Som far, så sønn

Som far til en liten guttepjokk blir jeg veldig ofte sittende å se på ham og tenke. Tenke over hva jeg ønsker for hans fremtid og hva som kommer til å skje. Det er så rart at det lille nurket skal bli en voksen mann med egne meninger og holdninger. Han vil ha sine ambisjoner og planer for hvor han ønsker å gå i livet. Kanskje vet han det allerede. Det er så rart at det lille knøttet skal kunne sable meg ned i diskusjoner om ting jeg ikke tror han vet noe om, og på et eller annet tidspunkt vil han innse at fattern faktisk ikke vet alt her i verden likevel.

Jeg tenker ofte at jeg vil at han skal bli som meg. En fyr jeg kan kjenne meg igjen i og prate med som en likemann. Det virker så greit om han bare går i sin fars støvler, for da vil jeg vite hva jeg skal si til ham og hvilke råd jeg skal gi. Tenk om han får de beste kvaliteter fra både mammaen sin og meg! Da kan han jaggu bli litt av en fyr.

Og når jeg tenker tilbake på min egen barndom, så har jeg bare gode minner. Jeg ser for meg en nysgjerrig krabat full av livsglede. En ung sjarmør med et smil om munnen og glimt i øyet. Etter å ha tenkt endel over saken har jeg innsett at jeg ønsker og håper at min sønn skal bli slik som meg.

Trodde jeg.

Det var inntil jeg logget meg på facebook i går og så dette bildet fra mine barndomsår…

Ja…

Hva skal man si? *rister oppgitt på hodet*

Alle barna sitter og koser seg i et relativt mollstemt bursdagskalas, alle med unntak av én. Ser du nøye etter, kan du se en liten djevel som lurer i munnviken og han ruser seg på fantestreker.

Nå merker jeg…

njaaa, det er kanskje ikke så farlig om han ikke blir helt lik meg likevel.

13 kommentarer
    1. Haha, det ser ut som du er eneste gutt, så da måtte du vel vise deg litt, tenker jeg! Morsomt bilde! Lillegutt blir en flott mann med deg som far og mora hans er sikkert like fin som deg! Du har jo valgt henne!!

    2. Jeg kjente deg ikke før du var litt eldre… Men jeg husker deg akkurat sånn, faktisk. Den fingern der har jeg sett før 🙂

    3. Haha! 🙂 Usj, her kommer sannheten for en dag. *mimre* Hey, nå kom jeg på noe! Jeg tror jeg har en øl stående i kjøleskapet til foreldrene dine fortsatt! 😛

    4. Å blåss! Du da *rødme*. Men vi satser på at han har arvet sin mors fornuft og vett, for i så fall går han en flott fremtid i møte 😉 Greit om han ikke har tatt noe særlig mer enn de obligatoriske femti prosentene fra meg 😉

    5. Daaaa, takk for det Unni 🙂 Er det du som er fotograf forresten? I så fall vil jeg nå, rundt 20 år på etterskudd, få lov til å beklage. Jeg er veldig glad for at jeg ble invitert i bursdagen, selv om det kanskje ikke ser sånn ut 😉

    6. Haha, det er vanskelig å ta i mot ros….. I dag skal mormorhjerte ha et barnebarn her(han er 10 år) med vondt i halsen. Men, jeg har også vondt i halsen. Nå kom han!! Ha en fin dag 🙂

    7. Brit Fagernes Eilertsen Håper dere får en fin dag sammen 🙂 Du får evt. gi ham varm melk med honning, det funket alltid mot vondt i halsen da jeg var yngre 😉

    8. Hahahaha… min kreative sønn sprengte deifinitivt noen grenser forleden – det måtte slås ned på og ting ble beslaglagt osv. I all hemmelighet klappet jeg med hendene over den unge “ungdomsforbryteren” og sa stolt at “dette har’n fra mora si”.
      Min mor kunne bekrefte det. Som hun sa, “du hadde jo litt av noen påfunn du også”. Ja. Og selv om jeg tidlig hadde fast stol på rektors kontor, var det aldri ondsinnet. Det var ikke min sønn heller. Han var bare uenig med de voksne og tok saken i egne hender.

    9. Synes å huske at jeg stilte opp til fest med intet mindre enn en hel flaske øl 😀 Party time! Moren din konfiskerte den og lovte dyrt og hellig å returnere den når jeg ble gammal nok 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg