Fantorangen, folkehelt eller tyrann?

Når Fantorangen prater, lytter folket. Men er det nusselige snabeldyret egentlig en ondsinnet ulv i fåreklær?

Jeg har ved flere anledninger tidligere stilt spørsmålstegn ved den vesle skapningen som har en hel nasjon rundt lillefingeren. For selv om Fantorangen tilsynelatende er harmløs, kunne han lett ledet en generasjon med hjernevaskede norske barn til væpnet militærkupp om han ville. Bare se hvordan han behandler stakkars lojale Eddie. Den sedative lille karen blir ved sin post selv etter at han gjentatte ganger har blitt tvangsforet med kake og påført de rareste sykdommer som ingen har hørt om. Den eneste kuren for sykdommene finnes i Fantorangens sang og dette lukter jo svinevaksine-bløff lang vei. Han kaller seg for Sangdoktor, men jeg taler Roma midt i mot og kaller ham for det han egentlig er: Heksedoktor. Det er på så måte grunn til å spørre seg om Fantorangens fulle navn egentlig er Fantorangen Mengele.

 


Bildet tilhører NRK (hilsen lisensbetaler)

 

Er det på tide å ta ham av lufta og innskrenke makta før det går for langt? Jeg har tidligere også rapportert om ville tilstander under MiniØya-festivalen i sommer da Fantorangen kom på scenen. Skulle trodd det var Bieberen selv som var i anmarsj. Voksne og barn gikk mann av huse for å sikre seg de beste plassene og det var bare et mirakel at ikke liv gikk tapt.

Digresjon: Fy farken jeg hadde blitt forbannet hvis jeg ble tråkket i hjel under en Fantorangen-konsert. Tenk så utrolig nitrist å ha det i dødsannonsen.

Peter har gått fra oss, så altfor tidlig.

Han ble kun 31 år og smilte hver dag av sitt liv.

Han var en tøff  type som levde fryktløst,

helt til han ble trampet i hjel

av en gjeng 4-åringer i Fantorangen-rus. 

En håndsutstrekning

Men men, måske tar jeg feil? Kanskje er Fantorangen faktisk den elskverdige kjernekaren har gir inntrykk av på tv? Jeg er derfor villig til å legge konspirasjonsballen død og føye meg inn i rekken av velsignede Fantorangers, men på ett vilkår:


Fantorangen, jeg vet at du kan høre meg. Inkluder denne tegningen på din neste sending og vi er dus.

P.S. Hvis noen ser tegningen på Barne-TV, sleng opp et bilde på Instagram og fortell meg om det (@pappahjerte). Førstemann som tipser får en overraskelse i posten 😉

God helg!

/Fantorangen: I´m watching you.. 

Sjekk ut Pappahjerte på Facebook

38 kommentarer
    1. Har lurt mye på dette selv. vært litt ekstra oppmerksom etter “kom og gi meg snabelen din” sangen.. Mye spørsmål, men lite svar..
      haha

    2. Vi følger ivrig, og da mener jeg IVRIG med på de tegningene som Fantorangen viser fram. Så jeg skal gi deg beskjed om du er så heldig å bli vist fram. Det er jo mye kluss de velger ut da, så du burde ha en fair sjanse. Fireåringen min synes faktisk det er spennende å se tegningene, pluss at jeg da må lese opp navna til de som har tegna. Dagens høydepunkt. Not.
      Fantorangen orker jeg ikke å ta stilling til. Jeg er for gammal. Jeg har vært gjennom 4 kids. Dekader med barne-tv.

    3. Haha! 😀 Oh yes, godt å høre at jeg har en speider på saken! 🙂 Synes nivået er lavt på de tegningene, så egentlig er jeg jo nesten overkvalifisert 😉

    4. Haha! 🙂 Pompel og pilt står jo i søkelyset for å ha ødelagt forrige generasjon, min generasjon hadde Redda Joppe, så kom Teletubbisene og deretter Drømmmehagen og Fantorangen 😉

    5. Bloggen din burde være pensum for unge småbarnsfedre. Du tar hverdagen så fantastisk på kornet at det er en fryd å lese. Gull!

    6. Endelig noen som tar opp fenomenet Fantorangen.Den lille oransje og irriterene fyren(som for øvrig har stemmnen til en dame ved navn Berit, sjekk rulleteksten etter programmet)
      Fantorangen er irriterene selvsikker.Ekspert på alt, men totalt klønete og fremstår som regelrett dum.Ikke noe forbilde for unga spør du meg.
      En ulv i fåreklær?
      Mildt sagt.Hva med gamle Erik selv, i oransje forkledning som forsøker hjernevaske små barn?
      Hele karakteren gir meg grøssninger.Seriøst.Brr..;)

    7. Silje Lien: Det har jeg lurt noe veldig på. Vet ikke om det blir for mye å anta at han er tvekjønnet, transvestitt eller noe i den gata, men han/hun er i hvert fall utvilsomt bifil 😀

    8. Miss Kjersti Nicole Larsen: Haha, jeg slapp heldigvis unna det svineriet der. Glemte for øvrig å legge til at Sesam Stasjon skapte varige mén i min generasjon 😉

    9. Andreas: Nei dæven, tusen takk Andreas! 😀 Jeg synes absolutt vi burde bytte ut nynorsk i skolen med pappablogg 😉 Men du, jeg kan avsløre at jeg faktisk skal være med på et kursopplegg for småbarnsforeldre utover vintern, så du er faktisk inne på noe 😉 MEr om den nyheten kommer senere 😉

    10. Også pappa: Haha, gamle Erik. Styggen sjæj? Hmm, ikke umulig. Det er i hvert fall noe seriøst ugreit på gang i kulissene og jeg er bekymret for at NRK faktisk ikke er på ballen her.

      Godt vi har lært et og annet om massesuggesjon fra tyskerne på 30/40-tallet, ellers kunne dette blitt skummelt 😉

      /High five!

    11. Først av alt er fantorangen ikke en han. Den er det man i Sverige ville kalt en hen. Ungene skal visst få velge hva hen er sier visst NRK. For det andre syns jeg han har litt feil holdninger. Eddie har ikke lov å si at han ikke liker gulrotsuppe. Stakkars Eddie, liker han ikke gulrot så må han vel få lov til d.
      Vennesangen er noe av det verste jeg har hørt, og syngedoktor er virkelig noe merkelige greier.
      Ikke noe fan her altså, og tror egentlig ikke ungene er no fascinert av figuren heller. *bankibordet*

    12. Hen? Næh, så utrolig pedagogisk korrekt og døvt. Oh well, Hen Fantorangen da. Men seriøst, jeg tror Eddie har mer enn nok til å gå til sak og melde Fantorangen inn for diverse domstoler både for psykisk vold i forholdet og meget påklagelige arbeidsforhold. Stakkars fyr. Sikkert sexpress på julebordet også 😛

    13. nåmmen det var da ikke mye fint du hadde å si om vår flotte syngende fantorangen da 🙂
      hatet fantorangen før,men etter snuppeline har lagt sin elsk på han har jeg også det…vi pusser tenner til pussesangen og spiller sovesangen før snuppelina skal til sengs. Koselig fyr han derre fantorangen synes jeg da :)) men ja,stakkar eddie,er ikke lett å være han!!

    14. Fantorangen mangler åpenbart sosiale antenner. Jeg tror ikke har er slem med vilje, men han forstår nok ikke helt sosiale kjøreregler. En gang tisset han på Eddie. Men jeg tror ikke det var med vilje, jeg tror nok ikke han forstår bedre. Rett og slett veldig lav sosial intelligens. Han er jo i godt humør, det skal han ha! Men et godt forbilde er han absolutt Ikke!

    15. Men du, kanskje han rett og slett har Aspergers?! Det ville jo forklart så mye! 🙂 Da er det jo nesten synd på ham og alle hans idiotiske sanger, haha

    16. Jeg syns barnetv nå er blitt helt på trynet. Husker vi satt foran tven hver kveld og så det da jeg var liten, men den gangen var det mer sesam stasjon, dyrene i hjorteskogen og slike ting 🙂

    17. Fantorangen – ånden som flår? Hmm. Som onkel, fadder og endeligsnartpappa er jeg bekjent med Fantprangen og hans (eller hennes? La oss si “hins”) fremtreden, dog ikke hins politiske motiv.
      Er dette etterdønningene av Einar Førde? Er det en revisit av new age-bølgen fra 70-tallet? Eller er det rett og slett en eller annen organisasjon på tre bokstaver over dammen som har en finger med i spillet her? Synes du skal sette Michael Moore på saken.
      Uansett, god søndag! :o)

    18. Iselin: Å fy, dyrene i hjorteskogen går fortsatt. Snakk om dialektbonanza. Det er faktisk ganske mye som er ok nå for tiden, til og med noen som drar inn litt engelsk for å få igang språkskillsene til barna. Men så er det jo endel ræææl også ja 😉 Men det var det da vi var yngre også, vi husker det bare ikke. Tenker Portveien 2 egentlig er ganske mye dårligere enn jeg tror, for i mitt hode er det tidenes tv-program 😉

    19. Endeligsnartpappa: Haha! Michael Moore ja, det hadde vært passende straff. Pese han sinnssykt irriterende typen der på NRK, da tenker jeg vi hadde fått raske svar som stikker dypt. Men vil vi egentlig vite den hele sannheten på hva som foregår i kulissene? Tror jeg går for “ignorance is bliss” i dette tilfellet og krysser fingrene for at barna ikke blir hjernevasket 😉

    20. Hihi! Fantorangen er kul da. Veldig blid, som oftest glad, mest snill og litt slem. Og med mange rare innfall. Gjør ikke det han helt normal egentlig? Glad for at han ikke bare er en superpedagogisk endimensjonal karakter i hvert fall. Men det er nok mange som har en høne å plukke med fantorangen… Anbefaler påskekrimmen på NRK Super fra 2012, hvor Fantorangen blir funnet bundet og kneblet i et skap! Er det Eddies hevn?
      🙂

    21. Emilie: Haha, på serr? Det har jeg ikke sett! I år blir det Julekongen fra i fjor, fikk ikke sett hele da. Men joa, enig i at vi trenger noen bad boys på barne-tv, så jeg gir egentlig ´rangen en tommel opp 😉

    22. Hehe…jeg så tegningen din på tv og tenkte at noen må da ha skrevet feil alder på tegningen…helt til jeg leste dette…hohoho:)

    23. Haha! Jeg har sett én episode og det var den episoden når tegningen din var med. Husker samboeren min var kettere sjokkert når han så alderen din. Haha! Du er veldig flink da! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg