#Bakfasaden

I dagens VG står det å lese at folk stresser seg syke i et forsøk på å virke perfekte. Jeg kommenterer saken og inviterer deg hjem til meg. Velkommen #bakfasaden

Leste en særdeles fjong artikkel i dagens VG med den klingende tittelen:

Møter veggen i jakten på det perfekte liv.

#bakfasaden

Saken tar blant annet for seg den ikke helt ukjente bloggeren Casa Kaos som forteller om hvordan hun jobbet seg syk med å holde på en flott fasade, før hun en vakker dag tok bladet fra munnen og fortalte den egentlige sannheten om sitt liv. Andre bloggere som er sitert i saken er Frøken Makeløs og Mammadamen.

Som en pappablogger som smykker seg på å holde en åpen og ærlig dialog på bloggen, følte jeg et kall for å kommentere denne saken. Så here goes:

Vi bloggere slites hele tiden mellom to sfærer: Foregangsfigur og ærlig hverdag. På den ene siden vil man gjerne fremstå som et flott eksempel til etterfølgelse, en mønsterelev av rang, men på den annen side så vil man også vise et ekte innsyn fra sin hverdag. Og i det slitepunktet der kan det være vanskelig å legge lista riktig. Litt slik som ”Slik har vi det på hytta” reportasjene til Se & Hør. Jada, du får se de flotte hyttene til alskens norske kjendiser, men det du ikke alltid får se er alle de gangene de ryker i tottene på hverandre, kaster skåler med Torosuppe i veggen og løser kryssord på ramma.

Det er med andre ord en konstant balansegang mellom mengden salt og sukker i maten.

Men hvem har skylden – bloggerne eller leserne?

Javel, så er det mange interiør- og motebloggere som får kritikk for å fremstå for perfekte og at de viser et bilde av en virkelighet som rett og slett ikke er der, men problemet er bare dette:

Det funker.

Fotballfrue for eksempel. Jeg har ikke tenkt til å kritisere henne, for hun gjør sikkert en knallfin jobb, men virkeligheten hun portretterer gir på ingen måte et realistisk bilde av hverdagen til folk flest. Ingen har 750 000 tidsriktige antrekk uten en rynke liggende i skapet, men det er heller ikke poenget. Hun skal være et slags eksempel av hvor flott det faktisk kan bli, så får alle vi andre legge oss på et nivå vi selv klarer å følge. Slik som et moteshow på catwalken eller når bilprodusenter viser frem sine overspecca prototypedoninger.

De er bare påfugler.

Det er ikke meningen at du skal tenke ”Å shit, om bare JEG også kunne hatt råd til en kjole laget av kjøttstykker eller en hatt laget av 17 ulike typer rev”. Og det er i hvert fall ikke meningen at du skal gå hjem etter en bilmesse og skrape sammen 15 millioner for en bil laget i 18-karats gull.

De er bare påfugler, ment for å påvirke og selge.

Den samme er greia med disse ”perfekte” interiørbloggerne som hele tiden er under hardt skyts fra folk som bukker under for presset om å skulle være så perfekte. Det er bare markedsføring, ikke glem det. Det er ikke meningen at man nødvendigvis skal ha det sånn i heimen, men det skal da for pokker se sånn ut når man skal selge varene. Hvordan kan jeg si noe sånt? Vel, her kommer beviset i form av ett eneste ord:

Jobbintervju

Tenk deg at du skal i jobbintervju. Trapper du opp med flisete hår og morgenånde, i ført joggebuksa som ligger bakerst i skapet og prater i vei om hvor utrolig fyllesjuk du er? Eller stiller du med vannkjemmet hår, striglet CV og overdrevent tydelig art-i-ku-lering?

Og tilbake til argumentet om at interiør- og motebloggere må slutte å fremstille en falskt perfekt hverdag: Her må leserne faktisk gå i seg selv. Det er jo de som driver mentaliteten videre. Hvis ingen hadde klikket seg inn på sakene, latt seg fascinere av bildene og jaggu kjøpt det som blir vist frem, ja nei da hadde det jo ikke vært noe problem. Med 150 000 visninger om dagen, tror du Fotballfrue kommer til å tone ned sminkebruken? Trukke det! 😉

Tenk selv hvis du skulle solgt en bil på finn.no. Hadde du kjørt bilen en runde gjennom bilvasken før du la ut annonsen eller hadde du slengt ut et bilde med måkedritt på panseret og wonderbaum i sladrespeilet?

En slags konklusjon

Spør du meg, så fremstår ikke de ”perfekte” bloggerne som annet enn russiske fiskebåter som bruker sosiale medier som smutthull for ubeskjedent selvskryt. Men det trenger jo ikke bety at DU skal føle deg dårlig av den grunn. Husk at det er helt vanlig med grøtrester på bordet, gulpeflekker på genseren og skomerker på tapeten, men det er bare det at det ikke selger så bra. Det er alt. Det er bare markedsføring, det er ikke virkelighet.

Og det er i bunn og grunn alt det handler om. Salg og markedsføring. Sånn er verden, intet å ta på vei for. Du er flink du, akkurat som du er 😉

OG som en liten bonus, og for å gi denne saken et ekstra piff av #bakfasaden: Her kommer noen tidligere refuserte bilder fra det Pappahjertenske hus som absolutt går under kategorien ”Bak fasaden”. Klikk på bildet for forklaring 🙂

 

P.S. For virkelig å sette prikken over i’en… Dere vil se bak fasaden?

Challenge accepted. Her er et dagsferskt bilde av meg på toaletten 😀

/high five!

(Følg min dønn ærlige og uperfekte pappablogg på Facebook)

7 kommentarer

    1. Gøy å sitte og lese innlegg du skrev før jeg begynte å følge deg og nok en gang treffer du spikeren på hode 😉
      Herlig skrevet! Naturtalent du ;)Og du har så rett!!

    2. Cathrines: Halloisen fru sokk. Hah, så kult når folk kommenterer på eldre saker 🙂 😀 Også på en fredag kveld a gitt, midt i gullrekka! 😀
      /Ha en strålende uke!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg