Denne siden opp når jeg sover

Du har kanskje sett de hvite babybodyene med påskriften “Denne siden opp når jeg sover” og tenkt
“Hah, det var en artig sak, sikkert noe man kjøper på HM”. Der tar du skammelig feil, brochacho! Disse bodyene er faktisk livreddende og anslås å kunne ha reddet livet til over 160 norske småttiser!

I løpet av de siste 12 år har nemlig over 700 000 bodyer med påskriften “Denne siden opp når jeg sover” blitt delt ut til nybakte foreldre på norske sykehus og på den tiden har antall tilfeller av krybbedød halvert. Halvert!!

Dette fantastiske tiltaket drives av Landforeningen uventet barnedød (LUB) som dessverre måtte legge ned kampanjen for noen år siden, men takket være deres nye sponsor Barnas Hus, er kampanjen nå heldigvis tilbake! Bodyen er pimpet opp med lengre ermer og bedre kvalitet. Hadde norske bebiser kunnet trampeklappe, så hadde de gjort det nå.

Her har du noen raske råd på veien for et trygt sovemiljø, gitt av ingen ringere enn Trine Giving Kalstad i LUB:

  • Legg barnet til å sove på ryggen fra fødselen av.
  • Unngå for varmt sovemiljø, for mye tøy på barnet og lue innendørs. Pass på at barnets hode/ansikt ikke blir tildekket av sengetøy m. m.
  • Røyking bør unngås i svangerskapet og i barnets nærmiljø.
  • Amme barnet om mulig.
  • La barnet sove i egen seng på foreldrenes soverom eller sørg for forsvarlig samsoving. Hvis mor har røykt i svangerskapet eller mor/partner røyker etter fødsel, bør samsoving unngås.
  • Regelmessig bruk av smokk når barnet legges til å sove kan virke forebyggende.

Du kan også lese mer om kampanjen ved å klikke på denne linken: http://www.lub.no/informasjonskampanjen-denne-siden-opp

Dah, ved å skrive denne teksten, gikk minnene raskt tilbake til da vår lille dutt bare var noen dager gammel. Tnåååh, litte småttis!

Jeg har ikke tenkt til å si så mye mer om kampanjen enn det, for jeg er tross alt ikke moren din, bare merk deg følgende, du nybakte mor eller far:

Denne siden opp når jeg sover! 

/ dette innlegget er skrevet på oppfordring fra Barnas Hus, men jeg nekter å kalle det reklame. Dette er kun en gest for en god sak. Jeg mottok riktignok en gratis “Denne siden opp”-body for oppdraget, men denne har jeg i dag sendt i posten til en kompis av meg som venter barn til høsten. Lykke til, mate 😉

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg