Første dag i pappaperm!

Så er man endelig i gang med pappapermen. 7 hele uker til å ligge på sofaen, spise seg blekfet på ostepop og se tv-serier til øynene tørker inn. Mjaaaa, så ser det kanskje ut til at denne klassiske mannetolkningen av livet til en hjemmeværende har fått seg et realt ballespark allerede på første dagen.

I dag var det tidlig opp… eller altså… vi startet vel teknisk sett opp i natt med skrikemareritt og dårlig stemning. Så da ble det å improvisere da. Og hva gjør far når mor gir opp? Han tenker som en mann. “Hmm, gutten nekter å slutte å gråte, hva kan vi gjøre for å blidgjøre ham?” Oh yes. Varmmat og underholdning. Cue grøt og Drømmehagen. Lar jeg meg manipulere? Meget mulig. Sjå kor da bryr meg. Mammahjerte våknet opp og lo godt da hun fant oss i stua, og knipset dette blinkskuddet 😛

Men så, etter noen timer med sårt trengt søvn, var dagen i gang! Etter at frokosten var avviklet skulle jeg bare ta en rask tur ut for å -, nei det ble ikke noe av det nei, vi gikk for leking på gulvet i stedet. Siden det var så fint vær, fant jeg etter hvert fram en god bok – og heisann, der var det en bleie som luktet øglespy ja. Etter noen timer med lek, bleieskift, kjøkkentjeneste og bæring av barn, fikk jeg lagt den lille rakkeren, så da var det endelig på tide med en liten cowboystrekk på sofaen, men heey, da peip den sure vaskemaskinen som Olga Marie Mikalsen, så da var det opp og orge med klesvask. En kompis sendte meg tekstmelding og lurte på om vi ikke skulle ta en kaffe og en trilletur. “Perfekt” tenkte jeg, det gjør vi! 4 timer senere fikk jeg tid til å svare at det passet litt dårlig. Da putret middagen i tre ulike gryter og lillemann snurret rundt på nyvasket gulv.

Er i det hele tatt litt usikker på hvor dagen ble av, og det har på en måte gått fort og sakte på en og samme gang. Jeg kan huske at jeg på et eller annet tidspunkt bakte scones. Men uansett, det som er helt sikkert, er at jeg bøyer meg i støvet for alle mødre/fedre som går rundt hjemme med barna hele dagen. Holy crepes, man får ikke mye tid til seg selv mellom slagene. “Men når gutten sover, da må du jo hente deg inn, kanskje sove litt, slappe av etc”. Yeah right! Når han sover så betyr det bare at far har muligheten til å hente inn tapt tid og komme seg ett steg foran. Det er som et sjakkspill det her. Oh well, litt tilvenning, så blir det bra. Et lite knepp i den mentale innstillingen, så får vi nok skikk på han far. Lese avis og drikke kaffe i lange slurker frem til lunsj? Nein. Ta med seg en god bok ut i påskesola og nyte fuglekvitter? Niet. Sjonglere bæsjebleier, grøtpulver, bråkeleker og våtservietter som en proff? Oh yes.

Men nå skal far logge av og legge seg på sofaen. Det har han fortjent 😉

 

/high five

(Sjekk ut pappahjerte på facebook for din daglige dose med pappabasert moro)

10 kommentarer
    1. Herlig! Den tiden her må du ta godt vare på 🙂 Kjenner igjen alt det der, Stjerna sov så lett (og gjør det fortsatt) at jeg MÅTTE holde meg i sofaen når hun endelig sovna inne. Ble vel litt for godt vant med å sove i vogna, det ble noen timer hver dag, så lenge det ikke bøtta ned ute.
      Tips til deg, hvis det finnes der du bor: Åpen barnehage! Vi dro flere ganger i uka, og hun utviklet seg sosialt vanvittig fort!!

      Skal følge pappapermen din, kanskje kommer jeg med noen tips fra min egen i fjor 🙂

    2. Sa hun som holder en aktiv blogg gående selv timer etter at hun fikk sitt tredje barn… 😉 Men takk uansett, prøver å holde koken, må jo finne på nye ting så tiden går. Livredd for å gå tom for ting å gjøre, for da ser jeg for meg at lillemann begynner å grine av kjedsomhet og hele verden går i tusen knas 😛

    3. Takk for det, Rune 😀

      Ah, satser på å sjekke ut åpen barnehage, men det er visstnok helt vill pågang her i gården for sånt. Folk står i laaange barnehagekøer, så de åpne barnehagene er visstnok som å prøve å få tak i Justin Bieber-billetter, men absolutt verdt et forsøk 😀

    4. Dette ser jo lovende ut 🙂 Hehe. Fikk du tid til å gå tur med hunden? Du har gjort en flott innsats som kvinne og mamma, vel, du ser jo ikke akkurat ut som en kvinne da….. Når du har øvd deg en stund, får du tid til å gå tur med kameraten din!! Et tips, ikke planlegg så mye, det sørger lillegutt for at du ikke trenger. Ønsker deg en god og fredfull natt og lykke til videre med pappaperm 🙂

    5. Hehe, takk for det Brit 🙂 Ble nok frua som måtte lufte hunden til slutt. Men jeg noterer meg litt underveis og tenker at rutinen kommer med mer trening. Og soving. Mye soving 😛

    6. Herlig.. 🙂 og ikke for å ta gnisten fra deg, men jeg syns dagene gikk fortere og fortere.. på slutten rakk jeg bare å nød-rydde det verste når jeg visste at mannfolket var på vei hjem.. hehee

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg