Om avhengighet

Det er ikke noe man vanligvis prater om, men la oss ikke ignorere elefanten i rommet. Avhengighet er noe vi alle sliter med.

Enten det er festrøyking eller smågodt; avhengighet kan være din beste venn og verste fiende. Og som småbarnspappa, så kan jeg rett og slett ikke stå for det. Et etablert familieliv trekkes inn, et liv i grus pustes ut. Jeg har selv vært avhengig av diverse rariteter oppigjennom (brus, snus etc), men har heldigvis blitt selvdisiplinens svar på Magnus Carlsen og nedkjemper den ene avhengigheten etter den andre. Men det er én ape på ryggen jeg aldri klarer å riste av meg.

Så hva er min “drug of choice”, spør du?

Negler.

“Negler, sier du?” Oh yes. Jeg biter negler som en fjott og jeg sliter med å få bukt med problemet. Det er så hinsides idiotisk at jeg har ikke ord, men jeg klarer liksom aldri å slutte. Why?! Å slutte å snuse kostet meg ikke en daddel og i skrivende stund har jeg ikke drukket kaffe på snart 4 uker bare for å vise at jeg kan hvis jeg vil, så hvorfor denne latterlige avhengigheten av negler? Jeg klarte til og med å slutte i nesten et år, før jeg atter igjen ble fristet av de lekre delikatessene som blunker frekt og innbydende til meg fra ytterst på fingertuppen. Nå er jeg tilbake til 10 om da’n.

Og nå som jeg begynner å bli en voksen mann, så ser det jo spesielt lite stilig ut. Hadde jeg enda røyket, så kunne jeg kanskje prøvd å gå for den James Dean-looken eller kanskje selveste Clintern i sine glansdager, men har du noensinne sett en kjendis som ser bra ut med halve neven i brødsaksa? No sir!

Fornuftige argumenter ser ikke ut til å fungere heller. Ja da, jeg vet at det er mer hygienisk å slikke en doskål enn å bite negler, men det faktumet gjør det liksom bare enda mer spennende. Som å spise mat som har falt på gulvet. Det er den forbudte spenningen over det hele som får meg til å vende tilbake til min trofaste følgesvenn i nøden. My dark passenger. Mitt lille mellommåltid. Neglen.

Derfor ønsket jeg å være åpen om mitt problem, for jeg vet at det finnes flere som meg der ute. Man ser jo så mange som sliter med overvekt, kols og andre problemer tilknyttet deres avhengighet, men ingen bryr seg om oss neglebitere.

Og nei, vi ønsker ikke å bruke Go’negl, for det får bare alt du spiser til å smake som en råtten grapefrukt i flere dager, før man er tilbake på kjøret igjen. Men klandrer jeg meg selv? Aldriig! Vi ere en nasjon vi med, så her velger jeg å gjøre som seg hør og bør: Jeg skylder på Jens. Hvis han ikke sporenstreks legger seg flat og igangsetter tiltak for oss som er påvirket av denne folkesykdommen, kommer jeg til å troppe opp utenfor Stortinget med hardtslående paroler og surmult buing i 2-3 timer (avhengig av været).

 

/high five for dagens meget lettbeinte innlegg som på ingen måte hører hjemme på en seriøs pappablogg, men som like fullt ble limt opp som førstesidemateriale. Hvorfor? Fordi det er min blogg og jeg bestemmer 😛

Så det så

(Er du en shopoholiker? Sjekk ut årets sommermote for småbarnsforeldre!)

9 kommentarer
    1. Skjønner at du syns dette er fælt, huff og huff! Vær glad du ikke er ei lekker dame med de neglene…….. En advarsel, din elskede sønn kan meget vel gjøre som sin far, og det kommer du ikke til å like!! Så moralen er: slutt i tide før han hermer etter deg 🙂 Ønsker deg og familien en fin 17. mai og pinsehelg 🙂

    2. Har haft samme last selv….det går an å slutt, men jeg får noen små tilbakeslag innimellom. Har fått forklart at det er arsenikk i negler så det er som du sier en avhengighet. Klemmer fra en eks biter.

    3. Usj, jeg har nok av andre uvaner han kan ta til seg, om ikke han skal måtte begynne å bite negler også. Skal gjøre mitt ytterste for å slutte. Bare ikke i dag 😛 Goooood 17. mai til eder også! 🙂

    4. Jo da, ser at dette er en ubehagelig og lite tiltalende avhengighet…….men du skal være glad du ikke har det som min sønn da han var liten. Han bet også negler………..på tærne 😉 Det ga seg etterhvert som han ble eldre (og mykheten avtok), så da gjensto bare……..nettopp: Neglene på hendene. Lykke til med å prøve å slutte. P.s. Faren hans biter også negler (les gomler) 😉

    5. Usj.. I tillegg til neglene som ble bitt av fikk huden på knokene på fingrene mine lide. Vell,klarte å riste av meg uvanen etter jeg fikk opplest og vedtatt at fingre og negler som blir bitt av og på lukter pga stadig soppdannelse.. så der har du de igjen. us usj usj. Tenk på det neste gang du biter..blæh 😉

    6. Uæh, soppdannelse? Med mindre det er snakk om bittesmå kantareller, så høres det bare ulekkert ut. Kanskje det kan være en knagg å henge en evt. kur på… Venter spent på om kroppen aksepterer argumentet, hehe.

    7. Kan også huske en tid da kroppen var en eneste stor, rikholdig buffé av godsaker, både tånegler, skorper etc, men alt det vokser man jo av seg. Med unntak av fingernegler, så klart. 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg