Et land med baller

Vet du hva jeg savner?

At noen tør å stå opp for det de har gjort. At ikke alle bare løper av sted som livredde sauer, så fort de ser et hint av ulv.

Vi legger oss flate.

Vi trekker reklamen.

Dumt av oss.

Vi beklager.

Vår feil.

Unnskyld unnskyld unnskyld.

Alltid.

Jeg savner at bare én gang tør noen å møte denne helvetes krenkebevegelsen med litt baller. Eller har det plutselig blitt forbudt å stå opp for seg selv?!

Nei! Vi trekker ikke reklamen.

Nei! Vi legger oss IKKE flate, men står for det vi har gjort.

Nei! Hvis DU blir krenket av dette, så er det DITT problem.

Nei! Jeg gir blanke i om du blir provosert.

For nå må vi snart trekke en strek i sanden og si at nok er nok. Det har vært hyggelig og takk for besøket, men nå får du se å pelle deg hjem.

For det begynner å nå latterlige tilstander nå. Denne uken alene har sett to glitrende eksempler på hvor langt krenkebevegelsen har kommet.

Først ute var Norsk Vegansamfunn som vil skrive om barnesanger som Kua mi og Bæ bæ lille lam fordi de lærer barn å utnytte dyr.

Så istedenfor at kua gir oss melk, kan vi heller synge at kua gir oss en deilig klem…

Nei! Vi endrer ikke teksten i en barnesang og gjør den om til at man gir kua en klem istedenfor at den gir oss melk. Dette er et samfunn for barn OG voksne, vi kan ikke bli en gjeng med blåøyde fjortiser alle mann. Kua lager melk som vi drikker, så skamklipper vi sauen og slakter grisen. Ikke alle må leve av resirkulert soya.

Fint å ønske det beste for dyra og gjerne en skikkelig opprydning i kjøttindustrien, men Nei! Vi synger ikke til kua at dagen dens blir så søt om den spiser saftig gress.

Om noe, syng i hvert fall om at kua lager melk til kalven da. Ikke begynn å bland inn en masse tullball om at unger skal fly rundt og klemme kuer fordi de ikke får lov til utnytte kua.

Skulle vært interessant å høre hva bøndene mener om dette, for øvrig. De som faktisk eier kuene. Regner med at de har full forståelse for hardtslående argumenter som: Slutt å utnytte kuene! Bare la dem stå der med sprengfylte jur, slik at de får en søt dag!

cows
Licensed from: msPro100vlad / yayimages.com
 

Men dette eksempelet blekner i forhold til det at Cutters har trukket sin kontroversielle reklame etter kraftig sex-kritikk.

Hvis du ikke har sett reklamen: En jente får en tekstmelding med en ganske innlysende invitasjon til sengemambo. Hun går på badet, ser en gigantisk kvise i pannen, stikker til Cutters og for bare 249 kroner får hun en ny sveis med lugg som dekker kvisa. I det neste klippet ser man henne i sengen, der hun har seg med en kis mens hun smiler fornøyd.

Denne reklamen måtte selvfølgelig trekkes. Det er selvfølgelig kvinnesynet det går på her. En kvinne som fikser litt på håret for å få seg en beta.. KATASTROFE!!!

Hvorfor det?

Har kvinner plutselig blitt så svake og puslete at de må beskyttes mot alt? Kan ikke kvinner og sex noensinne nevnes i samme setning uten at det nærmest automatisk er kvinneundertrykkelse?

For hvis man snur på det.. Det man ser i reklamen er en kvinne som får akkurat det hun vil. Hun har en fyr hun kan ha sex med akkurat når det passer henne, og det fornøyde smilet hennes mot slutten av reklamen vitner om en kvinne i full kontroll.

Som om hun sier: Hey, jeg ble kvitt kvisa, nyklipt og nypult for bare 249 kroner. God deal.


(skjermbilde fra youtube)
 

Hadde mannen derimot gitt henne 249 kroner for et ligg, ja nei da hadde saken blitt en annen. Men i mine øyne er dette innafor, for lik det eller ei, men studier viser altså at kvinner også liker sex. Jeg vet, i 2018 høres det helt vilt ut.

Man skulle tro at sex er et slags markedsføringskonsept vi menn har kommet opp med for å undertrykke kvinner, men så viser det seg altså at det er like naturlig som å melke en ku. Eller slakte en gris. Eller klippe en sau.

Så: Nei! Vi trekker ikke reklamen. Ja, den er på kanten, men det er også poenget. Og hvis du lar deg provosere av det: Klipp håret ditt og få deg en jobb.

Men neida. Ikke i 2018.

Vi beklager, vår feil, sorry, vi legger oss flate.

Så hva blir det neste?

Må kua beklage?

cow
Licensed from: Ivonne Wierink / yayimages.com
 

Jeg leste også at noen mener at reklamen fremmer et usunt skjønnhetsideal, fordi man må dekke over en kvise for å være god nok..

Nei! Vi nekter å høre på sånt fjas. Selvfølgelig må det være lov å dekke over en kvise hvis man vil det. For hvis dette fremmer et usunt skjønnhetsideal, hva da med sminke?! Burde ikke all sminke i så fall være totalforbudt for å fremme en totalt urealistisk fremstilling av virkeligheten??

Men neida, vi skjønner hva du mener og vi beklager. Vi legger oss flate. Igjen.

Mens man kanskje egentlig burde sagt: Beklager, men dette er tullball. Ta med krenket ditt ut på sjøen og hiv det over ripa.

I Finnmark tar man med barna på reinsdyrslakt for å lære dem hvordan det gjøres, vise hvor råvarene kommer fra og generelt sett oppdra dem til å bli voksne mennesker.

Her nede i sør blir det derimot bare flere og flere som mener at å plukke gulrøtter er drap..

Mens man andre steder i verden har faktiske problemer, har vi en voksende ukultur av kaffeslurpende krenkeklubber. Og de vinner.

Så kanskje det er nordover man burde flytte, for jeg har i hvert fall ikke tenkt til å lære barna mine å synge “So ro snille mann” fordi “So ro lillemann” fort kan oppfattes som krenkende for kortvokste.

Vet du hva jeg savner?

Et land med baller.

91 kommentarer
    1. Jeg er helt enig med deg. Spesielt gjelder dette bedrifter men jeg tror mange privatpersoner gir seg pga den overveldende kraften fra anonyme nett-troll. Det må være forferdelig kipt å stå alene i stormen når tusenvis av mennesker spyr om seg med eder og galle og direkte myntet på deg mens dems identitet er godt skjult.
      Vi får håpe at sånne innlegg som dette og aktivitet til støtte for dem som er tøffe nok til å stå i mot kan snu trenden.
      #antikrenk

    2. Jaaaaa! Du får søren meg sagt det, altså. Jeg er så himla lei av at alle skal strykes med håra til en hver tid, og den krenkekrakken, den er da skremmende nær til en hver tid.. takk for at du setter ord på det vi andre rett og slett ikke tør å si! Måtte vi alle ta oss sammen og si det høyt med deg ✌🏼

    3. Helt enig!
      Jeg er en av de som som stpr for det jeg sier, men hjelpe meg så mye kjeft jeg får! Folk trakasserer en jo omtrent fordi man sier rett at man driter loddrett i hvem som blir krenka av hva! Jeg må få lov til å mene noe annet enn andre og andre må få mene noe annet enn meg. Verden fungerer sånn…

    4. Godt sagt. Lurer på hvorfor Pardise Hotell, X on the Beach og andre diverse program får gå på TV uten at det skrikes om kvinnesyn, utnyttelse og sex. Nå må jeg få si det at jeg aldri har sett noen av disse programmene, så jeg kan ikke hevde noe som helst, men reklamen på TV sier nok til at jeg styrer unna.

    5. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
      Jeg ble lei meg, oppriktig lei meg når jeg leste om at de skulle gjøre om barnesanger. Jeg blir provosert når jeg leser om at vi som bor her må endre og gjøre om på våre verdier fordi de er støtende og imot andre sine meninger.
      Er så enig med deg, er på tide at noen med litt baller kan stå opp og si “synd, trist, leit, men slik har det vært og slik skal deg forsette å være” uten at man får drapstrusler osv.

    6. Æ jobbe med psykisk utviklingshemma unge (20-30 år), og di skulle sette opp ett stykke som het Snøhvit og di 7 kortvokste, fordi dverg va krenkende 😂 di får heller ikke synge sanger som involvere at noen e «annerledes», feks 3 små kinesere fordi det e rasistisk

    7. Halleluja!! Jeg er så dritt lei krenkekrakken at jeg spyr snart. Og jeg vet ikke om du har sett det, men når jeg så en overskrift om at snehvit har erta på seg meetoo, da fikk jeg lyst til å aldri lese avisa eller logge inn på sosiale medier igjen. For hva søren?! Som en som har overlevd ett helt tiår med nesten daglige overgrep, kjenner jeg at JEG blir krenka av at man skal gå inn i eventyr, som unger ikke legger noe som helst i, på den måten der. Jeg skammer meg faktisk..
      Man kan plukke alt av eventyr fra hverandre og få det til noe helt ekstremt…
      Nok er nok, folk må roe ned.

    8. TAKK, det var befriende godt å lese at jeg ikke er aleine om å savne litt alminnelig tankegang. Jeg tror verden er i ferd med å gå av hengslene 🤝 👍👏👏

    9. Bare en ting å si om dette
      👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

    10. Mammas pupp jeg takker deg, deilig melk du ga til meg 😂 men det blir vell feil det også i forhold til ammepress 🤦🏼‍♀️ Tror det er noen som har medfødt såre-tær-syndrom. Men vi må jo passe på så det ikke blir sorteringssamfunn

    11. Dette endrer jo ingenting. Nrk sa bare feil om at vegansamfunnet ønsker å forby slike sanger, for det stemmer jo ikke. De ønsker like fullt den samme (pardon my french) idiotiske omskrivningen.

    12. Og ikke minst: Morsmelkserstatningsselskapene som tjener millioner av kroner på dette, hva tror du DE vil føle når du flyr rundt og promoterer pupp på den måten? Skjerpe seg! Kjenner jeg blir litt krenka selv faktisk.

    13. Yiiiiiha! Takk for det, Mette 😀
      Sånne kule emojis funker ikke når jeg svarer, bare for dere som legger igjen kommentar (av en eller annen idiotisk grunn), men se for deg en gif av en fyr som danser og smiler stort. Der har du meg 😀

    14. Asså, det er helt vilt. Heeeelt vilt. Noen dager vet man ikke om man lever i et land eller en vits. Ser meg rundt i rommet her nå.. Vedkubben som ligger og brenner på peisen, tenker ikke den på alle som har brannskader?!?! Og hva med My Little Pony-dukken med langt, flott, lila hår – bryr den seg INGENTING om de som lider av hårtap?! Kjenner jeg blir krenka her jeg sitter.

    15. Jeg… jeg bare later som du ikke skrev det der og går videre med livet. Jeg kan ikke leve et sted der det der faktisk stemmer.

      Selv synes jeg det vitner om både rasisme og diskriminering at man fokuserer på Snøhvit, fordi hun har hud hvit som snø. Jaha, så det er liksom best det nå da eller? #rasisme

      Hva med å fokusere på hennes ferdigheter innen algebra istedenfor å gjøre henne til et objekt på den måten?! #patriarkatet

      Og når vi er inne på sangtekster, forslag til ny tekst på Tre små kinesere:
      Tre, middels store individer på en ikke-navngitt-plass.
      Satt og spilte på et instrument (som ikke er mer teknisk krevende enn at alle kan klare å spille på det).
      Så kom en offentlig tjenestemann, spurte hva det var
      Tre helt vanlige individer på en økologisk plass

    16. Vet du, jeg lurer på om jeg rett og slett blir nødt til å bli han fyren. Som tar disse kampene og sier at nå er det nok. Grensa er satt, nå må vi fremover som nasjon, ikke fortsette tulle rundt som en gjeng med hodeløse høns. Fokus folkens, fokus! Om vi skal få til flyvende biler og teleportering i fremtiden, må vi stå på og tenke fremover. Ikke kast bort tid på å bli provosert av en morsom reklame. Le av den, haha, og gå videre med livet. Tenk flyvende bil eller i hvert fall lenger enn nesetippen 😉

    17. Nei deeeet er ikke noe problem. Nei herregud, TV-programmer som viser ungdommer som gladelig drikker seg pære drita og puler på TV for litt gratis alkohol og oppmerksomhet er ikke noe problem. En reklame som tuller litt om sex derimot…

      Det er så dumt at man får lyst til å pakke sammen og flytte til månen.

    18. Sånn har det blitt. Hold meningene for deg selv ellers enten mobber eller trakasserer du. Folk har jo blitt så forbanna hårsåre at det ikke mulig å mene noe som helst lenger, uten å bli anklaget for både det ene og det andre. Fint da. Fint at vi har blitt sånne folk. Krenkebevegelsen er vel egentlig bare en forgreining av Janteloven som har vokst ut av kontroll.

    19. 😂😂😂👍 Vet du …. jeg sliter skikkelig med kjærlighetssorg nå og absolutt ingen får smilet frem i meg for tiden 💔😞 – inntil nå . Du skriver på en så artig og sarkastisk måte at jeg først måtte trekke på smilebåndet og endte til slutt opp med å gapskratte 😂 Det er et viktig tema du skriver om …. Men mest av alt akkurat i dag : tusen takk for at jeg kom på hvordan det kjentes ut og le 👌🏻😁 Du er både oppegående og veldig morsom . Bra komb .

    20. Hvorfor så krenket over at noen ønsker alternativer til de gamle sangene velkommen? Hvor er denne berømte manndommen din som ikke burde la seg skremme over en samtale om etikk og språkbruk?
      Jeg savner også et land med guts – guts til å utfordre seg selv, utforske alternativer, og tenke om der vi tidligere har tenkt dårlig. At du definerer manndom med “stå på stedet hvil og klø seg i ræva mens selv snegler passerer i turbofart” er faktisk litt kleint 😛

    21. Jaaaaa!!! Er så lei herr og fru Krenket… sutrefolk er det rett og slett for mange av!!! Ja til flere og større baller!!! ❤️

    22. Du får stående applaus fra meg👏👏👏
      Verden holder på å bli gal. Vi blir jo krenka for alt mulig no.
      Vi skal forandre på alt og tilpasse oss de nye “trendene”
      Hva med å få opp øynene og være litt realistiske. Jeg er bonde og stolt av yrket mitt. Jeg vet hva det vil si om sauen ikke blir klipt og om kua ikke blir melket.
      Jeg respekterer at noen folk ikke vil spise dyr og animalske produkter, men da syns jeg jaggu at veganere burde respektere oss som faktisk lever av det dyrene gir oss. Vi gjør faktisk det vi kan for at dyrene våre skal ha det best mulig.
      Og ja, jeg ville faktisk ha klipt meg om jeg kunne ha skjult en kvise og fått meg et nummer av en kjekkas om jeg var singel og i tyve-årene.

    23. Det er jo nesten som at me på skrive unnskyld i ( ) hva enn man skal skriver på nett/blogg i frykt for at noen skal bli krenket så TAKK skal du ha 🙂

    24. Amen! Veldig bra skrevet om den rare verden vi lever i. Hilsen 52-åring som syns det meste var bedre før. 😫

    25. Kommenterer ikke så mye på andre blogger for tiden, men…
      Om jeg er enig? Ja absolutt. Tror ikke det finnes en eneste setning i dette innlegget som jeg er uenig i.

    26. Ja, det er akkurat det! Man tør jo nesten ikke uttale seg om noen ting lenger, fordi man vet at da venter det minst 8 rødglødende mailer med krenkepost i innboksen dagen etter.

    27. Heeeelt enig!! Folk MÅ faktisk få seg litt humor og lære seg å slappe av litt! Gjør antikrenk til din fanesak!

    28. Ja! Antikrenk som fanesak, hadde ikke det vært no?! Sånn seriøst, det ER så mye tullball der ute som jeg mener vi må sette en stopper for, at jeg gjerne skulle blitt antikrenkeblogger på heltid x-)

      Så skal jeg starte et poltisk parti og kalle det SFP “Sunn Fornuft Partiet” 😉

    29. Tusen takk for det, Heidi 🙂
      Verden blir dessverre rarere og rarere. Jeg vokste opp på 80- og 90-tallet selv og minste halvparten av de ordene vi sa da, vil få deg landsforvist nå x-)

    30. Hei Samuel,
      Kult at du kommenterer! Det liker vi 🙂

      Et land med guts, der er vi enige. Men å begynne å skrive om barnesanger for å tilpasses deres syn på verden, synes jeg er en banal tilnærming på grensen til latterlig.

      Jeg ønsker absolutt en samtale om etikk og språkbruk velkommen, men dere ønsker jo ikke å endre språket i sangene, men å endre sangenes mening basert på deres verdier. Det blir noe ganske annet. Én ting er å skrive om “Fader Vår” til “Vår far”, noe helt annet er om jeg skulle krevd å få den omgjort til “Vår fantasivenn-og-illusjon-av-en-gud, du som er i himmelen”, fordi jeg mener at konseptet om Gud er utdatert.

      Helt topp at dere vil det beste for dyra, men jeg mener også at den hierarkiske distansen mellom dyr og mennesker får bestå. Når jegere får drapstrusler for å dra på lovlig jakt og slakting av dyr har blitt tabu, har det begynt å gå for langt. Synes jeg. Du trenger selvfølgelig ikke være enig, men vi kan vel være enige om å være uenig?

      Guts for meg er å ta med barna på reinsdyrslakt. For deg er det kanskje å skrive om barnesanger og utfordre folks holdning til melk (og ja da, jeg kjenner til hele den “melka er for kalven”-talen). Så har vi kanskje ulikt syn på verden, og det er greit. Det som IKKE er greit, er å tilskrive meg falske sitater.

      Når du bruker gåsetegn på den måten og sier at jeg definerer manndom som (…) virker det som et direkte sitat. Både du og jeg vet at dette er noe pisspreik du har funnet på for å prøve å provosere. Jeg har aldri sagt noe av det der, det er bare en holdning du tilskriver meg fordi du, i klassisk veganerstil, mener at din holdning er bedre enn min.

      Hvis du skal sitere meg, vennligst bruk ord jeg faktisk har sagt og ikke bare dra ord ut av luften for å få meg til å fremstå som en komplett idiot. Det klarer jeg fint selv 😉

    31. Tusen takk for det, Line! Så utrolig hyggelig kommentar 🙂
      Sånn bortsett fra det der med kjærlighetssorgen, men vet du: Det går over. Og en vakker dag, selv om det kanskje ikke føles sånn akkurat nå, så vil det komme en dag der du treffer en ny og dere blir lykkelige sammen og du vil tenke tilbake på denne tiden og tenke: “Wow, så utrolig bra at det skjedde. Hvis ikke det hadde blitt slutt, så hadde jeg jo aldri møtt denne nye personen! Tenk så rart, også jeg som hadde sånn kjærlighetssorg på den tiden”. Jeg mener, jeg har hatt dyp kjærlighetssorg selv, men uten at de forrige forholdene gikk i vasken, ville jeg aldri møtt Christina eller fått våre to fantastiske barn, så jeg priser meg bare lykkelig for at det gikk som det gikk med tidligere forhold. Og det burde du også, for kanskje en dag vil det vise seg å være det aller beste som kunne hendt deg 🙂

      Med en optimistisk klem for fremtiden,
      Peter

    32. Når man vekker gubben for å lese ett blogginnlegg til han, DA er det ett bra innlegg! Forøvrig noe av det beste han hadde hørt!
      Så slenger meg på og applauderer at du tar dette opp, for hjelpes jeg tør ikke tenke mangen år frem i tid vis dette fortsetter….
      🙄😅

    33. Kjære vakre line. Det er så vondt med kjærlighetssorg,stort sett har vi alle vært der. Jeg selv hadde det vondt ganske lenge men som Peter sier det går over. Jeg selv brukte lang tid men plutselig fant drømmemannen meg❤
      Finn på ting som får deg over på andre tanker,gå deg en tur. Gråt på skulderen til en vennine..og plutselig står din drømmemann der også❤
      Stor klem fra meg til deg❤
      Og enig med deg Peter,nå får det være nok. Til og med på skolen så får elevene med seg brev hjem der foreldrene må signere på om de får lov å gå i kirken…Det har vært oppe til tema om barna får ha på nisseluer osv. Dette har gått for langt. Så ja,vær en mann med baller og ta opp kampen!

    34. AMEN, Pappahjertet!!
      Sikkert masse mer en kunne skrevet, men tenker at AMEN dekker alt!!
      Ha en fin en 🙂

    35. Cutters burde latt reklamen handle om to menn. Da ville det både blitt krenk og hat.
      Men som alltid, hvis noe rammer lommeboka, så blir det for vondt.
      Det er problemet med reklame generelt.
      Og en ting til: Stormberg! De gjør det.

    36. Så sykt enig! Akkurat som når folk klager over den hundeslaktefestivalen i Kina. Ja, hundene tortureres og lever jævlige liv den lille stunden før de blir spist, men de har det ikke noe verre enn bacongrisene våre, Dessuten er hunder på langt nær like smarte som griser, så hva er vel problemet, liksom!?

    37. Er helt enig. Folk skal ta seg så nær av ting, HELE tiden. Og det er farlig, krenkende, ditt og datt. Er så innmari lei, og jeg blir ganske flau av hvordan samfunnet har blitt! Grow some balls! Og gi litt f*en.
      Vi vokste jo opp med alt dette, og vi har jo blitt ordentlige folk. Så skjønner ikke problemet!?

    38. Vent, så du, som influencer og person som lever av ord, prøver altså her å påstå at ord ikke har makt? Syns du da også at vi skal gå tilbake til å lære barn om faren til Pippi: “negerkongen”? Er jo bare ord, og skaper ikke annet enn holdninger som kan vare livet ut…
      Norsk vegansamfunn krever ingenting. Sangtekstene er skrevet i en lukket gruppe, og er bare ment som en opplysende substitutt til fantasiversjonen du tydelig blir så redd for at skal forsvinne. Om manndom for deg er å drepe dyr, hvorfor er det da så galt å synge om det for barna? To-tre generasjoner gamle barnesanger har menneskeheten klart seg uten i 200 000 år, hvorfor så krenket over dette?

    39. Dette er så råbra skrevet..du har alle de orda jeg ikke finner. Er så enig med alt i dette innlegget.

    40. Jeg håper ikke de krenkede veganerene har barn som synger Bæ bæ lille lam i redigerte versjoner. Her sitter lammene på restaurant og fiser, og kræsjer folkevogner!
      Btw: jeg var ute en tur for å kjøpe meg et par bukser her en kveld, og jeg kunne ikke finne en j…. fu… bukse i 30 lengde! Tror de h….. bukseprodusentene at vi er 180 cm alle mann???? Skal gå på stylter resten av livet!

    41. Eg e bonne. Koffår i svarte ska me jer om på barnasångar. Ongane må lera seg realiteten. Ingen jer kuå ein klemm. Koffår har kydene melk hvis me ikkje kan bruga an. De e meir lidelse å lå kydene gå ront me sprengfoddle jur å sauene me ein heile hao uddel på seg, enn å ta av uddlå å melka Lip!

    42. 🙏🏼🙇🏻‍♀️🙌🏼🙏🏼🙇🏻‍♀️🙌🏼🙏🏼🙇🏻‍♀️🙌🏼🙏🏼🙇🏻‍♀️🙌🏼🙇🏻‍♀️🙌🏼🙏🏼🙇🏻‍♀️🙌🏼🙏🏼🙇🏻‍♀️🙌🏼🙏🏼🙇🏻‍♀️🙌🏼🙏🏼🙇🏻‍♀️🙌🏼🙏🏼🙇🏻‍♀️🙌🏼 TAKK for at noen endelig sier fra! 👏🏼👏🏼

    43. Hvis du virkelig har baller så setter du deg godt inni hvilken innvirkning kjøttforbruk har på fordeling av verdens ressurser, klima og fremtia til våre barn, så skriver du et faktabasert innlegg om det. Tørr du, eller er du redd for å krenke noen?
      #klodenkoker#kognitivdissonans
      Hilsen veganer som gjerne synger barnesangene akkurat som de er
      (for ja, de finnes faktisk like mange typer veganer som det finnes typer av andre folk).

    44. Hehe Jeg ler godt av alle kommentarene her, og fordi du svarer så godt. Kanskje jeg ikke har fulgt helt med i timen, men har forstått at eventyr og barnesanger skal skrives om fordi det er krenkende? Sauen bryr vel seg katten i hvem som bruker ullet hennes. Hun er vel bare happy for at det blir klippet. Og ingenting er vel mer kult at du bærer på noe som kan varme føttene til hele familien. Det er fokus på feile ting tenker jeg. Det blir vel ikke lenge før avsnittet om at krokodillen som har spist en apekatt blir slettet fra dyrene i afrika sangen. Det er vel for grotesk for enkelte. Så skal folk lattarlig gjøre deg fordi du tar det opp. Dersom noen ikke liker teksten i gamle barnesanger. Kan ikke de bare skrive nye, men la de gamle stå urørt? Nei! Stå på jeg støtter deg!

    45. Personlig vill jeg (hvis jeg var sjef i Cutters) benyttet den nydelige anledningen til å sette inn tidenes smash. Istedenfor å beklage, innrømme «feil» og trekke den ville jeg ha svart: «OK jeg ser hva du mener og at det kanskje ikke ser så bra ut…. vi klipper den» … hadde jeg vært i riktig godlune, kunne rundet det hele av med en kjekk «hei sveis…»

    46. Noe jeg savner er mer nyanser og forståelse. Et lignende problem som det at folk formodentlig blir altfor lett ‘krenka’, er at folk i andre enden av skalaen kan være altfor kjappe med trekke ‘de er krenka’ kortet i diskusjoner. Dette fremstår for meg, som en altfor enkel måte å avfeie en mening man ikke er enig i, i stedet for å feks sette seg inn i hvorfor noen andre tenker og mener det de gjør, og ha en konstruktiv samtale eller diskusjon om det.
      F.eks i denne saken med veganske barnesanger. Du insinuerer at veganere ble ‘krenka’ av barnesangene, og at dette var utgangspunktet for omskrivingen. Dette er ikke tilfellet. Veganere lever i et samfunn hvor kjøttspising er normen, og ser kjøttspising, kjøttreklamer, og annet som egt litt provoserende fra vårt perspektiv, hver dag. Vi er vant til det, og det oppleves kanskje litt dumt iblant, men ikke akkurat krenkende.
      Ikke for å være frekk og trekke krenke-kortet selv. Men jeg synes det merkeligste i denne saken, er hvor ‘krenka’ ikke-veganere er over sangteksten. Hvis du leser kommentarfeltet under saker som omhandler tematikken, er det ganske mye merkelige reaksjoner. NRK feilsiterte i begynnelsen veganerne som ble intervjuet i saken, og hevdet at de ‘krevde omskriving’. Dette var aldri tilfellet, og NRK har beklaget seg i ettertid. Sangen skulle bare være et alternativ til den originale sangen. Det er ingen som ønsker å tvinge alle ikke-veganere til å bruke den nye sangen, så det er ikke noe å bli sur over.
      Utgangspunktet for endring av barnesanger så vidt jeg kan huske, var at en veganer som jobbet i barnehage reagerte på sangen ‘Kua mi’, fordi den fremstiller forholdet vi har til kuene på litt merkelig vis. I sangen synges det for eksempel ‘Kua mi jeg takker deg, deilig melk du gir til meg’. Om man vet litt om melkeindustrien er dette en litt merkelig måte å fremstile det hele på. En ku ‘gir’ ikke melken sin til mennesker. Hun blir kunstig inseminert for å gjøres gravid og stimulere melkeproduksjon, føder kalv, kalven fjernes etter kort tid, melken høstes, kua gjøres gravid igjen. Denne prosessen fortsetter til kua ikke er økonomisk gunstig lengre, feks rundt 4-5 årsalder. Da blir hun avlivet. Kuer kan leve til de er rundt 20. Altså er prosessen ikke så idyllisk som sangen skal ha det til. Det handlet ikke om å være ‘krenka’ over budskapet i sangen, men tenke over hva slags merkelig idyllisert bilde sangen gir av en prosess som egentlig er ganske kjip. Det kalles vel heller kritisk tenking. Hehe det høres kanskje litt silly ut å skulle tenke kritisk over budskapet i en barnesang, men det må understrekes at dette var mer et kreativt påfunn fra en enkeltperson, ikke en av veganbevegelsems store kampsaker.

    47. Takk for nok et godt innlegg. Et av dine beste. Jeg skal dele det, å håper at mange leser det.
      Ellers så jobber jeg i fjøs, som avløser. Melkeku fjøs.
      At kua har det så ille, det er jeg ikke enig i, vi har Europas beste dyrestell…skulle ikke forundre meg om det er blant verdens beste også.
      Jeg er glad i dyr og jeg trives i jobben min. Selv om jeg ikke behandler kua på samme måte som jeg gjør med hunden og kattene hjemme, så får kua et godt stell.
      Jeg er helt sikket på at alle barn burde ha teori i praksis om hvor maten vår kommer i fra. Flere ganger gjennom 10 års skolegang.
      Folk burde se og lære, deretter ta valget om kjøtt eller soya.

    48. hadde det vært to jenter hadde alle applaudert……weird @$$ world
      Så enig med deg, folk må slutte å være så himla sensitiv.
      Eg spyr av feminister som forteller meg hva EG skal føle meg krenket av….om hva eg skal le av, hva eg skal føle meg støtt av. Som om eg ikkje har en hjerne som fungere og som eg kan bruke selv. Eg er faktisk krenket over det 😛 *ler*
      Likte veldig godt denne posten 😀 takk for at du setter ord på tingene 🙂

    49. Som oppvokst på gård, så opplevd eg kvar sommar at kyrene (kuene) kom vandrende heim kvar dag presis kl 18.00 – meget klar for å levere litt mjølk, bli klappa, klødd og kosa litt med. Og om vinteren; om bonden ikkje var komt i fjøset 06.30 for foring og mjølking so blei nokre av kuene meget mygla, meget presise på tida desse dyra. Og om du gjekk forbi beite kunne du berre glømme å gå heim før dei hadde fått sin kvote med kos og klapp. Men forstår jo no at når dei kom vandrende heim burde ein istademfor å mjølke sendt dei tilbake i skogen, klara ikkje kalven å drikke opp all mjølka? Synd det. For no ska dokke kooose dokke ute i naturen uten menneske som berre plagar 😫💕 og ein klippe sauene om våren fordi det skal bli lettare for dei nyfødte lamba og finne fram til matfatet – noko som ikkje er like lett i ein tjukk ulldott, at ein då kan bruke ulla er ein vinn vinn situasjon – det er godt for sauen og vi får tjukke kle 😊 men eg forstår at alt eg har lært er feil, nye sangar kjem til og ein må lære seg og ungane ny kunnskap 🤭😉

    50. Jaggu.
      Her krenkes det over lav sko.
      De fleste her blir krenket av at hylekoret av de krenkede føler seg krenket.
      De krenkede vs de krenkede som ikke liker at folk føler seg krenket.
      Balansen i det du skriver ang reklame og trekke tilbake fordi noen blir krenket er artig lesing.
      Du skriver som om du er krenket. Flott æ gett!
      Din rett til å føle og tenke som du gjør er lov. Men, i mine øyne et du like krenkbar som de krenkede i dette sytesamfunnet.

    51. Jeg liker stort sett å lese bloggen din. Men dette var den dummeste bloggposten jeg har lest på lenge😅😂

    52. KREEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENK! Er så enig, er så utrolig enig. Det har gått altfor langt. Det samme gjelder dette med “Han/hun/Hen/hyn/hin/hon/hæn/høn/hån (Tok med alle vokalene for sikkerhets skyld) skader jo ingen, la henne leve sitt eget liv” … som en katt. Eller at vedkommende identifiserer seg med himmellegemer. Eller at de tror de er vampyrer og putter blod i maten til folk. Ekke lov å si det er her feil eller at de trenger hjelp, her skal man bare si jaja, kos deg, snakkes ved midnatt når du står på taket og uler til månen. Hvor langt skal det gå da?
      Tilbake til temaet ditt, jeg ser det hver dag. Dette med Disney filmer og barnefilmer som alle og enhver må skrives om. Det er bare snakk om tid før de blir kjønnsløse tredokker som beveger seg kjønnsnøytralt på en svart og hvit bakgr… Beklager, grå med nyanser, vi ser jo ikke hvit og svart. Takk for meg, jeg må kjøle meg ned. Blir helt svett…

    53. Hahahaha! Elsker engasjementet, Eirik x-)
      Må innrømme at jeg ble rimelig krenket av svart og hvit-innspillet ditt. I mørket er alle katter grå. Nei vent. I mørket er alle dyr, individer og tilstander, grå. Sjukt frekt å stigmatisere kun katter her.

    54. “Jeg er kun ansvarlig for hva jeg sier, ikke hvordan du tolker det.” Den synes jeg alle skulle levd etter ☺

    55. Åsså sinna…
      Det at noen bryr seg om fremtiden vår og dyr sine liv må virkelig krenke deg.
      Her får du tre påstander, gjør ditt beste for å motbevise påstandene mine:
      1) Man kan leve sunne fullverdige liv med et plante-basert (vegansk) kosthold.
      2) Man kan redusere sin negative påvirkning på miljøet betraktelig ved å være veganer.
      3) Dyr er individer med personligheter som ikke fortjener å bli drept for en smaksopplevelse, vane, kultur eller tradisjon.
      Og angående venninen min Julie som laget barnesagene ble hun feilsitert av NRK for å skape splid.
      Hun skrev disse sangene med en venninne på fritiden sin på gøy, ettersom hun jobber i barnehage og synger disse sangene daglig. Det er ingen som har sagt noe om å endre på tradisjonelle barnesanger, det var simpelthen en “remix”.
      NRK beklager feilsitering:
      https://www.facebook.com/samrostolpage/videos/327070447876743/

    56. Jeg er så enig! Møkk lei alle som går rundt og blir krenka for alt mulig. Hva med stakkars kua, tror ikke veganere at den føler seg krenka hvis alle skal gå rundt å klemme dem, uten samtykke? Neida, der må dem stå med melkespreng (som er dritvondt). Spør man kua hva hun ønsker, tror jeg det er mer melking, mindre tafsing.

    57. Helt enig i mye av det du skriver. Men en ting jeg la merke til, du skriver at kua blir stående med sprengfulle jur om de ikke blir melket. Det stemmer jo ikke, melken er jo der for kalven, akkurat som vi mennesker får melk når vi får barn. Kuer produserer ikke bare melk helt av seg selv, de blir kunstig inseminert hver 12. måned for å holde produksjonen i gang. Kalven får normalt 1 dag med mammaen sin før de blir tatt bort for at mennesker skal få morsmelken deres. Jeg er forresten ikke veganer, men tror vi mennesker har godt å ikke ha så distansert forhold til maten vår:-)

    58. “Bangs for the buck” åpenbar skrivefeil, skulle jo vært “Bang for the bucks”. Så skjønner godt at de trakk reklamen. Flaut å skrive feil på den måten.

    59. Halleluja 🤗🤗🤗 så enig. Er så lei av et samfunn som må føye seg i alle retninger. Folk er blitt så tander. Få litt bein i nesa folkens!

    60. Hahaha! Tenkte på det jeg også. Må jo være et ordspill der som vi ikke forstår eller noe? Hadde klippen kostet 1 krone, ville jeg vært tilbøyelig til å la det skli 🙂

    61. Nå tenkte jeg på kyr som er satt til produksjon av melk til mennesker da. Mistenker at bonden ville holdt seg med noen færre kyr om ikke det var penger å tjene på melkesalget 😉

      Helt enig i at jeg tror det er dumt at vi har et så distansert forhold til maten vi spiser, at folk tror kjøttdeig vokser på trær. Derfor burde det nærmest vært lovpålagt å kun få spise kjøtt fra dyr man har skutt sjæl. Da hadde det blitt interessant her til lands 😉

    62. Veldig bra sagt, som om jeg skulle ha sagt det selv. Vel, det hender at jeg også gjør det, hvis det blir for ille. Å oppdra barn er en oppgave som krever baller 😁 Det er jo de som skal hjelpe oss når vi blir gammel og sitter på sykehjemmet. Neste generasjon…Tenk på alle de viktige jobbene de skal greie å utføre. Stakkars oss hvis vi feiler i barneoppdragelsen. Da blir det en gjeng med pyser som ikke har noen anelse om hvordan ting fungerer, og hvor alt kommer fra. Jeg husker veldig godt når jeg var barn. Da måtte vi holde hønene stille på hoggestabben så bestefar skulle greie å hugge hodet av hønene…Å dra grisen ut av bingen sånn at den kunne skytes, å deretter røre i blodet for at det ikke skulle stivne. Det er vel det man kan kalle lærerik oppdragelse.🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg