Helg MED og UTEN barn

I helgen fikk jeg oppleve verden på to vidt forskjellige måter. Med og uten barn.

For på søndag morgen våknet jeg til lyden av stillhet. Hvite vegger og rent sengetøy i et hus helt tømt for lyder. Alt jeg hørte var et tog passere i det fjerne.

Tusle ned i stua. Mer stillhet. Få seg en kopp kaffe, småprate litt, spise egg og bacon i full harmoni. Lite prat og forstyrrelser.

Dumpe ned i sofaen og ligge helt uforstyrret i fred. Se hva man vil på TV, på et fornuftig lydnivå. Senke skuldrene. Ro.

En time senere satt jeg i bilen på vei hjem. Rolig og harmonisk, i ett med universet. Tenkte å ringe frua og høre hvordan det gikk der hjemme. Brått var jeg over i en helt annen verden.

Christina rakk ikke ta telefonen før hun ble avbrutt av barn som kranglet om hvem som skulle si hva først. Og etter 20 minutter med historier om kutt i fingeren, hva de hadde spist til lørdagsgodt, hvordan sjokolademelken hadde endt utover bordet og litt krangling mellom slagene, fikk jeg Christina på linjen igjen.

– “Hei pus, hvordan går det?”

– “Hehe, joda, det går så- ØY, ikke! Vent.. Hallo, kan dere.. Peter? Jeg må ringe deg opp igjen…”

Så kommer man hjem og alt er bare lyder og kaos. Borte er stillheten fra noen timer tilbake, for her har ikke stillheten en ledig krok å gjemme seg i.

Og på en dag der man egentlig er litt i underskudd på alt, kunne man gjerne trengt et sånt sted. Men nei da, for barn gir totalt blanke i om du har sittet oppe halve natten og spilt poker med gutta.

Det var i går, nå er i dag og vi vil leke, høre på kjempehøy musikk, danse på gulvet, lekeslåss og spille brettspill.

På likt.

Og du må være med.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I sånne stunder er det rart å se for seg livet uten barn. Hele helgen på seg til å samle overskudd og krefter, ingen tid brukt på å få klissete yoghurtfingre opp i nesa.

Samtidig tror jeg kanskje jeg ville kjedet meg halvt i hjel. For etter en halvtimes ro, begynner man å savne lydene. Kaoset. Gleden av å leke med barna og rufse dem i håret.

Men klart, noen dager hadde det heller ikke vært helt feil å bare kunne krølle seg opp i en ball og ligge i hundekurven hele dagen x-)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ God ny uke! …fra og med i morgen 😉

2 kommentarer
    1. Først og fremst: fantastisk blogg – både du og fruen:) I dag har jeg sett en film hos Statoil som er obligatorisk for nye ansatte. Og jeg syns faktisk at jeg så deg?? Har du vært med i en slik informasjonsfilm?:-)

    2. Haha! Linn, det stemmer på en prikk 😀
      Jeg jobbet for noen år siden som prosjektleder/manusforfatter/altmuligmann for et firma som lager slike e-læringsprogrammer og noen ganger fikk jeg gleden av å være skuespiller også, hihi. Så det er nok meg, ja. Beklager allerede på forhånd at jeg er verdens dårligste skuespiller, haha!

      Har for øvrig også spilt ansatt i Oslo Kommune, kunde for Veidekke og mye annet snask. Alltid med en troverdighet og en teft for skuespillerfaget som ikke ligner grisen x-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg