Hvilken Cola er best?

Vi har prøvesmakt 7 ulike typer cola. Hvilken tror du vant?

I helgen hadde vi bursdagsfest for lillesnupp og i den anledning ønsket vi nemlig å finne på noe moro.

Derfor kjøpte vi inn alle de 7 typene med Cola vi fant på vår lokale Rema 1000, og dekket på til smakstest!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

For å få et så rettferdig resultat som mulig, gikk vi for “blindtest”. Gjestene visste med andre ord ikke hvilken cola som gjemte seg i hvilken kopp.

De fikk bare utdelt 7 kopper hver og et skjema til å fylle ut karakterer. Karakterskalaen gikk fra 1 til 4:

  • 1 = Æsj og fysj!
  • 2 = OK, men ikke så veldig god
  • 3 = Nam, denne var ganske god
  • 4 = Yes! Ja! Fantastisk!

Det var også mulig å legge inn en kommentar og gjette hvilken brus man trodde det var. Cola-typene vi hadde å velge mellom:

  • Pepsi
  • Pepsi Max
  • Grans Cola Classic
  • Grans Cola X uten sukker
  • Rema 1000 Prima uten sukker
  • Coca Cola
  • Coca Cola uten sukker

Så med det: Drikk, smak og test i vei!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Så, hvilken Cola tror du vant..?

*trommevirvel*

Vi tar det i stigende rekkefølge fra bunn til topp:
 

7.plass: Grans Cola uten sukker

6.plass: Rema 1000 Prima

5. plass: Pepsi

4. plass: Pepsi Max

3. plass: Coca Cola uten sukker

2. plass: Grans Cola Classic

1. plass: Coca Cola!

Ser man det, ser man det. Gode gamle Coca Cola stakk av med seieren. Og med klar margin! Taperbrusen fikk stusselige 20,5 poeng, mens vinnerbrusen dro i land hele 38 poeng.

Å skille de ulike Cola-sortene på smak var langt vanskeligere enn først antatt, for alle variantene smakte overraskende likt.

Jeg synes Pepsi Max skilte seg mest ut med en ganske utpreget kryddersmak, mens taperbrusen smakte nærmest ingenting.

Jeg var 100% sikker på at jeg skulle klare å smake meg frem til hvilken som var Coca Cola, spesielt med tanke på at det var jeg som hadde laget testen, men jeg glemte rekkefølgen underveis og var helt sjanseløs x-)

Alt i alt ble det en vellykket test og en artig aktivitet som holdt bursdagsfesten travel og engasjert en god stund.

Så var det tilbake til kaffe og kaker 😀

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

/ Hadde du klart å skille Pepsi Max fra Coca Cola? 😉

P.S. Pappkoppene ble ikke kastet etter testen, men skylt og lagret til senere bruk 🙂 #politiskkorrekt2018

6 kommentarer
    1. Dette er enkelt valg for meg! Coca Cola er best:) Denne testen skal jeg prøve jeg også! Vi kjørte en artig variant en gang hvor vi var en gjeng som testet ulike typer brus. Med bind for øynene og FORBUD mot å lukte, var det svært vanskelig å gjette rette! Prøv den du:)

    2. Jeg hadde blitt veldig overrasket om jeg ikke hadde merket forskjell på Coca cola og Pepsi max 🙂 morsom test i allefall og må kanskje prøve grans cola classic etter å ha sett resultatene!

    3. Gøy! Men er helt uenig. I høstferien hadde vi smakstest. Cola uten sukker smaker nå helt likt, og like ille som vanlig cola. Pepsi max og pepsi kjente jeg forskjell på, og max vinner. Med sukkerfrie til rema på andre plass. Drikker man den ofte nok og er student, så venner man seg til smaken 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg