15 tips til far på fødestua

Okei, så du har bestemt deg for å bli med på fødestua? Bra jobba! Det kommer du ikke til å angre på 
hvis du stiller forberedt, vel og merke. Tro nemlig ikke at du får wife cred ut av en annen verden bare ved å stille opp. Hvis du bare raver rundt som en fyllik kan du faktisk ende opp med røde tall i boka og det kan vi ikke ha noe av. Derfor har jeg listet opp mine 15 heiteste stalltips for vordende fedre som ønsker å komme ut fra fødeavdelingen med begge testiklene i behold.

1. Sett hverdagen på pause

Du har med deg telefonen til sykehuset kun for å kontakte nærmeste familie. For én gangs skyld er telefonen kun en telefon. Du tar selvfølgelig ikke telefonen hvis kompiser ringer for å fortelle om fotballresultater, du oppdaterer ikke facebook hvert femte minutt, du stikker ikke på do for å spille Angry Birds og du Instagrammer ikke #fødestua #trøtt #kommernikkesnarta?. Se på den vordende moren som en autoritær kranglefant av en sjef som følger deg med argusøyne og bare gleder seg til å gi deg fyken ved første feilskjær.

2. Klag

…ikke på noe!

Joda, det er noe dritt å være våken en hel natt. Jepp, det er plagsomt med en sår hals som bare blir verre. Det er ikke noe gøy å være så sulten at man kunne spist sin egen arm, men for Guds skyld mann: Ikke. Klag. Hvorfor ikke? Jeg skal gi deg to grunner. Først av alt: Du har ikke en person inne i magen, en person som har fetet seg opp i ni måneder, for deretter å ha det kjempetravelt med å presse seg ut av deg. Og ikke minst: Du har ikke en person inne i magen, en person som har fetet seg opp i ni måneder, for deretter å ha det kjempetravelt med å presse seg ut av deg. You dig?

Christina Mammahjerte <3

3. Vær kongen av kardiotokografi!

Å, så du vet ikke hva kardiotokografi er? Vel Buster, gjør deg klar for din viktigste arbeidsoppgave noensinne. En Kardiotokograf er en maskin som måler fosterets hjertevirksomhet, rienes hyppighet og styrke. Din jobb er å følge med på en skjerm som overvåker barnets hjerterytme, du skal se til at alt er normalt og forutse rier. Når hjerterytmen faller vet du at en rie er på vei og når du ser det tallet synke, da er det bare å stålsette seg. Da er det nemlig like før djevelens russebuss svinger innom og setter i gang et helvete. Uten sammenligning for øvrig så kan du tenke på den fallende hjerterytmen som et forvarsel på samme måte som når vannet trekker seg tilbake i forkant av en tsunami.

Liten digresjon: Det KAN tenkes at kardiotokografen kun er en meningsløs innretning bygget for at fedre skal føle seg viktige og holdes i sjakk under hele fødselsprosessen, men dette må jeg undersøke nærmere. Har nemlig en hypotese om at den råflotte kardiotokografen ikke er en viktig maskin i det hele tatt, men bare et spesialbygget leketøy fra Fisher Price.

4. Lege for en kveld!

Hver gang noen kommer inn på rommet, er det viktig at du avleverer full rapport på alt fra helsetilstanden på mor og barn, til de siste 20 minutters tall fra kardiotokografen, tidspunkt for når mor spiste sist, hvor mange timer dere har vært der, om hun ser litt blek ut og hennes preferanser innen kjeks. Dette gjelder ikke kun for overleger og den slags, men for alle. Skulle rengjøringspersonalet dukke opp for å skifte laken og tømme søppel? Full rapport! De sa du aldri ville bli lege? Hah! Dette er din sjanse til å hoppe over mange års kjedelig utdannelse og være tidenes allvitende lege for en natt. Grip sjansen!

5. Gjør så godt du kan

Hvis det er godt nok for Admiral P, så er det godt nok for meg. I Norge sier vi gjerne “Æh, bare gjør så godt du kan, så får det være bra nok”, underforstått: Det ække så fali. Men i denne sammenhengen betyr det derimot at du skal gjøre det så bra som overhodet mulig. Du vil virkelig ikke tenke at du kunne gjort mer i etterkant, så legg igjen alt du har å gi der inne, hva enn du blir satt til å gjøre. Hvis du bare skal ut og hente kjeks, sørg for å finne den absolutt beste kjeksen som er å oppdrive. Ikke se på det som bare en tur ut i gangen for å hente noen tørre skorper, men heller som et dykk til havets bunn for å hente opp aztekergull.

Her har far levert varene

6. Hold deg våken, cowboy!

Den utslitte, vordende hønemor kan gjerne sove litt mellom riene. Dette kan være helt magisk for å hente seg inn og samle styrke til flere tunge økter og pressing. Dette gjelder dog kun for mor, altså ingen cowboystrekk på far. Du har å holde deg våken om du så må spise frysetørket pulverkaffe og skylde det ned med kaffe.

7. Pakk smart

For å være på den sikre siden så helgarderer man gjerne når man pakker “fødebagen” og stapper den full av mer barnetøy og duppedingser enn dere noensinne får bruk for. Men hva glemmer man? Far. Det er ikke uvanlig at far tusler utsultet og radmager rundt på barselhotellet i klær som lukter uteligger. Ta med klær, toalettsaker og mat/snacks.

8. Ikke stå i veien

Det er lett å bli overivrig og det settes absolutt pris på en ivrig far, men ikke stå i veien. Finn deg en krakk og vokt den som ditt eget hundehus. Når du er til hjelp og når du er i veien, må du nesten bare finne ut selv. Det går et usynlig skille der og hvis du er på feil side av streken, så får du høre det. Noen ganger må du være en staut bauta som løfter og orger, andre ganger kun en skygge.

9. Vær en svamp

Din jobb denne dagen er å være positiv og optimistisk. Det er en uskreven regel at mor i all hovedsak har carte blanche til å lire av seg så mange vederstyggeligheter og verbale ballespark hun måtte føle for i fødselsprosessen, alt for å få tankene vekk fra det som egentlig foregår. Din jobb er å være en svamp for alt dette. Absorber alt det grusomme du hører, men gi ikke noe tilbake. Bare hold deg positiv og optimistisk, det er kjempeviktig for mor. Husk at hun befinner seg i en slags halvtranse av smerte, så for all del ikke ta det hun sier personlig. Kan hun brøle at hun hater deg? Kan det være at hun bringer ned vrede og forbannelser som ellers er forbeholdt det gamle testamentet? Jessør. Tenk ikke på det, bare la henne få holde på. På en eller annen merkelig måte så er det bare en fødende kvinnes måte å si at hun er glad i deg på. Slå deg til ro med den tanken. Livet. Er. Rart.

10. Gi meg din hånd

Selv om du kan null og niks om alt som foregår på et sykehus, så vil hendene dine være til stor hjelp når dere er på fødestua. Du kan holde der, du kan presse her, du kan løfte det, du kan gi meg den. Men kanskje viktigst av alt er å låne bort en solid hånd å klemme i når riene rir mor som en mare. Kjapp notis: Ikke forvent å få hånda tilbake i samme tilstand som da du lånte den ut. Den sterke, mandige hånden du en gang hadde, kommer til å få så mye juling at den ender opp med å se ut som kadaveret av en nyttårskalkun.

11. Ha orden i sysakene

Vi menn har en tendens til å være litt susete. Spørsmål som: “Hvor ligger bilnøklene?”, “Om jeg satt på ullvasken på 60 grader?” og “Var det Madde som giftet seg med han sleske bruktbilselgeren eller var det hun andre?” er ikke helt uvanlige. Men akkurat denne dagen er det viktig at du oser kunnskap og holder mor informert. Ha kontroll på ringelister, hva som ligger hvor etc. Vær et leksikon og hold orden på alt det praktiske, så slipper mor å bekymre seg mer enn nødvendig. Bløff hvis du må.

12. Les henne som en åpen bok

Følg med på signalene, lær deg å tolke hvert et tegn på kommunikasjon. Du må til enhver tid stå klar med en løsning på det aller meste og det forventes gjerne at du selv vet hva du skal vite og når du skal vite det, uten å vite hva du skal vite eller når… En massasje kan passe NÅ! – men ikke nå da for helvete, men NÅ! Vær tålmodig og ikke la deg stresse, men vær på alerten hele tiden. Se på det som en mekanisk okse på et tivoli som hele tiden prøver å vippe deg av. Igjen altså, uten videre sammenligning for øvrig.

13. Skal du ta bilder? Bruk nøtta

Husk at du også skal se på bildene i etterkant. Ingen er tjent med en usjenert papparazzi som tar bilder av både det ene og det andre i tide og utide. Vær med andre ord ekstremt forsiktig med hvor du peker kameraet og når. Hold det på et smakelig nivå og helst på et minimum. Et lite bilde av badekaret eller et tappert smil fra mor er ok, men ingen trenger vel egentlig full dekning av hele fødselen med alle detaljer i full HD og blod på linsa.

14. Go to your happy place

Dette siste rådet burde egentlig være passordbeskyttet og kun tilgjengelig for menn, men okei, here goes: Vær forberedt. Du kommer til å se ting. Ting du aldri vil glemme. De brenner seg fast på netthinnen og blir med deg til den dagen du parkerer tøflene. Og for alt som er hellig: Ikke gjør noen stor greie ut av det! Når det virkelig blåser opp til full storm og du tenker “Å Jesus Kristiansen, it’s a warzone!!”, da kan det være greit å bruke mannekroppens ultimate forsvarsmekanisme for sånne situasjoner. Koble. Ut. Hjernen. Klask på et stort smil, still inn øynene på “stirre tomt inn i evigheten”, sett mentale propper i ørene og gå til ditt happy place. Har du ikke et sånt sted? I fix for you! Her har jeg kryssklippet en passende filmscene med toner fra vår alles Jens Book-Jensen. Denne kan du lagre i lillehjernen og fiske frem når du virkelig trenger det 😉

15. En siste hemmelighet

Bare én ting til du… Du er kanskje allerede nå litt redd for hva alt dette vil gjøre med sexlivet deres? Du tenker kanskje at hvis det er så ille som jeg sier, vil dere noensinne kunne danse mambo igjen? Vel, jeg tror nok ikke det er helt unormalt å komme ut fra fødestua og tenke: Vi kan aldri ha sex igjen. Noensinne. Aldri. Til det har jeg bare fire ord å si til deg, min venn:

 

Velkommen til voksenlivet, pappa.

/lykke til, kompis

(Lik hvis du liker og sjekk gjerne ut Pappahjerte på facebook)

29 kommentarer
    1. Herlig!

      Nå fødte jeg begge våre jenter hjemme så mannen kunne få slappe av litt selv. Han lagde mat til jordmor, tok seg en dusj, tok bilder, satte på musikk og lot meg være i fred (heldigvis). Jeg syns det var fint å vite at han kunne styre sin egen sjø han også, jeg hadde blitt superstresset om jeg hadde sett han på fødestua i et hjørne og vente til babyen kom ut. Sitte og holde hånden, liksom. Huff, da hadde jeg fått dårlig samvittighet av en eller annen rar grunn.
      Men, det er selvsagt godt å vite at mannen ER der 🙂
      All ros til dere, det er sikkert kjipt å vente så lenge uten å hjelpe babyen ut heller…

    2. hele natten før vannet gikk (ca rundt 0700) gikk med til å se på nhl, jeg var overaskende flink til å ikke klage 😉 meeeen jeg må innrømme at jeg lirka inn noen minutter med søvn hver gang samboern sovna.. :p så nr 6 klarte jeg ikke følge.. (til mitt forsvar merket hun det aldri, tror jeg) 🙂

    3. Supert innlegg! Jeg kjenner meg veldig igjen i mye av det du sier. Jeg tenkter mange ganger: stakkars menn! Mens vi kvinner ligger i et smertehelvette fra en annen verden, så er det ikke bare bare å være mann oppi det hele heller. Jeg har født to ganger tidligere, men skal nå ha med meg min kjære samboer og forlovede på hans aller første fødsel. Det blir spennende hvordan han vil reagere, har sagt at han må lese bloggen din. Jeg ler mange ganger, det er veldig godt skrevet 🙂

    4. Nok et bra innlegg fra deg. Ler godt 🙂 Jeg er spent på hvordan fødsel nr. to blir, men første fødsel fikk han altså A+! Kunne ikke vært mer fornøyd. Det var heller jordmor jeg fikk lyst å “sparke i trynet” – for at hun skulle klippe. Oh no, you don`t!!

    5. I mitt tilfelle var vel jordmor mer farlig enn mor. Jeg mistenker jordmora for å ha samlet ALLE de sure skvettene med kald kaffi som er igjen som får folk til å skjønne at de må sette på ny kanne, og helt innpå i mengder. Hu var så beisk og sur at ei flaske med salmiakk fremstår som blomsterduft på et nyvasket bad. Jeg satt med følelsen av å være en alien som nettopp hadde invadert jorden og utførte eksperimenter på menneskeheten.
      Det hjalp selvfølgelig ikke på når hu fikk vite at jeg hadde bedt min kone vente med å ringe føden til ETTER skiskytingen var ferdig, jeg ble straks stemplet som en sportsidiot av en verden i uoppdagede galakser. At det tilfeldigvis var TV på rommet vi ble tildelt, ble min delte lykke. At ei jordmor som mener all sport er synd og direkte skadelig for den sjelelige helbred dundrer inn døra for å ta puls på enten meg eller sengestolpen hvert 5 minutt var et stressmoment på linje med om Bjørndalen hadde snudd seg og begynt å skyte mot publikum istedet for blinken.
      Når holdningen til jordmor er at mor er syk og det er BEVISELIG far sin feil, taper man uansett hvilket argument man harker opp. Mor har vondt, og pappa er skyldig. Morsomheter frabes, du skal stå i kroken med foldede hender og bøyd hode i skam.
      Men joda, tross tyngdekraft og alt det der fikk vi da til slutt ei nydelig lita jente. Det endte happy,smiley og flott og alt det der, jeg ønsket jordmor en god dag videre og fikk et grynt til svar. Tok det som et kompliment fra ei som hadde vært på jobb halvannet døgn eller deromkring 😀

    6. Dette innlegget kunne gjerne blitt publisert for omtrent… hmmm… 4 år sia? Da hadde man kanskje unngått: kjederøyking, soving i stoler, gulv og sakkosekker samt kommentar fra jordmor :”jeg tror far bare må sette sette seg, han ser noe blek ut”. Joda min gode mann, forbereding er halve moroa, samt veeeldig nødvendig.

    7. Å blåss, det er da det minste jeg kan gjøre. 🙂 Synes det er på sin plass med en liten heads-up, slik at ikke flere fedre går inn i fødestua uten å vite hva som venter dem 😉

    8. Jeg gjorde det enkelt for mannen, etter to fødsler der han 1. gangen satt vettskremt i en stol, og 2. gangen sov i en stol.. så lot jeg han ta i mot den 3. ungen i bilen alene (litt arbeid må han vel gjøre??!). Men nå blir det vel neppe noe 4 etter hva han så tenker jeg :knegg:

    9. Å fytti helskotten, det der hørtes særdeles nitrist ut!! Men hey, du fikk en fantastisk bra historie + en nydelig jente ut av det, så da var det kanskje verdt det likevel? Vi hadde en prikkfri jordmor som gjorde alt rett og det var jo nesten bare kjedelig 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg