Blir man kjip av å få barn?

“Blir man kjip av å få barn?” ble jeg spurt om forleden dag. Svaret på det er enkelt. Ja. Forklaringen som ligger bak stikker selvfølgelig dypere.

Ja, man blir kjipere sett med single-, midten av tyveårene-, student-, after ski-, party on Hemsedal-øyne. Man blir plutselig med på færre fester, man bryr seg mindre om det siste på sladrebørsen, man snakker om barn, grøt og bleier når man heller burde prate om damer. Man kjøper seg kanskje stasjonsvogn fremfor en blodtrimmet rånebil og man flytter heller ut på landet enn å bli boende midt i kaffe latte-jungelen.

 

Lavt blodtrykk, hei hallo

 

For min del takker jeg også gladelig nei til en snowboardtur med gutta for å bli hjemme og henge ut med plutten og se på barne-tv. Ingen skam i det. Jeg er en voksen mann og jeg tar mine egne valg. Med full jobb, full blogg, full kalender og fulle bleier, så blir man uansett nødt til å prioritere. Og plutten kommer alltid først. Først plutten, deretter frøkna. Etter det kommer jobb, blogg, familie, vofsen, husarbeid og nære venner. Hytteturer uten barn eller turer på byen havner ganske langt ned på lista, rundt regnet på samme sted som kebab, moteklær, sølvtøy og NRK-lisensen. Faktisk rett bak lisensen, for hvis jeg måtte velge mellom en tur på byen eller et helt år med gullrekka, så hadde jeg nok gått for de frekke krøllene til Herr Nagell-Dahl.

 


“How you doin’ Pete?” (Lånt av Klikk.no)

For de som ikke har barn, virker nok dette som verdens kjipeste og mest stusselige valg, et valg som helt sikkert kvalifiserer til å bli diskutert bak min rygg. Greia er bare den at når man får barn, så bryr man seg ikke om sånt lenger. Man gir langt blanke i hva som er kult, hvem som har ligget med hvem og hvor de feteste after-ski festene finner sted. Man får kjerneverdier som ikke strekker seg noe særlig lenger enn husveggene. Jeg kan selvfølgelig ikke prate for alle, men for meg er det i hvert fall ingen tvil: Plutten er alfa omega, alt annet smaker emment.

 

Spiser heller snø med plutten enn å jage pudder i alpene

 

Når man er singel er det gøy å prate om damer, når man er nyforelsket er det gøy å prate om kjæresten og når man har barn så er det gøy å prate om barna. Sånn er det bare. Jeg husker selv at før jeg fikk barn, så hatet jeg når folk begynte å prate om barna sine på fest. Å gå du hjem! Plutselig satt de der med en tåre i øyet og la ut om hvor mye de savnet barna: “…og det er egentlig litt rart, for nå har vi ikke vært ute av huset på flere uker, men bare vært sammen med barna 24 timer i døgnet og de har vært syke, og først ble storegutt syk, men lillemann har jo blitt så glad i grøt og nå passer jo endelig de skoene han fikk av farmora til jul”…

Men før du vet ordet av det, så sitter du selv med en iskald øl i den ene hånda og mobilen i den andre og sender den rundt for å vise frem et bilde av kid’en. Så vandrer mobba rundt bordet mens du forteller om den gangen du tok bildet og hvor søtt det var da barnet ditt gjorde noe som for alle andre virker helt ubetydelig og ikke heller spesielt søtt. Men for deg betyr det alt.

Men for all del: Jeg kan helt sikkert bli med på å prate om at Jenny Skavlan er heit, hvor det er fett å gå ut eller at det hadde vært rått med en rundreise i Sør-Amerika med bare gutta, men det betyr bare ikke så mye for meg lenger.Jeg er faktisk mer keen på å diskutere hvilket akebrett som er kulest blant 2-åringer og hvem som er best av Kaptein Sabeltann og Fantorangen.

 

 

Så svaret er vel egentlig ja, men også nei. Ja, man blir nok ikke like kul, men så blir man ikke egentlig kjipere heller, man blir bare voksen. Så hvis jeg takker nei til å bli med på jäger bombs på Hemsedal eller Foo Fighters-konsert i Stockholm, så er det ikke fordi jeg er kjip.

Jeg er bare fattern.

 

/ lik hvis du også er bittelitt kjip

Les også:
Fattern på fødestua
Dagens høydepunkt

*Følg Pappahjerte på Facebook*

144 kommentarer
    1. *reiser seg*
      Halla Peter, jeg heter Eileen, oooog…..mmm… *sierdetteveldigfort* jeg er også kjip….
      Første steg er å innse avhengigheten sin. Jeg er sabla avhengig av følelsen av å bety så mye for et par små rakkere 😉

    2. Måten du skriver på er så utrolig bra, at jeg kommer til å ende med en sixpack av å le. Takk for sixpacken!

    3. Sofagrisen: Hahaha! 😀 Bare hyggelig du. Si fra hvis du trenger et treningsopplegg for biceps eller lignende, så skal vi vel få til noe der også 😉
      /haifai!

    4. anneeileen: Daaa, det sitatet likte jeg. “avhengig av følelsen av å bety så mye for et par små rakkere” <3 I hear ya sistah, I hear ya 🙂
      /gooood laurdag!

    5. Oh yes, akkurat sånn det er! Vi har for første gang på 3,5 år barnefri helg uten å skulle noe! Fordi tante ville låne.. Og det er miks av savn, skyldfølelse og veldig deilig. Og hvor er vi? Ute å fester vilt og gjør alt vi ikke ellers kan gjøre? Nida, vi pleier romantikken, drikker litt vin og snakker om junior.. Og gleder oss til imorra når vi får kose han igjen!

    6. Nå har jeg riktignok kun vært mor i 7 måmeder… men kjedrlig? Langt ifra! Mine dager er fylt med uforutsette hebdelser, nye opplevelser, rare lukter – farger og konsistenser.
      Hadde jeg vært på jobb, hadde både jeg og dagen vært ganske kjip!
      (Joda, vet at det ikke er dette du mener,men… )
      Jeg er nok spennende for likesinnede, I guess! 😉

    7. Anna: tnååååh <3 Kjenner igjen den! Det første som spretter inn i hodet når man plutselig kan gjøre hva man vil er ikke party party nachspiel og glow sticks, men en rooolig kveld og søvn. En hel natts søvn uten å tenke over at noe kanskje vil skje. Men du Anna, da synes jeg dere skal kose dere i kveld! Nyt vinen og hverandre, det har dere helt sikkert fortjent. Og hey, om ikke lenge er det Gullfisken med Stian Blipp og da blir det i hvert fall god stemning 😀
      /Hils gubben, nyt kvelden 🙂

    8. Kjenner meg så altfor mye igjen. Man føler seg ekstra kjip overfor de som ikke har barn, og jeg ser bare hvordan jeg daler i venninnepoeng, men shit, sorry, sånn er livet. Og jeg er fornøyd med det 🙂

    9. VeraValkyria: Haha, jeg er så enig! 🙂 Men for folk som ikke har egne barn, så er det helt umulig å se for seg at dette faktisk kan stemme. Det finnes da ingenting artig med å skifte pysjer og lage grøt? Jo, jo det gjør faktisk det 😀
      /Høy fem!

    10. Hanna: Haha, ja de vennepoengene er skikkelig dårlige aksjer 😀 Men jeg er så enig med deg, sånn er det bare, sorry borry 🙂 Og akkurat den innstillingen der er jo akkurat den som nevnte venner haaater 😉
      /Haifai!

    11. Monika: Hurra! 😀 Tusen takk for det 🙂 Kult å høre at man kan utfordre dem litt, og til de mammabloggerne dine har jeg bare dette å si: You tell ’em I’m coming… and hell’s coming with me. You hear? Hell’s coming with me! (sitat fra en av mine favorittfilmer – Tombstone) 😀
      /Haifai

    12. Ja dette var ett bra innlegg 🙂 Bra skrevet! Jeg er helt enig i dette. Ja blir heller hjemme med familien, babyen er første prioritet. Lille sjefen i huset styrer alt 🙂 Må må alltid takke nei til ting man blir spurt om, men sånn er livet blitt. Man kan ikke gjøre hva man vil hele tiden, man må tenke på familien først 🙂 Og kunne ikke vært mer fornøyd med det livet jeg har nå, det voksne livet 🙂 Elsker det rett å slett, Leking, bading, mating, kosing. bleier, trille turer osv. Ikke alltid like gøy bestandig , men koser meg alltid foret. Ferdig med fester for lenge siden. Å man kan gjøre så mye gøy med barn 🙂 Masse å glede seg til videre 🙂 Hilsen en mamma på 25 år med en fornøyd liten aktiv gutt på snart 8 mnd 🙂 🙂

    13. Tidligere i uka tenkte jeg… Å, i helga vil jeg gå ut! Kaaanskje man skal prøve å få tak i barnevakt?`I kveld tenker jeg… Sykt så glad jeg er for den utrolig gode nattaklemmen jeg fikk før lillegutt la seg for å sove. Han sa til og med Gaidæi mamma miin (Gla i deg mamman min)… smelt! Jeg er kanskje kjip. Men sønnen min er gla i meg alikevel!
      Utrolig gøy å lese bloggen din! Og godt å se at det finnes flere “kjipinger” der ute 🙂

    14. Jeg har det også slik. Men med 14 mnd mellom Mr.TeenageMutantNinjaSon og Frk.Pre-teen DramaQueen har jeg kommet dit hen at det er helt ok med helg uten ungene. Men skal de til faren en uke er jeg i ekstase første og halvveis ut i dag to. Deretter er det nedtelling til de kommer hjem og kan gjøre livet uutholdelig igjen :p

    15. ææ, gleder meg til å få barn når jeg blir litt eldre!
      Snøbilde og kaninørebildee (og bilde av Nagell forsåvidt)er så søtt <3
      Digger måten du skriver på! Er mye enklere og morsommere å lese enn alle andre blogger 😀

    16. En kan gå rundt med bekymringer om dagligdagse ting, gruble og tenke… Være litt nedfor, kanskje sliten og trøtt.. Så popper du ut et nytt innlegg. Og hva skjer? En blir blank i øya, føler seg lettet og glad. Glad over å se at det finnes noen som skriver, blogger, om akkurat det mange andre tenker. Som en myk tøff mann til en annen; keep up the good work. Jeg digger innleggene dine. Hi’five 🙂

    17. Kjenner meg virkelig igjen! Sa til gubben senest i morges at det kanskje var på tide å prate om noe annet enn konsistens på bleiene.. Men siden det er noe som opptar oss om dagen så får vi heller være “kjipe”!
      Kjip and proud!
      Digger bloggen din, herlig lesing. God lørdag! 😀

    18. Etter en årrekke med kabelsatan var jeg sikker på at Fantorangen var bedre. Men etter en utslitt jul-med-fantorangen-dvd har jeg funnet ut at det blir som å velge mellom pest eller kolera. Og jammen er jeg er villig til å få både pest og kolera for guttane mine.

    19. Linda: Tusen takk for det, Linda 🙂 Ja det er rart hvor fort man får veldig voksne prioriteringer, men alt annet føles veldig unaturlig. Det blir jo liksom bare sånn og det føles helt helt riktig 🙂 🙂

    20. Hilde M: daaa smelt :´-S <3 Det finnes jo faktisk ingen fest i verden som kan toppe et sånt øyeblikk 🙂 Kjipt, men sant 😉 Tusen takk for nydelig kommentar 🙂

    21. Livet får helt klart en annen mening når man får barn. Man setter pris på helt andre ting enn før, gjerne ting man aldri hadde trodd man skulle sette pris på 🙂 Jeg føler jeg har befunnet meg i en tåkedis siden jeg ble mamma for syv år siden ( vært bleieskiftarbeider og småbarnsmamma siden med tre tette), men nå har jeg så vidt våget å sette en tå utenfor og setter enormt pris på alenetid med kjæresten/pappaen innimellom! Før glemte jeg det siden jeg bare lengtet etter å få de små hjem igjen! Ha en super lørdagskveld! 🙂

    22. Runa: Hihihi, ja han Nagell er jaggu ikke dum ^_^ Men du, tusen takk! 🙂 Bare å begynne å glede seg uten at jeg vet hvor gammel du er. Skal ikke si at alt er rosenrødt, men alt er verdt det 🙂

    23. bøyer meg for deg! NOK en gang, utrolig bra skrevet! Har ikke barn selv enda, men ser logikken i alt du skriver – du er nok en utrolig god far – keep it up :))

    24. Jeg er en stolt mor, men barnet mitt har blitt så stor at vi har hoppet over på politikk, likestilling og samfunnsdebatikk. Bare vent Kjære pappahjerte (og mammahjerte)… bare vent! 😛
      Jeg synes du skal vurdere å skrive litt om likestilling og hvor lite far faktisk har av rettigheter hvis mor ikke gir han rettigheter..?
      Det er helt forferdelig å tenke på hvor mange fedre som blir overkjørt når man leser bloggen din. Det er så mange som ikke får samme muligheten til å oppleve det du er så heldig å får oppleve hver dag.

    25. Bjørn C: Nei dæven.. Jeg måtte faktisk ta et skjermbilde av kommentaren for å ta vare på den til en regnværsdag, for jeg ble så utrolig glad for å lese dette, kompis 🙂 Tusen tusen hjertelig takk for utrolig hyggelige ord! Bro fist, high five, bryst bump og Stoltenberg/Giske-klem til deg 🙂

      P.S. Kjente selvfølgelig igjen navnet fra Insta, men ser til min store skrekk at jeg ikke følger deg. Det er rettet opp nå 😉

    26. Marit: Hihi, “kjip and proud” den kjøper jeg 😀 Bleier, koking av smokker, valg av frukt i grøten for kvelden, ja slike ting vil gamle Norge ha 😉
      /Hils gubben

    27. Line: Haha, daaaa liker moralen på slutten der 🙂 🙂 Har ikke kommet til Mr. Kabelsvinger enda, men gruer meg for jeg har hørt at han holder koken i mange år på rappen. Fantorangen har fortsatt litt å gå på, for han var så elskverdig å danke ut Drømmehagen og fikk en anselig mengde bonuspoeng for det 😉

    28. Drømmelykke: Ååh, det høres ikke helt feil ut å kunne unne seg litt alenetid etter mange år sammenhengende på jobb 🙂 Den ammetåka sitter igjen ganske lenge etter man forlater fødestua ja 😉
      /Ha en fisefin laurdag!

    29. hverdagssnerk: Oh yeeeah! 😀 Tusen takk for det! Haha, hverdagssnerk, for et navn. hihi. Men du, tusen takk for kommentaren, sånt varmer i snøstormen 😀
      /Høy fem

    30. Ah… herlige lørdagskveld. Joggebukse, sofakos med kjæresten og et bøllefrø som sover søtt etter en begivenhetsrik lørdag. Les: vi har bygget tårn, kjørt “tut-tut” i stuen, trillet tur, herjet i sofaen i bare bleien… Med andre ord; kun det aller beste er godt nok.
      Klarer aldri late som om pjokken ikke er viktigst av alt, fest eller ei. Og for å være ærlig blir det særdeles lite av den slags.
      Lørdagskvelden ble forøvrig enda bedre med nok et herlig innlegg. Både du og fruen skriver godt.
      God lørdagskveld til dere! 🙂

    31. Kranglefanten: Hei Kranglefant, ja nei jeg er klar over at tiden plutselig går fort frem til han sitter der og vil bli kjørt til fest med en sekk full av alt annet enn øl 😛

      hmmm, ja du det kunne vært interessant det. Inntil videre holder jeg meg til litt lettere stoff, men før eller siden får jeg vel bruke bloggen til å ta for meg litt viktigere saker også, og da er fatterns rettigheter absolutt et viktig tema. Vet hvor stygt det kan bli når mor misbruker rollen, kjenner folk som har vært der :S

      Takk for kommentaren og oppfordringen til å kaste en brannfakkel 🙂

    32. Tina: Hihi, det høres ut som en drømmelørdag, spørru meg 🙂 Fest er gøy det altså, men det er veldig veldig deilig å være i form når det ropes “Babba?” fra naborommet i morgen tidlig også 🙂 🙂
      /God helg videre 😀

    33. HIGH FIVE for at du ligger på 1 plass på blogglista med over 185000!!! lesere! Jaggu.. det er verdt feiring med vannet ditt og kanskje 2 sitronskiver i? Du er av en annen kaliber av alle bloggere og skriver så fantastisk, kreativt, ærlig og morsomt. Man blir rett og slett hekta. 🙂

    34. Begynte å lese bloggen din når fruen ble svanger, og tenkte i mitt stille sinn at det var no måte på så myk man skulle bli. Så kom det et lite menneske som endret det hele. No sitter jeg med en klump i halsen hver gang jeg leser bloggen og savner hjem hver dag når jeg sitter i havet på jobb. Tidene endres. Keep up the good work!

    35. Men Pappahjerte… Hva er forventningene til oss vennene som ikke har barn, og ikke helt synes det er nødvendig å snakke om bæsj akkurat når vi spiser? For på meg så virker det som at de som har fått barn ønsker å beholde meg som venn, så lenge absolutt alt skjer på dems premisser. Det blir et veldig ensidig vennskap for meg. Man føler seg sveket av en som tidligere betydde mye for en, og som forventer at man er klar for å spørre hvor høyt hver gang man blir bedt om å hoppe, men som aldri gjør det samme tilbake. Ønsker man at de vennene skal stå parat hver gang det er behov for dem?

    36. …og det viktigste av alt…
      Du kommer ALDRI på å angre…
      På at du investerte i familien. Investerer i TID med unga. 🙂
      …og… : man FÅR ikke flexiunger, de skaper man.
      Så fortsett å investere i å ikke minst ta de med, på mye, når de blir bittelitt større. 🙂

    37. Takk for at du har en blogg som er underholdende, leseverdig og til tider lærerik!! Jeg er mor til 3 selv og jeg digger å se ting fra pappaperspektivet 🙂 Du virker som en god far for barna dine. You keep up the good work!! 🙂

    38. Pass på så du ikke knekker armen din når du klapper deg selv så mye på ryggen.
      Også; gratulerer med å bli en fyr som nærmest utelukkende snakker om barn, du kan sette deg i gjengen med hestejenter og folk med mer enn 2 hunder, dere får nok timene til å fly.

    39. Det er så gøy å lese bloggen din. Du skriver så mange gode innlegg, og mammahjertet er velkommen de gangene hun stikker innom med gjesteinnlegg. Stå på videre, og det er fint å lese om hvor du er i livet og hvordan det er. Selv er jeg bare 20 år, men innleggene treffer likevel. Plutten er en heldig plutt. 🙂

    40. Supert skrevet. Men jeg har blitt stefar til en pjokk på 4år. Han er super på alle måter. Men selvfølgelig vi har våre dager. Men det jeg skulle skrive. Det som problemet er at alle tror at siden jeg har blitt stefar kan jeg ikke være med på rangel/party eller andre sosiale sammenkomster. Men alle vet jeg og min fru får fort tak på barnevakt om nødvendig. Føler at alle kompisene mine bare har forsvumnet på 7mnd..

    41. Helt riktig! Ingen fest i verden blir bedre enn når en to åring sier at han er glad i deg! Det banker godt i et Mammahjerte da <3 Og ikke får å snakke om hvor mye bedre formen er dagen etterpå! Hohoooi! Opp kl 06.30 med et smil om munnen og en kaffe i hånda! SØNDAG HERE I COME!

    42. Puling! Sex med damer som jeg ikke vet navnet på. Våkne opp etter en vill trekant fra noen man plukket opp på byen. Reise rundt jorden å møte nye folk, se nye steder. Drive på med båt, bil og mc.
      Jeg håper jeg aldri blir voksen.

    43. Robby og Raye; Hva er vitsen med å være såfrekke? Om dere ikke liker det dere leser så la være å les! Denne bloggen er en blogg om hverdagen.. han er ikke dum og ikke provoserende på noen måte…idioter med mindreverdighetskompleks som dere bør holde munnen lokka!

    44. Hey, hvem sa noe om at han er dum og provoserende?
      Leser innlegg her, og finner bare ett som matcher den beskrivelsen, og det er ditt. Lykke til videre!

    45. Var ganske enig helt til jeg kom til slutten. Takke nei til en Foo Fighters konsert?! Nei, der går grensa!!! 😀

    46. *reiserhåndaiværet* Jeg er også kjempe kjiip:D Og gjett hva en sjelden gang i blant sjekker jeg facebook og gjett hvor mange av mine tidligere calsbergfans som er blitt kjiipe nå også xD

    47. Takk for et fantastisk bra innlegg, bestemor/mammahjerte ble veldig glad!! Fortsett med å være fattern du👍👍👍😜

    48. VeraValkyria: But of course, my horse! 🙂 Gjør i hvert fall så godt jeg kan 🙂
      Og jeg liker at du har adoptert uttrykket Høy fem. Snakker vi årets ord 2014? 😀
      /Høy fem!

    49. jannicke: Yiiiiiiihaw!!!!! 😀 😀 Tusen takk for det. Ja fy flate, det var trivelig å låne plassen til Fotballfrue for en dag 🙂 Så var det rett ned igjen da, men nå har ihvert fall fått en dag i høydehuset til frua, så nå er jeg rustet og klar for flere bloggslag 😉
      /Høy fem!

    50. Kristoffer: åååå. Ingenting er kulere enn å høre fra andre karer som må bite det i seg og innrømme at livet som mykis er uunngåelig, enn hvor mye man evt. prøver å kjempe mot det 😀 Kjenner igjen den klumpen i magen ja, den er utrolig kjip. Tidene endres, mate 😉
      /Høy fem!

    51. Kine: Hei Kine, takk for et veldig godt spørsmål. Ah, nei jeg forstår selvfølgelig at det er helt uutholdelig å skulle bare høre om andres barn når man ikke har barn selv. Det er selvfølgelig like uinteressant som om noen snakker om gravemaskiner hele tiden. Problemet i dette tilfellet er vel at vennskapet har blitt satt litt på hylla mens barna er i fokus. Det tror jeg er helt naturlig, for små barn krever veldig mye tid, fokus og hjelp, og da er det fort gjort å glemme andres interesser også. Man blir bare så oppslukt av det hele. Men man høster jo det man sår, så disse vennene dine kan vel ikke akkurat forvente stort tilbake fra deg heller. Å gå fra å ikke ha barn til å få barn, er som når noen går fra å være singel til å gå inn i et forhold (bare mye verre). De får andre interesser og blir nok veldig selvopptatt en periode. Kanskje du kan ta det opp med vedkommende? Bare si det som det er, så får du i hvert fall svaret du leter etter 🙂

    52. robby: Takk for gode råd Robby. Siden dette jo er en pappablogg, ville det vært rart om jeg pratet mye om fotball, gravemaskiner, 3d-briller og skiferstein. Og du, folk med mer enn 2 hunder er ikke noe problem, det er folk med fler enn 3 katter du skal passe deg for 😉

    53. Camilla: Hei Camilla, tusen takk for det 🙂 Skal overrekke lovorde til fru Mammahjerte, som sitter limt til skjermen pga et skosalg på nett 😛 Hyggelig å høre at tekstene kan treffe den yngre garde også. 😀 Da føler jeg meg plutselig litt ung og kul likevel. Serr!
      /Haifai

    54. Carine: Tusen takk for det, Carine 🙂 Jau, bare å begynne å glede seg og forberede husbonden på hva han har i vente. Nyydelige bilder fra byllupet forresten 🙂 <3

    55. Tom Erik: Jøss, det var en annerledes problemstilling ja. Kanskje de tror og regner med at du har blitt “en kjiping” og fryser deg ut i frykt av at du bare skal snakke om barn på fest? Vel, i så fall… sier ikke det mer om vennene dine enn deg? 😉 Det er nok derfor småbarnsforeldre finner sammen med andre småbarnsforeldre, for da er ordet fritt, så slipper man å måtte ta hensyn til at man sikkert burde prate om andre ting også 😉 hihi. Høres ut som en sekt, men fullt så ille er det ikke. Vi ofrer jo ikke geiter etc 😀

    56. jeg mista nesten alle kompissene mine når de fikk vite at jeg er gravid, blir aldri invitert på noe heller, og det er ganske så skjipt. Inviterer meg selv da, men det er bare fordi de såkalte vennene mine tenker at siden jeg er gravid så kan jeg ikke gå ut døra (virker det som). Bloggen din er genial 😀

    57. Ære være at ungene er først på prioriteringslista, der skal de være, men hvis vennene dine er mindre interessante for deg enn gullrekka på NRK tenker jeg at du enten har sykt dølle venner, eller at du kanskje prioriterer ganske rart. Og vet du, det er faktisk ikke sånn at alle uten barn lever det livet du tillegger dem her.

    58. Jeg er imponert over måten du skriver på, du klarer å gjøre de kjedeligste ting interessant. Når man først starter å lese bloggen din må man bare lese videre! Stå på 🙂

    59. Charlotte: Haha, tusen takk for det! Og du, den avhengigheten du føler til bloggen er bare litt nikotin. Jeg har betalt google til å fylle kommentarfeltet med det. Og sukker. Bare sånn at jeg er sikker på at du kommer tilbake 😉
      /Haifai!

    60. Mia: Hehe, vi kan vel her anta at jeg setter ting en anelse på spissen, Mia 😉 Men enig angående prioriteringen da 🙂
      Men at alle som ikke har barn er på afterski dagen lang, ja det er jo noe alle vet 😀

    61. Jeg er selv en av de “kjipingene” men og være en av de er noe av det fineste,deiligste og mest vindudeligste i hele verden !
      Ville ikke byttet det ut med noenting <3 Sønnen min er det fineste og beste som har hendt meg , så heller hjemme med han enn og dra ut for og ta meg en fyll !

    62. Regina: Ah sukk, er såå enig! Men så er det rart også, for det er jo akkurat den type tankegang man fnyser av før man får barn. Jeg husker jeg haaatet når folk sa “Men Peter, du har jo ikke barn, du vet ikke hva kjærlighet er”, men nå.. 😉

    63. Du sier du setter ting på spissen, jeg synes likevel det er ugreit. Du er med på å lage dypere grøft mellom de med og de uten unger, noe jeg synes er dumt. Jeg synes den grøfta heller skal fylles og at det skal være rom for å ha venner som er veldig forskjellige, men som likevel fokuserer på samvær og det man har felles.

    64. Mia: Hei igjen. Det er ikke noe bevisst forsøk fra meg å prøve å skape en dypere grøft mellom småbarnsforeldre og deres venner, jeg sier bare at slik er det nok for meg, og slik er det nok for mange, så får det jo bli opptil hver enkelt å gjøre seg opp en mening om man ønsker å ha det slik eller slik. Jeg oppfordrer jo ikke andre til å være som meg eller ta de valg jeg har gjort, jeg sier bare hvordan ståa er her i huset jeg 🙂 Og selvfølgelig er jeg sammen med venner, bare ikke på samme måte som før. Det blir mer kaffebesøk, fisketurer og den slags, fremfor å bare henge ut eller dra på fester hver helg. Men blir jo selvfølgelig opptil hver enkelt hvor man ønsker å legge lista 🙂

    65. For et fint innlegg! Det er nok ikke så lett å forstå når man ikke har barn selv, heldigvis gjør mine venner et forsøk på å forstå 😀 Jeg har delt innlegget ditt på facebook, lykke til med videre blogging!

    66. Jeg ler meg fillette og maskaraen spretter i femtevegg hver gang jeg er innom her. Som nå er på stalkernivå. Jeg er ung alenemor som er fulltidsstudent i tillegg, sånn bare for å skape litt ekstra kaos i hverdagen og jeg har lenge tvilholdt på byturer, fete konserter og hei hvor det går. Forrige helg var jeg hjemme. Strak i sofaen. med nytt på nytt. og jeg koste meg. Jeg kjenner meg så til de grader igjen. Det å være kjip er ikke så himla kjipt likevel! Og helgen er faktisk ikke så kjip når man kan svinge seg til Led Zeppelin med poden på to og få leke med duplo uten å bli sett på som barnslig!

    67. Åkei, hvis noen skulle fortalt meg for noen år siden at jeg skulle bli fast leser av en blogg med barnerelaterte tema, så hadde jeg hylt “Getthefåkkoutofhere!” og hyttet kraftig indignert med knyttneven.
      Men så surfer man rundt en kjedelig førjulsdag og så ser man et bilde av “menerikkedethansomboddederborteiblokkamensomflyttetfrabyenmedkidkoneogkjøterrettføross” på Nettavisen, og klikker.
      Så går det to måneder før man manner seg opp og legger ut en kommentar.
      Briljant skrevet blogg, sir!
      Hadde jeg visst at det satt en fyr som tenkte mye av de samme tinga som meg bare noen titalls meter unna så hadde jeg sagt noe mer enn “Hei” hver gang vi møttes i trappa.

    68. Er jo ikke akkurat noe banebrytende i dette innlegget. At de med og de uten barn lever helt forskjellige liv og har forskjellige prioriteringer er jo bare sånn det er. Jeg har ikke barn og vil heller ikke ha det. Etter en time med nevøen min på 2 år er jeg dritt lei for lenge siden, og når jeg ser folk med barnevogn gå på t-banen så går jeg på en annen vogn. Vi er alle forskjellige, og heldigvis har jeg funnet meg en jente som tenker som meg. Jeg har omtrent ikke kontakt med noen av de gamle vennene som har fått barn. Man har ikke noe til felles lengre, og lever helt separate liv hvor det den andre driver med er ganske så uinteressant plutselig. Livet kaller vi det bare, og det gjelder bare å tilpasse seg å skape en interessant og innholdsrik hverdag som passer deg selv. Har man det har man ikke stort å klage over, og hva andre skulle mene er da egentlig knekkende likegyldig. Det finnes ikke noe perfekt vinn-vinn liv om man har barn eller ikke, selv om mange på begge sider støtt og stadig prøver å hevde akkurat det:)

    69. Alle må få leve sine liv tenker nå jeg.. Det er en tid da ut-på-byen-gutta synes du er litt kjip…men så går det over og.. Er man gode venner så spiller ikke sivil status noe rolle i det lange løp.
      Pappahjerte.. Det finnes jo ikke noe bedre enn å være med å se ungenes mestring av alt fra å forstå hva bokstaver er, til det å forstå de og kunne lese… til da de feks får skøyter på beina for første gang og viser en pappa hvor flinke de er.. (ski gir jeg blaffen i) 😉

    70. Syns bloggen din er særdeles underholdene selv om jeg ikke har barn selv – jeg har derimot verdens vakreste hund 😉
      Men må si at med den innlevelsen du skriver og de humoristiske innfallsvinklene og ikke minst skildringene, så kan jeg ikke annet enn å glede meg til det en dag blir min tur til å bli forelder 😀
      Keep up the good work 🙂

    71. Du skriver så utrolig bra!! Morsomt om så mangt:-) Mine unger er snart voksne, men er fortsatt alltid først for meg – uansett hva annet som måtte dukke opp! Bloggen din er forresten den beste jeg har lest:-) Anbefaler den til alle:-) Lykke til videre!

    72. Alltid morsomt med de som bruker energi på å forklare hvor lite de bryr seg om hva andre mener. Det er likevel viktig for de at andre vet dette. Kanskje de bryr seg litt likevel…

    73. Jeg er så enig med deg! Du virker som en utrolig smart og intellignet fyr, som virkelig har forstått ting her i livet! Godt å se at det finnes mennesker som tar ansvar. Du er sikkert en fantastisk far. Fortsett slik 😀

    74. Elsker måten du fremstiller papparollen på, det er jo akkurat slik det bør være! Dattera mi har også en pappa som er oppriktig engasjert og oppslukt i alt som har med henne å gjøre, føler meg så vanvittig heldig. Ja til menn som dere! Et spørsmål? Hvordan er du som pappa til plutten? Er du hønefar, eller en avslappet detordnerseg-far? Pappaen her var avslappet til å begynne med, men blir mer og mer høne. Hos meg er det motsatt, så vi krysser liksom hverandres kurve. Dette ble mye snikksnakk. God kveld til dere 🙂

    75. Jeg har ikke barn, men titter innom bloggen din i ny og ne. Kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen av barnløse. Er du 30+ har vel det verste bybehovet lagt seg, selv om det alltid finnes unntak. Selv legger jeg meg 23.00 hver kveld. Venner er venner, uavhengig av sivilstatus. Sånn er det i hvert fall hos oss, og jeg syntes de foreldrene jeg kjenner har klart balansegangen utmerket. De snakker om barna, men evner fortsatt å være seg selv. Det syntes jeg er en fin ting:)

    76. marthe: Å være kjip, er det nye kul 😉 Aah Led Zeppelin du. Jeg husker jeg brukte Dimmu Borgir på anlegget for å klare å manne meg opp til å skifte mine første bleier. Og når det gikk bra, så tok vi det til neste nivå og så to sesonger av Walking Dead sammen 😀 Siden vi er på musikk: Akkurat nå har jeg “What`s the point – Johnossi” på øret. For en fantastisk låt! Men nok om det 🙂 Stalkermentalitet er bare hyggelig det altså. Men hvis du bikker over til å bli sånn creepy person som sender rare ting i posten, så setter jeg mest pris på bacon eller pinnekjøtt 😀
      /High five!

    77. Bill. mrk. Balkong ut mot bakg: Hahaha, say whaaaat?! Dæven, det er jo bare for freaky! Ja usj, sorry for Oslohilsing på meg også, men det blir jo sånn når man bor i storbyen. Flytt ned hit a, så kan vi prate over tujahekken i helgene 😀 Hahah, så artig når “worlds collide” (Seinfeld ref.) 😉

      Og du: Hadde noen sagt til meg for noen år siden at jeg skulle føre en pappablogg, så hadde jeg sagt nøyaktig det samme: Getthefåkkouttahey’!” 😉
      /Bro fist

    78. Rune: Kan ikke si noe annet enn at dette var et kjempegodt poeng. Man gjør vel bare det som føles riktig for seg og sitt, og situasjonen man er oppi. Om det er å henge ut med venner eller sitte limt til grøtskåla er vel opp til en selv. Ikke noe banebrytende nei, men det sa jeg jo aldri heller. Hvis du vil ha banebrytende, ville jeg sjekket ut bloggen til Gunnar Tjomlid, den mannen er ikke mye flau. På denne bloggen vil du nok finne mest om livet som småbarnsfar og hvis du ikke passer deg, så kanskje jeg begynner å prate med babystemme også 🙂
      /Høy fem

    79. Geriatriks: Ah, en klok mann! Men mine barn skal aldri begynne med hockey. Ikke fordi ikke hockey er en av verdens feteste idretter, men… bare tanken på at noen filmet mitt første og eneste forsøk på en hockeykarriere og viser det til plutten blir for mye å leve med. Haha, det var en sørgelig affære. Rushet opp i angrep, dro pucken rett i stanga og skled elegant inn i målet selv.. Haha! Varige mén mann, varige mén 😉

    80. Vivian: Tusen takk for det, Vivian! 😀 Jeg har jo tidligere sammenlignet det å oppdra barn med å ha hund, så foreldrerollen skal du nok ta på strak arm 😛 Jada, den sammenligningen kostet meg et par rimelig kjipe kommentarer ;). Tusen takk for kjempehyggelig kommentar! Fra en hundeeier til en annen, så lover jeg å keep up ze good work. Btw: Akkurat byttet til Lupo Sensitiv hundefôr. Det er jaggu meg det beste jeg har prøvd noen gang. Sjekk det ut 🙂

    81. Berit: Hurra! Tusen takk for det, Berit 🙂 😀 Nå vet ikke jeg om du aldri har lest andre blogger da, men tar det som et kompliment okke som 😉 Har hørt at foreldrehjertet holder seg like sterkt uansett alder og at besteforeldrehjertet (når det kommer) kanskje faktisk er hakket sterkere 🙂
      /Ha en super mandag 🙂

    82. Birger: Jeg? Nei nei, jeg bryr meg absolutt om hva andre mener jeg, jeg bare sier at jeg ikke har så mye tid til andre som før. Og så bryr jeg meg nok mindre om hva andre mener enn før, men det går jo ikke an å ikke bry seg om andres mening. Kun psykopater gjør sånt. Men man blir nok mer selvsentrert av å få barn, i hvert fall ble jeg det.

      Og jeg liker at du avsluttet kommentaren med …, det er alltid et tegn på at noen har deg i et lite balletak 😀
      /Goood mandag!

    83. Synnøve: Nei dæven! Smart, intelligent OG en fantastisk far? Hadde nøyet meg med “Du er kul”, men tusen tusen takk for det, Synnøve 🙂 Skal gjøre mitt beste med å fortsette om ikke kommentarer som det der går til hodet på meg da 😉

    84. Leni: Haha, takk for det, Leni! Æsj, ikke spør om det da!! Jeg har jo alltid planlagt å være en kul “det ordner seg” far som tar alt på hælen, men føler at hønetendensen kommer snikende på meg sakte men sikkert. Heldigvis har vi allerede en hønemor i hus, så da får fattern være litt hanete inntil videre 😉 Men takk for at du belyste dette, for nå skal jeg passe bevisst på at jeg ikke blir en hønefar 😀
      /Høy fem!

    85. Victoria: Hei Victoria. Joda, selvølgelig er det en aldersgreie og alt er jo utvilsomt individuelt, men jeg har vel satt ting litt på spissen her for å sile ut de tingene som virkelig ikke interesserer meg stort lenger. At det finnes ørten nyanser mellom lagene her, stemmer på en prikk 🙂 …når jeg tenker meg om, kanskje det er mer aldersbetinget enn en barnegreie? hmm. Legger meg i hvert fall ikke 01.30 på ukedager lenger, that’s for darn tootin’ 😀

    86. Ja, si at det er en aldersgreie a:) Jeg må også ha en unnskyldning for å være “kjip” av og til:D Uansett, bra blogg! Gøy når pappaer setter ord på det å være pappaer!

    87. Sorry.. men du høres jo totalt tragisk ut..
      Hva med en litt balansert tilnærming ? Være litt mann.. Kanskje komme seg litt ut blant kompiser i stedet for å sitte å blogge.. for det har du jo tid til.. Herregud.. For meg høres det bare tragisk ut å gå jenter i næringa med rosablogger av den typen her.. Det gir kort og godt ingen mening, tilfører ikke noe nytt, bygger bare opp under myten om selvsentrerte småbarnsforeldre.
      Når det i tillegg har blitt slik at det å dille/dulle med barn har blitt en heltidsbeskjeftigelse for noen må jo noe være riv ruskende galt. Resultatet ser man jo i samfunnet allerede og det kommer bare til å bli verre.: Selvsentrerte, bortskjemte drittunger som ikke er vant til å bli stilt krav til fordi de har blitt dilla og dulla med av sånne som deg som alltid forklarer ??lille prinsen at dakkar det er ikke din feil, det er samfunn/skole/idrett/ korps osv . sin feil??
      Så går de på en smell da når de er i 20 åra og begynner i jobb og blir stilt krav til.. men simsalabim vi har NAV og slik går dagene.
      Selv har jeg måtte bidra med fysisk arbeid siden jeg var liten, alltid blitt stilt krav til og er glad for det. Aldri noe mangel på kjærlighet i hjemmet jeg vokste opp i, men vi ungene fikk aldri dominere og diktere hverdagen. Knapt vært borte en dag fra jobb eller skole på flere år og aldri spurt samfunnet om noe, da jeg helst vil stå på egne bein og tjene mine egne penger.
      Sånne som dere som behandler barna som ??prinser og prinsesser?? gjør virkelig barna en bjørnetjeneste. Ditt barn er unikt for deg og din familie og ingen andre.. Mest sannsynlig bare en av tusenvis av andre barn, ikke noe unikt med det, bare naturens gang slik det har vært i alle år.
      Og kom ikke draende bullshitet som en del sier om ungene sine ?? jeg er glad i ungene mine jeg??.. ehh ja hvem er ikke det ? (klar over at det finnes noen sjeldne unntak)
      Finnes ikke noe fasitsvar på barneoppdragelse, men best å forberede de litt på at verden er alt annet enn pastellfarget.

    88. Den diskusjonen har jeg hatt opptil flere ganger, med venner UTEN barn! Hvis vi velger å heller være hjemme med de små enn å gå på en fest, så er det vårt valg! De får bare snakke om hvor kjipe vi er! Når man får barn så får livet en helt annen betydning. Og det er garantert mye gøyere å gå på en fest med venner i ny og ne, enn hver helg!

    89. Bloggen din er en presentasjon av hva du føler. Du skriver bra og underholdende. Om alle hadde hatt det slik du beskriver ville verden vært et fantastisk sted, kanskje litt selvsentrert, men allikevel. Dessuten er det jo moro med en mann som klarer å slå gjennom på et ellers kvinnedominert område.
      Det er mange som opplever det motsatte. Rundt regnet 50% av alle småbarnsforeldre går fra hverandre. Hvis hverdagen hadde vært lykke og moro ville det ikke vært slik. Å få barn tar over alle aspekter av livet ditt, man kan ikke forberede seg på det. All frihet blir borte, barna eller noe med dem dominerer hele livet ditt. Å gå fra et til to barn fordobler alt, minst. Det er et slit og mange savner det gamle, frie livet. Når jeg leste om tingene du gledelig ofrer, tenkte jeg hvor mye jeg savner det. Jeg skulle ønske vi alle kunne føle det samme som deg.
      Til alle som egentlig ikke ønsker seg barn, men føler press fra venner, familie og samfunnet forøvrig. Tenk dere nøye om. Å velge å være barnefri er ingen skam, men et personlig valg hvor man viser selvinnsikt. Hvis du velger å få barn kan man ikke angre seg etterpå. Da må man, uansett hvor mye man misliker det, gå inn i oppgaven med alt man har og sørge for at barna blir gode, produktive mennesker. Hvis du innerst inne vet at dette at dette blir for mye forlangt av deg selv, ikke få barn. Du vil være lykkeligere uten.
      Hilsen tobarnsfar.

    90. Jøss, hvordan havnet jeg her? En mann som setter bloggen foran familie og venner, og bruker smileys og “hihi”. God far men dårlig venn, og de andre blogg tuppene her inne bruser med fjøra av begeistring… en “easy crowd” er ikke alltid sunt for selvutvikling… bare et lite tips før jeg kommer meg til h….. vekk herfra. Hilsen god far OG god venn.
      Hvorfor dårlig TV er en del av pappa greia skjønte jeg ikke helt, mye rart i det innlegget her. Du kan vel laste ned litt Louie og Curb selv om du er blitt far eller? Nei, nå er det nok, hadet bra, skal la deg og hønemødrene klukke i fred. Du var av en eller annen grunn linket til en nettavis… ikke min skyld hihi.
      Å være sammen med sønnen min er verdens beste ting men å fortelle om det til andre? Å høre om “andres barn” er virkelig verdens kjedeligste ting, sorry, kunne ikke falle meg inn.

    91. Anonym: Det er så mye feilinformasjon og så mange tullete ord lagt i min munn i denne kommentaren at jeg er veldig usikker på hvor jeg skal begynne hen. Heldigvis ser det ut til at du er en person som sitter inne med alle svarene, så da trenger vel ikke jeg bruke tid på å komme opp med motargumenter.

      Jeg duller ikke med mitt barn, jeg lar ikke mitt barn bestemme, hvis du hadde lest noen flere innlegg bakover, så ville du sett at motsatte gjerne er tilfelle.

      Så får du kalle meg hva du vil og latterliggjøre både måten jeg skriver på, hva jeg står for og mine verdier. Ingen fare det kompis, døra er der, så bare ta med deg hatten på vei ut, ha det fint og takk for kommentaren.

    92. Christine: Hør hør, enig med deg 🙂 Men så må jo folk få lov til å mene hva de vil, selv om det ser ut til at vi har samme syn på saken i hvert fall 🙂

    93. Av en eller annen grunn kom jeg inn på bloggen din og leste gjennom dette blogginnlegget. Etter å ha lest tenkte jeg for meg selv, kan det virkelig være slik? Jeg leste derfor et par blogginnlegg til og kan konstatere at joda, for deg er det slik, med mindre du juger og pynter noe jævlig. Du elsker å rydde, sitte hjemme på fredag- og lørdagskvelden, oftrer alt og alle for barna og stråler av lykke mens du gjør noe så uvanlig for en mann som å blogge om det til hele Norge (95% kvinner som leser dette vel…). Damene elsker det du skriver, noen få mannfolk er enige, resten skjønner ikke bæret av hva du skriver. Jeg har derfor bestemt meg for å legge ut en advarsel til alle dere kvinner som leser blogginnleggene dine.
      Peter er blant de 2% av menn som er slik. Dessverre for dere er han opptatt. 98% av menn er IKKE slik Peter skriver. Absolutt ikke, ikke i nærheten en gang. Det er ikke naturlig for en mann det han gjør. Det er unaturlig. Aldri, aldri, aldri forvent det samme av din egen mann. Da vil du kun gjøre han og deg selv ulykkelig.
      Peter, hva er hemmeligheten? Piller, ukentlig terapi, tre au pairer eller freak-of-nature?

    94. Ha-ha.. ble nesten andpusten av å lese. Så det har gitt en form for treningsseffekt:-) Så på Brille igår at #fett løser seg og blir til H2O i kroppen og vi kvitter oss med det via urin og pust. Så fortsett å tren folk med din morsomhet. /haifai
      Ville egentlig bare kommentere med å si at jeg også er en kjiping. Eller blitt en tøffel, som jeg ofte får høre her på Sørlandet. Metaforen er jo enkel. Jeg har også blitt en stor pyse i denne mammarollen. Berg og dal baner er like skummel nå , som for en voksen mann redd for sprøyter. Selv Aking fra (ikke) den bratteste bakken i feltet oppleves like som. Men hva gjør man ikke for de kjæreste små. Man ser stoltheten- og at man er den helten i deres øyne. Det øyeblikket ville jeg aldri byttet bort med noe annet i verden.

    95. Ole Morten: Hahaha! Nei dæven, her innser jeg at jeg nesten blir nødt til å skrive et innlegg for å rette opp et inntrykk av meg som går langt utover det jeg kan stå inne for. Jeg elsker ikke å rydde, men prøver å fortelle at man noen dager kan finne glede i å plukke opp leke til småtten for minnene de gir etter en lang dag. Å støvsuge hundehår, brette klær, rydde kjøkkenet etc står absolutt helt nederst på interesselisten.

      Jeg sitter nok oftere hjemme i helgene enn før, men det er bare fordi jeg har en liten pjokk i hus og fordi når helgen først kommer så har jeg egentlig ikke ork til å gjøre så fryktelig mye annet uansett. Dette beror også på at frøkna er hjemme med plutten hele uka og da er det bare rett og rimelig at jeg holder meg i hus når helgen først kommer, så ikke arbeidsfordelingen blir helt skjev. Men til helga skal jeg på fest 😉

      Jeg stråler heller ikke av lykke, men er veldig fornøyd med hverdagen og får mye glede ut av å blogge om de fine tingene. Jeg har funnet ut at mitt medium er humor og feel-good-stemning så da er det bare naturlig at jeg drar frem det positive. Det sier seg selv at det er våkenetter med et barn som ikke vil sove, kjipe bleieskift, grøtskåler som går i bakken etc, men jeg prøver å dekke dette også. Les f.eks innlegget: Perfekt start på dagen.

      Men vettu Ole Morten, selv om jeg skjønner at du skriver med glimt i øyet, så tar jeg kommentaren på alvor, for jeg mener så absolutt ikke å fremstå som noen skinnhellig foreldrejesus, men gi et balansert bilde av hverdagen. Får vurdere å skrive et innlegg om dette en gang, men da blir det jo veldig meg meg meg, så da er sikkert det feil også 😉
      /Takk for innspill og hiiigh five!

    96. Billy: 1. Hvis jeg forguder barna mine, fremfor meg selv, så er jeg vel ikke narsissist. Trodde det var ensbetydende med et ekstremt fokus på seg selv.
      2. Narsissisme er ikke utelukkende ment negativt, så takker evt. for komplimentet 😉
      3. Jeg har kun ett barn

      Takk for at du stakk innom 🙂 Men ikke la døra treffe deg på vei ut da. Toodles 🙂

    97. Ja, absolutt! Folk må ha lov å ha forskjellige meninger! Poenget mitt var vel egentlig bare at jeg ikke bryr meg om hva de sier. De opplever hva jeg mener når de blir foreldre selv 🙂 Vi to er hjertens enig 😉 Ha en knall dag med plutten og frøkna!

    98. Christine: Ah utrolig kult å høre Christine. Å ikke bry seg om hva folk sier, er vanskeligere enn det høres ut til i blant, men som du sier så skjønner de hva du mener der de blir foreldre selv 😉
      /Ha en knallfin dag videre 🙂 ^_^

    99. mammahjertet: Hehe, takk for det mammahjertet 🙂

      Jeg har heldigvis ikke blitt helt tøffel og har fortsatt en apekatt levende i kroppen som kommer ut for å finne på ablegøyer i blant. Men jeg har nok fått en litt mildere tilnærming til hele den “barn må falle og slå seg”-greia. Jo da, er jo enig i at de må det, bare ikke plutten 😛 ^_^ Det er en balansekunst å ikke bli overbeskyttende gitt 😉
      /haifai!

    100. Ola: Hei Ola. Dårlig tv er vel mest en artig sammenligning for å sette det litt på spissen. For tiden har jeg endelig fått med kjerringa på å se Game of Thrones, så sveiper gjennom det for andre gang nå. Kan for øvrig melde om at jeg synes Curb faktisk var litt kjedelig, helt ok, men jeg er nok mer på “positiv” humor av typen Arrested Development. Gidder ikke anbefale Breaking Bad en gang, for det vet jeg at du allerede har sett.

      Og du, fun fact: Da plutten var baby så han begge de første sesongene av Walking Dead sammen med meg mens han spiste grøt. Så det er ikke bare rosablogging og “thihi søteste pena” på meg altså, men skjønner jo at det kanskje kan bli litt i overkant.

      Hadde jeg lest denne bloggen før jeg selv ble far, så hadde jeg nok skrevet noe av det samme som du skriver. Hvis du orker å lese mer på bloggen, så kan jeg anbefale “Min Historie” der jeg forteller om akkurat dette, for jeg pleide å haaate barn og å høre om andres barn etc. Isn´t it ironic (Alanis Morisette referanse? Ja det er straffa di :P)
      /high five broder

    101. Anonym: Hei anonym! Takk for kommentaren. Tar selvkritikk for den selvsentrerte biten, bare for å starte der.

      Men du, jeg er helt enig i det du skriver om at å få barn ikke er noen dans på roser og at det ikke er så lett som mange gjerne kan fremstille det som. Det er jo en kjensgjerning at folk blir deprimerte av å lese på facebook, for venner og bekjente fremstiller jo livet som perfekt og snakker kun om solskinnsdagene. Jeg beklager hvis jeg bidrar til å fremme et skjevt bilde av virkeligheten. Jeg prøver bare å dra frem det positive eller legge en artig twist på det negative, fordi jeg tenker at min blogg kan være et sted for positive vibber og god stemning, selv for de som måtte slite. Har gjennom bloggingen blitt kjent med en småbarnsmamma som har slitt med fødselsdepresjon og hun har brukt bloggen som en inspirasjon på regnværsdager og jeg liker å tenke at flere har det sånn.

      Men du, jeg skal sørge for å inkludere et innlegg som på en bedre måte tar for seg at det ikke bare er sukkerspinn og tropenetter, for jeg ønsker jo ikke å “lure” folk heller. Høres det ut som en god deal?

      Takk for kommentaren 🙂
      /Høy fem

    102. Noen gode poeng her. Jeg tenker at er ikke hele greia at man bør vente med å få barn til man ikke lenger føler at det er kjipt å måtte bli den personen man blir når man får barn? Da jeg begynte å planlegge baby, var jeg ferdig med byturer og flatfylla for lenge siden, og meget komfortabel med det. Personlig må jeg også legge til at NRK-lisensen har blitt mye viktigere for meg etter at jeg fikk barn -Vi har ikke TV, men jeg prissetter barne-TV helt uten reklame, når jeg vil på internett.. Folk uten barn har sikkert kapasitet til mykporno og shoppingkanaler og denslags, men for meg er det OK med en episode i uka av Game of Thrones, ca. 15 år etter at jeg kunne lastet det ned fra Pirate Bay..!

    103. Klissi Mandarin: Hæ? Et lite sekund trodde jeg at jeg selv hadde skrevet den kommentaren der. Det er jo perfekt AKKURAT det jeg mener 😀 Takk for at du ordla deg så beskrivende. Selv om.. tja, jeg har muligens lastet ned en halv epiosde av noen serier her og der 😛 Men det har ikke frøkna, så nå har jeg endelig fått henne med på Game of Thrones og det er bare helt magisk. Like bra andre gangen, kanskje bedre 😀
      /winter is coming

    104. Hei Pappahjerte,
      Gratulerer med vellykket blogg, og mange entusiastiske følgere. Jeg ser du har truffet en del hjerter i kommentarfeltene her, samtidig som det har kommet inn ett par stykk fra Bonanza som skyter fra hofta. Jeg skal forsøke å legge meg midt i mellom!
      Først og fremst: Jeg synes dette er en veldig interessant diskusjon, og jeg har hatt den i lystig lag over noen øl med mine venner mange ganger.
      Jeg runda 30 for noen år siden, og var en av de siste i min “gjeng” som fikk barn. Det å ha stått på sidelinjen og se på mine kamerater utvikle seg på sitt vis etter at de har fått små har vært fascinerende. Når noe så stort skjer, så vil det tvinge frem forandringer, uansett om en vil eller ikke.
      Personlig er jeg av typen som mener jeg fortsatt kan dra på en guttetur, eller en konsert i Sverige. Disse tingene gir meg energi og overskudd. Det er fantastisk med den lille, og hun betyr alt for meg, men det å sette av tid til kamerater er for meg fortsatt utrolig viktig.
      Er jeg ute til klokka 0300 hver helg? Absolutt ikke. Men det hender rett som det er at jeg går og tar noen øl med venner, men jeg pakker da heller inn klokka 23 (med noen hederlige unntak). Og for ordens skyld, så oppfordrer jeg mor til å gjøre det samme så ofte hun kan.
      “Reis deg selv spennende”, er ett av de beste slagordene jeg har hørt i en reklame på lenge (Star Tour?). Vi er en gjeng på 6 som har booket tur til Las Vegas (!) i september. 5 av oss er fedre. Alt er mulig, også gutteturer etter en har blitt pappa. Alle pappaene gleder seg noe vanvittig, selv om det er over 6 måneder til avreise.
      Det å reise, dra på konserter, ta en kveld på byen med gutta osv., tror jeg er vel så viktig også når en har blitt forelder. Det å koble av, få nye impulser, oppleve ting og være litt gal noen ganger… det gjør at en kan ta med seg disse tingene hjem og være en mer fargerik person på hjemmebane. En av mine beste venner var i januar 3 uker i Sør Amerika. Han er tobarnsfar. Og han er en glimrende tobarnsfar. For noen er slike ting umulig og urealistisk når en har blitt forelder, for andre er det helt normalt.
      Når min lille datter blir større håper jeg at jeg kan fortelle henne om alle konsertene jeg har vært på, alle stedene jeg har reist til, og alle tingene jeg har opplevd. Jeg ønsker å være en inspirasjon for henne gjennom å være en spennende person som er sosial og som har gjort og sett mye.
      Hva er poenget mitt i dette? Jeg er ikke helt sikker, men jeg regner med det er noe sånt som at en kan godt ha et sosialt kameratliv samtidig som en er en bra far. Det er greit å prioritere, og det er greit å si nei til en del. Men det er samtidig viktig å ikke glemme seg selv, og ens venner.
      Jeg har noen venner som har blitt gørr kjedelige etter de har blitt foreldre. Det er vanskelig å få de med på noe som helst, og stort sett har jeg gitt opp. De ønsker å være hjemme, og vårt vennskap kommet alt for langt ned på prioriteringslista til at jeg skal gidde å bruke energi på å dra de ut av det som på meg virker som en rimelig nitrist småbarnsforeldre-hverdag.
      Samtidig har jeg venner som er veldig aktive, og som gladelig blir med på ting, som reiser til Syndenes By på andre siden av Atlanteren. Er førstnevnte bedre fedre enn sistnevnte? Absolutt ikke, og snarere tvert i mot slik jeg ser det.
      Guttetur til Hemsedal, eller konsert i Stockholm? Do it.
      God helg!
      Hilsen,
      Daddy Cool

    105. D.Cool: Halla Daddy Cooool! Du har noen fantastisk gode poeng her. Og jeg har ikke tenkt til å si meg uenig på et eneste ett. Man velger jo selvfølgelig selv hva man vil og jeg beklager hvis jeg generaliserte litt for mye, men jeg mente bare at JEG har blitt litt mindre keen på turer med gutta hit og dit etter at jeg fikk barn enn før. Selvfølgelig skal man dra til Vegas hvis man er klar for det og jeg antar at lysten er minst de første to årene, når påkjenningen er størst.

      Jeg sier absolutt ikke at man er noen dårlig far hvis man prioriterer venner, jeg sier faktisk heller at jeg har blitt en litt dårligere venn. Jeg prøver virkelig ikke å være noen skinnhellig dobbeltmoralist. Men du glemmer at jeg har hvitt år i år, så da blir jo sånne turer enda litt mindre atraktive, hehe. Alkohol og gutteturer er tross alt et vakkert partnerskap som går hånd i hånd 😉

      Det skal jo også sies at jeg nyss har flyttet 15 mil unna nærmeste kompiser da, så å henge ut med gutta på en helt vanlig hverdag blir liksom ikke så hot uansett 😛

      Men takk for reminder, skal sørge for å ikke bli gørrkjedelig. Selv finner jeg stoooor glede i å stå opp tidlig i helga og cruise ut med båten for å dorge etter makrell, så DET skal jeg sørge for å gjøre mye av når isen ryker 😉

      Takk for kommentaren, mate 😀 (beklager hvis det ble mye babling, OL står på i bakgrunn her)
      /bro fist

    106. Hei på deg!
      Nå er klokka 01.57, en mandags natt (les: jeg er stuptrøtt når prinsessen våkner) men, jeg har lest noen innlegg og alle kommentarer, og føler jeg står mellom barken og veden selv!! Jeg har ett drøss med venner, nære og kjære og flere jeg kanskje ikke prioriterer først! Men, de som prioriteres først, er to delt. Det er gjengen med kids selv, og gjengen uten kids, det som er så utrolig fantastisk, er at når jeg er med gjengen med kids, snakker vi om barna våre, bleier, mat, barnehage, oppførsel, utvikling og ja, you name it! Meeen, så fort jeg er med gjengen uten kids, så har jeg ikke behov for å snakke om prinsessen heller, selvom jeg er fryktelig stolt, selvom jeg elsker henne av hele mitt hjerte! Det blir ikke prat på alt mulig med mindre mine venninner og kompiser spør, viser sin interesse! Da svarer jeg på alt de lurer på 🙂 jeg klarer nok å skille dette, fordi jeg selv har vært der, jeg har vært omringet med venninner og demmers kids og vært dritt lei, rett og slett, når samme historie om samme kid ble fortalt for tredje gang! Det er ikke kult 🙂 også, jeg personlig mener at vi kvinner, vi blir innstilt på å få kid, vi kommer til en fase i livet, hvor det er på tide med kid (missforstå meg rett, ønsker ikke å tråkke på noens tær) jeg havnet der, i en alder av 23, jeg var ferdig festa, hadde ingen interesse av det lenger! Kjæresten min, er 2 år yngre, og pga idrett har han aldri rast fra seg, han fikk sjokk når jeg fortalte at jeg var gravid og han visste ikke hvordan han skulle reagere eller om han i det hele tatt var klar for dette! Så jeg spurte:” når er menn klare? Når de er 25,30,35,40?” For meg så føles det ut som menn aldri blir helt klare! Men som sagt, dette er min personlige mening, og jeg er fullstendig klar over at vi alle er forskjellige 🙂
      Forresten, kjæresten min ble forloveden min og verdens beste pappa for vår prinsesse! Du skriver knall godt! Stå på videre!! Gleder meg til å lese mer!! Er også fullstendig enig, heller søppel tv og opp kl 06 på en søndag, enn hengedrita en lørdag og skikkelig dårlig en søndag 😉 men for all del, jeg er 24, så en fest i ny og ne er helt innafor :)) ha en topp uke så høres vi igjen!!!
      Hilsen trøtt og kjip mamma, som fortsatt prøver å ikke være den kjipeste i gjengen :))

    107. Kjenner meg Veldig igjen i det du skriver, fra å være festløve til en mer sjenert og tilbakelent fyr som bare vil ha kid å familien rundt meg ! ingenting slår følelsen av helg i joggebuksa med en 4 åring som er i fyr å flamme 🙂

    108. Fred: Hei Fred, amen to that brother. Amen to that 😉 Nå skal jeg pakke sammen macen og suse hjem til min lille pluttefant som kan se frem mot tacofredag og knusekos fra fattern i kveld 😉
      Ha en super helg, mate!
      /Haifai

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg