Årets beste familiefilm?

I dag var vi på kino og så Norgespremieren av den animerte storfilmen Smallfoot.

Og sjeldent har jeg ledd så godt av en barnefilm!


(Bilde: filmweb.no)
 

Vi hadde sett en trailer for filmen tidligere i uken og jeg var veldig spent på om filmen ville klare å leve opp til forventningene. Og ja, det gjorde den. Med stil!

Helt fra første stund forsto jeg at dette kom til å bli bra, og fra der og ut var det 1 time og 36 minutter med ren fornøyelse.

Jeg lurte først på om det bare var jeg som koste meg litt over middels, men så hørte jeg høylytt knegging både fra pappaen på min høyre side, og Christina på min venstre.

Barna lo og koste seg, selv om lillesnuppa på snart 4 år tidvis synes den var litt skummel, men det virkelig strålende ved filmen var all humoren som også traff oss voksne. Eller bare traff oss voksne kan jeg vel si.

Og det er av mine viktigste suksesskriterier for slike filmer; at de er underholdende for barna, men at de også tar hensyn til oss voksne som må være med barna på kino.

Og i denne filmen, var det mye for oss barnslige voksne. Jeg kan i hvert fall ikke huske sist jeg lo så mye under en barnefilm!


(Bilde: filmweb.no)
 

Men den var ikke bare morsom, den var bra. Gjennomført bra. Sangene var bra, humoren var bra, animasjonene bra og den dypere meningen bra. Bra for voksne, bra for barn. Bra over hele linja.

På et dypere nivå kan man argumentere for at filmen handler om å utfordre vedtatte sannheter i samfunnet, slik som religion, samt viktigheten av å stille kritiske spørsmål til krig og fred og politikk og sånn, men man kan også bare se den som en hysterisk festlig familiefilm for små barn og slitne småbarnsforeldre som ønsker å humre, le og kose seg.

Og spise bacon snacks. Alltid bacon snacks 😉

Så min klare anbefaling for helgen er som følger: Kom dere på kino og se Smallfoot! 🙂

sdr


(Bilde: filmweb.no)
 

P.S. Dette innlegget er ikke sponset på noen som helst måte. Jeg bare digget filmen!

7 kommentarer
    1. Denne gleder jeg meg til og se!! 😉
      MEN, må bare spörre… Jeg har nemlig lett i mange år etter en julefilm. Den gikk på tv når jeg var liten. Kan ha hvert slutten av 80 tallet?! (lover ikke noe der!)
      Ihvertfall så handler den om ett rom fullt av leker som får liv når barna ikke er i rommet. Hovedpersonen er “Tiger” som var årets julegave forrige jul men dette året skjönner han att det kommer en Ny årets julegave. Det vill han Ikke hvere med på.
      Åsså er det en “katteleke” som tiger egentlig er allergisk mot og ikke liker.. Men selvfölgelig blir de venner….
      Den er såååå fin!Både sörgelig og morsom! Jeg håper virkelig, virkelig du vet hvilken jeg mener.. Eller noen av leserne dine 🙂
      plz help og håper dere får en skikkelig fin helg! 🙂

    2. Til deg over her:
      Jeg tror filmen du tenker på heter «The Christmas Toy». Den er fra 1986 🙂 Håper det er den, og at du får sett den igjen!

    3. Den P.S. på slutten av innlegget – impliserer det at alle innlegg som ikke er merket tilsvarende må antas å være betalt innhold?

    4. Heia! Gleder meg til å ta med barna på den filmen, og særlig etter å ha lest dette innlegget. Vil du si den blir for skummel for en gutt på tre?

    5. Hmmm… det spørs vel litt på gutten, men vår 3-åring (4 år om en uke!) synes den var bra, men kanskje litt skummel. Ikke at hun klagde underveis altså 🙂

    6. Haha, nei da, men jeg liker å skrive det når jeg peker rett til spesifikke “produkter” eller liknende, slik som denne filmen, for da får jeg ofte en hissig mail eller to fra noen som tror det er reklame 🙂

      Du kan være helt trygg på at jeg meker klart og tydelig når innholdet er sponset 🙂

      P.S. Denne kommentaren er sponset av “Coca Cola – hverdagsdrikken for hele familien” 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg