Godt hvitt år!

Vage nyttårsforsetter er for pyser. Langvarig selvpining derimot, det er stor idrett for menn med hår på kassa. De siste par årene har det gått sport i å pønske ut nye måter å utfordre meg selv på i året som kommer. Og etter å ha kuttet røyk, snus, brus og sukker med stor suksess, har tiden kommet for å ta det hele til et helt nytt nivå.

Nix alkohol i hele 2014.

 


Jepp, jessør. Jeg setter alkoholen på hylla, hiver meg på vannvogna og kliner til med et helt hvitt år! Nei da, jeg har verken blitt kjip, gått bananas eller funnet Jesus. Dette er intet annet enn et bevisst livsstilsvalg i selvpiningens navn. Jeg elsker jo en god utfordring og når jeg først har stilt meg selv et slikt spørsmål, så klarer jeg ikke å takke nei. Monologen jeg hadde med meg selv, som ledet opp til denne beslutningen, gikk noe slikt som dette:

“Hmmm, hva skal jeg kutte ut i år da?? Potetgull eller kanskje neglbiting?”

“Æh, alt for lett. Ta noe vanskelig. Hva med… alkohol?”

“Nei nei nei, alkohol?! Er du gal mann, det høres ut som en forferdelig plan!”

“Hvorfor det?”

Og jeg bare: “Men hva med vinglasset til fredagstacoen? Og grillmaten til sommeren? Hva kommer alle vennene dine til å si, tenk på julebordene da mann?!”

“Vel sorry mate, men dette skjer. Jeg har vært alkoholens marionett mang en gang, men i år er det jeg som bestemmer.”

“Pøh, du kommer til å bli tidenes festbrems!”

“Å jasså, så du tror ikke jeg klarer det?

“Nix”

“Bring it on!”

 

Så i 2014 blir det vann til hverdags, vann til fest! 😀

 

 

 

Før jeg begynte å skrive denne teksten, så var jeg fortsatt ikke helt 100 % overbevist, men nå merker jeg bare at godfølelsen sprer seg i korpus. Jeg tror egentlig mange ville hatt godt av et hvitt år, men jeg har ikke tenkt til å prakke på deg noen moralsk, snusfornuftig tale og raljere om at alle burde gjøre som meg. Gjør hva du vil du, men ikke forvent at jeg danser på bordet i 2014. Sånt passer seg bare når man har sølt gin i tonicen. Og pssst: Det er folk som danser edru på bordet du virkelig skal passe deg for 😉

Skål!

/ lik hvis du tenker “Tja, det var kanskje ingen dum idé?”

49 kommentarer
    1. Er jo ikke noe problem det! Bare stå på ditt. Jeg drikker sånn ca en gang i halvåret.. Så går 6 mnd mellom hver gang. Nå er det garantert slutt! Hvorfor drikke seg full når man kan klare å ha det like gøy edru? Dersom man går inn for det selvsagt. Lykke til:)

    2. Ser frem til dagen-derpå-blogging i edru tilstand. Ingenting er så ille som dagen-derpå når man var edru dagen før…Hva skal man skylde på da liksom?
      Yihhaaa for hårete nyttårsforsetter!

    3. Essa ditta klare du lett.. Ej he omtrent ikkje smakt dråpen alkohol på snart 9 år.. Å de ette å ha drokke omtrent kvar helg fram til ej va 18😃;livet e like hærli uten alkoholen😃stå på😃

    4. Det skal gå så bra så. Husk at det bare er snakk om ett år. Har selv blitt ufrivillig avholds, med et livslangt perspektiv. Og det går faktisk greit. Selv om man selvfølgelig får et litt mer nyansert forhold til det å være full, etter å ha vært flue på veggen ved hvert eneste festivitive arrangement ift før, da man deltok “med stor suksess” selv også;)

    5. Barnemat! Spør enhver kvinne som har gått gravid i ni måneder (muligens med månedsvis med prøving på forhånd), for deretter å amme i ett år eller mer;) Hvis du samtidig kutter ut spekemat, røkt mat, saftige/blodige biffer, mat med løk, mat med kål, jordbær, reker, sukkerholdig brus og unngår store mengder hvalkjøtt, reinskjøtt og fisk over 1,5 kilo; daaa blir jeg imponert;D

    6. brokenstillsmiling: Ah yeeah, takk for det! Skal gjøre mitt ydderste 😀 Går så bra så, bare å komme over de første par vennene som sier “Hvaaaaa?!”, så er jeg good 😉

    7. Iselin: Nei ikke sant, det er jo litt sånne ting jeg tenker å finne ut av i løpet av året. Så blir det spennende å se om man vender tilbake til et lite glass i ny og ne, eller russetilstander i histen og pisten 😛
      /High five!

    8. Gro Karin Gifstad: Haha! Ja for man kan jo lett gå på dagen-derpå-tilstander av litt for mye fredagstaco selv uten et lite nipp vin til også, hehe 😉

    9. Rita: Takk for det! Spent på å se hvordan dette skal gå i lengden ja. Grillmat og julebord er nok de man tenker mest på, og selvfølgelig en liten nipp på fredagskvelden 🙂

    10. Anne: Hehe, det er nok det jeg er mest spent på ja 😉 Blir litt av en balansegang å være edru på fest uten å være festbrems, men på den annen side… hvor ofte er man egentlig på fest lenger? 99% av tiden sitter man jo egentlig bare hjemme i sofaen og ser på barne-tv uansett 😀 haha

    11. Ida (trønderen): Haha, blir jo ikke heeeeeeelt det samme da, men okei, ser poenget. Kan for øvrig lett kutte alt på den lista der, bortsett fra mat med løk, for løk er essensielt i mye matlaging, spesielt indisk. Mmmm, indisk. 1 år uten indisk mat, sushi eller taco derimot? Nevvah!! 😀 😛
      /High five!

    12. Hurra! Og high 5 til pappahjerte. Så langt mellom hver fest jeg er på kunne jeg kanskje klart det. Men den deilige fredagscognacen etter unga har lagt seg? Den tror jeg blir vanskelig…. 😉

    13. pappalivet: Takk for det, sann! Ja, det er jo den som er kjip. Nøt en cognac her på nyttårsaften sammen med et parti sjakk, men kan jo absolutt klare å vente til nyttårsaften 2014/15 til neste. Eller, nå har jeg jo faktisk ikke noe valg 😉

    14. Ignacio Dinchong: Hah, aldri i livet! Det får da være måte på 😉 Det minner meg forresten på at jeg snart må ut for å få tak i mer West Indian sauce, namme nam! Håper vi sjåast snart mate 🙂

    15. Jeg holder meg til å kutte snus og røyk i første omgang tror jeg.. Snusen i fjor og røyken i år. Alkoholen… vel, den blir nok værende en stund til..
      Lykke til!!

    16. Altså … hadde du hatt et alkoholproblem i utgangspunktet så hadde det jo vært til å ta av seg både hatt og tupe av, men det der er jo bare å lage hverdagen (les: helgen) litt kjipere. Anyway… du kan jo kaste deg på mitt forsett hvis du tør; 2014 = 365 dager = 365 treningsøkter … ChrisCross

    17. Mari: Men da er du jo godt på vei 🙂 Så bra! Alkohol har jo faktisk en viss mening, sosiale lag etc, men røyk og snus jo egentlig bare teit og ganske ufine uvaner. Good riddance, spørru meg 🙂
      /Skål!

    18. Storebror: Men det er jo akkurat det at jeg ikke har et alkoholproblem som gjør det interessant. Jeg gjør det ikke fordi jeg må eller nødvendigvis vil 😉 hehe. Men dude, 365 treningsøkter?! No way Jose, der hadde jeg gått på en sprekk for lengst. Kan du virkelig klare å legge inn ei litta økt hver bidige dag? DA snakker vi av med hatten da 😉

    19. Jannicke: Hei Jannicke. Ja, klart jeg kan drikke det, men jeg ser liksom ikke helt poenget 😀 Kan vel hende jeg kommer til å ta meg en alkoholfri øl fra tid til annen, men tror det blir å telle årsantallet på én hånd 😉
      /High five!

    20. Kult! Detta klarer du. Selv har jeg ikke drukket på årevis. Gjett hvem som ler best å sist etter en fest her da? Håhå,så mange godsaker man får høre av folk på fylla,og siden jeg er edru så husker jeg de til og med 😉
      Det paradoksale er vel kanskje at du kommer til å oppdage at folk spør om hvorfor du ikke drikker. Akkurat som de har noe med det? Det er jo ikke normalt å spørre folk hvorfor de drikker??
      Well well, nuff said!
      Lykke til,dette fikser du!

    21. Helene: Hehe, har fått mange spørsmål om det allerede, og flere av dem har vært ganske lit forstående. Men men, my house, my rules 😉
      Gleder meg til å prøve en ny og alternativ livsstil og det er jo faktisk kun det sosiale ved alkoholen jeg tenker på. Farris til taco er godt det også 😉

    22. Gå for er glass i ny og ne heller;)
      Har et par bekjente som gjør at jeg ikke vil drikke så mye, dog kan ikke heller da men. Uansett så klarer ikke disse å styre seg – det går ikke an og bare kose drikke. En øl eller et glass vin til mat, ånei! Da er det fram med spriten opp ned med flaska og om å gjøre og få dette ned så fort som mulig virker det som.. Litt trist!

    23. Joa, kunne fint gått for et glass her og der, men utfordringen ligger i å gå cold turkey, hehe. Men ja, kjenner veldig godt til det der og har irritert meg over den slags drikkevaner selv, enten fra andre eller meg selv 😛 Så får vi se da, hvordan året utvikler seg. Spent på hvem som egentlig er kjedeligst på fest, edrue meg eller overstadig berusede venner 😉

    24. Var på en fest når sønnen var 7 mnd. det var IKKE verdt det, så jeg har kuttet det helt ut. Nå har jeg et veldig anstrengt forholdt når det kommer til alkohol og barn. så da er det like greit og bare holde seg unna 🙂

    25. Jeg og kjæresten har samme nyttårsforsettet selv. Vi kom frem til at vi trenger ikke alkohol for å ha det gøy, og det er bare en ekstra kostnad! 🙂

    26. Oi,oi,OI! Lykke til Peter, dette skal du slite godt med til sommer`n tenker jeg. Men det er lov med placebo-midler antar jeg? En flaske alkoholfri vin, clausthaler osv. kan faktisk gi samme følelsen. Selv er jeg langt etter deg når det gjelder selvpining, og har gått for en enkelt (men for meg noe uoverkommelig)mål om å spise varm middag hver dag. No more brødskive til middag!

    27. Eivor Evenrud: Hørte Berit Nordstrand si i et foredrag at placebo kan føre til 40 % av effekten, så litt alkoholfritt øl vil fort kunne bli full fest det ja 😉

      Men varm middag hver dag?! Wow, ikke lett mål hvis man er vant til å kutte hjørner og gå for enkle løsninger. Hver dag du, det blir mange middager, men heier på deg og kommer til å stikke hodet innom for å se hvordan det går 😀 Og husk: Hvis det virkelig blir krise en dag, så er det lov til å sende brødskivene på en liten rundtur i mikro’n 😉
      Go go 2014! 🙂

    28. Må si jeg har sansen for dette – men hvorfor begrense seg til vann? 🙂 Selv pleier jeg å be om “noe alkoholfritt, men LITT mer eksotisk enn cola”?. Om servitøren da spør tilbake “Fanta..?” og ser litt forvirra ut, kan hende jeg går for det, men som regel ikke uten å foreslå noen kortreist gårds-drikk av et slag e.l.! Det hender jeg da blir servert både spennende og svært gode drikker, som gjerne blir så populære at de som gikk for den forutsigbare vinen nå små-misunnelig spør om å få smake 😉 Funker også i utlandet, om du er beredt til å si ‘surprise me’ til kelneren! Pluss, det finnes bartendere som blander mange gode smaker helt uten en dråpe alkohol. Ønsker deg lykke til! 🙂

    29. Erlend: Hei Erlend og takk for tips! Æh, skal ikke holde meg bare til vann, det var egentlig bare sleivete ordbruk. Men jeg drikker jo ikke brus lenger og juice er vel stort sett bare sukker på sukker med et touch av vitamin, så da gjenstår jo ikke så mye 😉 Men litt juice av god kvalitet fra tid til annen, farris/mineralvann etc er jo selvfølgelig innafor. Og alkoholfritt da, hvis man skulle ønske det, men ei litta munkholm i ny og ne er jo ikke akkurat noe å hoppe i taket for, selv om det smaker på grensa til like godt som vanlig øl, spørru meg 🙂 Blir spennende å se hva 2014 har å by på 😀

    30. Jeg er helt enig med deg. Man _trenger_ ikke alkohol. Jeg tok ett “hvitt” år i 2011 og 2012. Dette hadde jeg flere grunner til, blant annet var jeg provosert over hvor akseptert alkohol er i samfunnet. (Det er jo trossalt et rusmiddel). De jeg jobbet sammen med, moraliserte over ungdommer som festet i helgene, men så ikke selv dobbeltmoralen i at de tok seg et par glass vin hver dag. Det du sikkert allerede har forberedt deg på, er å svare på alle de tusen gangene du blir spurt: “Hvorfor drikker du ikke?” Det ble jeg nokså lei av å høre. Ikke minst fordi flere antydet at jeg da måtte jo være alkoholiker. (Det er jo den eneste “lovlige” grunnen). Men jeg tenkte som deg; å kutte ut alkohol ville gi meg helsefordeler og jeg ville slippe bakrusen. Jeg følte meg helt fantastisk, og savnet ikke alkoholen en smule! 😀 Men å delta på personalfester etc, og andre sammenhenger med alkohol i bildet, var vanskelig. Nettopp fordi fulle folk er kjedelige og irriterende ;)) Nå drikker jeg alkohol igjen, men sjeldent. Kanskje jeg skulle ta meg nok ett hvitt år? Kos deg med helsa du får! 🙂

    31. Du inspirerte meg – etter å ha lest artikkelen i nettavisen- til å prøve en måned (i første omgang) uten sukker! Til gjengjeld klarte jeg å overbevise en amerikansk venninne om å gjøre det samme 🙂 Noen tips?!

    32. Merethe: Wow, så kult!! 😀 Uhm, noen tips… Ja for pokker, sjokolade. Det er det de fleste fyser på. Du kan kjøpe økosjokolade og lage selv av kakaosmør og kakaomasse, så kan du smakssette med nøtter, en klype stevia og f.eks gojibær. Laget dette selv i dag og det er helt perfekt når man fyser på noe, for det er mettende, sunt og smaker himmelsk godt. Men husk at hjernen din vil noe annet enn kroppen, så du må nok regne med litt motstand. Ikke helt umulig at du faktisk blir syk også, for med det sykt høye sukkerinntaket vi har, så kan du få abstinensreaksjoner. Men bare tenk at det er lett, ikke tenk at det er vanskelig. Og det er viktig å komme over tanken om at det er “urettferdig”. Jeg tenkte ofte sånn. “Det er urettferdig at jeg ikke kan drikke brus til taco, jeg har jo så lyst på. Maten kommer til å være så mye kjipere uten brus”. Det du skal fokusere på, er den følelsen du får når du våkner om morgenen og tenker: Heeeells yeah, jeg spiste ikke sukker i går, jeg klarte det igjen, jeg er fasan meg mentalt sterk og en flink jente. Yeay me! Den følelsen smaker mye bedre enn godteri 😉 Flere tips og oppskrifter kommer hvis du ønsker 🙂 Men da må du klare å avstå noen dager til først 😉

    33. Har nå hatt snart to hvite år selv og det har egentlig vært nada problem. Rødvin byttes ut med en punsj av farris og druejuice (evt. bare druejuice), og til bedre middager er mozell gull! Sistnevnte er et tips jeg fikk på polet. Nå er det kanskje enklere å holde seg edru når man er gravid eller ammer (er jo ikke sånn at folk serverer deg alkohol da), men jeg ønsker deg lykke til! 🙂

    34. Hege: Hei Hege, takk for tips! 🙂 Joa, når man er gravid, så MÅ man, jeg gjør det jo bare for å jävlas, hihi. Men det blir spennende. So far, so good 😉
      /Skål!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg