Tacofredag uten kjøtt?!

Hipp hurra og hurra meg rundt, endelig er det tacofredag, men denne gangen har vi prøvd oss på noe helt nytt!

 

/ sponset innlegg

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

For som tidligere nevnt, har vi blitt utfordret av Hälsans Kök til å delta i Meatless October og spise minst 10 vegetariske middager i løpet av 30 dager. I den anledning har vi funnet ut at vi like gjerne kan kutte kjøtt fra menyen i hele oktober og se hvordan det føles.

Så langt har den største utfordringen vært å ikke glemme seg og ta salami på skiva av gammel vane. Men sånn bortsett fra det: Lekende lett! Så lett faktisk, at vi i dag har gitt vegetarlivet en skikkelig utfordring!

For jeg kan ofre mye rart, men tacoen min får du aldri! Og derfor har jeg lenge vært veldig spent på om en rendyrket veggistaco kan måle seg med “vanlig” taco. Vil det smake viskelær eller kommer vi ikke til å merke forskjell? Og hva med barna, kommer de til å merke noe?

Så etter barnehagen i dag, kjørte vi på med full tacofredag som vanlig, bare at vi i all hemmelighet hadde byttet ut kjøttdeigen med Vegansk farse fra Hälsans Kök. Utover det, var alt annet som normalt. Kjør tacofredag!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

And so it begins.. 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vegansk farse satt på den ultimate prøven. Spent nå!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ekte proffer lager krydderet sjæl 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Let´s do this!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Et lite knippe tilbehør (ja, det er gulrot og kidneybønner)

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Leke med maten? Selvsagt, det er jo tacofredag!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tacoklypa er selvfølgelig på plass.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Når barna får ta på selv..

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Når pappa får ta på selv..

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En nachochips flykter mot frihet (men ble like etter fanget og spist levende)

 

Og dommen?

Hadde jeg ikke visst det, ville jeg helt seriøst aldri i verden smakt forskjell! Taco er jo himmelsk uansett, men at jeg ikke en eneste gang savnet vanlig kjøttdeig, noterer jeg meg som en stor seier for vegetartacoen! Hva gjelder barna, så glefset 4-åringen i seg hele(!) lefsa og lillesnuppa spiste minst like mye som vanlig.

Jeg vet at dette helt sikkert høres for godt ut til å være sant, så du får nesten bare prøve det selv. For meg var det i hvert fall en svært gledelig overraskelse, og at vegetarvarianten skulle klare å hamle opp med vanlig taco på første forsøk, hadde jeg faktisk ikke trodd at skulle være mulig.

Så, Hälsans Kök, to store tomler opp til dere i dag, for at dere turte å sette produktene på prøve hos Norges kanskje mest dedikerte tacofantast. Impad 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Altså, det her! <3

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Godt levert, veganske farse, godt levert!

 

Vegansk farse, soyapølser, schnitzler og flere andre kjøtterstatningsprodukter fra Hälsans Kök finner du i frysedisken i de aller fleste matvarebutikker.

Sjekk ut nettsidene deres og følg Hälsans Kök på Facebook for flere fristende oppskrifter på spennende vegetarmat.

/ Tjolahopp tjolahej – itt no kjøtt på meg 😉

40 kommentarer
    1. ÅÅÅÅ! Jeg elsker det!! Er veganer og blir så utrolig glad når folk tørr å prøve og blir fornøyde med resultatet 😀 Helt fantastisk! Du burde smake på anamma og oumph produkter i tillegg, du vil ikke bli skuffet ^^ Lykke til!

    2. Ja men seriøst, at den farsen skulle klare seg SÅ bra, hadde jeg aldri trodd! 🙂 Hører mye snakk om oumph og gleder meg til å prøve det. Aldri hørt om anamma før, men skriver det på handlelista med det samme 🙂
      /High5!

    3. Dette er jo en stor tommel opp 👍😄 Her i huset elsker vi også taco ( uten kjøtt selfølgeli ) Jentungen på 8år hadde med seg en kompis hjem i dag og han var ikke vant med kjøttfri taco!

    4. Det så skikkelig digg ut! Vi har også prøvd å kutte ned på kjøttet den siste måneden, men vi er ikke så fancy med vegansk frase, vi bare kjører på med litt knuste bønner med tacokrydder. #studenthverdag=enklestmulig=billigstmulig
      Kos og klemz
      Friluftsparet

    5. Vet du hva som er enda bedre enn fredagstaco? Søndagstaco! Perfekt avslutning på uka, og det aller beste? Restetaco på mandag:D Når pensum føles uoverkommelig på mandag morgen kan man bare tenke på middagen som venter hjemme og som i tillegg er ferdig på 10 min etter en lang og slitsom dag:)) Anbefales:D

    6. Kjøttdeigerstatningen er et fint alternativ, men jeg merket at noe ikke stemte helt ved min taco. Trolig fordi jeg ikke liker noe annet enn kjøttdeig (og fersk ananas!) og da er det ikke så lett å kamuflere smakene… Skal jeg bruke dette må jeg lesse på med krydder og salt. Bedre enn kjøtt er det vel uansett.
      Godt det ble en suksess hos dere, særlig hos barna 🙂 Der er det ikke alltid lett å treffe!

    7. Jeg lurer også på hva den farsen inneholder? *skeptisk* Sist gang vi hadde taco byttet jeg ut halvparten av karbonadedeigen med chilibønner (altså kidneybønner i en mild chilisaus) og det ble knallgodt!

    8. Älskar hälsans kök. Speciellt deras Snitzlar! Mycket godare än vanliga och mycket bättre för oss som eeeh… lätt blir ruttna i magen av för mycket fett/panering etc 😀
      Dock är vi inte veganer/vegetarianer alls men vi tycker som sagt att det smakar bättre. Både jag och Talibarnet.
      Vi byter gjärna ut till sojakorv och andra produkter därifrån oxå. Quornfiléerna är btw oxå skitgoda! 😀
      Meeen…just den där färsen.. tycker lixom att den blir lite torr i jämnförelse. Men jag kanske gjorde något fel. Jag vet inte.. har bara inte riktigt klarat övergången.. Men efter detta inlägg skall jag ge det en chans till. För visst tusan är det bra om man kan skära ner på köttet! 🙂
      Spännande att se vad ni kommer att tycka framöver…och barnen! Ha en riktigt fin lördag 🙂

    9. Men det er jo det som er så fint med taco, masse krydder og ting til å kamuflere smaker. Såpass mye faktisk at vi har sluttet å bruke ost, siden vi ikke smakte den uansett 😀

    10. Åh, gode nyheter! Både min mann og jeg er litt lei kjøtt om dagen, så vi begynner i det små med “kjøttfri mandag”, og så tar vi det der fra. Vi spiser jo fisk i løpet av uka, så det blir mer enn en kjøttfri middag uansett da. Vi har handlet inn til gulerotsuppe mandag- gleder meg. Jeg tåler dårlig kjøttdeig nå etter en gastric sleeve-operasjon, så då kan jeg jo prøve denne farsen- to fluer i en smekk 🙂 Og jeg skal ikke fortelle mannnog barn hva “kjøttdeigen” egentlig består av neste taco-fredag, slik at bedømming av maten ikke påvirkes av fordommer eller viten om at noe er endret. God helg 🙂

    11. Så kult! Jeg pleier å bruke linser i stedet for farse. Det liker alle her 🙂 Stas at du tok utfordringen på strak arm!

    12. Åååh! Ser sinnsykt godt ut!
      Er selv veganer og vegetar eller vegansk taco imponerer de fleste. Overraskende godt!
      Lykke til videre! 🙂

    13. Jeg har egentlig lyst til å smake på disse produktene,
      Men kjenner jeg er litt skeptisk, hva med alle østrogenene som er i soya, er det noe særlig å få så mye i seg? Og det er jo flott det sparer miljøet, men er det sunt? Bearbeidet mat er jo ikke bra hverken om det gjelder kjøtt eller annet? Vet du noe om det?

    14. Bruker to bokser kidneybønner og en med hakka tomater. 1-2,5ss hjemmelagt tacpkrydder. Kok litt og kjør til mos med stavmikser. Jeg skal, med hånden på hjertet, ALDRI ha kjøttdeig i taco igjen i mitt liv 🙌🏻

    15. Vet du, det vet jeg faktisk ikke 😮 Men det skal jeg prøve å finne ut av til neste gang 🙂 Men tenker uansett at bearbeidet soya blir i en litt annen kategori enn bearbeidet kjøtt. Men som sagt: Skal prøve å finne ut mer om dette til neste gang 🙂 Takk for gode innspill!

    16. Så kult!! Haha, nei vi fortalte heller ikke barna at det var noe nytt med kjøttdeigen og ingen sa et ord, hehe. Det i seg selv sier vel nok 😉

      Men du, sleng meg en kommentar med link når du skriver om erfaring med farsen da, spent på å høre. Jeg kjøpte vår på Coop hvis det er til noe hjelp 🙂

      Lykke til!

    17. Vegetartaco er best!! Så er det så mange valgmuligheter med fyll også; bønner, linser, farse, falafler, vegansk kebab, osv 😀 synes det er dritkult at du prøver ut vegetarisk måned og håper at flere blir inspirert til å gjøre det samme!! 😀

    18. Elsker at du tok utfordringen 😀 Vegetarisk kjøttdeig smaker klin likt som jeg husker kjøttdeig, i 2016 har man så mange gode alternativer til kjøtt at det er superenkelt å velge dyrevennlig og planetvennlig. Tommel opp til deg og Hälsans Kök!

    19. Sånn til info: “Mange har lest ulike blogginnlegg eller fått advarsler fra andre om at inntak av soya kan påvirke testosteronproduksjon, spermproduksjon og tilføre kroppen ekstra østrogen. Disse bekymringene er basert på en misforståelse om isoflaviner som finnes i soyabønner. Isoflaviner blir riktignok klassifisert som phytoøstrogen, men det skiller seg klart fra hormonet østrogen.”
      Så det er ikke farlig å spise soya 🙂 Tvert i mot!

    20. Nam nam nam 😀 Helsans Kök er fantastiske produkter. Farsen gir også feks en fullverdig lasagne, yummy. Kos dere 😀 Og sånn helt til slutt: smelter totalt av de to småtrolla deres <3

    21. Du bare MÅ prøve pulled oumph. Det finnes flere typer oumph, så sørg for å kjøpe pulled. Smack smack smack med hamburgerbrød og grønnsaker, kanskje stekte søtpotetfries ved siden, vips har du en DEILIG barbequeburger. Dette kommer fra en ekspert, jeg har spist flere burgere (og tacomåltider) enn de fleste.

    22. Kult at du tar utfordringen! Skal lese bloggen din nå i oktober (og kanskje senere?), gøy når noen som ikke spiser vegetarisk til vanlig får prøve seg. Bra for dyrene, bra for helsen, bra for miljøet 🙂

    23. Enig🙏 Prøv også quorn fileet som kylling erstattning! Og burgeren til
      Halsan kök 🙏 Ouhmp uten krydder er sykt godt med den marinaden man liker best selv, og min hardbarka kjøtt eter mann, lo under hele middagen og sa: ” jeg vedder På at det om noen år blir avslørt at det hele var en scam, for ingen klarer å etterligne kjøtt såå godt”

    24. Hahaha! Den tanken hadde jeg også da vi hadde mandagstaco i dag. Det er jo helt sjukt!

      Har kjøpt sånne fileeter i dag og gleder meg SKIKKELIG til å prøve 😀

    25. Du sier dere har droppa osten. Her kommer en anbefaling: prøv fetaost på tacoen! Det er helt fenomenalt! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg