Mindfulness for småbarnsfedre

Damer har yoga. Fermentering, fargeleggingsbøker, te og strikking.

Menn har birken. Engelsk fotball, et varmt bad, mekke på bilen, se på Sopranos.

Pensjonister har kryssord. Napoleonskake, sudoku, P1+ og kaffeslaberas.

Ungdom har Fortnite. Snapchat, TikTok, chatting og serier.

Barn har leker. Nettbrett, puslespill, perler og plastelina.

Småbarnsmødre har DIY-prosjekter. Kvinneguiden, messenger og kafébesøk med venninner.

Hunden har en pipeleke, katten har en mus.

Men hva med oss småbarnsfedre? Hva har vi? Hva er mindfullness for sånne som meg? Jo, det skal jeg si deg.

Lego.

Sitte og pille med små plastbiter som bit for bit blir en stor konstruksjon. Føle seg litt som en ingeniør. På lavt nivå, men dog.

Gjerne lære opp og pusle med barna, men kan også ta roret alene. Bygger vel egentlig med barna mest for å få leke med Lego uten å få rare blikk 😉

Med disse to hendene kan jeg lage hva jeg vil. Bygge en båt eller hvorfor ikke en bil? Eller et indisk palass?! Jeg kan klare alt! Så lenge det kommer i bittesmå plastbiter og medfølgende manual.

Fylle kaffekoppen, skru på litt musikk, sysle rundt med hvilepuls.

Det er en perfekt overgang mellom småbarnslivet og voksenlivet, og gir ekte mestringsfølelse for oss som ikke akkurat er født til å skru og mekke på ekte biler.

Bygge noe. Få til noe. Være litt byggherre mellom Peppa Gris og frokost.

Bare synd man er litt for gammel til å leke med det man har bygd når man først er ferdig 😉

11 kommentarer
    1. Jeg elsker, elsker, ELSKER lego! Det beste med jul og barnebursdager er de store legopakkene med mange poser inni. Jeg gruer meg til dagen de klarer alt helt selv. Må innrømme at jeg har kjøpt lego til meg selv for å få lov til å bygge 😄🙈

      1. Haha, så bra! Jeg også! Innser at jeg bare blir mer og mer glad i Lego. Vil egentlig begi meg ut på sånn superkomplisert modellfly i plastbiter, Airfix eller hva det heter, men da blir det plutselig for mye igjen. Når man må begynne å male bitene for hånd etc. Lego er et perfekt mellomstadie mellom barnslig moro og voksen utfordring 😊

    2. Tja, trenger da ikke være en kjønnsbestemt aktivitet å bygge Lego…? Her i huset er det fruen som bygger lego (faktisk samme VW vanen som vi ser på bildene). Og av og til får ungen lov til å være med henne. 🙂

    3. Her er jeg alenemor,så her går det i både Lego og fargelegging på mobil. Ga opp å fargelegge i bok, for snuppa på snart 4 bare stjal alle fargene og til slutt boka. Men sitter myr sammen med henne og bygger Lego. Minstemann er bare 10 mnd, så han blir det ikke så mye bygging og sånt med ennå.

      1. Ah, fargelegging på mobilen er også nydelig. Alt som bit for bit blir til store “kunstverk” er fantastisk givende for slitne småbarnsforeldrehoder 😄

    4. Altså du innser at det er egne legosett som er beregnet på 16+ ?
      Det må da være helt aksebtabelt som voksen sånn som for eksempel ekspert varianten av den du holder på bildet.
      eller begi deg ut på nanoblocks e.l

      1. Har såvidt begynt å få dilla nå og innser at det er så utrolig mye kult jeg har lyst til å bygge. Stooore biler, romskip etc. Har også veldig lyst til å begi meg ut på modellfly, militærskip etc fra Airfix, men redd det blir for avansert, hehe. Kjøpte engang et stort krigsskip jeg ønsket å bryne meg på, men hver gang jeg åpnet boksen, mistet jeg selvtilliten og ga opp, haha!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg