10 gaver menn IKKE ønsker seg til jul

Endelig snart jul; årets store høydepunkt! Selv om jula hører barna til, så er det også mye snop for oss voksne. Julebord, julemusikk, pinnekjøtt, pinnekjøtt og pinnekjøtt. Og julegaver, ikke minst! Så hva skal du kjøpe til mannen som har alt? Mannen du elsker over alt på jord? Vel, her er 10 ting du i hvert fall IKKE skal kjøpe.

Sokker
Dette er bare en slett unnskyldning for å kjøpe noe uten å måtte legge verken tid, kjærlighet eller omtanke i det. Sokker er et kjedelig basisprodukt som er kjedelig å kjøpe og kjedelig å få. Joda, det er absolutt en praktisk og helt grei gave, men sokker er som kneippbrød; fint å ha i skuffen, men uegnet som gave. Det er et nødvendig basisprodukt, verken mer eller mindre. Hvis far i huset kun er i besittelse av hullete årgangssokker som ikke tåler dagens lys, ja da er saken selvfølgelig en annen.

Billige skjorter
Joda, det er veldig fint med skjorter, problemet er bare at billige skjorter ofte sitter på kroppen som en striesekk og skjorter man får av familien vet man at noen veldig gjerne vil se deg bruke. Derfor blir det en skjorte du blir pent nødt til å bruke, selv mot egen vilje, og på så måte blir det faktisk en tvangstrøye.

 

 

Morsomme slips
Slips er et utdatert og overdrevent formelt plagg som signaliserer jobb. Signaleffekten av å gi far et slips heller derfor mot noe negativt og upersonlig. Går du i tillegg for et slips av typen tulleslips, vil plagget ha den tilleggsattributten at det også er komplett ubrukelig.

Kaffekopp med påskriften “Verdens beste pappa”
Joda, det er helt sikkert søtt, men siden vi har en bro code som forbyr oss å ta med slike kopper på jobb, vil koppen bli værende i hjemmet. Og der får man jo heller ikke lov til å ha den, så lenge den ikke matcher resten av koppene i mors kjøkkenskap. Så da må vi følge opp med å kjøpe en ?Verdens beste mamma?-kopp til morsdagen, fremfor å gi deg de perleøredobbene du egentlig ønsker deg. Bare en vennligsinnet advarsel altså.

Blomster
Nei. Bare nei.


Takk for blomsten. Det er slutt.

Obskøne boksershorts
Det er jo ikke ofte man står og strutter i bare undertøyet foran sin kjære, men i de anledninger det skjer så vil man gjerne føle seg både barsk og mandig. Det aller siste man trenger i en sånn situasjon er en boksershorts med en gylf formet som en elefant med snabel og det hele. Eller la oss snu på det, hvordan hadde dere damer likt å stå foran oss menn i en BH som gikk ned til livet og fikk puppestellet til å se ut som to slitte potetsekker? Nemlig. La oss ikke latterliggjøre hverandre når vi er i bare småstoffet. Hold det classy, damer. Det betyr derimot absolutt ikke at vi ønsker oss… (Se neste punkt)

 

 

Sexy undertøy
Dette er plagg kun ment for kvinner. Det nytter ikke å prøve å piffe opp stemningen på soverommet med frekke plagg for herrer. Vi blir beklageligvis ikke forvandlet til solbrune strippere bare ved å kline oss inn i nedverdigende undertøy. Ingen g-streng i verden vil forandre det faktum at vi fortsatt kun er den lettere overvektige kjæresten din med poser under øynene og hårlinje i retrett.

Pledd av tweed
Et raskt søk på nettet avslørte at pledd av Tweed visstnok er noe vi menn ønsker oss til jul. Det er feil. Her generaliserer jeg for alle og sier nei. Nei nei nei, ikke myke ting ment for mamma når hun skal se på Jakten på kjærligheten med tekoppen sin. Ikke pledd, ikke tweed.

Pynteting til huset
Vi menn er høflige. Vi sier kanskje at vi også er interessert i hvordan det ser ut hjemme, men det er i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Vi ønsker ikke å vasse i hybelkaniner til knærne, den saken er grei, men å brenne av tusenvis av kroner på kubbelys og artige puter får være deres greie.

 

Tøfler
Det er ikke det at tøfler ikke er fint. Jeg elsker tøfler. Problemet er bare at folk på jobben alltid spør hva man fikk til jul. Å måtte svare “tøfler” er et sosialt selvmord uten sidestykke og man vil for alltid bli stemplet som en innekatt.

Pysj
Her kan du faktisk score en innertier i det sjeldne tilfellet at mannen din faktisk bruker pysj fra før av. Gjør han ikke det, vil han aldri gjøre det. Liker man ikke å sove iført klær, så blir en pysj som å spise bananen med skallet på.

 

 

Så hva skal du kjøpe??
Med alt dette fjafset ryddet av banen tenker du kanskje: Men hva skal jeg kjøpe da? Jeg skal ikke legge noen føringer, men tenk “Mann” fremfor “Innekatt”, tenk “Han som renser sluket” fremfor “Han som pjusker meg på ryggen”. Et godt sted å starte er ting som er laget av metall, har motor eller går på strøm. Elektroniske duppeditter trenger jo ikke nødvendigvis å koste så mye, men hvis du virkelig sliter på gavefronten i år, så husk den gylne regel om at ingenting sier “Jeg elsker deg” som en kjempestor tv.

 

 

Lykke til med juleshoppingen!

42 kommentarer
    1. Her i huset har hun(tror jeg) skjønt at jeg ikke er glad i myke pakker. I år bidro jeg litt selv på gaven, som er ett GoPro kamera :)..

    2. Mannen min ønsker seg alltid sokker og boxere. Men jeg pkeier å kjøpe en liten happykurv. Med godlukter, deo, snus, fotballstæsj fra laget han heier på. Boxere, sokker, og diverse ting. Han er ikke glad i elektriske duppedingser. 🙂

    3. Er det greit med en slik verdens beste pappa kopp fra barnet?? Med bilder av gullet? For om ikke har jeg driti på leggen hehe… Så pleas si greit :o)
      Nå må det sies at han får en grise lekker Jean Paul jakke og appel tv av mor :o)

    4. Kan stolt medele at mannen får stasjonær pc, om han ikke blir fornøyd så kan han få sove på sofan, hehe

    5. Punktene dine gjelder. Etter mer enn 40 år med (hviskende: forskjellige menn), ja, jeg er gammel må vite, har jeg prøvd alle disse gavene med absolutt 0 hell. Jeg har heller ikke hatt hell med metall/motorisert/verktøy osv dupeditter. Til og med klokke og mobil ble umiddelbart byttet til noe jeg ikke aner hva var. Men så kom jeg frem til en genial ide: ettersom sokker, shorts, vanter, votter etc som ble innkjøpt i år 1956 og deromkring fremdeles er “like gode, om ikke bedre” så gikk jeg til innkjøp av julegave til mannen. Et syskrin med absolutt alt innhold, til og med en lyspære som skulle fungere som stoppesopp. Første og antagelig siste gave jeg har kjøpt som blir brukt flere ganger i uka.. Sokkene har mer stopp enn originalstrikk, luer og vanter er som nye ( i hans øyne). Det er rørende å se stoltheten etter innsatsen med syskrinets innhold. Skituren med topp moteriktig utstyr blir 10 ganger bedre med selvstoppede, klumpete sokker i de lekre skistøvlene. Jeg har endelig truffet et gen/nerve/behov som jeg ikke ante eksisterte. Nå er det bare å gå i tenkeboksen igjen denne jula. What next?

    6. Her i huset ønsker mannen seg alltid noe som handler om å gjøre ting sammen. Hotelltur, konsertbilletter osv, gjerne noe som involverer barnefri. Hvert år kjøper jeg tekniske duppeditter;)

    7. Hahahahahaha, jeg er så lei maset av ny tv! Samboeren hadde seff sett dette innlegget og ga meg et lite “bare vent til du kommer til slutten av innlegget” :p passet midt i blinken! Jeg er enig at vi trenger ny og større tv, men ikke alltid man har råd.. 😉
      Ellers kan jeg slenge på at jeg kan ikke fordra ørten kaffekopper til jul, jeg har mer enn nok i skapet… Og jeg drikker ikke kaffe 😉

    8. Jeg har kjøpt den nyeste samsung tlf til typen min 🙂
      Noe jeg vet han ønsker seg, og kommer til å bli kjempe glad for..
      Greit den var dyr, men de er julegave og bursdagsgave i samme da han har bursdag på julaften. Og da har vi også vore sammen i 1 år 🙂

    9. altså…mye av det du skriver stemmer.MEN ikke det med sokker… her i huset ønsker mannen seg ullsokker fordi han elsker de og får aldri nok av de 🙂

    10. Det er veldig innafor HVIS dere har trær i hagan 🙂 Eller så er det kanskje en sånn bananvariant som ikke må henges opp? Uansett en knallgave!! 🙂 #tommelopp

    11. Meh.. er det virkelig alt han ønsker seg eller gjør han det bare enkelt for deg? Ingen mann er kun en sokk, det må da finnes mer? Hvis ikke er du heldig og har flere år med lettkjøpt jul foran deg 🙂 😉

    12. Oh yiees! Altså, nei til kopp alene, men denne pakka høres jo helt knall ut! Slike kopper er jo egentlig ganske kos og suppleres de med Apple tv så er du godt innafor! 😀 /Hifh five

    13. Det er jenta si som har skjønt det 😉 Men da er det kanskje på tide å vri det til din fordel i år og dra med gubben på spa-weekend? *hirr hirr* 🙂

    14. Stig strøm: GoPro er så utrolig fett! Har innsett at jeg ikke kan kjøpe meg det, for da kommer jeg bare til å måtte gjøre en hel rekke teite stunt for å ha noe å filme, at det på et eller annet tidspunkt vil gå utover helsa 😉 hehe

    15. Spora opp en vintage nintendo. Med spill. Bursdag i desember, så bursdag og julegave i ett. Konepoeng? 😉

    16. Etter en blanding av mamma sin og min kreativitet, får pappa ny barberhøvel, ullsokker og en litt dyrere sjokoladenisse :p syns det er vanskelig med gaver til gutter/menn..

    17. Mange gode tips her. Min mann ønsker seg enten felger til 6000kr pr stk, 55″ tv, nytt lydanlegg til stua eller sokker, boxere og gensere. Jeg har ikke råd til lydanlegg, tv eller felger. Så det blir litt av hvert av det andre. Og så har han akkurat nylig fått vite at vi får en ny baby, noe vi har ønsket oss lenge begge to

    18. Anne: Oh lord. DET er faktisk tidenes gave!! Hvis du får tak i en gammle 8-bits som faktisk fungerer, så vil jeg si du når taket på konepoeng og kan ta de ut i en valgri storbyhelg 😀 😀

    19. Siv: Hei Siv, gratulerer med ny bebis på gang!! 😀 😀 Men ja, da ser jeg jo at du har et dilemma ja. Men kule gensere finnes det jo mange av til en god penge også. Carlings, Hm og alle de der har faktisk et røddig utvalg nå i jula. Og kvalitetsboksere er jo alltid velkommen 🙂
      eller tv 😛

    20. Anonym: En dyrere sjokoladenisse? Dæsken, det høres interessant ut. Visste ikke at sånt fantes. Men sjokolade kan jo ikke slå feil 😉 Barberhøvel du, det er mandig og langt innafor 🙂
      /God jul!

    21. Hei, har en vanskelig en her: skal kjøpe jjulegave til broren min, han har mye penger selv så egentlig går Hennig kjøper det han vil ha selv, han vet ikke hva han ønsker seg, han har jobbet i milliteret i Afghanistan og nå vil han bli ambulansesjåfør … noen tips? 🙂

    22. Skulle vert “julegave” på den ene skrivefeilen og ” han og” på den andre skrivefeilen .. 😛

    23. Anonym: Hmmm, den var ikke lett nei, men du sier at han skal bli ambulansesjåfør, så da vil han jo være mye ute på veien. Hva med rett og slett å kjøpe Statoil-koppen? 😀 Da har han rask tilgang på gratis kaffe når enn han vil. Eller hva med litt lesestoff når han kommer hjem fra jobb, kan trygt anbefale f.eks Pondus-abonnement. Siden han har mye penger og kan kjøpe alt han vil, så må det jo være artig å kjøpe noe han selv ikke ville kjøpt, f.eks en kul genser du tror han ville likt, men som kanskje ikke er helt typisk ham.

      Det var tre raske tips på morgenkvisten, håper det var noe brukbart der 😀

    24. Altså ordentlige MENN har ingenting i mot ullsokker, gode klær ol. Men dere bysosser har vel aldri hørt om friluftsliv engang 😉 Og dama mi har vel samma synet som deg, menn ønsker seg ikke myke pakker.. Ønsker meg friluftsklær/utstyr hvert år men får bare sånne elektriske duppeditter (joda, blir jo glad da.. Men har jo ikke bruk for det).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg