1 uke med juice!

Hva gikk dritt? Hva gikk bra? Her er juice-uka kort oppsummert 😊🍹

Det startet som en tullete utfordring. Kan jeg klare å leve på frukt- og grønnsaksjuice en hel uke? Jeg, et matvrak av ypperste sort? Tvilsomt. Men inspirert og nyfrelst av filmen ”Fat, sick & nearly dead”, måtte jeg prøve.

Og her sitter jeg en uke senere. JEG KLARTE DET! Og det verste av alt: Det var ikke spesielt vanskelig en gang!

Jeg tror det kan skyldes at for én gangs skyld i livet, var jeg ganske godt forberedt. Jeg hadde kjøpt inn en haug med frisk frukt og grønnsaker, jeg hadde lagt opp uka sånn pluss minus, og jeg var mentalt klar. Dette ville bli tøft.

Dag 1 og 2 gikk jeg egentlig bare og gruet meg, for dag 3 skulle visstnok være et mareritt. Joe Cross (mannen bak tidligere nevnte film) har selv sagt at det finnes rundt 2000 banneord som kan beskrive hvordan han følte seg på dag 3. Men foruten litt vondt i hodet, gikk dag 3 helt knirkefritt.

Når først den var unnagjort, gikk resten av uka som en lek. Litt kjipt å bytte ut min høyt elskede tacofredag med tacojuice, men for et standhaftig konkurransemenneske smakte det egentlig best å vite at staheten vant over fristelsen.

Og nå sitter jeg altså her. 7 dager og 42 juicer senere.

Konklusjonen er denne: Etter en hel uke på bare juice må jeg ærlig si at jeg ikke kan huske sist jeg følte meg så kvikk, våken, oppglødd og gira. Jeg våkner før vekkerklokka og smiler hele dagen.

Jeg har ikke vært mett en eneste gang, men jeg har heller ikke vært sulten. Det tror jeg kanskje kommer av en viktig ting jeg har lært denne uka:

Når kroppen signaliserer at den er klar for mat, så roper den egentlig ikke ”Jeg er sulten”, men ”Jeg trenger næring”. Og det er en stor forskjell.

For kroppen trenger ikke magefyll, men drivstoff.

Så sier jeg ikke at juice av frukt og grønnsaker utgjør en fullverdig diett, på ingen måte, man trenger både kjøtt og fisk og enda litt til, men ved kun å leve på frukt- og grønnsaksjuice har jeg kunnet ta et steg ut av hverdagen og se mitt eget kosthold litt på avstand.

Som bringer meg over til det aller viktigste denne uka har lært meg:

Det handler ikke om hva jeg har spist eller ikke spist denne ene uka, det handler om hva jeg spiser resten av året.

Og DER kommer den varige livsstilsendringen inn. Ved å gjennomføre denne uka, kjenne litt på sulten og tolke kroppens signaler, har jeg fått et helt nytt perspektiv på hva jeg spiser og i hvilke mengder. Til nå har jeg alltid tenkt ”Jeg er sulten, jeg må spise noe”, men ved å heller tenke ”Jeg er sulten, jeg mangler næring” endres synet på mat totalt.

”Spise noe” betyr jo ingenting. Hvis du er tom for bensin, sier du ikke ”Vi må bare fylle på noe”, nei du fyller på det du trenger. Selv ikke 500 liter bensin vil redde en el-bil med flatt batteri.

Jeg har også lært at ved å fylle på riktig drivstoff, kan jeg klare meg med mindre mengder. Som også forklarer hvorfor jeg kan spise 6 knekkebrød uten å bli mett. Eller å stappe meg helt på en stor middagsporsjon, men likevel være sulten i løpet av kort tid.

For når jeg til vanlig blir kjempesulten hvis jeg ikke har spist på fire timer, men kan gå en hel uke med bare juice og ikke være sulten en eneste gang, så sier det seg selv at noe mangler.

Mat handler ikke om å temme metthetsfølelsen, men å fylle kroppen med næring.

Selvfølgelig kommer jeg til å fortsette å kose meg med smågodt og ostepop, det handler ikke om å ta livet av kosen, men å forstå hva man putter i seg, i hvilke mengder og hva det gjør med kroppen.

Så får juice-skeptikerne si hva de vil. Jeg ønsket å bruke en uke på empirisk forskning og det er jeg evig takknemlig for at jeg gjorde.

Ikke for resultatene av denne ene uka isolert sett, men for hvordan det vil påvirke kostholdet, livet og helsa mi på sikt.

For nå har jeg kjent effekten på kroppen, og denne uka jeg lært mer om min egen kropp og mitt kosthold enn 50 eksperter kunne gjort på et år.

Kommer jeg til å fortsette med juicing? Absolutt. Gjerne hver eneste dag, men som en del av et balansert kosthold.

Kommer jeg noensinne til å kjøre en hel uke med juicing igjen? Jepp! Gjerne én gang i kvartalet for å kickstarte den nye årstiden.

Men vi får se. Akkurat nå er jeg bare sjeleglad for at jeg hørte på magefølelsen og var min egen forsøkskanin.

For kunnskap og erfaringer jeg sitter igjen med etter denne uka, kommer jeg til å ha glede av resten av livet 😊🍹

/ Oppskrifter kommer i morgen 😊👍

20 kommentarer
    1. Jeg har noen spørsmål! Jeg har fulgt interessert med denne uka og synes det er veldig spennende at du har gjort dette på egenhånd, for å teste. Og selvsagt veldig kult at du likte det så godt! Usikker på om jeg ville kalt dette lille forsøket for empirisk forskning, men nå vet du hvertfall hvordan det funker for deg (hvertfall akkurat denne uka i slutten av mars) og det er jo ganske betydningsfullt i seg selv.

      Drakk du mye vann i tillegg til juicen?
      Ble det mye avfall av grønnsaker/frukt etter juicingen? Kan man bruke det til noe? Har du noen bilder?

      1. Så hyggelig at du har likt å følge med på juiceuka 😊
        Hehe, empirisk forskning er et litt tullete stikk til de som mener at jeg må peke til forskning hele tiden.

        Åh søren, du kommer med et viktig poeng jeg har glemt. Det er jo kjempeviktig å drikke masse vann! Jeg prøvde å drikke like mye vann som juice. Viktig å fylle på med masse væske for å holde kroppen hydrert. Må skrive inn det i neste innlegg med oppskrifter. Takk for tips!

        Alt rasket som blir til overs består for det meste av ufordøyelig fiber og skallrester, men dette kan absolutt brukes til bakst etc, hvis man sorterer grønnsakene litt klokt. Har gjort dette før og det funker bra i scones etc. Har ikke noen bilder av det fra denne økta, men har sikkert 500 bilder av ulike juicer, haha!

    2. Så utrolig bra!
      Jeg har vurdert å juice flere ganger, men vært feig!
      Lykke til videre!
      Hilsen nesten nabo

      1. Tusen takk for det! Men OBS OBS, hvis du tenker på å gjøre det på egen hånd, bør du være godt forberedt først. Og helst ha et ganske usunt konkurranseinstinkt, hehe. Du får stikke bortom, så kan jeg komme med noen råd og vink 😄

    3. Så inspirerende lesing😊 Kan du dele oppskrifter? For hva har du i juicen som gjør at du holder deg mett??

      1. Absolutt! Oppskrifter kommer i dag 😄
        Jeg er verken lege eller ekspert, men jeg tror det er næringsstoffer og fiber fra juicen som holder deg mett. Selv om mye fiber skvises vekk i juiceprosessen, går også en del gjennom. Det som skvises til avfall av maskinen er vel stort sett ufordøyelig fiber som kroppen ikke klarer å nyttegjøre seg av uansett, så fiberet som faktisk kommer i juicen går rett i tarmtottene og lager god stemning 😊

          1. Blir litt igjen, men ikke mye. Vet ikke om det stemmer eller ikke, men har hørt at fiberen som kvernes vekk, er fiber kroppen uansett ikke klarer å nyttegjøre seg av.

      1. Blir endel fiber til overs, men det kan man bruke i brødbaking. Da må man i så fall være litt påpasselig med å fjerne skall av en del frukt og grønt først, hehe. Mye av dette er uansett fiber kroppen ikke klarer å fordøye, men fint å ta vare hvis man vil 😊

    4. Herlig! :o) Gleder meg til oppskrifter også! 6 juicer om dagen ja, ca. 4 dl pr. juice? Blir mye frukt og grønt det! Har hatt fruktjuice til kvelds to dager nå + at jeg kjører mer vegetar til middag også, sjekk bønnegryta til Grete Roede! Woah! Jeg skal kutte litt ned på karrien, bruker chilibønner i stedet for røde bønner og så tilsetter jeg litt kokosmelk ellers blir den faktisk for heftig for meg og jeg er glad i sterk mat! Elsker den! Er man redd for ikke å få i seg B12 kan man jo hive et egg i en juice eller smoothie et par-tre ganger i uka. :o)

    5. Merkelig det der at man kan leve en hel uke på juice uten å være sulten.. Men så er det jo også viktig å vite forskjellen på “sult” og “har lyst på mat”.. Den sliter jeg med å skille fra hverandre av og til, så kan bli en stor utfordring for meg å gjennomføre en juiceuke, men har veldig lyst å prøve. Men jeg er nysgjerrig på om du gikk ned i vekt gjennom denne uken?

      1. Ja, ikke sant? Jeg er en notorisk storspiser, så jeg trodde jeg ville være veldig sulten hele uka, men ble ikke skikkelig sulten en eneste gang! Tror som jeg skriver i innlegget at det skyldes dette skillet mellom sult og næring. Nå som jeg ikke drikker utelukkende juice lenger, er jeg sulten støtt, haha!

        Ja, jeg gikk ned ganske mange kilo, som var ganske awesome, men vil ikke gjøre dette til en slankegreie og sette fokus på vekt og kilo. Gikk nok ned mye i væske og mat som forlot kroppen, men uansett en artig bonus. Prøver å spise bra nå i etterkant så ikke alle kiloene ramler rett på igjen, hehe 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg