JA til retusjering av barnehagebilder

På tide å sette en stopper for galskapen.

For du har garantert lest saken. En fotograf tilbød å fjerne sår/kviser på barnehagebilder, og dette fikk en mamma til å se rødt. Saken tok fyr i sosiale medier og en av konsekvensene var at fotografen mistet oppdraget for Ullensaker kommune.

Saken har splittet det norske folk, som når står på hver sin klippe og roper.

Pardon my french, men hva faen?

Picking nose
Licensed from: ia_64 / yayimages.com
 

22. desember 2017 skrev jeg saken “Fornærma 2017”. Teksten var et håp og en bønn for fremtiden, om at krenkebevegelsen ville dø ut og at den sunne fornuft atter ville gjenoppstå.

Men som denne saken så veldig tydelig illustrerer: Krenkebevegelsen lever i beste velgående.

For det er selvfølgelig ikke annet å forvente i 2018 at man får et spørsmål om en liten justering av snørr og sår til å dreie seg om skjønnhetsidealer og retusjering.

Er det virkelig ikke mulig å skille mellom å kutte seg under barbering og å skjære av seg hodet?! Må alt tolkes og overdramatiseres noe så inn i hampesvarten til enhver tid?

Hadde fotografen skrevet “Ønsker du at jeg skal gjøre leppene større, legge på smokey eyes og ta av 5 kilo rundt midjen?”, ja da hadde jeg forstått reaksjonen.

Men det er snakk om å fikse på sår og snørr! Hvis det er så jævlig farlig: Hva da med deg, kjære overdramatiske mamma, som i denne saken fremstår sminket og velfrisert; er ikke det juks? Kanskje har du kviser og sår i hele ansiktet, men du har sminket deg, fikset håret og freshet deg opp, slik absolutt alle andre gjør for bilder.

Hvorfor skal du få lov og ikke barna? Skal jeg begynne å anklage deg for å skape et urealistisk skjønnhetsideal som sender et budskap til verden om at du ikke er god nok som du er fordi du bruker sminke? Nei.

Og en annen ting: Hvem er du til å bestemme at mine barn skal ha blåmerker på et bilde, fordi DU mener at det er naturlig? Hva om blåmerket ble forårsaket av en som plager barnet ditt hver eneste dag. Vil du at barnet skal bli minnet på dette hver gang de ser på bildet for resten av livet? Kanskje, kanskje ikke, men la nå meg få ta det valget for MIN familie!

Det er ikke snakk om å gjøre nesa tynnere og pannen rynkefri, det er snakk om å få et bilde som barnet selv og foreldrene kan være fornøyde med. Det er MINE barn, det er bilder JEG skal betale for! Kan ikke jeg få muligheten til å fjerne et sår dersom jeg mener at det er best for mine barn?

girl picking nose
Licensed from: olga_sweet / yayimages.com
 

For som far må jeg få si at jeg er drittlei av den moraliserende krenkebevegelsen som til stadighet skal frarøve meg muligheten for å ta valg for min familie.

Og hva er det man er redd for, egentlig? At noe så uskyldig som dette sender signal til barna om at de ikke er gode nok? Er vi der nå? At å tørke bort en buse regnes som en skjønnhetsoperasjon? Galskap. Helvetes galskap.

Ja, hva med hårgelé forresten? Da endrer man jo hårets naturlige fasong. Fysj! Boikott produsentene av hårgelé!

Og hva med ungdomsskolebilder som ender i årboka? Hadde det ikke vært fint å kunne fjerne den store salatbiten som sitter fast i reguleringen eller gjøre små justeringer hvis man er veldig plaget med kviser? Eller MÅ man tvinges til å bli definert av kviser, sår og snørr i nesa?

Jeg synes det sender et signal i feil retning hvis man lar krenkemoralistene få sette agendaen for hele landet. Og det er kanskje det som irriterer meg mest i denne saken. Dette at Ullensaker kommune sa opp avtalen med fotografen på grunn av dette. Det at frykten for å krenke noen og bli hengt ut i sosiale medier blir så stor at de politisk korrekte moralistene alltid vinner.

I etterkant har fotografen riktignok fått oppdraget tilbake, men ikke før de fjernet punktet om å fjerne sår og snørr fra bildene. Som er ett skritt frem og to tilbake..

Så jeg sier nei. Stå opp mot galskapen. La folk få ta egne valg. Nei til krenk i hver eneste krok.

Og du? Husk å la sminkekosten ligge neste gang du skal ta bilder da. Juksefant.

80 kommentarer
    1. Her e æ faktisk litt uenig med dæ. Om et barn har blåmerke eller sår som e SÅ ille, så kan man spørre om å ta bilde senere eller spørre personlig om det kan retusjeres bort. Om barnet har snørr i nesa bør fotografen heller bare få det tørka bort før bildet. Akkurat som man sminke sæ eller tar hårgelé før bildet blir tatt. Men å få et tilbud om å retusjere uten videre, det blir litt feil..

    2. TAKK for at du setter ord på det🙏🏻 Jeg hadde gladelig ville fjernet snørr eller sår på barna!

    3. Det er lov å være uenig 🙂 Men ingen foreldre er vel til stede når bildene tas? Litt vanskelig å se en buse fra 4 mil unna x-) Det er vel her snakk om å fjerne buser eller lignende som ved en feiltakelse kom med på bildet eller om man har spesielt sjenerende sår e.l. som man kanskje ønsker å redusere. Det er jo ikke snakk om å fjerne føflekker eller fremheve kinnbein.

    4. Jeg tenker at fotografene kan fikse på ting fra foreldrenes ønske, men er redd at automatisk retusjering fort kan ta av. Så la bildene være naturlige til foreldrene kommer med andre ønsker. Kan likegodt være at det blåmerket kom i går da barnet lærte å sykle og er kjempestolt av både blåmerket og den nye tilegnede egenskapen.

    5. Jeg er ikke enig..
      Når jeg tar bilder av barna,eller barna blir tatt bilde av i barnehagen,så synes jeg det er helt ok med litt snørr eller ett lite hverdagssår..(snørr tørker jeg så klart bort ved spesielle anledninger)
      Mine barns oldemor sier det så fint hvert år,til jul ønsker jeg meg ett bilde av barna,skrubbsår å snørr å litt møkk på klærne viser bare at barna får være barn.å vi har gitt barnehagebilder hvert år de siste 5 årene,å ikke ett bilde er fikset på,å jeg hadde svart NEI ved spm om det oxo..
      Barnas store stolte smil overgår evt litt snør eller ett å annet lite sår..

    6. Er så enig!
      Jeg syns ikke denne fotografen har gjort noe galt, er heller at vi lever i et samfunn der folk blir krenket av de minste ting. Det er som sagt ikke snakk om å fjerne ting som er der hele tiden, men en mulighet (ingen tvang, er jo ja/nei) til å fjerne feks buser, sår osv hvis man ikke ønsker å ha dette på et bilde. De aller fleste fotografer som tar barnebilder retusjerer noe, nettopp for at bildene skal bli best mulig. Si feks at barnet har hatt vannkopper, er frisk nok til å være i barnehagen, men fortsatt har masse tørkede prikker i ansiktet – da burde det faktisk være lov som forelder og ønske at fotografen retusjerer det bort. Nettopp fordi at det ikke er sånn barnet ser ut til vanlig.

    7. Helt enig, med deg. Supert at foreldre har et valg. Personlig synes jeg det er sjarmerende med et lite skrubbsår og har aldri valgt dette selv. Men jobber i barnehage og får mange beskjeder fra foreldre før bilder blir tatt, noen skal gre håret og bytte hårspenner før bildet blir tatt. Vi tørker neser til den store gullmedaljen og selvfølgelig er det noen som graver i sølebytten med hvite klær rett før bildet blir tatt. Jeg sier JA til valgfrihet👍

    8. Min sønn tok bilde siste året på barneskolen, ett bilde som da gjerne blir gjort litt ekstra ut av, du veit, siste året på barneskole og greier… Men gjett hva.. Midt i reguleringa, der sitter det ett kjempestort bringebærfrø/stein… Han syns det er fælt å se på, jeg forstørrer og henger det kanskje ikke midt på veggen.. Han vil ikke ha det fremme i hele tatt, og ingen skal hvertfall få kopier av det.. JA til retusjering av sånne “uhell”…

    9. Det som er morsomt i det hele er jo at det var kun en valgmulighet og ikke et krav, men et valg alle foreldrene fikk. Man trenger bare å krysse nei og ferdig med det. Let it gooooo

    10. Jeg fikk hakeslepp da jeg leste artikkelen og er bare sjokkert over hvordan ALT er et angrep og en krenkelse. Det er til å bli matt av..

    11. Det der har blitt gjort så lenge photoshop har vært et verktøy. Det er komisk at det har blitt en så svær sak.

    12. Jeg er helt enig med deg – jeg hadde blitt steinsur om jeg hadde betalt i dyre dommer for et bilde og så hadde ungen buser i nesa og knekkebrødsmuler mellom tenna! Den dama kommer til å besvime om hennes unger skal konfirmeres og tas bilde av hos fotograf, hos oss ble nemlig jentungen selv spurt om hun ville at han skulle retursjere bort noen kviser. Hun var veldig plaget med uren hud, men skjønte ikke helt hva han spurte om da han pakket det litt pent inn så jeg måtte oversette – “Han lurer på om det er greit om han tar bort noen av kvisene på bildet?” Hun sa høyt og tydelig JA! Som flere har påpekt dreier det seg jo ikke om å slanke unger eller rette opp fysiske ting (som skjev nese eller store ører), men å fjerne ting som egentlig ikke hører hjemme der.

    13. Enig med deg! Flott at du tar dette opp!
      Og ja, dette er vell noe som har skjedd i årevis bare at det ikke har vert kommentert spesielt av fotografene, bare justert slik fotografene har sett det best?
      Og for å gi et eksempel, da jeg gikk i 7.klasse for sånn 15år siden (🙈), fikk jeg et smellkyss på kinnet av min lillebror kvelden før, som ble som et sugemerke. Det kunne jo vert et koselig minne, men for en sjenert ungdom var det helt fryktelig flaut. Min mor prøvde å hjelpe meg med naturlig sminke (til ei som aldri sminka seg til vanlig), og dagen for fotograferinga var fryktelig.
      Da bildet kom hjem viste ikke merket i det hele tatt, og jeg er idag ikke i tvil om hvem jeg kan takke for det. Forøvrig følte jeg lite kroppspress og skjønnhetsideal fra fotografene, verken den gangen eller når kloremerket fra nesen til babyen min ble fjernet fra babyfotograferingen..

    14. Ikke enig. Mest i konseptet! Et bilde er et bilde. Slik ser jeg ut akkurat nå. Den røde stripa på kinnet mitt er fordi vi har fått ny kattunge. Snørret er fordi jeg var forkjølet akkurat da, og ingen tilbød meg en neseduk. For meg er autensitet viktig, og det hadde faktisk ikke falt meg inn at foreldre kunne ønske retusjering av barnehagebildene. Om ungene mine ser forferdelige ut på dagen, så tenker jeg at jeg og pappa har et problem. Da kan vi jo eventuelt gjøre en privatavtale med fotografen for å få det perfekte bildet. Eventuelt avbestille barnehagebildet. Ærlig talt: skal vi lære barna våre at Om du ikke er perfekt, så faker vi litt. Da blir det bra. NEI!

    15. Helt enig!!! Må da være bedre å la folk få takke nei, enn å ta fra folk valget? Er tross alt et fritt land vi lever i.. krenke meg her og krenke meg der..

    16. Endelig noen som sier det veldig mange tenker! Her må man være så sinnsykt påpasselige med alt man gjør og skal tilfredsstille alle og enhver, noe som er helt umulig !
      Retusjert bort kviser og snørr, takk!

    17. Små retusjering må da ha blitt gjort i flere år uten å spørre oss foreldre. Har ikke barn i bh alder lenger, men synes alltid de har vært særdeles velstelte på håret på bh bildene:-) og de hadde ikke med børste i bh.

    18. Dette er storm i ett vannglass. Har du vært hos fotografen så og du har en kvise eller noe sånt, så fjernes det i 99% av tilfellene uten at du er klar over det. så legger du dette ut på sosiale medier og alle sier, så vakker du er osv.
      selvsagt er det hyggelig at du da har ett fint bilde! men hadde du hatt en kvise på nesa eller hatt matrester rundt munnen så hadde du garantert ikke fått sånne tilbakemeldinger.
      En annen ting, dette er blitt gjort siden tidens morgen i forhold til foto. De stod i mørkerommet og lysnet og mørknet bilder, visket bort det de ikke likte osv. Ingen har da noen sinne kommentert at det bildet tatt på fra 1940 – 1990 tallet kommentert at kviser forsvinner. tidene forandrer seg tydeligvis.
      Personen på bildet forandrer seg ikke uten den kvisa, eller matrestene i munnviken. Det fortsatt det vanlige barnet der.
      Lilleulv du som ønsker autensitet, da bør du aldri stole på ett bilde i læreboka, leksikon, internett eller noe annet sted. for alle bilder blir behandlet og noen ting forsvinner.

    19. Til du som er “uenig med dæ”. Det er ikke bare å be om å få ta bilde noen uker etter oppdraget er utført. Kverulerende og unødvendig kommentar av deg!
      At foreldre skal personlig ta kontakt gir unødvendig mye ekstra arbeid for fotograf som enkelt kan se “JA” eller “NEI” per elev. Enda en kverulerende og unødvendig kommentar fra deg!
      Skal fotograf nok en gang gjøre noe som ikke er hans jobb? Bruke tid på å tørke vekk snørr fra andres unger? Han er fotograf, ikke SFO-lærer med et kamera! Nok en gang, kverulerende og unødvendig!
      Til slutt sier du bare at “det blir litt feil” uten noen som helst forklaring. Ingen argumenter, bare kverulering.
      Full støtte til pappahjerte på denne, ble mildt sagt provosert da jeg leste om saken og glad noen sier ifra! Alt var godt sagt!

    20. Til 4 barns mamma: Da kan du bare sette kryss på “NEI”, hvorfor skal din holdning til dette styre alle andres situasjon? Totalitære holdninger er usmakelige.

    21. Så det e du må bestem ka som e best førr ungen din? Kan ikke ungen bestem sjøl? E d du som e så redd førr at andre ska se ungen din og synes nå om d? Trur føreldra e litt meir redd førr kordan ungan ser ut enn dem sjøl.. kan ikke husk at eg fra 0-13 års aldern brydd ræva av meg om kordan eg så ut eller kledd meg. la vær bildan te ungan før dem har nåkka dem sku ha sagt sjøl.

    22. Helt enig. Vi kan ikke ha et samfunn der enkeltpersoner legger lista.
      Hadde forstått reaksjonen hvis det var et krav, men herregud, man kan velge om det skal retusjeres eller ikke. Er vel bare å krysse nei i stedet for å lage et sånt helvete ut av ingenting.
      Foreldre er stort sett voksne og kan ta egne valg uten at moralistene skal styre alt

    23. Til kl.11.10: du skjønner ikke hva du snakker om i det hele tatt. Om det skulle fungere som du skisserer, ville prisene på barnehagebilder vært tidoblet. Hele denne debatten er krenkorama i et nøtteskall.

    24. Jeg var faktisk en av de som overreagerte første gang jeg leste denne srtikkelen og ja jeg syns det var hårreisende å «retusjere» barn på bildet. – Når jeg da ganske kjapt ser at det handler om som du sier «snørr og sår» så må jeg si meg helt enig med deg – men hvor går da grensen? Jeg har nemlig sett bilder av barn jeg vet har skjønnhetsflekker og fødselsmerker og til og med fregner – hvor disse er redigert bort. I mitt hode er dette en del av barnet, en del av dens personlighet og alle vil se at det er noe som ikke stemmer overens..
      Noen foreldre/fotografer tar seg vel store rettigheter da syns JEG.
      Sår og snørr er derimot helt ok å fjerne – det har jeg selv gjort også. Men å endre barnets utseende til å passe det samfunnet mener er «penere» er for meg helt feil.
      Charlotte

    25. Til kl.11.10: Som erfaren barnehagefotograf tørker vi snørr til den store gullmedaljen i håp om at snørret faktisk ikke skal komme med på bildet. Vi skjønner da vell at ingen ønsker det;) Men, til din (kanskje) store overraskelse så kan et barn ha umenneskelige store mengder med snør i den lille nesa si…. Og da kan det faktisk hende at mens vi tar bilde kommer det mer snørr, som vi i etterkant tenker at foreldra kanskje ønsker vi skal retusjere bort. Men, av erfaring velger vi da heller å spørre ved å sette et spørsmål i skjemaet, for å unngå hysterier som det her 😉 Men, så blir det jo hysterier av dette også da…

    26. Helt enig! Dette er krenkealarm.
      Jeg hadde nok krysset av for ja. Tror faktisk barna mine hadde blitt lei seg om jeg hadde hengt opp et bilde av de med snørr hengende fra nesen. Jeg hadde kanskje syntes det var sjarmerende og autentisk- barna mine hadde nok vært flau. De som er uenige kan krysse nei.

    27. Problemet i denne sake er ikke at man er uenig. Det er samfunnets dynamikk, det er alltid uenigheter. Problemet ligger i at det for enkelte ikke holder med å ha egne synspunkter, men forlanger at andre skal ha samme synspunkt som dem selv.

    28. vi sku ha familiefoto da eg var ca 3-4 år. Eg hadde vært hos tannlegen etpar dager eller uken før der han lite pedagogisk borret meg i leppen og ned mot haken. Svært traumatisk og rimelig stygt med stor skorpe på-ikkje en del av hvordan eg så ut!!! Så våre bilder henger i gangen retursjert. Så fine at eg trodde eg hadde diktet opp tannlegehendelsen for på bildene ser du hverken kutt eller sår. UTROLIG TAKKNEMLIG for dette. I senere tid har eg sett fotmappen og såret var mye verre enn eg husker. Eg har enda et lite arr fra munnviken ned mot haken pga denne hendelsen og nei ville aldri hatt den fotografert og latt være *naturlig* på bildet.
      enig med rett til å velge

    29. Så veeldig enig. Dette er vel helt frivillig og totalt ufarlig. Men sikkert supert for moren og finne en måte og få fremmet seg selv i media. All sympati til fotografen!

    30. Denne saken er helt bak mål… TAKK for at du belyser et viktig tema!!
      Dette er et enkelt SPØRSMÅL om å fjerne “ikke permanente” merker. Du kan svare JA eller NEI.. Ferdig!
      Dette handler ikke om å fjerne fødselsmerker, føflekker eller å fikse på kroppen! Dette handler om å fjerne uønskede merker som snørr, sår, matrester og lignende.
      Det viktigeste i denne saken er
      likevel ikke hva vi foreldre mener, men det er hva BARNA SELV mener. Og jeg er sikker på at et veeeldig stort flertall av barn IKKE ønsker bilder av seg selv med snørr, matrester og andre uønskede elementer!!
      Og hva er greia med snørrbilder, og bilder av barn med sår, leverpostei eller matresterpå klær?? Når ble et barn selvsikkert og ikke-kroppsbevisst når det har snørr i nesa og leverpostei i håret???
      Kan noen være så snill å poste et bilde av Tonje Brenna med snørrklyse og leverpostei i håret. Regner med hun har mange slike bilder av seg selv som det går an å oppdrive. Det hadde jo vært sååååå søtt og uskyldig❤

    31. Både og, en må se an situasjonen tenker jeg rundt bildet 🙂
      Men hver har vi forskjellige meninger 🙂
      Jeg ble mer fornærmet når stedatteren min kom hjem til oss på samvær i fjor etter at dem hadde tatt skolebilde og fortalte at fotografen hadde sakt hun skulle ta av seg brillene, for dem trengte ho ikke og ikke kledde hun dem 😦. Da snakker vi om ei frøken som er avhengig av briller for å se men nesten ikke syn på et øye om å være noen hun ikke er :/ for all del, bilde var fint og hun er like vakker uansett.. men man ber ikke barn om å forandre seg for å ta et bilde heller..
      Men til syvende og sist får vi feie for vår egen dør og smaken er som baken, og det er vell meningene våre også 😊

    32. Det dere som er enig med AP dama i denne saken ikke skjønner er at foreldrene kunne velge om de vill ta bort en buse eller noe snørr eller ett blåmerke… Altså en gang til de kunne velge selv..
      At denne AP dama lagde ett hysteri uten like var og er rent valgkamp utspill
      Snodig at hun ikke har sagt ett ord ang Støre sin bruk av silikon/botox blogger Else Sophie som er ett ekstremt skremmende forbilde for tenåringer…

    33. Kjære Gud, tusen takk for at jeg er så heldig og bor i et land der snørr/ikke snørr på barnehagebilder oppleves som et reelt problem. (Og nei, jeg er ikke sarkastisk til selve innlegget. Synes du snørr og skrubbsår er sjarmerende minner fra barndommen; kryss nei. Blir du og barnet mest fornøyd hvis uplanlagte momenter fra bildet fjerned: kryss ja. Case closed!)

    34. Jeg syntes det er koselig å se på første barnehage bilde av frøkna, med den blå kulen i panna. Minner bare om at hun er en aktiv unge. Ville aldri bedt de retusje det bort.
      Nå er ikke jeg den som tar så mye bilder av meg selv, men bruker så si aldri sminke. Da er det virkelig noe spesielt jeg skal på. Min måte å pynte meg på før evnt.bilde er å fjerne gulp, (har en liten på 5mnd)evnt sette håret opp i hestehale. Ellers så ser jeg vel ut som en sliten alenemamma til en på 5mnd og ei på 3,5år. Men sånn er jeg.

    35. Skulle ønske de hadde retusjering den gangen jeg skulle ta 1.klasse bilde. Med herpes sår på haka fikk jeg ikke ta det klassiske 1.klasse bilde med kritttavla i bakgrunnen. Jeg måtte til studio når såret var borte med en kjedelig stygg blå bakgrunn mens jeg holder bilde av en tegning jeg hadde laget selv. Følte meg faktisk uttafor da jeg ikke fikk sånt bilde som alle andre 😂 syns det er flott at dette er en mulighet idag! De som ikke liker denne muligheten kan krysse av på at de ikke ønsker retusjering og ta seg en bolle 👌🏼

    36. Det er HELT rekti det du skriver her. Det er forferdelig å vite at vi bor i en verden hvor den som blir mest fornærmet legger standarden for hva alle andre skal få lov til. Jeg er skikkelig lei av at fakta og personlige meninger blir likestilt. Det er så vidt jeg vet ingen forskning som viser til at barnehage-bilder uten buser og sår fører til utfordringer når du blir større, eller dog når de er små, men det hindrer ikke foreldre i å komme med egne krisemaksimeringer basert på tull og personlige meninger, sånn at resten av oss ikke lenger kan gjøre som vi vil.
      Jeg sier ikke nødvendigvis at jeg hadde bedt dem fikse det selv for mine barn, men jeg skal ha meg frabedt at hårsåre foreldre tar fra meg alternativer i ny og ne.
      Jeg vil gjerne be folk om å innimellom se tingene for det det faktisk er og ikke det dere legger i hva andre sier. Han spurte om dere ønsket at han skulle fjerne buser og sår, han sa ikke ungen din var stygg.
      Sånn.. da fikk jeg ut det… ha en flott helg 🙂

    37. Jeg er ikke enig med deg. Man tørker snørra av før fotografering, man drar en klut over en skitten sjokoladepålegg- munn – men man retusjerer ikke noe på små barn.

    38. Nei, det blir overhodet ikke feil å spørre om man ønsker bildet retusjerert. Det gir de som ønsker det anledning til å få det gjort, og de som av en eller annen grunn ikke ønsker det kan si nei. Verre er det ikke.

    39. Denne debatten har fått frem det vi har ment hele tiden- at det er behov for valgfrihet. Noen ønsker ikke å ha bilde av barnet sitt på veggen med litt syltetøyflekker eller snørrgruff mens andre liker sjarmen ved det. Takket være en enkel valgkolonne kan vi etterkomme hver enkelt sitt ønske på en mer effektiv måte. Og husk- redigeringsmuligheten gjelder jo kun i de tilfeller noe ble oversett under foto-opptak. Det vi ser gjør vi noe med før foto 😊 God helg ønskes fra en av de redigeringsansvarlige i Studio G

    40. Folk dør av sult, og vårt problem? Jo, det er at du kan VELGE om du ønsker å få retusjert bort snått fra kidens barnehagebilde. Koman! Helt enig med deg Peter.

    41. ENDELIG NOEN SOM SIER DET. Dette har jo vært praksis i mange mange år. Vi har et bilde hjemme av min mor der hun er et par-tre år gammel og har skadet fortanna si. Jeg så at det var noe rart med fortanna og spurte mormor om hva som hadde skjedd. Jo, fotografen, på 60-tallet, hadde etter beste evne forsøkt å gjøre den blå tanna hvit. Det samme skjedde med barnehagebildet av min bror, han hadde et stygt sår som de redigerte bort. Dette er det ingen jeg kjenner som har reagert på, så at dette plutselig nå skal bli et tema, er patetisk. Det virker ikke som om folk setter seg inn i sakene, før de kommenterer.

    42. Skolebildet er ikke som andre bilder – de andre bildene tas hele tiden, om ikke hver dag, så gjerne hver uke – og viser snørr, blåmerker, skittent tøy, etc. Skolebildet er “litt finere”, skal f.eks. ofte rammes inn, og det må være helt greit å tilby (gjentar “tilby” – ikke tvang for noen!) å ta bort noe som kan oppleves å ødelegge bildet!! Inlegget er bra – det er altfor mye “krenkende tenking” – politisk korrekthet som har tippet fullstendig over…

    43. Jeg ser denne saken litt som et symptom på AP’s problem. Du skal ikke få lov å velge noe jeg ikke er enig i.
      Som om hun med kritikken vet best for alle.
      Tusenvis av unger fotograferes hver år, og noen bilder får med små uhell, skitt, sår o.l tusenvis av familier har sine preferanser for hva de ønsker å ha hengende i stua, men de skal ikke få velge.
      For meg er det det største problemet, at de vil fjerne valget.

    44. Pappahjerte…. som ikke skiller mellom en voksen dame som sminker seg og barn som skjønnhetsidealet. QQ, fremstår ikke som du har tatt problemstillingen inn over deg i det overhode. Hadde du i alle fall kunne problematisere noenlunde, men nei. Lenge leve dype blogger… RIP

    45. Som vi diskuterte på jobben denne uken. Alle blir så lett krenket. Men det er fordi vi lever i de krenkedes tidsalder.

    46. Hadde jeg hatt en hatt.. eh ja.. så hadde jeg tatt den av.. *applaus*.. haha, jeg bor i Tyrkia, her blir rått og røte retusjert.. tilogmed passbilder.. får ikke engang et skjema å krysse på vi.. Men ungen min skal ikke ha spinat i fortenna eller en snørrtomme lang som fy bare fordi noen ikke kan bruke sunn fornuft og se hva det egentlig dreier seg om.. Hurra for deg.. ps; min 70 år gamle mor ser ut som 40 når hun tar bilder nedi «tyrkerland».. 😂😂

    47. Her er det viktig å skille mellom å retusjere bort noe de vanligvis ikke har i ansiktet som snørr, matrester, sår etc. akkurat som du påpeker pappahjerte. Dette er noe som har blitt gjort i mange mange år, men i dagens samfunn blir det meste gjort om til å være feil uansett hva man gjør. Jeg ville ikke hatt bilde av meg selv på veggen med mat i tenna eller kvise på nesa. Hadde fotografen derimot slanket meg eller gitt meg fyldige lepper, hadde det vært noe annet. Noe en fotograf ALDRI ville spurt om til barnehagefotografering😂 Nå må vi slutte å sutre, dette har vært utført leeeeenge, og takk og pris for det!

    48. Er så enig… Kjente frustrasjonen boblet i meg når jeg leste artikkelen og at han mistet oppdraget! Ærlig talt… Jeg fotograferer som hobby (innimellom en biinntekt men mest for moro skyld.. Kan nevne at jeg alltid spør foreldre til andre barn om det er ok at jeg fjerner feks en kvise eller et lite sår når jeg redigerer – aldri fått nei.. De gangene jeg ikke har gjort det har de selv spurt om ikke jeg kan være så snill å fikse det.), og min mest brukte modell er selvsagt sønnen min. Har jeg et nydelig bilde av han som jeg vil ha på veggen, og han har en buse så fjerner jeg den! Har han utslett rundt munnen den dagen fordi bhg gav han appelsin tidligere, så fjerner jeg det. For det er ikke DET som er sønnen min bare fordi det var sånn akkurat den ene dagen. Kunne ikke funnet på å slanke han, lage dådyrøyne eller større lepper liksom, men det er en viss forskjell… Alt enkelte foreldre henger seg opp i…

    49. Jeg er helt enig!
      Jeg synes det er skummelt å tenke på den dagen jeg skal ha barn mtp alle mamma- og pappapolitiene her ute. Jeg mener at deres barn er deres barn, våre er våre. Istedet for å gå ut til hele landet med ting, sutre, grine, krenke. Så kan man spørre seg selv en gang «er alle mennesker like?» og svaret er NEI!
      Jeg jobber som frisør, der vi hadde en havfrue-kappe til alle små jenter. Bare det å se hvor glade di ble for å få på seg den kappen var jo gøy for oss som jobbet også. Vi fikk mange spørsmål hvor den ble av når vi måtte kaste den, og kom med en annen kappe. Barn ble ikke like glade for å få den kappen på. Men motorsykkelkappe til guttene fikk vi beholde.
      Dette ble gjort for en mor hadde blitt frustrert å gått til media med at det ødela kroppbildet til barn.
      Barn har en stor fantasi og faktisk «leker» mens di har disse kappene på, di tenker ikke som vi voksne.
      Det er fint at foreldre tenker på barna sine, men noen er alt for overbeskyttende. Og da mener jeg når di går ut i aviser o.l, så ser det ut som di mener andre foreldre ikke gjør jobben sin og hadde sett dette tidligere selv.
      Amen, dette innlegget skulle heller vært i avisen, mener jeg.

    50. Krenkebevegelsen er nok her for å bli!
      Skrev et innlegg i bloggen som gikk litt rundt på jobben og jeg ble til slutt “spurt” om å fjerne det. Jeg burde nok stått på mitt, men følte at en stabil inntekt overgikk den fristelsen, så det innlegget ble borte gitt 🙄
      Men veldig enig med deg her! Hadde uansett blitt veldig kronglete å sende bilder til alle foreldre, for så å motta en hel masse bilder i retur og bedt om å retusjere det og det. Like greit å tilby det i første omgang! 😊

    51. Jeg greier ikke å se problemet… Man får valget mellom ja og nei, da velger man ja eller nei da… sak ferdig. Virkelig ingen ting å løpe til avisene for. Noen synes det er greit å retusjere bilder av barn, andre ikke. Begge parter får viljen sin. Enklere blir det da ikke… Uansett – god helg til både deg og kona (til)😀

    52. Hei, jeg er tidligere barnehagefotograf og vil belyse det noen nevner over her: snørr og matrester. Du skal fotografere 60 unger, både portretter(med og uten søsken) samt gruppebilder av avdelingene. De små må være ferdig før 10-11, for da legger de seg. Det er høst, og det er snørr overalt 😳. Foreldre skal vekk, ellers er det veldig stor sjangse for at det ikke blir bilder av ungene. En ansatt sitter som regel ved min side med servietter og vann. Alle blir vasket, men innimellom blir det litt bom. Litt leverpostei på den eneste t-skjorta den ungen har igjen, han som ler så mye at det spretter snørr ut av nesa hver gang han smiler (tro meg, dette er realitet) du har omlag 2 minutter per unge. Hvis du går tilbake for å fotografere en unge, har du tapt penger allerede, der foreldre helst ikke vil betale så mye for bildene. Der printere, papiret bildene er printer på, fotoutstyr og bilen koster veldig mye, er det ikke mye fortjeneste igjen. Så derfor var denne løsningen fotografen gav både smart, og effektiv.

    53. I skjemaet stod det sår/kviser.. i debatten i kommentarfeltet ditt snakkes det om snørr og matrester. Selv nevner du blåmerker. Altså fort gjort å bli usikker på hva som faktisk vil bli redigert.
      Hvis man går opp 6.klassenivå – fjerner man da alle kviser? Slik at en tenåring med masse kviser plutselig får banyfjes? Eller er det bare de med 4-5 kviser som får hjelp? Og de som har starta testing med sminke litt for tidlig – der rettes det på maskara som smitter og overforbruk av foundation da?
      Eller skulle vi bare latt være å ha det valget på skjema? Stole på fotografene, la dem bruke skjønnet og fotokompetansen sin? Spandere en pakke våtservietter på kommunal barnehage med stramt budsjett? Og hvis bildet blir FRYKTELIG så lar vi være å kjøpe det? En ting er sikrere enn banken – ja, det kommer flere sjanser for fotografering 🙈

    54. Jeg er både enig og uenig. Hvis et barn har blåmerke etter å ha blitt slått daglig, så er det lett å tenke at det beste for barnet er å fjerne dette blåmerket på et bilde om mulig, for da vil ikke barnet påminnes det som har skjedd. Det er kanskje godt for barnet å slippe å se det daglig, men samtidig vil jo denne retusjeringen kun skjule problemet, altså gjøre problemet mindre synlig, men problemet vil jo ikke forsvinne likevel. Jeg vil tro at det å skjule problemet fremfor å jobbe med det, på sikt vil skade barnet mer. Det kommer selvsagt an på hvor gammel barnet er, og hva barnet vil klare å huske.

    55. Ah, den er kjip. Men skjønner at du valgte å fjerne innlegget, helt uavhengig av innhold egentlig. For hvis man først er oppi en sånn skvis, kan det fort utarte seg i negativ retning og det er vel ikke verdt å risikere jobben for. Synd men sant, for man skulle jo håpe at ytrningsfriheten var fri og frank, men den kommer med en pris i et krenkevelde som Norge 😉

    56. Å herregud, har det gått så langt altså? Jesus Kristiansen..
      Jeg vet at rosa/blå-debatten kan bli ganske fordummende, men at man må kaste en havfrue-kappe.. ja, da begynner vi å nærmes oss hysteriske tilstander. Hadde det vært at jentekappen var typ et kjøkkenforkle og guttekappen var en dress med skiltet “daglig leder”, ja da hadde jeg forstått det, men en havfrue og en motorsykkelkappe? Argh.. det er akkurat sånne ting som det der som gjør at jeg iblant bare vurderer å flytte. Gjerne til en øde øy x-)

    57. Jeg er så enig med deg! takk…. Selv har Jeg vokst opp som en usikker jente med eksem, skolebildene var ikke noe jeg ropte hurra for! Det er heller ikke bilder jeg ønsker å se tilbake på. Jeg sier ikke at man skal fjerne eksemhud i ansiktet, men den dag idag tror jeg at jeg ville satt pris på en mulighet for å dempe det verste. . Det er ikke helt det samme som en kvise eller snørr, men jeg ser ikke problemet med å fjerne en liten rød kvise eller et skrubbsår på nesa. Selv hadde jeg sår under nesen på mitt førsteklassebilde, som jeg gjerne skulle ønske var tatt bort den gang…

    58. Jeg hadde blitt jævlig sur hvis noen “fiksa” på utseende mitt. Jeg hadde følt at jeg ikke var bra nok og at det er allerede nok press på å være “perfekt”. Jeg har ikke noe imot å ha mat mellom tenna, jeg bare ser på det som en liten snack til senere!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg