Å fly inn over Bergen

Er noe av det vakreste jeg vet.

Dype daler blant snødekte topper.

Enorme fjell som ruver over trange fjorder.

Et enormt øde, så plutselig et hus.

Den nærmest uendelige vidda. Men så, midt blant alt det øde, plutselig et hus. Hvem kan ha bygd det? Når? Og hvorfor?

Store innsjøer med et skjegg av mystisk tåke.

Et majestetisk landskap som tatt ut av en overpriset turistbok med svulstige adjektiver.

Og fra mitt lille vindu på det lille flyet, føles utsikten som en reklamefilm for Norge.

Men dette er verken reklame eller turistinformasjon, dette er landet vi lever i. Og det er så mektig at man rett og slett blir stolt. Nærmest nyforelsket av nasjonalromantikk.

Hadde det ikke vært for sikkerhetsbeltet, skulle jeg reist meg og sunget Ja, vi elsker.

Nå gleder jeg meg bare som et barn til å tilbringe denne dagen i denne fantastiske byen, badet i sol 🙂

/ Hallaien!

4 kommentarer
    1. Ååååå, heldiggris!! Finnes ikke noe vakrere!! Jeg er en stolt bergenser, stuck på Østlandet… :(. Men du, det var bra du kunne se noe ut av vinduet i dag da, flaks der!

    2. Åh, hvis du er kommet hit i dag er timingen bra, været kunne jo ikke vært bedre! Hjemmedag pga planleggingsdag i bhg og skole, så hjemme med tre apekatter på 3, 6 og 9 år, så jo for meg en klam innedag med mangel på underholdning i lengden, men så isteden for kan de løpe rundt ute og leke UTEN yttertøy! For en bonusdag! 😃🌞

    3. Skal være enig med deg at når du kommer fra østlandet over til Bergen er det nydelig. Prøv så Bergen-Ålesund og du får noenlunde samme effekten. Bare at i stedet for flatt landskap til høye butte fjell, får du høye butte fjell til ruvende spisse fjell😍 Nyt dagene i Bergen -håper byen viser seg fra sin beste side😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg