Kvinner eller menn – hvem er verst i trafikken?

For noen dager siden var jeg på kjøretur med minstemann og hønemor, da vi kom opp i en situasjon som involverte hytting med neven, tuting med hornet og bruk av utestemmen. Dette førte til en opphetet diskusjon om hvilket kjønn som er mest trafikkfarlig. Vi ble selvfølgelig ikke enige, men la oss nå bli ferdige med denne debatten en gang for alle.

Hvordan skal vi gjøre det, sier du? Lett! DU bestemmer! Jessør, du leste rett. Jeg tegner opp et par trafikkfarlige hendelser som er helt vanlig å komme over langs norske veier, så velger du selv hvilket kjønn du mener er overrepresentert i de ulike situasjonene. Skriv ned M eller K for hver situasjon og tell opp til slutt. Dermed har du svaret svart på hvitt. Ganske enkelt genialt, sant? Nuff said, nu kör vi!

Situasjon nr. 1: Rundkjøring

Du nærmer deg en travel rundkjøring. Det er kork i alle retninger for midt i rundkjøringen står en bil som verken beveger seg frem eller tilbake. Inne i bilen ser du et bustehode som snur seg nervøst og febrilsk fra side til side og lurer på hvor i all verden vedkommende skal gjøre av seg. Du kan se på lang avstand at sjåføren tenker: “Skal man kjøre eller er det kanskje best å vente? Kommer ikke de der fra høyre da eller er det jeg som kommer fra høyre?”

Situasjon nr. 2: Råkjøreren

Du prutter av gårde i fartsgrensa og synger med til en radiolåt, når du ser noe i sladrespeilet. Det tar ikke mange sekunder før den lille prikken har blitt til et jetfly som brenner forbi deg. Du rekker så vidt å se sjåføren av bilen; én hånd på rattet, ræva godt plantet i setet og hodet lent nonchalant bakover. Til din store forskrekkelse kan du sverge på at vedkommende pratet i mobiltelefonen.

Situasjon nr. 3: Lukeparkering

Du sitter og nyter en kopp te ved frokostbordet, i det du ser noen som prøver seg på en lukeparkering utenfor. Motoren ruses, bilen spretter som en kenguru, parkering prøves, parkering feiles, hjul svinges i alle bauger og kanter. Du rekker å drikke opp teen og lese ferdig avisen før vedkommende endelig ser seg fornøyd med parkeringen. Høyre bakhjul står selvfølgelig godt innpå fortauet.

Situasjon nr. 4: Kø-sniken

Rushtid og det er kø. Begge filer går sakte men sikkert fremover i kjedsommelige rykk og napp. Du legger merke til en bil i bakspeilet som smetter fra fil til fil og bytter kø ved første ledige centimeter. Bilen kjører av ved første avkjøring som melder seg, men dukker på mirakuløst vis opp i flettefilen igjen og har med det brutt en av de viktigste uskrevne reglene om sedelighet i trafikken.

Situasjon nr. 5: Tuteren

Sjåføren av denne bilen tror visst at vedkommende kjører russebuss i et 17.mai-tog, for her tutes det på alt og alle i enhver anledning. Lyskryss, rundkjøring, påkjøringer, fotgjengeroverganger, you name it, for her slites tuta ut raskere enn vinterdekkene.

Situasjon nr. 6: Fletteventeren

Du ser en bil som skal inn på en hovedvei, men bilen ser ikke ut til å klare å forlate flettefilen. Det går i rykk og napp og etter flere halvhjertede forsøk begynner det å gå saktere, før det endelig går helt i stå. Blinklys blir til bremselys, som igjen blir til full stopp og varsellys.

Situasjon nr. 7: Stress!

Du er passasjer i en bil som har viklet seg inn i Oslogryta midt i rushtiden. Det begynner å gå tomt for bensin, dere er 20 minutter på overtid og ungene slåss i baksetet. Tross alt dette er sjåføren rolig som skjæra på tunet og virker helt uanfektet av situasjonen. Sjåføren sjekker rolig klokka fra tid til annen, trommer nonchalant på rattet og småprater rolig mens resten av verden står på hodet.

Situasjon nr. 8: Venstre eller høyre?

Du er passasjer i en bil og sier til sjåføren: Ta til venstre i neste kryss. Sjåføren svarer bekreftende og dere ankommer neste lyskryss, der sjåføren rolig og kontrollert legger over og kjører inn til høyre.

Situasjon nr. 9: Rødt, grønt, slutt

Du står bak en bil i et kryss og venter på grønt lys. Når det endelig blir grønt, blir bilen foran stående på vent, tilsynelatende helt uanfektet. Etter enda noen sekunder sender du av gårde et velmenende tut. Da skvetter sjåføren til og sender bilen ut i krysset med et kjempehopp, som igjen gjør kort prosess med å kvele motoren.

Og vinneren eeeer…

Nå er jeg spent på å høre! Etter alle disse årene med venting, skal vi endelig få svaret på bordet. Så fortell meg kjære leser, hva kom du til? Er det pupper eller penis som er farligst bak rattet?

 

(Lik hvis du liker og sjekk ut Pappahjerte på Facebook)

10 kommentarer
    1. Ser man det! 6-3?! Har du vært helt ærlig her? Hmmm? 😉 Har prøvd å veie opp likt, men vanskelig å vite, siden jeg i all hovedsak ser saken kun fra én side 😛

    2. M3-K5. Ja, jeg hoppet over nr 7, for det er en lureoppgave!
      Men jeg syns ikke nødvendigvis at det er kjønn som er den største faktoren på alle situasjonene her.
      1, 2, 6 og 9, der syns jeg alder har mer å si, den ene eller andre veien.
      3 og 5 er i 85% av tilfellene av utenlandsk opprinnelse.

    3. Kvinner selvsagt! I allefall når det gjelder lukeparkering. Jeg er dronningen av luking altså. Her I Spania da, vel og merke ;).

    4. Kvinner er desidert værst. De er håpløse bak rattet… og enkelte burde aldri fått lappen. Det er kjærringene som skaper hjerteproblemer og høyt blodtrykk på andre bilister… Makan. Og ja jeg er jente selv. Men kjører som en mann;-)

    5. Wow, denne kommentaren skriver jeg ut og lagrer for fremtidig referanse 😀 Jeg trooor jeg er helt enig med deg, men feig som jeg er, så går jeg ikke ut med noe standpunkt 😉 😛

    6. Så… kan man anta at spansk parkering er det samme som fransk parkering? I så fall telles det ikke, for kriteriet for en godkjent lukeparkering er at begge biler skal ha lakken intakt 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg