyre ferdige engangskluter.
      Du går og henter vaskeutstyret ditt. Du skal såklart ha på sokker, for du vil faktisk at dette skal smitte når du går på de nyvaskede gulvene! Du ordner til med klut og kost og alt som er. Men! Oppi bøtta må du ha:
      1. Varmt vann
      2. En eller annen Vaskesåpe, gjerne nøytral lukt
      3. En hel sitron som du skviser oppi!
      4. Rør rundt
      Gulvene lukter himmelsk, faktisk bedre enn de med ferdig lukt!
      Klem klem

    2. Mitt beste vasketips er å sette på no musikk som får deg til å svinge, både for deg og kosten 😉
      DA syns jeg det er helt greit å vaske, og litt trening blir det jo også!
      Jiff moppesystem er jo helt genialt! Bruker både engangsmopper og disse som skal dyppes i vann og såpe.
      Den beste såpa jeg vet om, er Jif Allrent. Elsker både lukta av sitron, og ikke minst at den kan brukes på alle flater! Vi liker det ENKELT!
      Spesielt når man har så mange ulike gulvtyper…. 😛
      Vask i ein fei!

    3. Lene: Hei Lene. Tenker du på samme måte når det kommer reklamepauser på TV, annonser i avisen, annonser på facebook, reklamer på youtube etc etc? Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være noe annerledes for en blogg? Jeg vet at reklameinnlegg ikke alltid er så populære og derfor skriver jeg bare sponsede innlegg som kan være av interesse for dere lesere.

      En annen ting: Er du klar over hvor mange timer bloggere bruker på å skrive, ta bilder, redigere tekst, svare på henvendelser og kommentarer i løpet av en uke? Nei, det tror jeg ikke du er. For min del har jeg faktisk måttet trappe ned på min fulltidsstilling for å få mer tid til bloggingen fordi det så omfattende og bare forrige uke har to av mine bloggbekjente lagt inn årene og gitt opp bloggingen fordi de rett og slett ikke har tid, så at vi bloggere skal få legge ut litt reklame fra tid til annen for å kompensere for at vi bruker x antall timer av fritiden vår på å blogge i løpet av en uke, synes jeg bare er rett og rimelig. Det er ikke som at jeg prøver å prakke på deg et forbrukslån her, jeg sier bare at dette produktet er enkelt og jeg gir deg en mulighet til å vinne et årsforbruk av mopper. Selv synes jeg faktisk at det er ganske røddig 🙂

      Men hvis du er uenig så skal jeg absolutt ikke tvinge deg til å komme tilbake. Og husk: Når du ser på NRK uten reklame, så er det bare fordi du selv betaler tusenvis av kroner i året for å slippe 😉

    4. Selv syns jeg det er uutholdelig kjedelig å vaske… MEN! Noe som virkelig får moppen på gli og vaskefilla til å skli for en med skikkelig konkurranseinstinkt, er å utfordre en venninne til å vaske sin egen leilighet samtidig!
      Da konkurrerer vi om hvem som klarer å jobbe raskest. På den måten vet man at man ikke er den eneste som må streve med vaskingen på akkurat det tidspunktet.
      Dermed blir man raskt ferdig og kan nyte resten av dagen med god samvittighet begge to. Ekstra behagelig føles det etterpå dersom man er raskest, selvfølgelig! 🙂

    5. Lodottene er englenes tøfler
      jeg har mange “tøfler” rundtomkring hjemme, så jeg ønsker virkelig å vinne denne premien.
      kjempegod blogg forresten. er glad du bruker tiden din på det, og forstår at du har reklame i den.

    6. Beste vasketips er så klart å invitere noen en ikke ser til hverdags på besøk, for da MÅ man nesten vaske før minst stue, kjøkken og bad før de kommer, og gjerne støvsuge litt i samme slengen. Og skal de ligge over må gjesterommet taes også! Vips, ren leilighet! 🙂 Bonus er at en får trivelig besøk med venner en ikke ser så ofte, minus er at det må ryddes og vaskes ETTER at de har dratt igjen også, så sant en har servert mer enn en kopp kaffe. MEN det er jo ikke noe problem med de supre moppesystemene fra JIF 😉

    7. Vasketips til duskabinett/badekar; del en sitron i 2 gni på veggene i dusjen, la virke litt skyll av og tørk med mikrofiber klut. Skinnende rent og fritt for kalk/såperester

    8. Fordele arbeidet mellom meg og barna. Jeg tar alt over 1,5m og ungene tar det under. Jeg kan vaske gulv og de kan dele på støvsugingen (før jeg vasker of course) 🙂 dette blir tilsammen god tid med familien 😉

    9. Mitt beste vasketips er (uansett hvor kjedlig det er) er å dra over alle flater (som er synlige) med tørr klut og rydde ting på plass hver kveld før jeg legger meg for da slipper skiten å hope seg opp overalt, og det er egentlig reint hele tiden. Sjeldent en trenger STORvask da! Livet mitt har iallefall skrudd seg noen hakk opp på trivselstigen etter jeg begynte med det 🙂

    10. Mitt beste tips er å ta litt hver dag. Rydder unna på bord og kjøkkenbenken før jeg legger meg, skyller av tallerken og ting etter middag og putter det i oppvaskmaskin. Den ene dagen tørker jeg støv og kanskje støvsuger og vasker gulv neste dag. Her i huset deler jeg og samboeren på arbeidet, og så klart musikk til arbeidet er viktig.

    11. Mitt bestevasketips er til bad/toalett som jeg synes er det kjedeligste å vaske…. Jeg går over badet med Jim baderomspray og klor annenhver dag. Da rekker aldri badet å bli ekkelt, samtidig som det lukter godt. I doen bruker jeg den nye “såpa” fra klorinserien. Spruter den oppunder kanten og lar det virke i ca 15min. Da drepes. Bakterier samtidig som det er superlett å bare trekke ned så ferdig. Som dofresh bruker jeg kun klorin wc blokk. Koster en tier mer i innkjøp men gir lenger beskyttelse og bedre lukt enn mye annet på markedet. Så støvsuger jeg gulv,under skapene,rundt doen og veggene rundt doen 1 gang pr uke. Speilet vaskes med Jif universal spray og tørkerull. Kos deg med vasking 😉

    12. Jeg fikk 2 barn med 21 mnd mellomrom, noe som betyr at jeg har en gutt som blir 3 år 2.juni og da blir han andre 1 år og 3 mnd. Etter nesten 4 år som hjemmeværende mamma(jeg rakk å snuse på arbeidslivet i noen uker i 2012), er mitt aller aller beste vasketips:
      Ansett vaskehjelp! Her om dagen plantet jeg thujaer mens huset mitt på mystisk vis ble vasket samtidig. FANTASTISK!!!! Hvorfor ansette vaskehjelp når jeg går hjemme lurer sikkert noen på, men når man går hjemme og alt man har å gjøre er og vaske blir man til slutt litt gal, ergo vaskehjelp ble ansatt for å unngå det…

    13. Helluuuu… Ett av to supergode vasketips lyder som følger;
      Før o hålle alt støv borte, hæll i lite “vaske-mykmiddel” (skøljmedel på svensk) i H2o o torka bort støvet. Det både doftar gott- o håller støvet borte, lengre i alla fall!! Og, vineger tar bort ALT av æckel-duft fra ex. Søppelbøtta!! Torka av o låt lite papir med vineger på ligga i bunn på æckelbøtta… Og fungerer perfekt att tørke ut diskhon med, det gnistrer o blænker som nytt!!!
      Go go go

    14. 1)Det lureste man gjør når det kommer til vasking er å ta seg en stor chillpastill og få et zen-foholdt til å hele tiden ha det så forbaska rent rundt seg hele tiden (slik som alle bloggfruene har det). Bruk heller tiden på å være med ungene og alt annet som en måtte like.
      2) skryt til din bedre halvdel om at du ikke synes at du klarer å vaske like rent som h*n (generelt rydde ferdigheter)?plutselig vasker gulvet seg selv nesten.
      3) En dæsj klor i do?la det virke i 10 min. Blir skinnende rent uten å måtte røre den ekle dokosten.
      4) Microfiberklut på all blank chrome på badet (uten såpe)?

    15. Jeg syns det er kjedelig å vaske!!! Men har begynt å høre på lydbok når jeg driver med husarbeid. Hvis jeg hører på spennende krim glemmer man alt det kjedelige 🙂

    16. Du har en super blogg Peter! Jeg flirer og ler stadig vekk og koser meg hver gang det er nytt innlegg 🙂
      Mitt beste “vaske”tips må være når det gjelder å pusse sølvtøy. Kan ikke tenke meg noe mer kjedelig enn det.. Og da er det så lett som å kle vasken på kjøkkenet med aluminiumsfolie, helle i litt salt, fylle kummen med varmt vann og legge oppi sølvtøyet litt og litt. Så lenge sølvet har kontakt med aluminiumsfolien blir sølvet blankt på bare noen sekunder. Så er det bare å plukke det opp (gjerne med en pølseklype hvis du ikke orker tanken på oppvaskhansker) og legge det til tørk mens du putter oppi nytt sølvtøy. Det å pusse sølv blir jo nesten en lek! 🙂
      Ellers er det utrolig hva oppvasksvamp og skurekrem kan gjøre rent altså!
      Hilsen en vaskehatende student (som iallefall bare kan drømme om våtmopper fra jif) 🙂

    17. Kjære Peter,
      I flere måneder har du underholdt meg. Jeg har latt meg fascinere. Dine skildringer har fylt rakettdrivstoff i min egen mentale forberedelse til å selv få et pappahjerte. Nå gjenstår kun sjarmøretappen, og jeg står i startblokka for mitt livs største oppgave. Likevel savner jeg et innlegg fra deg. Jeg kunne tenkt meg en liten guide igjennom den store, skumle utstyrsjungelen. Hva er det _egentlig_ man trenger fra starten av? Jeg tråler verdensveven, men finner bare råd fra mammaer. Dermed ender jeg opp med slike illusjoner som at en dampsterilisator er selve lykken i livet. Jeg trenger råd. Sånne råd man egentlig bare får over et par kalde “bjørnunger” en sen lørdagskveld fra en mann til en annen. Jeg må ha noe å slå i bordet med her hjemme.
      Fortsett med det enormt gode arbeidet du gjør. Kudos!

    18. Mitt beste tips er:
      1. Ikke få barn. De griser 😉
      2. Hvis du har fått barn, skaff vaskehjelp og rydd litt hver dag så du slipper å rydde til kl to om natta dagen dør hun kommer.
      Jeg klarer ikke å følge noen av rådene selv.

    19. Mitt beste vasketips, er å ha igjen gardinene, kle av deg, ta fram moppen slå på musikk å begynn å vaske i undertøyet, mens typen står å gir deg komplemanger, gjør det virkele gøy å vaske! 😀

    20. Mitt beste vasketips er å alltid legge ting der det skal IKKE på kjøkkenbenken, sofabordet, spisebordet, slengt på gulvet eller krakken i gangen! Jakken skal henges opp i klesskapet, sko skal i skohylla, skittenklær skal i skittentøyskurven, reklame skal i papirsøpla, plasten som er rundt grendisen skal i plastsøpla, brukte kopper og fat skal i oppvaskmaskinen, tomme snusesker skal i søpla og pc’en skal ned i pc-veska og inn på pc-rommet etter bruk (jepp jeg bruker samboeren min som eksempel). Gjør man det er det alltid ryddig og vasking blir ikke så tungt.
      Ellers så er det lurt å ha en fast dag i uka som er vaskedag, da man vasker badet og tørker støv i stua. Støvsuging av hus gjør jeg flere ganger i uken, det går så fort og det trenges siden vi har hund! Gulvet vasker jeg bare av og til, utenom badgulvet.
      Mitt beste vasketips til de med små barn (jeg har selv en på 5 månder) er å ha barnevakt den dagen du skal vaske;)

    21. Først kaste mannen ut av huset mens man holder på, gjerne sammen med de stinkende, svette fotballskoene som er overalt. (Det er klart man må ha et sett til gress, og et par til kunstgress. Problemet med kunstgresskoa er at de drar med seg noe helt sinnsykt med små, sorte gummiflak som legger seg overalt!)
      Deretter låser man bikkja i buret, for oss som ikke er så heldige å ha plass til hundegård, hiver rammstein på anlegget, lukker nesen for blaut hund-stank. Så kommer finalen; man finner frem moppestativet og kluten – jif allrent og lunka vann. Så er saken i boks!
      Til de late dager; blåse bort hundehårene, tørrmopp og sprayflaske til flekker;)

    22. Mitt beste tips er å rydde litt hele tiden, jeg går ikke ut av et rom uten å ta med noe som kan legges på plass der jeg skal:) Og jeg vasker over alle flater på kvelden før jeg legger meg:) Da hoper det seg ikke opp:) [email protected]

    23. Jeg elsker duften av grønnsåpe, det gjør ikke gulvene. Tom sprayflaske fylles med egnet vaskevann. Frem med mopp, god musikk, og godbiter (Når jeg har kommet dit skal jeg ta en kopp kaffe, dit så blir det en kjeks, dit så skal jeg sole meg i 10 min).
      Men jeg vil vel si at forarbeidet er viktigst. Rydde vekk, gjøre klart og mentalt forberede seg.
      Jeg er impulsvasker, så når jeg plutselig kommer igang blir det som regel heftige greier. Dvs ommøblering av stua. Ingenting er som en ny vri på ting når man likevel må flytte på møbler. Ungene kommer hjem, ser på den nye plasseringen med hevet øyenbryn og sier lakonisk “du har vaska skjønner jeg…”

    24. Da jeg er fryktelig redd for edderkopper, og dermed hater å vaske hvor det er lenge siden det er blitt vasket, eller i trange hjørner, må det gjøres litt hver dag. Ellers er mitt beste tips det å blande sitron og vann, og deretter spraye dette i vinduskarmer og dørkarmer. Ikke bare lukter det godt, men holder edderkoppene mest mulig unna.

    25. 1års forbruk?!? WOW!!! Her er mitt bidrag!
      1. Babymopp. Det er en drakt man tar på små ålende babyer, aldri prøvd, men høres genialt ut😝
      2. Strø natron på en halv sitron å vask badekar og badevask. Blir skinnende rent, lukter godt og desinfiserer.
      3. Bruk kun jif sine produkter 😜
      4. Belønn deg selv når du er ferdig!

    26. Jonas: Hællæ påsan! Tusen takk for kommentaren, det setter jeg frøktelig stor pris på 🙂 Og selvfølgelig skal jeg etterkomme ditt ønske om et slikt innlegg! Det er jo akkurat slike ting som var inspirasjonen til å starte bloggen i utgangspunktet. Så jeg gir deg en massiv HIGH FIVE for forslaget og skriver en tekst om dette. Innlegget kommer om ca. en uke, altså mandag/tirsdag neste uke 🙂

      High five, brocacho!

    27. Mitt tips.
      Vaske så dårlig første gang du må vaske, at dama blir misfornøyd å dermed gjør det selv framover.
      Takk

    28. Til dere som mener vaskehjelp er det hotteste tipset: er det ikke ryddingen i forkant som er det kjipeste? Når det først er ryddig går vel vaskingen lett som en plett?

    29. Mitt beste vasketips er å invitere noen på besøk, slik at man rett og slett føler at “NÅ er jeg nødt til å få vaska dette gulvet”. Så rydder man unna alt som trengs fra gulvet på forhånd, slår på favorittmusikken som har litt fart i seg, og vasker i vei! 😉 Det er faktisk det eneste som gjør at jeg klarer å få gjort husarbeid…
      Og et årsforbruk av disse fantastisk kjekke moppene hadde vært fantastisk for en fattig student, som nøyer seg med litt støvsuging en gang i blandt, og en ordentlig stor gulvvask når det er absolutt nød.

    30. Mitt beste vasketips: VASKEDAME!! 😉 Jeg sier heller fra meg vin og snop i et par uker, men vaskedama mi får du aldri. (Dvs. mannen får aldri lov til å si henne opp) Hun er gull verdt, jeg haaater å bruke søndagene til husvask.
      Og i den uka hvor vaskehjelpen ikke kommer, gjør jeg som deg: gir 2 åringen en engangsmopp. Funker supert i nøyaktig 3 minutter. Heldigvis har vi ganske liten stue 🙂 Digger bloggen din, BTW.

    31. Det beste vasketipset er uten tvil å la det bli såpass skittent/støvete at du faktisk ser resultat når du sveiper filla/støvsugeren over gulvet. Det er da vel ikke noe moro å vaske når du ikke ser forskjell på før/etter.
      Eks: dersom en først mister litt popcorn på gulvet, gjør like gjerne noe moro ut av det og ha en popcornkrig! Støvsugeren må frem uansett, og de 5 min ekstra er verdt den frislupne gleden ved å kunne tillate seg litt barnslig lekekrig med sin kjære. 😉

    32. Mitt beste vasketips er å begynne sent på kvelden, alle vet jo at man på en eller annen mystisk måte blir mye mer effektiv når man egentlig skulle vært i seng for en time siden!

    33. Mitt beste vasketips som student som definitivt ikke har råd til vaskehjelp; når du allikevel må rydde opp etter vors/nachspiel er det like greit å suse over hele gulvet i samme slengen. Alltid noen som på merkverdig vis har klart å slenge ut et fullt vinglass under sofaen eller annet digg uansett. Bør helst samme kveld(natt) med musikk på høyttalerne dersom formen er grei nok før man løper til sengs. Alltid like kjipt å måtte ta det morgenen etter når formen er rimelig lunken.
      Et annet tips er å fordele slik at man ikke må ta hele huset når man skal vaske. Mulig det bare er meg, men jeg blir lei før jeg er halvveis dersom jeg må det. Funker bedre å heller ta litt oftere, men enten bare suse over gulvet, vaske badet eller annet som må gjøres.
      Et årsforbruk på engangsmopper hadde vært knall i et kollektiv med 8 studenter der enkelte har litt vondt i viljen når det skal vaskes, og helst vil få det unna på no time 😉

    34. Vask huset til underholdning fra en podcast av typen Antonsen og Golden eller Tusvik og Tønne (varighet omtrent en time) Det er nesten ukas høydepunkt her i huset:-) Ok, høydepunkt er å ta i, men det har blitt mye lettere å ta et ekstra tak der jeg helst pleide å hoppe over, fordi jeg allikevell skal høre fredig:-) Anbefales!

    35. Sett på høy musikk, start og dans (gjerne i bare undertøy, eller kanskje naken om mannen er hjemme) og finn fram kosten og danse seg gjennom hele leiligheten. Mannen blir hvertfall veldig glad om det skjer her 😛

    36. Vær helt alene hjemme, favorittmusikken på full guffe og syng og kos deg med vaskingen 😃 bruk den tiden du trenger, ikke stress! Og det viktigste av alt: ikke bebreid deg selv fordi du ikke får vasket hver uke og støvsugd fire ganger i uken! Det er mest sannsynlig kun du som ser det eller vet når det ble vasket selv! Og du er garantert den eneste som bryr deg om det!

    37. Jeg ber mamma og pappa på middag. Da MÅ det ryddes. mamma har nemlig støv på hjernen. Bruker seff Jifs engangskluter-det går så raskt at det er en fryd. Med to barn, en hårete hund og en mann som til stadighet valser inn med sko på beina, er det ingen hemmelighet at det blir møkkete.Men med travle hverdager blir man dessverre blind for dette.Når kvelden kommer, og to unger har spilt kamper, gjort lekser og gitt fyldige referater fra sine hverdager, da frister sofaen mer enn skurekluten. Så da gjelder det altså: Be mor på middag. Aller først må jeg da legge en god plan. Lager gjerne en enkel gryte eller kjøttrett som nærmest gjør seg selv før jeg starter med å kjøre en tur med støvsuger’n (Burde hatt en robotstøvuger, men det får vel være måte på, kanskje). Så er det er engangsskureklutenes tid. Valser over, kjapt og gæærn’t. Må nyte øyeblikket-ikke ofte gulvene mine ser så fornøyde ut. Deretter hiver jeg ut noen skåler med grønnsåpe her og der (selvsagt godt gjemt – det lukter reint-til og med etter at hybelkaninene har gjort sitt “kåmbækk”.
      Det nærmer seg finish: Litt te-lys gjør susen, friske blomster setter prikk over i. Mor og far entrer heimen. Mamme forteller beundrende hvor fint hun synes det er, de skryter av maten–før hun legger merke til at vinduene ikke er pusset. “jeg husker hvordan det var, Tonje. Dere har mye å gjøre med to aktive guttær. Kan jeg komme og ta vinduene for deg i morra?”, sier hun innyndende. “Eh, joda. klart du skal få lov, mamma….” ved å be mamma på middag, fikk jeg altså et ryddig og reint hus–i tillegg blei jeg lova reine vinduer. For det å pusse vinduer er jo ikke akkurat gøy…

    38. Mitt aller beste vasketips er rett og slett å vrenge opp musikken og engasjere hele familien. Skippertakmetoden går fint om man ikke er glad i å vaske, men gjør man husvasken sammen.. da blir det straks mer hyggelig og det går mer unna.
      Her i huset har vi og den regelen at eldste må rydde rommet for å få lørdagsgodt 😉

    39. Ingenting er like kjedelig som å vaske. Hos oss går vaskingen i en fei, når man først får rydda unna 😉 vi bruker alltid tørrmopper for å fjerne det værste av støv og hundehår (noe det fort samler seg opp), før vi går over med vaskemopp fra Jif og Jif Allrent. Prøver å ha en fast dag i uka til vasking, men når finværet kommer legger vi vaskinga på hylla å unner oss sol og godt vær å finner frem vaskebøtta den dagen været blir dårligere 👍

    40. Tannbørste!! Det er mitt beste vasketips! Du vet der hvor man liksom aldri får det heeeelt rent fordi kluter,svamper,vaskebørster etc ikke kommer helt inntil og man blir stående å gnukke så man bli blå i tryne,det er her tannbørsten kommer inn:Fugene i dusjen,over vasken,vinduskarmer,rundt springen,nedi sluket,skillet mellom gulv og list and the list goes on.
      Finn frem børsten og du får det rent på null komma niks:)
      Og det gøyeste med det er at de finnes i uendelig med farger og designs,akkurat nå har jeg en rød og blå spiderman tannbørste-det er innafor!
      NB:ha tannbørsten liggende/stående der hvor alt av vasketing er lagret,kjipt om noen skulle ta feil:p

    41. Mitt beste vasketips er rett og slett skaff deg VASKEHJELP.
      Betal noen å vaske for deg, og du kommer hjem til nyvasket
      hus som lukter himmelsk….. Da får du mer fritid også.
      Og ikke minst kan du blogge i stedet for å vaske, og på
      toppen av alt lukter det godt 😀.

    42. Mitt vasketips: Be svigermor på besøk. Da må jeg ta frem jif moppen. Og vaske her og der 😜 Så pleier jeg å kjøpe inn friske roser/blomster for å pynte litt med for å belønne meg selv 😉

    43. Robotstøvsuger! Verdt hver krone!
      Når det flyter av hundehår og sandkassesand trykker man bare på en knapp, fyller opp et glass vin og nyter synet av bøsset som forsvinner! Helt uten å bli svett 😉

    44. Kom på et vasketips til! 🙂 Vanish flekkfjerner spray er helt genial! Den har fjernet alt fra rødvinsflekker på teppet til matflekker som sitter godt på klær! Bare spray på, la det virke og tørk bort (evnt hiv i vaskemaskin om det er klær) så blir det rent 🙂 Slike raske løsninger er det beste jeg vet 🙂

    45. Mitt beste vasketips må være eddik! Funker til alt, og er mer lommebokvennlig enn mye annet. Personlig synes jeg det beste er en dæsj i vaskemaskinen, det tar bort kjip lukt fra klærne bedre enn noe annet jeg har prøvd!

    46. Mitt beste vasketips er å gjøre vasking til en familieaktivitet. Alle deltar – mannen tørker støv og vasker i høyden, minsten bruker støvkosten og rydder på plass småting før jeg tar gulvene. Etterpå gjør vi noe hyggelig sammen som en skogstur, høytlesning osv.

    47. Å la det gå så lang tid at noen andre i huset må gjøre det til slutt. Mohahaha 🙂 Neida, jeg vakser….

    48. Hei. Mine erfaringer fra å vaske er vel mitt eget rom på internatet, etter arbeid på gatekjøkken, og min nyeste jobb hvor jeg vasker ombord på en ferge som kjører betong til bygging av en bru.
      Ut ifra det kan jeg si dette:
      – Start med det verste, det er så kjedelig motsatt.
      – Ha musikk og ha det gøy, eller hvertfall overbevis deg selv om at du liker det.
      – Det er ofte morsommere å rydde/vaske hjemme hos andre enn hos seg selv, avtal med en venn og hjelp hverandre.
      – Har du først begynt, IKKE sett deg ned. Er du godt i gang merker du ikke at du er sliten. 5 minutters pause blir gjerne til 10, eller 20, eller 60, eller 2 dager 😉
      – Ikke finn på unnskyldninger, bare få det gjort og unn deg heller noe godt etterpå. Gjerne ha goden klar og pass på at du ikke får den før du er ferdig.
      – Ikke vask hvis du allerede er støl/utslitt, da går det så treigt!
      – En kattevask nå og da er bedre enn ingenting 😉
      – Skal du kjøpe deg hund, pass på at den er veldig renslig, så slipper du blodflekker overalt under løpetid, eller kjøp hannhund. (Dette punktet er mer eller mindre useriøst om du ikke skjønte det)
      Dette var vel mer enn ett, men jeg vil si at mitt beste er å starte med det verste, tro at det er gøy og en kattevask er bedre enn ingenting. 🙂

    49. Ett tips til for de som bor på internat og vasker i siste liten før inspeksjon:
      Stapp alt rot i en bag og legg den i skapet eller under senga. Vask benker og bord først, slik at støvet faller på gulvet, som man støvsuger/koster og tar til slutt.
      Her deler jeg og romnaboen på å vaske gang og bad hver uke, og det lureste da er å ta 2 uker i slengen. Ja, du må vaske 2 uker på rad, men du får også 2 uker fri etter det.
      Og til slutt: Anbefaler å ha en luftfrisker stående i tilfelle hunden har vært inne for lenge eller du har en fyllesjuk person på do 🙂
      Nok fra meg nå 🙂

    50. Kjøp en blomsterbukett! Funker hver gang, kan ikke ha blomster i et rotete/skittent hus. + en vaskepils og litt musikk, da er det i boks:))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg